Crisis in de kinderopvang

Melk 'moet' niet tot 2 jaar. Is wel volgens bepaald richtlijnen aangeraden. Ik wil de crèche ook nog wel is zien die tot 2 jaar melk zou geven :p.

En 3x verversen is gewoon ongeveer op bepaalde momenten. Dus bv 11,2&5. En ja als je zware Kaka hebt is het een uitzondering.

Wij verversen onze beide kinderen int weekend ook enkel s ochtends en s avonds + zware Kaka. En toch geen problemen gehad.
Benieuwd of je diezelfde mening gaat delen eens jij terug een pamper gaat aanhebben :)
En niet "volgens een bepaalde richtlijn" he, volgens WHO, de organisatie die verantwoordelijk is voor richtlijnen rond gezondheid.
Op bepaalde momenten verversen is nog absurder dan wanneer het nodig is he...

Melk 'moet' niet tot 2 jaar. Is wel volgens bepaald richtlijnen aangeraden. Ik wil de crèche ook nog wel is zien die tot 2 jaar melk zou geven :p.

En 3x verversen is gewoon ongeveer op bepaalde momenten. Dus bv 11,2&5. En ja als je zware Kaka hebt is het een uitzondering.

Wij verversen onze beide kinderen int weekend ook enkel s ochtends en s avonds + zware Kaka. En toch geen problemen gehad.
Dat is gewoon verwaarlozing. Proficiat hoor.

Onze oudste wou moedermelk tot ergens 2 jaar en 2 maand, de jongste wou niet meer vanaf 1,5 ergens; niet op het tempo of even frequent als dan wanneer ze 3 maand oud zijn, en afgewisseld met pap, bokes en what not, maar onze creche is die gewoon blijven geven. Die kennen die richtlijnen immers ook.

Je kon ook zeggen: sorry, het is waar, ik deed een te simplistische uitspraak. But no. Nog wat volharden.

Je bent inderdaad beschermd tijdens je zwangerschap, en ook tijdens je ouderschapsverlof. Het eerste is, logisch, alleen voor de moeders. Als partner kan je gewoon op straat gezet worden. En het tweede is ook tijdelijk natuurlijk.

Om dan nog te zwijgen dat niet elke tewerkstelling een vaste betrekking is van 9 to 5, dat niet elke zwangerschap gepland of gewenst is, ...

Neen, dit is hetzelfde niveau als tegen mensen in armoede zeggen dat ze gewoon moeten stoppen met arm te zijn.
Je moet al een plaats zoeken van zodra je zwanger bent dus ik vermoed dat merendeel van de ouders dat niet werken en hun kind sturen geen vast werk hadden op moment van zwanger worden (of zelf gekozen om te stoppen met werken)
Oke, 4%... daar ga je het probleem dus niet mee oplossen.

Heb je ook dezelfde visie over auteursrechten? "Het is maar een idee, ga werken voor een werkgever die auteursrechten uitkeert" ;)
Dat zijn 3500 plaatsen (dik 90k plaatsen beschikbaar), geen idee hoeveel kinderen er op crèche leeftijd zijn in Vlaanderen

Auteursrechten zijn een gedrocht maar doet hier niet ter zake

Je moet al een plaats zoeken van zodra je zwanger bent dus ik vermoed dat merendeel van de ouders dat niet werken en hun kind sturen geen vast werk hadden op moment van zwanger worden (of zelf gekozen om te stoppen met werken)

Dat zijn 3500 plaatsen (dik 90k plaatsen beschikbaar), geen idee hoeveel kinderen er op crèche leeftijd zijn in Vlaanderen

Auteursrechten zijn een gedrocht maar doet hier niet ter zake
Het is ook een fabeltje dat je niet ontslagen kan worden als je zwanger bent he. Je kan niet ontslagen worden OMDAT je zwanger bent, maar wel om een hele hoop andere redenen.

Ruwgeschat zo'n 350k kinderen tussen 0 en 3 jaar (116000 geboortes per jaar).

Het is ook een fabeltje dat je niet ontslagen kan worden als je zwanger bent he. Je kan niet ontslagen worden OMDAT je zwanger bent, maar wel om een hele hoop andere redenen.

Ruwgeschat zo'n 350k kinderen tussen 0 en 3 jaar (116000 geboortes per jaar).
Ja maar dan moet het wel nog beter gemotiveerd worden.

65k geboortes in Vlaamse gewest 2022
Crèche is tussen 3 maand en 2.5j (nou ja tot er instapklasje is) dus dat is stuk minder

Ja maar dan moet het wel nog beter gemotiveerd worden.
Zoals "de goede werking in ons bedrijf komt in het gedrang omdat person x regelmatig afwezig is geweest".
Heel veel vrouwen kotsen hun eerste trimester de klok rond dus worden af en toe thuis gezet of vertrekken al kotsend naar huis dan. Dat valt dus onder "geldige reden" om een zwangere vrouw te ontslaan.

Zoals "de goede werking in ons bedrijf komt in het gedrang omdat person x regelmatig afwezig is geweest".
Heel veel vrouwen kotsen hun eerste trimester de klok rond dus worden af en toe thuis gezet of vertrekken al kotsend naar huis dan. Dat valt dus onder "geldige reden" om een zwangere vrouw te ontslaan.
1) lijkt me geen geldige reden als werkgever op de hoogte is van zwangerschap
2) ik ken werkelijk niemand die zwanger was en eerste maanden zoveel moest kotsen (dat zou slechts 2% zijn)

Laatst bewerkt:
1) lijkt me geen geldige reden als werkgever op de hoogte is van zwangerschap
2) ik ken werkelijk niemand die zwanger was en eerste maanden zoveel moest kotsen
Zowel mijn collega (die daarvoor frequent afwezig was) als ik hadden die "Kate Middleton" versie waarbij een uur zonder kotsen al een zalig rustmoment leek...

En je mag niemand ontslaan omdat die zwanger is an sich, omdat die bevallingsverlof opneemt, ouderschapsverlof opneemt,...
Maar als je werknemer gedurende maanden "om de 5 botten" ziek wordt gemeld, KAN er rechtmatig ontslag volgen omdat de goede werking in het gedrang komt omdat de planning meermaals last minute herzien moet worden.

Zowel mijn collega (die daarvoor frequent afwezig was) als ik hadden die "Kate Middleton" versie waarbij een uur zonder kotsen al een zalig rustmoment leek...

En je mag niemand ontslaan omdat die zwanger is an sich, omdat die bevallingsverlof opneemt, ouderschapsverlof opneemt,...
Maar als je werknemer gedurende maanden "om de 5 botten" ziek wordt gemeld, KAN er rechtmatig ontslag volgen omdat de goede werking in het gedrang komt omdat de planning meermaals last minute herzien moet worden.

Don't feed the troll...

Die van ons heeft ook 2 zwangerschappen de eerste 3,4 maand de ziel uit haar lijf gekotst. Ook zo van die bizarre taferelen. Beide aan tafel gaan en zien dat het niet gaat. Dan gaan kotsen en compleet opgelucht terug aan tafel schuiven en haar bord eten met veel smaak opeten, 2 sec nadat ze boven de pot hing 🤔

SomeDude zijn opmerking is gwn puur getroll. Zelfs al hebt ge er geen rechtstreekse ervaring mee, het lijkt me ook in veel series/films waar een zwangerschap geportretteerd is door een kotsende moeder.

Don't feed the troll...

Die van ons heeft ook 2 zwangerschappen de eerste 3,4 maand de ziel uit haar lijf gekotst. Ook zo van die bizarre taferelen. Beide aan tafel gaan en zien dat het niet gaat. Dan gaan kotsen en compleet opgelucht terug aan tafel schuiven en haar bord eten met veel smaak opeten, 2 sec nadat ze boven de pot hing 🤔

SomeDude zijn opmerking is gwn puur getroll. Zelfs al hebt ge er geen rechtstreekse ervaring mee, het lijkt me ook in veel series/films waar een zwangerschap geportretteerd is door een kotsende moeder.
Troll? Helemaal niet
Bij hyperemesis gravidarum (wat minder dan 2% voorkomt) kan je dus perfect de relatie leggen met zwangerschap en ben je beschermd tegen ontslag (en anders mag de werkgever u extra uitbetalen).
Maar daar ga je zelfs niet eens meer mee werken en schrijft de dokter u wel een briefje

Don't feed the troll...

Er wordt vaak gesproken over "ochtendmisselijkheid", waardoor mensen verwachten dat er na 8u 's ochtends niets meer gekotst wordt.
Hier kreeg ik ook regelmatig te horen "dat ik een cracker/beschuit/... moest op mijn nachtkastje leggen en dat eten zodra ik wakker werd"... die kregen dan een sarcastische: "En is dat dan voor of na het kotsen als ik 's nachts wakker word en naar de emmer grabbel?" terug van mij.

Er wordt vaak gesproken over "ochtendmisselijkheid", waardoor mensen verwachten dat er na 8u 's ochtends niets meer gekotst wordt.
Hier kreeg ik ook regelmatig te horen "dat ik een cracker/beschuit/... moest op mijn nachtkastje leggen en dat eten zodra ik wakker werd"... die kregen dan een sarcastische: "En is dat dan voor of na het kotsen als ik 's nachts wakker word en naar de emmer grabbel?" terug van mij.

Hier was dat ook de klok rond... Lange ochtenden zeker 🥴

Ik lees wat ge zegt maar in de praktijk denk ik toch niet dat dat vaak zal gebeuren dat een bedrijf een zwangere vrouw aan de deur gaat zetten he.

Hier was dat ook de klok rond... Lange ochtenden zeker 🥴
Hier was het omgekeerd, continue heel de dag honger, paar keer bijna flauwgevallen. Verbazingwekkend geen zware baby of veel bijgekomen, maar wel bijna zwangerschapsdiabetes dus naar het einde toe was het advies "eet een komkommer".

Ze mocht wel stoppen met werken op 6 maand, gelukkig want enkele weken daarna lag ze vooral vermoeid in de zetel.

Dat denk ik ook niet. Ik zeg enkel dat het wel kan omwille van die reden.
Alle ontopic dan maar en laat jullie toch eens niet vangen aan de cafeklap dat ge maar moest zorgen dat ge maar moest werken voordat je aan kinderen begon ofdat de werkdruk maar moet naar beneden gehaald worden door mindere eisen te stellen voor de prinsen en prinsesjes.

2) ik ken werkelijk niemand die zwanger was en eerste maanden zoveel moest kotsen
om aan te vullen aan de andere getuigenissen: mijn vriendin. 4 maanden lang, de klok rond, tot ze Navalit is beginnen slikken, hetgeen gelukkig hielp. Telkens als ze stopte met die pillen was het direct terug prijs.

Alle ontopic dan maar en laat jullie toch eens niet vangen aan de cafeklap dat ge maar moest zorgen dat ge maar moest werken voordat je aan kinderen begon ofdat de werkdruk maar moet naar beneden gehaald worden door mindere eisen te stellen voor de prinsen en prinsesjes.
De 🐘 in de kamer mag dus niet benoemd worden?

Terug
Bovenaan