Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar 1 kennis, jonge sportieve gast van 33j heeft 2 weken in coma gelegen. 2 maand later moet hij nog steeds minstens 5 minuten rusten elke keer hij thuis zijn trap op gegaan is. Dat is misschien een uitzondering, maar als er totaal geen maatregelen zouden geweest zijn, zouden er ongetwijfeld veel meer gevallen zoals hem geweest zijn

Ervan uitgaand dat het virus ondertussen toch bij minstens 20-30% van de bevolking al een keer gepasseerd is, zou ik durven stellen dat dat in absolute cijfers best wel meevalt. :)

Ik noem een persoon binnenshuis mogen zien en quasi alles waar ge ontspanning uit kunt halen dicht geen halve vrijheid, wat mij betreft zitten we nu eigenlijk al op 5%. :) Een beetje zoals @Dr. Sheldon Cooper ook aanhaalt.
Allé, 10% dan ;)

Ik begrijp het wel hoor, maar als ik terug denk aan de eerste lockdown, dan was er een periode dat je zelfs maar even blokje rond mocht gaan wandelen. Gaan lopen/fietsen was er niet bij. Je auto nemen met je kinderen om in een bos verderop te gaan wandelen mocht ook niet. Buitenspeeltuinen waren dicht, enz... En je géén enkel persoon binnenshuis mocht hebben.

Je kan nu rustig gaan wandelen, lopen, fietsen, ... zelfs met een paar andere mensen. Een dagje naar zee of Ardennen om te gaan wandelen kan ook. Enz...

Ik heb niet het gevoel om opgesloten te zitten, in tegenstelling tot de eerste lockdown. Dat vind ik toch een heel groot verschil en dat zou ik toch niet meer willen opgeven.

Maar inderdaad, er zijn helaas nog altijd teveel dingen die we moeten opgeven.

Allé, 10% dan ;)

Ik begrijp het wel hoor, maar als ik terug denk aan de eerste lockdown, dan was er een periode dat je zelfs maar even blokje rond mocht gaan wandelen. Gaan lopen/fietsen was er niet bij. Je auto nemen met je kinderen om in een bos verderop te gaan wandelen mocht ook niet. Buitenspeeltuinen waren dicht, enz... En je géén enkel persoon binnenshuis mocht hebben.

Je kan nu rustig gaan wandelen, lopen, fietsen, ... zelfs met een paar andere mensen. Een dagje naar zee of Ardennen om te gaan wandelen kan ook. Enz...

Ik heb niet het gevoel om opgesloten te zitten, in tegenstelling tot de eerste lockdown. Dat vind ik toch een heel groot verschil en dat zou ik toch niet meer willen opgeven.

Maar inderdaad, er zijn helaas nog altijd teveel dingen die we moeten opgeven.
Klopt, maar aan de andere kant heeft die geen vier maanden geduurd voor er versoepeld werd. Na minder dan twee maanden mocht ge immers al vier mensen binnenshuis ontvangen. De huidige maatregelen zijn wanneer ingegaan, meer dan twee maanden geleden? En er is nog geen enkel zicht op een versoepeling whatsoever.

Akkoord dat er vandaag andere accenten liggen, maar ge sleept ook al de psychologische bagage van de eerste lockdown en van een gans jaar miserie met u mee, dus uiteindelijk is het logisch dat, zelfs al is het nu iets minder streng op bepaalde vlakken, het toch minder draaglijk is voor een hoop mensen.

Ik zit zelf ook in een betere positie als toen aangezien ik toch nog kan blijven trainen (speciaal voor naar mijn moeder verhuisd) en niet meer alleen op een appartement van 60m2 zit. Maar toch voel ik de laatste dagen en weken gewoon dat het op is.

Klopt, maar aan de andere kant heeft die geen vier maanden geduurd voor er versoepeld werd. Na minder dan twee maanden mocht ge immers al vier mensen binnenshuis ontvangen. De huidige maatregelen zijn wanneer ingegaan, meer dan twee maanden geleden? En er is nog geen enkel zicht op een versoepeling whatsoever.

Akkoord dat er vandaag andere accenten liggen, maar ge sleept ook al de psychologische bagage van de eerste lockdown en van een gans jaar miserie met u mee, dus uiteindelijk is het logisch dat, zelfs al is het nu iets minder streng op bepaalde vlakken, het toch minder draaglijk is voor een hoop mensen.

Ik zit zelf ook in een betere positie als toen aangezien ik toch nog kan blijven trainen (speciaal voor naar mijn moeder verhuisd) en niet meer alleen op een appartement van 60m2 zit. Maar toch voel ik de laatste dagen en weken gewoon dat het op is.
Ik zou gewoon iets kleins willen om mij aan op te trekken tbh. Terug gaan squashen/tennissen/padellen en eens naar de kapper zou al veel schelen voor mijn gemoed, maarja.

Je sleept het voorbije jaar inderdaad nog mee + nu de saaiste maanden van het jaar + stagnering van de cijfers + slechte berichten productie vaccins + ...

Maar temeer dat ik denk dat een harde lockdown 2 maand geleden nóg slechter had gedaan voor veel mensen op psychologisch vlak. Niet dat dat wil zeggen dat het nu veel beter is natuurlijk...

We zijn het allemaal grondig beu, dat is de enige conclusie...

Je sleept het voorbije jaar inderdaad nog mee + nu de saaiste maanden van het jaar + stagnering van de cijfers + slechte berichten productie vaccins + ...

Maar temeer dat ik denk dat een harde lockdown 2 maand geleden nóg slechter had gedaan voor veel mensen op psychologisch vlak. Niet dat dat wil zeggen dat het nu veel beter is natuurlijk...

We zijn het allemaal grondig beu, dat is de enige conclusie...
Ik ben ook niet per se voorstander van een hardere lockdown, begrijp mij niet verkeerd. Ik vind gewoon dat er nog altijd vanalles tegen de muur wordt gesmeten in de hoop dat er iets blijft plakken qua maatregelen. EN dat iedereen het, zoals ge zelf ook aanhaalt, gewoon kotsbeu is.

Als puntje bij paaltje komt en ik moet kiezen tussen het volgen van de huidige maatregelen of mijn eigen mentale gezondheid, dan is die keuze heel snel gemaakt. En dat betekent dan niet automatisch dat ik mij als een debiel ga gedragen voor de aasgieren hier weer reageren, maar de drempels die er nu liggen zijn psychologisch gewoon niet meer haalbaar voor mij, zo simpel is het. :)

Hoe zit dat nu eigenlijk met de beperkingen voor kinderen? Voor zover ik begrepen had, was dit nog niet (volledig) goedgekeurd maar in de media lijkt dit al wel het geval zijn. Gaat dit dan ook onmiddellijk (lees: woensdag is normaal een drukke dag voor buitenschoolse activiteiten) in voege?

Wat, zoals ik zie, niet op studies, tests of bewijzen gebaseerd is. En brengt alle andere problemen met zich mee die ik + ugar (+ anderen ook al eerder in dit topic) aangekaart hebben.

En zeker in licht van de grootschaligere testen in Israël (die nog niet bekend waren toen WHO dit gezegd heeft) die aantonen dat de werkzaamheid van 1 dosis mogelijks beperkter is dan wat Pfizer-BioNTech aangaf, moet men hier toch voorzichtig mee omgaan.
Toegegeven, in Israel is dit voornamelijk op 60+ getest waar in de clinical trial (waar P-B zich op gebaseerd heeft) meerdere leeftijdsgroepen zaten.
dat kan goed zijn dat het ondertussen weerlegd is, maar dan moet het who ook maar naar buiten komen met die info
wou maar even meegeven dat die 42 dagen dus niet zomaar uit de lucht komt vallen, en van een deftige bron kwam ... alé het who zou toch een deftige bron moeten zijn...

Hoe zit dat nu eigenlijk met de beperkingen voor kinderen? Voor zover ik begrepen had, was dit nog niet (volledig) goedgekeurd maar in de media lijkt dit al wel het geval zijn. Gaat dit dan ook onmiddellijk (lees: woensdag is normaal een drukke dag voor buitenschoolse activiteiten) in voege?
Deze moet eerst nog in Overlegcomité en dan in MB gegoten. Minister Verlinden zou vanochtend haar best doen om het te laten intreden vanaf zaterdag. Dus zeker niet deze namiddag hoewel ik kan begrijpen dat sommige organisaties het goede nieuws van gisteren toch al implementeren, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Volgens Le Soir zou de meeting van morgen afgeblazen zijn om nog bijkomende gegevens te verzamelen, dus op dit moment weet ik niet of het weekend haalbaar is.

dat kan goed zijn dat het ondertussen weerlegd is, maar dan moet het who ook maar naar buiten komen met die info
wou maar even meegeven dat die 42 dagen dus niet zomaar uit de lucht komt vallen, en van een deftige bron kwam ... alé het who zou toch een deftige bron moeten zijn...
3e keer, staat ook letterlijk in je link naar een artikel van AP over de uitspraken van WHO: dit is een advies dat niet gebaseerd is op feiten, studies of testen. Enkel een advies dat ge dat misschien wel moogt doen in noodsituaties. Nergens heeft WHO aangegeven dat dit het normaal gebruik van het vaccin is en nergens beweert WHO dat er geen mogelijkse negatieve gevolgen aan verbonden zijn. Ze zeggen zelfs niet eens wat de voordelen van zijn.

Letterlijk uit je artikel die je aanhaalt:
WHO’s Strategic Advisory Group of Experts on immunization, known as SAGE, formally published its advice after a full review of that vaccine, which is the first to get emergency approval from the U.N. health agency to fight the COVID-19 pandemic. It said an interval of 21 to 28 days between the doses is recommended.
“WHO’s recommendation at present is that the interval between doses may be extended up to 42 days (6 weeks), on the basis of currently available clinical trial data,” it said, adding: “Should additional data become available on longer intervals between doses, revision of this recommendation will be considered.
En dan het belangrijkste, waar heel de discussie eigenlijk over gaat:
In the recommendations, WHO added that countries seeking to extend the interval should make sure that vaccinated patients can still have access to a second dose.

Allee uitbraak op de school van de kleine. Iedereen wordt getest behalve de kleuters, laat onze zoon net in die categorie vallen.
Manlief mag thuisblijven in afwachting van testresultaten
Huisarts: geen doorverwijzing zonder rechtstreeks contact met een bevestigde besmetting
Geen afwachting van testresultaten? Naar het werk komen.

Tja, ze maken het de mensen ook gewoon onmogelijk

AstraZeneca annuleert vergadering met Europese Commissie over vaccins​

Farmabedrijf AstraZeneca heeft zijn voor woensdag geplande vergadering met de Europese Commissie en de EU-landen geannuleerd. Dat meldt een goedgeplaatste Europese bron. Er is discussie ontstaan over het contract dat de Europese Unie met AstraZeneca over de leveringen van coronavaccins heeft afgesloten, nadat AstraZeneca had aangekondigd dat het fors minder dosissen zal leveren dan overeengekomen is.

Maandag zat de top van het Britse-Zweedse AstraZeneca al twee keer samen met de Commissie en de lidstaten, maar het bedrijf kon volgens commissaris voor Gezondheid Stella Kyriakides geen afdoende antwoord geven op alle vragen over zijn vaccinleveringen.

Dinsdag riep ceo Pascal Soriot in een reeks interviews vervolgens op om begrip te tonen voor het verminderd aantal dosissen. "Dit is geen verbintenis die we met Europa zijn aangegaan", klonk het in La Reppublica.
Soriot wees er ook op dat de EU haar contract met AstraZeneca drie maanden later tekende dan het Verenigd Koninkrijk, maar er vanuit ging dat het rond dezelfde tijd beleverd zou worden.

Vrijdag beslist het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) of het vaccin tegen COVID-19 dat AstraZeneca ontwikkelde, op de Europese markt toegelaten wordt. Het bedrijf vroeg pas op 12 januari een voorwaardelijke vergunning aan.

Er is toch iets gaande volgens mij.

AstraZeneca annuleert vergadering met Europese Commissie over vaccins​

Farmabedrijf AstraZeneca heeft zijn voor woensdag geplande vergadering met de Europese Commissie en de EU-landen geannuleerd. Dat meldt een goedgeplaatste Europese bron. Er is discussie ontstaan over het contract dat de Europese Unie met AstraZeneca over de leveringen van coronavaccins heeft afgesloten, nadat AstraZeneca had aangekondigd dat het fors minder dosissen zal leveren dan overeengekomen is.

Maandag zat de top van het Britse-Zweedse AstraZeneca al twee keer samen met de Commissie en de lidstaten, maar het bedrijf kon volgens commissaris voor Gezondheid Stella Kyriakides geen afdoende antwoord geven op alle vragen over zijn vaccinleveringen.

Dinsdag riep ceo Pascal Soriot in een reeks interviews vervolgens op om begrip te tonen voor het verminderd aantal dosissen. "Dit is geen verbintenis die we met Europa zijn aangegaan", klonk het in La Reppublica.
Soriot wees er ook op dat de EU haar contract met AstraZeneca drie maanden later tekende dan het Verenigd Koninkrijk, maar er vanuit ging dat het rond dezelfde tijd beleverd zou worden.

Vrijdag beslist het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) of het vaccin tegen COVID-19 dat AstraZeneca ontwikkelde, op de Europese markt toegelaten wordt. Het bedrijf vroeg pas op 12 januari een voorwaardelijke vergunning aan.

Er is toch iets gaande volgens mij.
Een serieus stinkend zaakje precies.

Dit. Aan het begin van de 2e golf hadden ze gewoon voor een volledige lockdown moeten gaan. Kheb dat toen ook nog gezegd.
En het reisverbod zoals er nu is moest er al VEEL langer geweest zijn.
Aan diegene die zeggen dat we in harde lockdown moesten zijn gegaan:

Hoe zouden je het dan zien? Je zit nog steeds met een vasteland met een aantal buurlanden, geen eiland.
Stel je gaat in lockdown, 2 maanden. Besmettingen gaan terug naar '0'. Wat ga je na die 2 maanden doen? Alles open gooien?
Wat doe je dan met alle buitenlandse truckers etc die hier leveringen komen doen? Pakjes diensten?

Zolang we niet als Europa samen volledig in Lockdown gaan, en Europa effectief afsluiten van de rest van de wereld, ga je altijd terug het virus opnieuw binnenkrijgen. Het gaat altijd op 1 of andere manier terug opflakkeren via essentieel reizen. We hebben gewoon de kracht niet om op elke grensovergang constant controle te zetten.
Wat heb je dan gewonnen met de harde lockdown? Ik denk dat veel mensen daarna mentaal veel erger eruit kunnen komen, zeker als het naderhand terug opflakkert en het dus eigenlijk op 'niets' was.

De enigste reden voor alle maatregelen is het zorgsysteem niet doen laten crashen, niet het virus uitroeien. Zolang het zorg systeem niet crasht met halve maatregelen, haalt een harde lockdown in mijn ogen niets extra uit (tenzij tijdelijk het aantal besmettingen tot een minimum herleiden)

Tja, als je maar 2 euro per dosis wilt betalen, zal de dienstverlening naargelang zijn.
Ik denk dat het niet zozeer de prijs is die het probleem is, wel het feit dat de EU zijn contract drie maanden later dan het VK heeft afgesloten als ik het goed begrijp.

Ik denk dat het niet zozeer de prijs is die het probleem is, wel het feit dat de EU zijn contract drie maanden later dan het VK heeft afgesloten als ik het goed begrijp.
27 augustus

dan werd het contract getekend.

We zijn 5 maanden later. Dat is geen 'je hebt te laat je contract getekend'.
Er is daar iets fishy.

Maandag en dinsdag geen deftige uitleg kunnen geven en woensdag gesprek afzeggen.

Ja, en ik vraag me af wat er eigenlijk juist in dat contract staat. Ik neem aan dat beide partijen zich aan hun contract moeten houden, dus als de EU niet blij is, is dat waarschijnlijk hun eigen schuld (dan hadden ze het maar duidelijker in het contract moeten laten opnemen).

Moderna zit voorlopig nog op schema hopelijk? 😐

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan