Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik had nooit BTC dus Musk zijn tweets lieten me koud. Maar als ik nu zie dat bij de tweet "Canada-USA-Mexico" de link wordt gelegd met CUM en zo Cumrocket de lucht in schiet, komt het wel binnen wat voor een volledig absurde, losgeslagen situatie dit is. Het wordt niet meer black swan dan dit.
De echte vraag is dan of we met stenen moeten gooien naar "de manipulator" of naar de "kudde schapen" die zo iets volgen :)

Nee, BTC was terug aan het recupereren. Dit is bewust tweeten om de prijs nog even langer laag te houden of gewoon om te testen of hij die trend kan tegenhouden.

Wel ironisch hoe een munt die zichzelf lostrekt van geregulariseerde centrale instanties, de speelbal wordt van miljardairs.
Op den duur gaan we toch een punt bereiken dat die weak hands er uit zijn en de markt er niet meer gaat op reageren.

Het is toch wel iets te toevallig dat Elon Musk die tweet de wereld instuurt net wanneer BTC opwaarts aan het uitbreken is. Ik ben eens benieuwd hoe de SEC daar gaat op reageren.

En dan vraag ik mij ook af wie er zit te dumpen, zijn dat nu Elon's schaapjes of zit daar een whale achter die strategisch dumpt vlak nadat Elon zijn tweet post, of zit hij zelf te dumpen.

Al dat gedoe rond Musk... Van mij mag hij zeggen wat hij wil. Iedereen heeft zijn mening en mag die verkondigen. Heeft niets met marktmanipulatie te maken. Bitcoin zal bitcoin blijven, met of zonder papa Elon

Al dat gedoe rond Musk... Van mij mag hij zeggen wat hij wil. Iedereen heeft zijn mening en mag die verkondigen. Heeft niets met marktmanipulatie te maken. Bitcoin zal bitcoin blijven, met of zonder papa Elon
Mij doet het denken aan de discussie met #metoo - die Hollywood producers zeggen ook dat ze niks misdoen met hun avances maar als ge die macht hebt dan brengt ge mensen in een lastig parket. En ze kunnen doen alsof ze dom & naïef zijn en beweren dat ze hun eigen macht niet kennen - maar daar trapt niemand in.

hetzelfde geldt voor Elon - uiteraard kunt ge hem niet direct betichten van marktmanipulatie (vrije meningsuiting jadajada) - maar ge weet dat ge deze impact hebt - dan is het alles behalve gezond (en vooral kinderachtig) om hier zo mee om te gaan. Maar zoals hierboven al gezegd, zijn invloed neemt af.

EDIT: wat denken jullie eigenlijk dat de reden is dat hij dit doet? Puur voor de fun omdat ie een narcist is die wilt zien hoeveel invloed hij heeft? Of zit er een financieel belang achter en wat zou dit kunnen zijn

"Crypto influencers" doen nochtans alle dagen hetzelfde als Elon... maar dan met een paar miljoen followers minder.

Er zitten hier ook "influencers" die blindelings gevolgd worden door anderen he :thinking: 😜

EDIT: wat denken jullie eigenlijk dat de reden is dat hij dit doet? Puur voor de fun omdat ie een narcist is die wilt zien hoeveel invloed hij heeft? Of zit er een financieel belang achter en wat zou dit kunnen zijn
Als ik de rijkste mens van de wereld was zou ik me ook wel een beetje amuseren en beetje de grenzen opzoeken.
Een beetje geld meer of minder zou me niet meer interesseren.

Hij zal niet wakker liggen van een boete van een paar miljoen dollar zeker? voor hem is dat peanuts
Hij moet dan natuurlijk ook niet komen wenen dan dat hij veel vijanden maakt op den duur

Laatst bewerkt:
Het is toch wel iets te toevallig dat Elon Musk die tweet de wereld instuurt net wanneer BTC opwaarts aan het uitbreken is. Ik ben eens benieuwd hoe de SEC daar gaat op reageren.

En dan vraag ik mij ook af wie er zit te dumpen, zijn dat nu Elon's schaapjes of zit daar een whale achter die strategisch dumpt vlak nadat Elon zijn tweet post, of zit hij zelf te dumpen.
Gewoon daytraders waarschijnlijk, verkopen het moment dat Elon tweet en een uur later heb je al profits.

Ik ben erg benieuwd naar smart contracts op Cardano en of de gecreëerde hype terecht is.

Ik heb daar zo mijn (technische) bedenkingen bij... :tongue:

Over welke technische bedenken heb je het ? (been geen ada-maxi hoor, gewoon uit interesse ;) )

met de launch van smart contracts gaan we toch ook op cardano een defi hype krijgen, zie wat het doet op matic, bsc, etc . Er gaat toch veel ada extra gelocked worden waardoor de prijs enkel maar kan stijgen? zoiets kan je niet in de markt prijzen toch? of ga ik te kort door de bocht

Over welke technische bedenken heb je het ? (been geen ada-maxi hoor, gewoon uit interesse ;) )

met de launch van smart contracts gaan we toch ook op cardano een defi hype krijgen, zie wat het doet op matic, bsc, etc . Er gaat toch veel ada extra gelocked worden waardoor de prijs enkel maar kan stijgen? zoiets kan je niet in de markt prijzen toch? of ga ik te kort door de bocht

Ik kan een hele epistel schrijven maar ik zal me beperken tot het voornaamste issue van Cardano's smart contracts:

Cardano gebruikt het eUTXO model (afgeleid van bitcoin dat UTXO gebruikt) ipv account based dat Ethereum gebruikt. De reden dat Ethereum het account based model gebruikt is omdat het voor smart contracts zeer eenvoudig is de balans van een adres te bepalen nl. je kijkt gewoon wat er in zit. Bij UTXO/eUTXO kun je dit niet omdat het systeem geen balans bijhoudt maar dit op het moment zelf moet worden berekend door alle gedane UTXO's voor een adres te evalueren om tot een eindbalans te komen (lees: alle voorgaande transactie uitvoeren, elke keer opnieuw als er een balans moet worden bepaald). Dit creëert een gigantische overhead en er is op dit moment geen oplossing voor. In hun white paper zeggen ze "dit te zullen onderzoeken in de toekomst". (zie eUXTO paper Cardano - Sectie 4.1)

Een tweede issue van het eUTXO model wordt door de developers van SundaeSwap (een Cardano DEX dApp te vergelijken met Uniswap op Ethereum) aangehaald in hun white paper - bovenaan pagina 10:

This model, however, has a fatal flaw. Because any given eUTXO can only
be spent once, as part of one transaction, it appears as if only one swap can
happen per block. On the Cardano blockchain, there is roughly one block
every 20 seconds. This would be abysmal throughput for a decentralized
exchange.

Hieruit volgen twee zaken: 1) smart contracts op Cardano zijn uitermate inefficient vergeleken met Ethereum en 2) het porten van Ethereum dApps wordt hierdoor nagenoeg onmogelijk. De hoop om hiermee een stukje van Ethereums taart te kunnen eten lijkt me dan ook vrij onwaarschijnlijk. De reden waarom matic populair is is omdat dit een scalingsoplossing van Ethereum zelf is en BSC, tja dat is gewoon copy+paste Ethereum wat het porten van dApps zeer gemakkelijk maakt en enkel relevant omdat Ethereum niet snel genoeg kon schalen. Dat is nu aan het veranderen met de L2 layers die uitrollen as we speak (1000-4000 transacties per seconde ipv ~19 nu).

De reden waarom ik zo uitkijk naar smart contracts op Cardano is omdat Charles na 6 jaar hypen het eindelijk kan gaan waarmaken (ik doelde in mijn vorige post dus op het flippen van Ethereum waar veel van de hype is op gebaseerd). Maar als ik Cardano's white papers lees denk ik niet dat dit zal gebeuren. Imo is dit geen derde generatie blockchain maar gewoon nog een blockchain die andere accenten, prioriteiten & trade-offs heeft gemaakt dan Ethereum. Om echt een stuk van de taart op te eten moet je iets anders brengen en dat is er, buiten de marketing om, gewoon niet. En dat maakt dat het first-mover advantage standhoudt.

Ik sluit uiteraard niet uit dat gezien de actieve Cardano community er heel wat activiteit on-chain zal ontwikkelen, maar het overnemen van Ethereum? Neen dat zie ik niet gebeuren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan