Er is eigenlijk geen nood aan crypto in het algemeen. Alles dat je met crypto's kan doen, kan je sneller en gemakkelijker doen met gewone euro's. Crypto's zijn dan "gedecentraliseerd", maar tegelijk ook niet (zie binance), en zelfs al zou het gedecentraliseerd zijn, wat maakt het uit? Het kan geen enkele normale mens iets schelen of zijn geld gedecentraliseerd is of niet. Zo goed als iedereen die in crypto' zit, zit erin om er dollars of euro's uit te halen.
Ik vind het leuk om er mij bezig te houden, maar de toegevoegde waarde, dat zie ik niet. Ik lees bv vaak dat bitcoin een "store of value" is, maar wat betekent dat dan? De voorraad is beperkt, dus bij een constante vraag gaat de waarde van bitcoin in euro's omhoog. Is dat het dan, de usecase van bitcoin? Als er vraag is gaat het omhoog?
Hetzelfde met cumrocket. Je stelt je de vraag: waarom zou iemand modellen tippen met cumrocket in plaats van cardano of dogecoin. Waarom zou iemand niet gewoon modellen tippen met euro's, zoals nu gewoon elk dag gebeurt? Voor de anonimiteit, zodat de partner het niet kan zien op de bankrekening? Maar is de oplossing dan "cryptocurrency", zodat de partner kan zien dat meneer zijn geld naar coinbase heeft gestort ipv onlyfans?
En dan zijn er nog dingen als "bank the unbanked", alsof iemand die geen toegang heeft tot een bank wel in staat gaat zijn om met zijn loon van 1€/dag behalve een internetverbinding ook in het Engels wat BTC kan kopen om zo zijn hut te upgraden. Ik wil het wel eens zien gebeuren.
Enfin, misschien ben ik te sceptisch. We zien wel.