Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eender welke nieuwssite.

Nuja, het is vreemd natuurlijk dat je nog met duizenden in één ruimte mag kruipen op een moment dat de zorg alweer eens is ingestort.
Dat is inderdaad vreemd en die bedenking kon iedereen vorige week vrijdag eigenlijk ook al maken. Het feit dat de Vlaams minister-president alweer vraagt om een overleg, ocharme vijf dagen na de vorige verstrengingen, die op hun beurt al ocharme 9 dagen na de vorige waren, is toch echt vernietigend voor de geloofwaardigheid van onze beleidsmakers.

We weten allemaal dat dit moeilijke tijden zijn en dat die beslissingen niet simpel zijn, maar kan het eigenlijk nog chaotischer?

De Omicron dus
Wat je dus niet weet. Daarvoor is het echt nog veel te vroeg. Toch raar dat sommige conclusies gemaakt mogen worden voor er enige studies rond gebeurd zijn, en andere zelfs met tonnen studies "veel te vroeg" zijn en "de langetermijneffecten zijn onbekend".

Jambon is een clown, daarmee ben ik het volledig eens. Zijn bocht is opmerkelijk en frappant maar alles wat helpt om de druk op de zorg momenteel in te dijken juich ik toe. Dat zelfs Jambon, die zo vaak het probleem relativeert en steeds op de rem gaat staan, hier nu voor pleit toont aan dat de situatie in de Vlaamse ziekenhuizen schrijnend wordt. De realiteit wordt steeds moeilijker te ontkennen.

Besmettingscijfers bij de volwassenen beginnen onder controle te raken, de experts vinden de cijfers hoopvol en geven aan dat ze ook merken dat mensen hun gedrag veranderen. Het enige waar ze zich nog grote zorgen over maken zijn de exploderende cijfers in de scholen.

Reactie van Jambon "alles moet toe" behalve de scholen van Weyts.

Doe dan ineens consequente maatregelen ipv op 3 weken evenveel overlegcomités samen te roepen. Ik heb er ook moeite mee om het nog serieus te nemen allemaal, ook al heb ik niets tegen maatregelen op zich. Maar dit is paniekvoetbal ipv deftig beleid.

Hoofd van het team dat Omikron ontdekt heeft zegt nu zelf dat dit vermoedelijk de laatste nagel aan de doodskist is van het idee dat natuurlijke groepsimmuniteit kan werken:

Herd immunity from vaccination will probably protect us. But herd immunity from letting the virus circulate and infect everyone? That variant may be the last nail in that coffin.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoofd van het team dat Omikron ontdekt heeft zegt nu zelf dat dit vermoedelijk de laatste nagel aan de doodskist is van het idee dat natuurlijke groepsimmuniteit kan werken:

httpss://www.newyorker.com/news/q-and-a/how-south-african-researchers-identified-the-omicron-variant-of-covid
Tegen een gewone verkoudheid of griep zijn we toch ook niet immuun (in de zin van 'niet besmet kunnen raken').

Tegen een gewone verkoudheid of griep zijn we toch ook niet immuun (in de zin van 'niet besmet kunnen raken').
Nee, maar het is wel een roep die heel duidelijk heeft geklonken onder veel mensen. En nu nog. Stond in het vorige topic toch geregeld: Laat het maar eens goed tieren, iedereen besmet en dan zijn we weer dichter bij groepsimmuniteit en kan alles weer open. Niet dus.

Nee, maar het is wel een roep die heel duidelijk heeft geklonken onder veel mensen. En nu nog. Stond in het vorige topic toch geregeld: Laat het maar eens goed tieren, iedereen besmet en dan zijn we weer dichter bij groepsimmuniteit en kan alles weer open. Niet dus.

Wat verstaat men onder die groepsimmuniteit:
  1. Totaal niet vatbaar voor het virus, dus ook onmogelijk om besmet te raken
  2. Kan besmet raken, maar weinig tot geen symptomen

Wat verstaat men onder die groepsimmuniteit:
  1. Totaal niet vatbaar voor het virus, dus ook onmogelijk om besmet te raken
  2. Kan besmet raken, maar weinig tot geen symptomen
Het is allemaal nog heel vroeg, dus de resultaten kunnen zeker nog veranderen, hè. Maar wat in dat artikel staat, is dat de groepsimmuniteit door besmetting, aka "laat het maar eens goed razen", niet zal werken. Omdat herbesmetting mogelijk is.

"That herd immunity from previous infections will protect us. Herd immunity from vaccination will probably protect us. But herd immunity from letting the virus circulate and infect everyone? That variant may be the last nail in that coffin."

Hoeveel symptomen je ervan kunt krijgen, staat daar mogelijk los van. Als Omicron nu even zware symptomen heeft en een besmetting met de Deltavariant beschermt je niet, dan is "laat maar razen" geen oplossing. Los van hoeveel symptomen er zijn.

Nog een overlegcomité, 2 kopen ééntje gratis erbij.

En dan verbaasd dat de bevolking:
  • het allemaal kotsbeu is
  • niet meer weet wat nog de regel is
  • rebelleert
  • zich niet aan de maatregelen houdt

En maar huilen.

Gohja anders was er wel gezaag dat de politiek te laat reageert en niet kort genoeg op de bal speelt. Nu moet iedereen nog eens tonen dat ze daadkrachtig zijn ja.

Maar ik ga wel akkoord dat er altijd veel gehuil is.
Dat ze dan eens deftige maatregelen doen direct ,in plaats van iedere keer een beetje verstrengen. Of krijgen die een premie per overlegcomité ?

httpss://www.newyorker.com/news/q-and-a/how-south-african-researchers-identified-the-omicron-variant-of-covid
Ook belangrijk men geeft aan dat mensen onder ziek worden van deze variant, maar we spreken over een regio waar meer dan 80% al besmet was.
Die vorige besmetting geeft misschien ook een beetje bescherming?

Er is toch nog helemaal geen bevestiging dat er een nieuw overlegcomité komt? Waarom dat sommigen dan al meteen moeten beginnen huilen (om de woorden van MiniJeffrey te gebruiken), gewoon omdat Jambon een ballon oplaat, dat snap ik niet. En als nu blijkt dat de voorgaande maatregelen niet voldoende waren is het toch op zich niet slecht dat ze bijsturen? Dan heb ik liever die aanpak dan gewoon droogweg zeggen 'kom, lockdown en gedaan ermee' hoewel ik wel goed snap dat men gek kan worden van die constant veranderende regels natuurlijk.

Gaan we nu werkelijk iedere week een overlegcomité krijgen ? De cijfers gingen toch zakken @JanusDR ?

Ik denk nu niet dat de regering zich baseert op de voorspellingen van Janus. Maar goed, ik zou het nu ook wel lichtelijk dwaas vinden om nu alweer te gaan overleggen aangezien we niet eens de effecten van de maatregelen van vorige week kunnen zien en omdat het toch op dit moment zachtjes de goede kant aan het opgaan is.

Staat Zweden er niet goed voor op dit moment, ook al hebben ze een relatief laks beleid? Het is nu te laat om hier onze kar te keren.

Zweden is België natuurlijk niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan