Crypto - Nieuws en algemene discussie

ik heb 2 maand geleden al alles buitengesmeten omdat ik het te heet worden vond. Tja, beter de piek missen dan inneens, zoals nu heel uw shit -50% te zien gaan.
Ik moet zeggen dat ik er toen van overtuigd was dat dat te vroeg was, maar uiteindelijk heb je dus de betere keuze gemaakt.

Wat zijn uw targets om terug in te kopen?

Niets te verkopen!

Online community had gelijk gisteren en ik zat voor mijn scherm tijdens de dip van gisteravond.
Beetje $MATIC bijgekocht aan 0.8 gisterenavond, $ADA aan 1.1, en $VET aan 0.08.
Normaal zou ik niets meer opdoen deze maand maar deze prijzen waren nu echt wel te schandalig om te laten liggen :)

En nog beetje usdt staan om nog kleine aankoop te doen van dezelfde assets INDIEN BTC (en de rest dus ook) nog eens backtracked onder de 31k in de loop van de komende 24 uur. :)

Niet verkopen klinkt slim en leuk, tot je 3 jaar mag wachten tot je terug break-even staat na een correctie van 80%. Je kan blijven vasthouden aan het narratief van “de fudders willen je doen verkopen”, maar uiteindelijk heb je geen flauw benul van wie echt de drijvende kracht is achter deze extreme bewegingen. In ieder geval speelt het niet in de kaart van crypto als een betrouwbare asset voor institutionele beleggers. Hun cliënteel is volgens mij niet meteen aan het wachten op een belegging waarbij hun inleg op 1 dag met 25% kan kelderen. Dit is gewoon pure markmanipulatie en mensen die nu “de dip kopen” of weigeren te verkopen, zouden wel eens veel geld kunnen verliezen. Crypto is niet gereguleerd, is extreem volatiel, heeft nog maar seinig praktische toepassingen... Het is extreem naief om te denken dat het een vaststaand gegeven is dat je door te ‘hodlen” gegarandeerde winsten bekomt, zelfs op een termijn van jaren.
Zo'n groot wantrouwen of nood aan 'garanties' is niet echt verrassend voor iemand die dacht dat BTC net zoals in 2017, na 17k$ zou crashen, toen de helft van zijn ETH positie aan 950-1250$ verkocht heeft en in de eerste januari dip al het einde van de bull markt zag. Weak hands.

Wederom ga ik op dezelfde nagel slaan. Wat definieer jij onder heel laag? Koop je nu bij? ETH heeft bijvoorbeeld al een correctie van meer dan 50% doorgemaakt. Wacht je tot het op 1500 dollar staat? 1000? 500? Hoe kan je nu zo’n uitspraken doen en jezelf serieus nemen.
7LrSrmZ.jpg

Ik weet niet of je over alles in je leven zoveel keuzestress hebt maar het heeft weinig zin om met semi-filosofische vragen af te komen wat lage prijzen voor ETH zijn.
Voor wie gelooft dat crypto in een bull markt zit, is inkopen na deze -50% correctie een zeer lage prijs.
Als je gelooft dat de bull trend gedaan is, dan verkoop je alles maar aan mensen die er het tegenovergestelde over denken. Zo simpel is het.

De enige mensen die zichzelf niet serieus horen te nemen, zijn zij die:
- nu in paniek verkocht hebben en terug hoger FOMO inkopen
- nu bijkopen en wanneer het nog dieper zakt, uit paniek verkopen

Crypto is op korte tijd fors gestegen. Misschien wat te snel. Net zoals in april 2013 en juni 2019 is een correctie dan logisch. Dit is de eerste dip waarbij we echt paniek zien, en dat is goed voor een sustainable langetermijnskoers richting 100-150k tegen eind 2021, eerder dan een vroegtijdige blow-off die iedereen zijn posities doet verliezen.

Imo zal de recovery de komende weken traag en gradueel verlopen, of we zien helemaal geen herstel. Geen in-between. Geen garanties. Rood of zwart. Ofwel kan je overweg met deze volatiliteit, ofwel niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de bullrun gedaan is dan is het gewoon wachten op de volgende bullrun, maar panic sellen is sowieso verliezen. Als je lang genoeg hodlt dan is de kans groot dat de prijs toch weer terugkeert naar de prijs waarop je gekocht hebt, zelfs al heb je BTC aan 60K gekocht. In geval van BTC of ETH dan toch, kleinere altcoins is een ander verhaal.

Ik zou ook zien naar wat de altcoins doen, als we weer te veel fomo en shitcoin pump and dumps zouden zien deze keer dan verkoop ik mijn altcoins zo snel mogelijk, dat zou voor mij het signaal zijn om deels uit te stappen want dan denk ik dat we in een dead-cat bounce zitten, wanneer BTC recovert naar 40-50K en er niet over geraakt, en alts omhoog vliegen (zeker als het dan vooral shiba/memecoins zijn die pumpen ipv de deftige altcoin projecten).

Laatst bewerkt:
Wie nu verkoopt, en meent dat die dat doet omdat hij in deze dip een bevestiging van een bear markt ziet, maakt zichzelf blaasjes wijs. Je verkoopt gewoon op een dieprode week, uit paniek dat het straks nog lager zal staan.

Wie hier echt een bear markt ziet en wil verkopen, wees geen dief van je eigen portefeuille en wacht dan op de onvermijdbare rebounce.
Maar waarschijnlijk ga je ook dat niet doen, omdat je sentiment dan alweer - net zoals het op 64k$ stond - 180° gedraaid is. 🙃

Wie nu verkoopt, en meent dat die dat doet omdat hij in deze dip een bevestiging van een bear markt ziet, maakt zichzelf blaasjes wijs. Je verkoopt gewoon op een dieprode week, uit paniek dat het straks nog lager zal staan.

Wie hier echt een bear markt ziet en wil verkopen, wees geen dief van je eigen portefeuille en wacht dan op de onvermijdbare rebounce.
Maar waarschijnlijk ga je ook dat niet doen, omdat je sentiment dan alweer - net zoals het op 64k$ stond - 180° gedraaid is. 🙃
't is dikwijls het volk dat nu verkoopt op 30-32K dat gaat terug infomo'en op 40K (gevolg van die move is dan 20-25% minder btc) , en dan weer gaat uit paniek verkopen wanneer het terug zakt naar 30-35K of lager (nog meer verlies uiteindelijk).

Ik denk dat er hier een paar gebaat zijn met het concept "portfolio management".

In plaats van iedere keer zot te worden van iedere up of down, bekijk gewoon hoeveel % van je vermogen in heel risicovolle producten wilt hebben en hou je daaraan. Zit je erboven, verhuis dan wat crypto's naar passieve ETF's en geniet van het rendement op lange termijn.

Een goed plan hebben zal veel minder stress opleveren in plaats van iedere dag over je crypto's te denken.

https://crypto-anonymous-2021.medium.com/the-bit-short-inside-cryptos-doomsday-machine-f8dcf78a64d3

Begrijp ik het goed dat
  • echte valuta zoals USD 1:1 omgezet kunnen worden in stablecoins/tether .
  • dat heel het principe steunt op het vertrouwen dat de uitgever van de stablecoin/tether assets/collateral hebben voor iedere uitgegeven stablecoin/tether ?
  • stablecoin/tether gebruikt wordt voor de meerderheid van de aankopen van cryptocoins ?
  • De minst gereguleerde crypto-exchanges bijna uitsluitend met stablecoins/tether werken ?
Als de uitgever van de stablecoin/tether slechts een fractie aanhoudt in echte valuta, van de uitgegeven stablecoin/tether ,
dan is de waarde van de cryptocoin (in echte valuta) kunstmatig opgepompt door die stablecoin/tether ?

Is een serieuze vraag. Er wordt hier altijd geschermd met het argument dat het totale aanbod van veel cryptocoins beperkt is en dat de waarde omhoog moet gaan bij een toegenomen vraag t.o.v. aanbod (zeker wanneer dit totaal bereikt wordt).
Maar kan de prijs van een cryptocoin ook virtueel omhoog gedreven worden door ze te kopen met "virtueel geld" waar geen echt "collateral" voor bestaat?

buy high sell low! :unsure:
Ziet er naar uit dat de 4h 20EMA niet gaat gebroken worden dus im still bearish.
Maar voor de lange termijn maakt dat toch geen zak uit of BTC dat lijntje vandaag of binnen een maand breekt. Uiteindelijk is dat toch maar een lijntje op een grafiek waar een paar traders zich blind zitten op te staren.

Niet onderschatten wat dat betekent. Tis een self fullfilling prophecy die TA. Hoeveel bots daarop geprogrammeerd zijn wil ik gewoon niet weten.
En hoe sneller we uit de downtrend zijn hoe beter. (geen zin om nog eens 2.5 jaar in de limbo te hangen)
Der is zelfs een bot die inzet op basis van wat kernwoorden wat elon musk twittert :unsure:

Ik heb nog nooit geïnvesteerd in bitcoin en ken er momenteel ook zeer weinig van. Ik merk dat meer en meer mensen in mijn omgeving hiermee gestart zijn, meestal relatief succesvol (als in genoeg winst, niet persé megaveel). Ik ga zeker eens bij hen horen voor informatie, maar misschien is er hier iemand die een goede website kan aanraden om een beetje vertrouwd te geraken met dit wereldje? Er zijn zoveel verschillende websites en andere bronnen om info op te zoeken, dit komt vrij intimiderend over als leek.

https://crypto-anonymous-2021.medium.com/the-bit-short-inside-cryptos-doomsday-machine-f8dcf78a64d3

Begrijp ik het goed dat
  • echte valuta zoals USD 1:1 omgezet kunnen worden in stablecoins/tether .
  • dat heel het principe steunt op het vertrouwen dat de uitgever van de stablecoin/tether assets/collateral hebben voor iedere uitgegeven stablecoin/tether ?
  • stablecoin/tether gebruikt wordt voor de meerderheid van de aankopen van cryptocoins ?
  • De minst gereguleerde crypto-exchanges bijna uitsluitend met stablecoins/tether werken ?
Als de uitgever van de stablecoin/tether slechts een fractie aanhoudt in echte valuta, van de uitgegeven stablecoin/tether ,
dan is de waarde van de cryptocoin (in echte valuta) kunstmatig opgepompt door die stablecoin/tether ?

Is een serieuze vraag. Er wordt hier altijd geschermd met het argument dat het totale aanbod van veel cryptocoins beperkt is en dat de waarde omhoog moet gaan bij een toegenomen vraag t.o.v. aanbod (zeker wanneer dit totaal bereikt wordt).
Maar kan de prijs van een cryptocoin ook virtueel omhoog gedreven worden door ze te kopen met "virtueel geld" waar geen echt "collateral" voor bestaat?
Dat is exact de situatie met die stablecoins.
Slechts 3.8% of zo van tether is gecovered.
Betekent dat er altijd een risico bestaat dat cryptocurrencies plots ineenstuiken (a la -97%) en dat exchanges plots failliet gaan.

Uiteindelijk betalen die exchanges u in tether of andere stablecoins, niet in usd. Maar dat geld bestaat eigenlijk niet, tenzij ge tether als valable beschouwd (maar als tether en usd 1:1 zijn en slechts 3-4% is echt gecovered, dan is dat niet valabel).
Tether koopt dan ook nog eens bitcoin als "onderpand", om dan zogezegd wel die waarde tegenover de usd te hebben. Dat boost natuurlijk de bitcoin prijs kunstmatig. Betekent ook dat als de bitcoin prijs te hoog wordt en mensen willen naar usd converten sommige exchanges niet gaan kunnen uitbetalen (omdat ze die dollars niet hebben, ze hebben enkel tether, en tether heeft amper dollars).

Voor zover ik weet is enkel coinbase veiliger op vlak van exchange risico, omdat ze niet aan tether risico blootgesteld zijn. Het risico van een ineenstorten van cryptocurrencies gaat voorbij echanges natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit geïnvesteerd in bitcoin en ken er momenteel ook zeer weinig van. Ik merk dat meer en meer mensen in mijn omgeving hiermee gestart zijn, meestal relatief succesvol (als in genoeg winst, niet persé megaveel). Ik ga zeker eens bij hen horen voor informatie, maar misschien is er hier iemand die een goede website kan aanraden om een beetje vertrouwd te geraken met dit wereldje? Er zijn zoveel verschillende websites en andere bronnen om info op te zoeken, dit komt vrij intimiderend over als leek.
als ge op youtube iemand wil volgen voor informatie van projecten, bekijk dan zeker eens the coinbureau

hier nog een interessante video van hem over de crash

Ik denk dat er hier een paar gebaat zijn met het concept "portfolio management".

In plaats van iedere keer zot te worden van iedere up of down, bekijk gewoon hoeveel % van je vermogen in heel risicovolle producten wilt hebben en hou je daaraan. Zit je erboven, verhuis dan wat crypto's naar passieve ETF's en geniet van het rendement op lange termijn.

Een goed plan hebben zal veel minder stress opleveren in plaats van iedere dag over je crypto's te denken.

This. Ik heb eerder 2 weken geleden een pak winst in S&P500 en Nasdaq gestoken. Een pak minder sexy en spannend natuurlijk als het goed gaat, maar als alles de dieperik inkeldert ben je toch blij.

Dat is exact de situatie met die stablecoins.
Slechts 3.8% of zo van tether is gecovered.
Betekent dat er altijd een risico bestaat dat cryptocurrencies plots ineenstuiken (a la -97%) en dat exchanges plots failliet gaan.

Uiteindelijk betalen die exchanges u in tether of andere stablecoins, niet in usd. Maar dat geld bestaat eigenlijk niet, tenzij ge tether als valable beschouwd (maar als tether en usd 1:1 zijn en slechts 3-4% is echt gecovered, dan is dat niet valabel).
Tether koopt dan ook nog eens bitcoin als "onderpand", om dan zogezegd wel die waarde tegenover de usd te hebben. Dat boost natuurlijk de bitcoin prijs kunstmatig. Betekent ook dat als de bitcoin prijs te hoog wordt en mensen willen naar usd converten sommige exchanges niet gaan kunnen uitbetalen (omdat ze die dollars niet hebben, ze hebben enkel tether, en tether heeft amper dollars).

Voor zover ik weet is enkel coinbase veiliger op vlak van exchange risico, omdat ze niet aan tether risico blootgesteld zijn. Het risico van een ineenstorten van cryptocurrencies gaat voorbij echanges natuurlijk.
Ik zou nooit naar Tether uitcashen voor de langere termijn. Het blijft een zwaard van Damocles dat boven crypto hangt, al zie ik BTC wel overleven moest Tether compleet instorten, het zou alleen jaren kunnen duren maar uiteindelijk zullen er dan wel nieuwe exchanges komen zonder Tether en zullen stablecoins beter gecontroleerd worden.
Coinbase biedt nu ook Tether aan trouwens.

Terug
Bovenaan