Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat je momenteel minder kans hebt om besmet te worden in het buitenland dan in België. Het grootste risico is het vliegtuig denk ik. Het valt natuurlijk te zien welke maatregelen er nog allemaal worden afgekondigd en welke maatregelen er dan gelden in het land van bestemming.
Was onduidelijk, het doel is om NAAR belgie te vliegen

Werd dit al voorbereid door België?

Capaciteit vaccinatiecentra? Uitnodigingen?

Want het is niet dat je het niet zag aankomen hé.
In USA ondertussen al meer dan 2 miljoen gezet bij 5-11 jarigen, in Israel zijn ze ook al bezig.
Haha, ik wilde net komen toevoegen: HOE GAAN ZE DAT NU INPLANNEN MET AL DIE BOOSTERS DIE GEZET MOETEN WORDEN?
Al denk ik niet dat veel ouders van kleuters (5-6 jaar) hun kinderen gaan laten inenten eerlijk gezegd.

Haha, ik wilde net komen toevoegen: HOE GAAN ZE DAT NU INPLANNEN MET AL DIE BOOSTERS DIE GEZET MOETEN WORDEN?
Al denk ik niet dat veel ouders van kleuters (5-6 jaar) hun kinderen gaan laten inenten eerlijk gezegd.
Nee, maar als 30% het doet, is dat al weer x% besmettingen minder binnen een half jaar.

En dan wordt golf 5 afgevlakt tot op een niveau waar we niet ALWEER over maatregelen moeten praten.

En afvlakken, dat proberen we nu al continu te doen de afgelopen 2 jaar, op alle mogelijke manieren :-)

We zullen anders de horeca sluiten, want maaaaaatregelen voor de hele bevolking zijn veel toffer dan de paardententoonstelling in Flanders Expo te verplaatsen voor het vaccinatiecentrum.

Geen enkele andere risicofactor zal een grotere invloed hebben dan leeftijd, dus is dat de factor waar je het meest op kan winnen. Zoals ik al zei; mijn voorstel dient er niet voor om alle ziekenhuisopnames te vermijden, maar enkel om de druk eraf te halen.
Ik ga ermee akkoord dat ook andere mensen nog altijd voorzichtig moeten zijn, maar dan vooral in hun contact met 65+. Het spreekt voor zich dat als je jezelf bewust bent van het feit dat je een groot risico loopt als jongere, dat je daarnaar handelt.
Dus ja, strenger voor 65+, minder streng voor 65- (en al zeker afschaffing van alle maatregelen voor minderjarigen, over andere maatregelen kan je dan nog discussiëren).
Je ziet aan alles dat ze binnenkort weer gaan verstrengen voor iedereen. Ik snap die tactiek niet. Algemeen kosten-baten lijkt me dat veel minder interessant dan een shift van maatregelen naar 65+.
Algemeen kosten baten?
We nemen "verstrengen voor iedereen" als nulpunt. Verstrengen voor 65+ is dan misschien minder kosten, maar ook veel minder baten. Zeker gezien de besmettingen oa in grote mate in scholen voorkomen. Dus dan ligt je resultaat onder die nul. Sterk verstrengen voor 65+ en "normaal verstrengen" voor iedereen, dan is de kost weer even groot als verstrengen voor iedereen, met iets hogere baten.

Dus opnieuw: Je houdt alleen maar rekening met één risicofactor en één punt van besmetting, terwijl er verschillende zijn die je dan ongemoeid laat. En als je ze niet ongemoeid laat, dus er ook maatregelen op treft, stel je iets veel strenger voor dan wat er nu op tafel ligt, ipv minder streng.

De enige reden waarom het "algemeen kosten-baten" beter zou zijn, of waarom het "beter" zou zijn, is als jij niet in de groep 65+ valt, en je het puur persoonlijk bekijkt. Als je het als maatschappij bekijkt, klopt dat gewoon niet.

Die variant in Zuid-Afrika is ook iets om in de gaten te houden. C12 is daar gestaag marktaandeel aan het winnen tegenover Delta, 30% van alle cases daar nu.

Zijn we eigenlijk zeker dat onze besmettingen momenteel allemaal Delta zijn en niet een nieuwere variant? Zelfs de meest pessimistische wetenschappers hadden tot voor kort geen rekening gehouden met de hoogte van deze vierde golf.

Een concreet plan is een mentale opsteker voor de bevolking, ook al heeft niemand een glazen bol om de toekomst te voorspellen. Wat we nu krijgen is een chaotisch beeld waar het licht aan het einde van de tunnel is uitgevallen. Misschien is dat typisch Belgisch, want met x aantal ministers voor dezelfde bevoegheid en een hoop overlappende beslissingsniveau's is het niet makkelijk om een coherente visie uit te stralen.
Volgens mij is het toch in meerdere Europese landen momenteel paniekvoetbal spelen hoor

Ze willen geen vaccins in Afrika, helaas. Zoals u al 5 keer uitgelegd werd.
En de hele last-mile infrastructuur gaan we daar het komende jaar ook niet oplossen.
Maar hoe willen we dan ooit van Covid vanaf raken ? Tegen volgende winter staat hier een nieuwe variant. Het gaat toch nooit verdwijnen als men zich in Afrika niet vaccineerd ?

Ik zou toch nog meer pushen , het gaat met ebola ,dan moet het met corona ook lukken .

Werkelijk aantal besmettingen ligt vééél hoger dan wat we ooit al gehad hebben. Zie onlangs ook nog Molenberghs en JanusDR: 3-5x meer effectieve besmettingen dan dat er positieve testen zijn.
We zitten nu a rato van 1% van de bevolking per dag.
Het werkelijk aantal besmettingen werd ook vorige herfst al, net zoals momenteel, x3 geschat. Het werkelijk aantal besmettingen van de eerste golf wordt x30 geschat t.o.v. het aantal positieve testen.

Volgens mij is het toch in meerdere Europese landen momenteel paniekvoetbal spelen hoor.
Ze zijn allemaal naar elkaar aan het kijken, wachten tot er in hun buurlanden wat beweegt zodat ze dan kunnen zeggen "ze doen het daar, en eigenlijk kunnen wij ook niet anders". Maar nu zeggen "we kunnen niet anders" zonder de "backup" te hebben van buurlanden, dat gaan ze niet doen want dan staan de media en alle covid ontkenners klaar met de hakbijl want "Waarom verstrengen wij? Het is erger in de buurlanden en die doen niks!"

Gelukkig hebben we De Croo nog hé, das ne goeien. Diej dacht gisteren van eerste nog een beetje (lees, een weekske) te wachten, zien wat de huidige maatregelen doen. Ik had spontane flashback naar iets met blussen, huis dat nog niet in brand staat en hesp... :unsure:

Algemeen kosten baten?
We nemen "verstrengen voor iedereen" als nulpunt. Verstrengen voor 65+ is dan misschien minder kosten, maar ook veel minder baten. Zeker gezien de besmettingen oa in grote mate in scholen voorkomen. Dus dan ligt je resultaat onder die nul. Sterk verstrengen voor 65+ en "normaal verstrengen" voor iedereen, dan is de kost weer even groot als verstrengen voor iedereen, met iets hogere baten.

Dus opnieuw: Je houdt alleen maar rekening met één risicofactor en één punt van besmetting, terwijl er verschillende zijn die je dan ongemoeid laat. En als je ze niet ongemoeid laat, dus er ook maatregelen op treft, stel je iets veel strenger voor dan wat er nu op tafel ligt, ipv minder streng.

De enige reden waarom het "algemeen kosten-baten" beter zou zijn, of waarom het "beter" zou zijn, is als jij niet in de groep 65+ valt, en je het puur persoonlijk bekijkt. Als je het als maatschappij bekijkt, klopt dat gewoon niet.
Niet akkoord. Nu haal je er besmettingen bij in scholen, maar daar draait het niet om. Al zijn al die kinderen besmet, die komen niet in de ziekenhuizen terecht. Het gaat erom dat je 65+ tijdelijk "afsluit" van de maatschappij (zie mijn voorbeeldmaatregelen) waardoor die mensen een veel lagere kans op besmetting en dus ziekenhuisopname hebben dan dat ze nu hebben. Minder kosten en meer baten dus.

Iedereen moet een inspanning leveren, maar extra veel inspanningen van 65+ leveren meer resultaat op dan iedereen een klein beetje meer (waar het waarschijnlijk weer op zal uitdraaien komende weken). En ik zou exact hetzelfde zeggen als ik zelf 65+ was, want dan weet ik dat ik een grotere kans heb op ernstige ziekte. Jammer genoeg lijkt dat totaal onbespreekbaar.

Mijn vriendin staat toch met een bolle buik en een bang hartje in haar lagere school ondanks twee vaccinaties.

De grote besmettingshaard situeert zich daar maar toch krijgt zij ondanks zwanger én leerkracht te zijn geen prioriteit voor een booster.

We hebben geen aanwijzingen van een verminderde weerstand zeggen ze dan.. we zullen het aan de lijven moeten ondervinden :unsure:

Niet akkoord. Nu haal je er besmettingen bij in scholen, maar daar draait het niet om. Al zijn al die kinderen besmet, die komen niet in de ziekenhuizen terecht. Het gaat erom dat je 65+ tijdelijk "afsluit" van de maatschappij (zie mijn voorbeeldmaatregelen) waardoor die mensen een veel lagere kans op besmetting en dus ziekenhuisopname hebben dan dat ze nu hebben. Minder kosten en meer baten dus.

Iedereen moet een inspanning leveren, maar extra veel inspanningen van 65+ leveren meer resultaat op dan iedereen een klein beetje meer (waar het waarschijnlijk weer op zal uitdraaien komende weken). En ik zou exact hetzelfde zeggen als ik zelf 65+ was, want dan weet ik dat ik een grotere kans heb op ernstige ziekte. Jammer genoeg lijkt dat totaal onbespreekbaar.
Het is niet onbespreekbaar, het wordt elke keer opnieuw besproken. En elke keer is de conclusie dat je op die manier ofwel de maatschappij een pak minder beschermt, ofwel de restricties zo hoog moet optrekken dat je de facto in een algemene lockdown beter af bent.

Gelukkig hebben we De Croo nog hé, das ne goeien. Diej dacht gisteren van eerste nog een beetje (lees, een weekske) te wachten, zien wat de huidige maatregelen doen. Ik had spontane flashback naar iets met blussen, huis dat nog niet in brand staat en hesp... :unsure:
Als de nieuwe maatregelen nog maar 3 dagen in voege zijn sinds de laatste cijfers, kan je moeilijk gaan beoordelen "dat ze onvoldoende zijn".

Duurt een week voor je effect zou moeten zien.

Ongelofelijk hoe velen bijna zitten te smeken om nieuwe restricties, terwijl we totaal nog niet weten wat het effect van de vorige maatregelen zijn en terwijl we pas aan 50% van de ziekenhuiscapaciteit zitten, tijdens een zeer waarschijnlijke piek.

Voila, dat is structurele en pragmatische actie (hoewel gans Europa er schromelijk veel te laat mee is):

"In Frankrijk wordt een boostervaccinatie verplicht om een coronapas te behouden. De prik wordt beschikbaar voor alle volwassenen vanaf 18 jaar. Minister van Gezondheid Olivier Véran zegt dat de prik vijf maanden na de tweede inenting kan worden gegeven. Er komen verder geen nieuwe strenge maatregelen.
Véran zei tijdens een persconferentie dat er geen lockdown of avondklok komt."

Wij moeten helaas nog wat wachten op vaccinatiecentrum capaciteit, want de paardenshow moest eind oktober nog dringend doorgaan in de Expo.

Als de nieuwe maatregelen nog maar 3 dagen in voege zijn sinds de laatste cijfers, kan je moeilijk gaan beoordelen "dat ze onvoldoende zijn".

Duurt een week voor je effect zou moeten zien.

Ongelofelijk hoe velen bijna zitten te smeken om nieuwe restricties, terwijl we totaal nog niet weten wat het effect van de vorige maatregelen zijn en terwijl we pas aan 50% van de ziekenhuiscapaciteit zitten, tijdens een zeer waarschijnlijke piek.
Waren de maatregelen volgens sommige experts niet te licht? Dan lijkt strenger bijsturen me op dit moment, wanneer de cijfers nog altijd sterk in stijgende lijn gaan, niet zo onlogisch.

Waren de maatregelen volgens sommige experts niet te licht? Dan lijkt strenger bijsturen me op dit moment, wanneer de cijfers nog altijd sterk in stijgende lijn gaan, niet zo onlogisch.
Dat de cijfers stijgen deze week is toch van geen belang aangezien maatregelen SOWIESO pas een week later zichtbaar worden?

Die zouden deze week toch gestegen zijn, met of zonder strengere maatregelen, all else equal?

Moesten we full lockdown gedaan hebben en 3 dagen later stijgen de cijfers nog, zouden we dan ook zeggen: zie, het is niet voldoende! Iedereen vastbinden op zijn bed vanaf morgen!!

Laatst bewerkt:
Het is niet onbespreekbaar, het wordt elke keer opnieuw besproken. En elke keer is de conclusie dat je op die manier ofwel de maatschappij een pak minder beschermt, ofwel de restricties zo hoog moet optrekken dat je de facto in een algemene lockdown beter af bent.
Da's straf. Ik heb daar nog niets over gelezen in de media. Nog geen ballonnetje zien over opgaan. Misschien heb ik die zaken gemist.
Hoe weet je dat dat altijd besproken wordt?

Het is een keuze om defensief te reageren op posts waarbij dat helemaal niet noodzakelijk is, iedereen mag doen wat ze willen. Het draagt voor mij niet bij aan een sfeer waar alle meningen geapprecieerd worden, jammer genoeg.
Dan kunnen we beter de boel hier sluiten als iedereen met elkaar akkoord gaat. Het is nog altijd een discussieforum hoe je het ook draait of keert.. met verschillende meningen en verschillende karakters. Ja-knikkers zijn er al genoeg op deze wereld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan