Complottheorieën in de familie...

ugar

Well-known member
Er staat dit week-end een artikel artikel over een familie waar de moeder helemaal weg is met allerlei complottheorieën (en echt de meest ridicule bagger gelooft en verspreidt).
Het zit hoogstwaarschijnlijk achter pay-wall. https://www.washingtonpost.com/nation/interactive/2021/disinformation-conspiracy-family/

In de reacties op dit artikel zie je heel wat lotgenoten, die spreken over ouders of schoonfamilie waarmee ze eigenlijkvolledig gebroken hebben om dezelfde reden.

Ik vraag mezelf af hoe ik zou reageren in zo'n geval. Ik ben er vrij zeker van dat ik me van iedereen die dat soort onzin verkondigt zou distanciëren, maar wat met je eigen ouders of naaste familieleden? Wat indien mijn schoonouders die weg zouden opgaan?
Lijkt me toch een ultieme test, maar ik kan me niet voorstellen dat je er nog mee kan communiceren...

Er staat dit week-end een artikel artikel over een familie waar de moeder helemaal weg is met allerlei complottheorieën (en echt de meest ridicule bagger gelooft en verspreidt).
Het zit hoogstwaarschijnlijk achter pay-wall. https://www.washingtonpost.com/nation/interactive/2021/disinformation-conspiracy-family/

In de reacties op dit artikel zie je heel wat lotgenoten, die spreken over ouders of schoonfamilie waarmee ze eigenlijkvolledig gebroken hebben om dezelfde reden.

Ik vraag mezelf af hoe ik zou reageren in zo'n geval. Ik ben er vrij zeker van dat ik me van iedereen die dat soort onzin verkondigt zou distanciëren, maar wat met je eigen ouders of naaste familieleden? Wat indien mijn schoonouders die weg zouden opgaan?
Lijkt me toch een ultieme test, maar ik kan me niet voorstellen dat je er nog mee kan communiceren...
Ik denk dat gezien de huidige crisis er veel zo'n zaken zullen zijn. Gewoon niet teveel aandacht aan schenken lijkt mij. Het is niet omdat het familie is dat je daarom dezelfde gedachtengang hebt he.

Ik denk dat gezien de huidige crisis er veel zo'n zaken zullen zijn. Gewoon niet teveel aandacht aan schenken lijkt mij. Het is niet omdat het familie is dat je daarom dezelfde gedachtengang hebt he.
Maar zoals in dat artikel aangegeven, dat soort mensen spreekt over niets anders meer. Vraag is dan, wanneer haak je af?

Je haakt af wanneer je een paar keer vriendelijk gevraagd hebt om er niet meer over te praten en ze het toch blijven doen.
Ze zeggen altijd familie kies je niet, maar ik vind van wel. Kom je er niet mee overeen, proberen ze je steeds iets op te dringen: dan is het geen familie meer. Zo simpel is het.

Maar zoals in dat artikel aangegeven, dat soort mensen spreekt over niets anders meer. Vraag is dan, wanneer haak je af?
Zoals ik zeg, dan schenk ik daar echt geen aandacht meer aan. Wil je over iets anders praten of heb je hulp nodig, dan is men nog altijd welkom. Voor die zever, dan luister ik gewoon niet meer. Ik voel zeker niet de behoefte om mij daar van te distantiëren.

Zoals ik zeg, dan schenk ik daar echt geen aandacht meer aan. Wil je over iets anders praten of heb je hulp nodig, dan is men nog altijd welkom. Voor die zever, dan luister ik gewoon niet meer. Ik voel zeker niet de behoefte om mij daar van te distantiëren.
En je blijft ze dan bezoeken? Ik denk dat ik zou afhaken na enkele keren. Zoals Antoon De Ridder hierboven aangeeft.

Laat ons hopen dat die zever van het breken met familieleden omwille van een onnozele uitspraak in Amerika blijft en hier geen voet aan wal krijgt.
Het moet allemaal wat luchtig blijven eh, moet niet meteen op uw lange teentjes getrapt zijn als nonkel Jef wat zever uitkraamt.

Tja, zolang het wat binnen de perken blijft is dat best wel te verdragen zeker.
Maar bvb mijn moeder is heilig overtuigd van waarzeggers,mediums,..... enzo. Gaat ook regelmatig naar eentje om raad te vragen over zaken.
En dat is grotendeels ongevaarlijk en ergens ook wel een hobby/uitlaatklep gelijk een ander en ik snap dat ze daar troost/steun vind maar ze gaat daar soms ook te ver in tot op het punt dat ze zich bvb probeerde te moeien in de kankerbehandeling van mijn vrouw want "Estrella* zei dat het zus ging lopen en x dus niet nodig gaat zijn..." en dergelijken.
Toen heb ik haar (nog maar eens) heel duidelijk gemaakt wat ik van die dingen denk en dat ik daar geen boodschap aan heb. Zij is welkom maar haar prietpraat niet en als ze dat blijft bovenhalen zal ik haar of mezelf wel verwijderen uit de situatie.

En ik ben ooit effectief vertrokken op de verjaardagsdiner van mijn zus omdat moeder weer in detail was aan het uitleggen hoe Estrella* vond dat ik mijn leven moest leiden om zeker x of y te bereiken. Na een paar waarschuwingen gewoon midmaaltijd opgestaan en naar huis gegaan.

*fictieve naam he

Buiten wat vrienden die geloven in homeopathie nog niet echt tegengekomen bij mensen die ik als dichte vrienden/familie beschouw. Ik denk dat de oplossing gewoon de typische schijnheiligheid is die je verwacht in zo'n setting. Wat lauw reageren en er het jouwe van denken, onderwerpen uit de weg gaan.

Wel zo een neef die volgens de meeste criteria een regelrechte loser is, en als werkloze facebook vulde met verlichtende inzichten zoals "de aanslagen in Parijs zijn opgezet spel met acteurs" en "de aardbeving in Nepal is veroorzaakt door de olieboringen van de grote bedrijven". Onze enige echte band was facebook dus dat was met een defriend wel snel opgelost.

Laat ons hopen dat die zever van het breken met familieleden omwille van een onnozele uitspraak in Amerika blijft en hier geen voet aan wal krijgt.
Het moet allemaal wat luchtig blijven eh, moet niet meteen op uw lange teentjes getrapt zijn als nonkel Jef wat zever uitkraamt.
Het gaat over meer dan een onnozele uitspraak heh. Er is een grens.
Ik heb een andere politieke mening dan mijn schoonbroer, en wij hebben daar een "agree to disagree" status, we discussiëren gewoon niet meer over politiek.
Hier gaat het over mensen die niets anders meer doet dan de gekste theorieën te herhalen en te verspreiden...

Het gaat over meer dan een onnozele uitspraak heh. Er is een grens.
Ik heb een andere politieke mening dan mijn schoonbroer, en wij hebben daar een "agree to disagree" status, we discussiëren gewoon niet meer over politiek.
Hier gaat het over mensen die niets anders meer doet dan de gekste theorieën te herhalen en te verspreiden...
Tgoh, ik heb ook een totaal andere mening dan m'n vriendin over hoe onze regering die crisis aanpakt. Ik heb in m'n vriendengroep zowel linkse als rechtse (minder tho) vrienden, en als ik nog eens door m'ne fb-feed scroll dan zie ik ook de gekste links/complottheorieën gedeeld worden door mensen die ik goed ken en waarvan ik het mss nooit had verwacht. Maar mensen zijn meer dan enkel een handvol meningen eh. Zolang dat daarbuiten nog gewoon aangename/toffe mensen zijn dan mogen die denken wat die willen.

Mijn schoon-grootouders geloven enorm in van die pastoors die mirakels geloven (een verlamd persoon laten lopen etc). Dat zijn overduidelijk kwakzalvers en oplichters, maar ze geloven die blindelings.
Ze doen wat ze willen, maar vanaf ze afkomen met ons te "waarschuwen" dan stopt het voor mij echt. Dat is voor mij de moment om te zeggen "alle, we zijn is terug naar huis zeker?"

Tgoh, ik heb ook een totaal andere mening dan m'n vriendin over hoe onze regering die crisis aanpakt. Ik heb in m'n vriendengroep zowel linkse als rechtse (minder tho) vrienden, en als ik nog eens door m'ne fb-feed scroll dan zie ik ook de gekste links/complottheorieën gedeeld worden door mensen die ik goed ken en waarvan ik het mss nooit had verwacht. Maar mensen zijn meer dan enkel een handvol meningen eh. Zolang dat daarbuiten nog gewoon aangename/toffe mensen zijn dan mogen die denken wat die willen.
Voor mij is er wel nog groot verschil tussen van politieke mening verschillen en complete onzin geloven die compleet onwetenschappelijk is.

Om mijn eigen voorbeeld te gebruiken: als je gaat claimen dat een terroristische aanslag op een dikke 300 km van je deur opgezet spel is, theater gespeeld door acteurs, dan delen we gewoon dezelfde realiteit niet meer. Dat is wel wat anders als N-VA vs PvdA.

Wat wel klopt is dat in de VS die twee zaken gelinkt zijn, iets dat hopelijk daar blift.

Zoals eerder al gezegd, het gaat hier niet over meningsverschillen hé.

Denk flat earthers of anti-vaxxers die er niet over kunnen zwijgen en elke kans aangrijpen om hun zever op te dringen. En dit ook nog steeds doen nadat je aangekaart hebt dat je het er niet over wilt hebben.

Vroeger iemand die helemaal mee was met dat global warming gedoe, maar nu al even niets meer van gehoord.
Wel enkele connecties op FB die in de antivaxx kringen zitten.

Laatst bewerkt:
mensen die helemaal was waren, smelten die niet door dat global warming gedoe? Vandaar dat hij er niks meer van hoorde...

Stel je voor dat die in je familie zitten. Nu kan je wel zeggen wat als je familie het continue heeft over complottheorieën maar wat als ze dan nog eens mogen opdraven in de media om hun zever te verkondigen.

Terug
Bovenaan