Crypto - Nieuws en algemene discussie

in welke Belgische wetgeving staat er dat dit hier ook zo belast wordt? (oprechte vraag, geen idee waar)

art 90 WIB.

Men refereert naar winsten of baten behaald uit speculatie
(En winsten of baten moeten niet noodzakelijkerwijs in euro's zijn natuurlijk zolang het een geldwaarde heeft. Ergo cryptocoins, gratis huren, gratis eten, een televisie, een Lambo, treintickets,...)

Moment van belastbaarheid is wanneer je erover kan beschikken. (Ik denk juridisch gezien omdat het artikel van de diverse inkomsten verwijst naar "baten of winsten" wat termen zijn uit het wetboek gedeelte beroepsinkomsten zijn dat men de moment van belastbaarheid regels toepast van beroepsinkomsten. Maar dat is veel te verregaand voor dit topic.)

Wanneer je crypto's omruilt voor een andere crypto en je hebt daardoor iets dat meer waard is en heb je iets dat meer waar is waarover je kan beschikken.

Maar weer:
Mensen maken zich veel te veel zorgen hierover in mijn ogen. :p

Geen idee. Ik Denk het niet :p.

Het is ook een beetje een ambetant topic om te volgen :p. Serieuze vragen/kwesties worden voortdurend onderbroken door memes/shitcoins/ "Roverheid"/"Wanneer komt de dip"?/ "Wanneer komt de stijging? Het is nog maar 50% gestegen sinds begin dit jaar " /....
Ik krijg precies nen deja-vu bij het lezen van @DogFacedGod zijn posts. Hebt ge vorige keer uberhaupt wel deftig antwoord gekregen? :D

Enfin, je ziet wat ik bedoel. Tis weer het belasting topic geworden vol met zever :p

ik wil mij een Binance visa kaart aanvragen maar zie nu dat mijn ID kaartnummer niet correct is, hoe kan ik dit aanpassen?

art 90 WIB.

Men refereert naar winsten of baten behaald uit speculatie
(En winsten of baten moeten niet noodzakelijkerwijs in euro's zijn natuurlijk zolang het een geldwaarde heeft. Ergo cryptocoins, gratis huren, gratis eten, een televisie, een Lambo, treintickets,...)

Moment van belastbaarheid is wanneer je erover kan beschikken. (Ik denk juridisch gezien omdat het artikel van de diverse inkomsten verwijst naar "baten of winsten" wat termen zijn uit het wetboek gedeelte beroepsinkomsten zijn dat men de moment van belastbaarheid regels toepast van beroepsinkomsten. Maar dat is veel te verregaand voor dit topic.)

Wanneer je crypto's omruilt voor een andere crypto en je hebt daardoor iets dat meer waard is en heb je iets dat meer waar is waarover je kan beschikken.

Maar weer:
Mensen maken zich veel te veel zorgen hierover in mijn ogen. :p
Dus als ik stel 250 eth met waarde 100.000 euro wissel in stel 10 btc, dus ook met waarde 100.000, moet ik belastingen betalen op deze transactie omdat ik winst boekte?

ik wil mij een Binance visa kaart aanvragen maar zie nu dat mijn ID kaartnummer niet correct is, hoe kan ik dit aanpassen?
Waarschijnlijk mail sturen. Maar ik heb de kaart en ze is niet echt zo nuttig imo.
Je krijgt bv. geen cashback voor Amazonaankopen. En als ik vraag naar meer details dan zeggen ze dat ze de lijst aan het aanpassen zjin. Ze kunnen dus gewoon at random bepalen welke aankopen cashback genieten. Daarboven op heb ik al meerdere malen problemen gehad met de transactie goedgekeurd te krijgen in de eerste plaats.

Dan ben ik meer tevreden van Crypto.com. Daar werkt alles gewoon en krijg ik meteen mijn cashback.

Dus als ik stel 250 eth met waarde 100.000 euro wissel in stel 10 btc, dus ook met waarde 100.000, moet ik belastingen betalen op deze transactie omdat ik winst boekte?
Ja, op reddit kon je volgen hoe Amerikanen daardoor in de penarie geraakt waren tijdens 2017-2018. Ze waren massa's aan het traden 2017, een crash eind december 2017maar in de VS ben je altijd² belast op meerwaarden. Die moeten dan hun meerwaarden aangeven op hun aangifte 2018, inkomsten van 2017en belastingen op betalen ookal was alles gecrashed ondertussen.

De slimmeriken voerden waarschijnlijk nog wat trades op de valreep van december om hun winst te verlagen :p.

Ter uitbreiding van mijn voorbeeldje:
Stel een coin A en coin B

Op moment X in 2020 is coin A 10 euro waard en coin B 10 euro waard
Je koopt met euro's 1 coin A aan 10 euro

Op moment Y in 2020 is coin A 20€ waard en coin B 10€ waard.
Je koopt 2 coins B aan met 1 coin A.
=>Je hebt hier 10€ winst gerealiseerd.

Op 30.12 keldert alles met 80% maar je verkoopt niets/ geen transacties.

Je gerealiseerde winst in 2020 blijft 10€.

²naar mijn weten. :p

Geen goesting om opnueuw te typen

Geen goesting om opnueuw te typen
en wat wordt dan als maatstaf genomen. Je voorbeeld is geldig wanneer één iets stabiel wordt gekozen. In jouw voorbeeld is coin 2 stabiel. Wat als
- moment x: Coin A: 10 euro en coin B: 10 euro
- moment y: Coin A: 20 euro e coin B: 10 euro
- moment Z: Coin A: 5 euro en coin B 13 euro

Ook: Wanneer wordt moment X bepaald? Want bij mijn eth/btc voorbeeldje zijn beiden elke dag wijzigende waarden in eur of usd.

Waarschijnlijk mail sturen. Maar ik heb de kaart en ze is niet echt zo nuttig imo.
Je krijgt bv. geen cashback voor Amazonaankopen. En als ik vraag naar meer details dan zeggen ze dat ze de lijst aan het aanpassen zjin. Ze kunnen dus gewoon at random bepalen welke aankopen cashback genieten. Daarboven op heb ik al meerdere malen problemen gehad met de transactie goedgekeurd te krijgen in de eerste plaats.

Dan ben ik meer tevreden van Crypto.com. Daar werkt alles gewoon en krijg ik meteen mijn cashback.
Ik heb een Binance visa en moet idd regelmatig via paypal betalen omdat het rechtstreeks met visa niet altijd lukt. En nu dat BNB zo hoog staat is het moeilijk om even wat BNB te kopen om meer cashback te hebben ...

Wel al enkele keren gehad met online aankopen dat net dan die dynamic code sms eruit ligt. Maar verder idd gwn instant cashback die binnen komt. Wel nog steeds aan het wachten op de fysieke kaart.

Spijtig dat het hier altijd terug over die belastingen gaat... In België is er niets deftig rond geregeld, dus geen kat gaat zich bezighouden met dit aan te geven, zelfs niet bij grotere bedragen. Er zijn altijd mensen die dit wel doen, omdat ze schrik hebben van de fiscus, en zij gaan dan anderen aansporen om dit ook te doen, "aangezien het anders niet eerlijk is".

Zolang er geen duidelijke regels zijn, zou ik me er niet druk om maken.

en wat wordt dan als maatstaf genomen. Je voorbeeld is geldig wanneer één iets stabiel wordt gekozen. In jouw voorbeeld is coin 2 stabiel. Wat als
- moment x: Coin A: 10 euro en coin B: 10 euro
- moment y: Coin A: 20 euro e coin B: 10 euro
- moment Z: Coin A: 5 euro en coin B 13 euro

Ook: Wanneer wordt moment X bepaald? Want bij mijn eth/btc voorbeeldje zijn beiden elke dag wijzigende waarden in eur of usd.

Je aankoopwaarde van de munt wijzigt niet.

Moment U: JE koopt voor 1.000 euro coins A ter waarde van 10€ per 1 coin A

Je inventaris na moment u
Je hebt 100 coins A dat je verworven hebt voor een bepaald bedrag: 10 euro voor 1 coin A.

Coins A: 100 coins A ter waarde van 1.000 € .

Op moment x. Je verkoopt 1 coin a voor b coins. A heeft op x waarde 10euro. Zodoende geen meerwaarde.
Je inventaris na moment X:
Coins A: 990 EURO (99 coins A aan gekocht 10 euro de stuk
Coins B: 10 € (1 coin B gekocht aan 10 euro de stuk
Totale waarde = 1.000 EURO (wederom geen meerwaarde)

Op moment y: Je verkoopt 1 coin a voor b coins. A heeft op y waa rde = 20. Inruilen voor munt B => meerwaarde 10EURO

Je inventaris op moment y
Coins A: 980 EURO ( 98 coins gekocht aan 10euro de stuk op 'u'
Coins B: 30 euro (1 coin B gekocht aan 10 euro de stuk op 'x' + 2 coins gekocht aan 10 euro de stuk op 'y')

op moment z: je verkoopt 1 coin a voor B coins: A heeft waarde = 5 dus minwaarde van 5 euro

Je inventaris op moment z
Coins A: 970 EURO ( 97 coins gekocht aan 10 euro de stuk op 'u')
Coins B: 35 EURO: (1 coin B gekocht aan 10 euro de stuk op 'x' + 2 coins gekocht aan 10 euro de stuk op 'y' + 0,0384 coins B* voor een totaal 5 € op 'z')

* want 0,0384 is ongeveer 5/13

( En je kan het nog veel uitgebreider maken met nog meer what if's maar ik stop ermee :p)

Spijtig dat het hier altijd terug over die belastingen gaat... In België is er niets deftig rond geregeld, dus geen kat gaat zich bezighouden met dit aan te geven, zelfs niet bij grotere bedragen. Er zijn altijd mensen die dit wel doen, omdat ze schrik hebben van de fiscus, en zij gaan dan anderen aansporen om dit ook te doen, "aangezien het anders niet eerlijk is".

Ik zou eerder aanraden: zolang er geen regels zijn zou ik voorzichtig zijn met grotere bedragen ;)

Want als puntje bij paaltje komt gaan WIJ moeten uitleggen vanwaar het komt, en als het niet uit te leggen is en ze hebben u in het vizier zullen er veel kopzorgen volgen, regels of niet.

Beter nog, laten we gewoon nergens nog belastingen voor betalen, en er voorgoed over zwijgen

Terug
Bovenaan