Lang voor het spel Cyberpunk 2077 er was, bestond het al decennia als genre. Het zit vervat in alle takken van de popcultuur: literatuur, beeld, tabletopgames en computergames. Eigenlijk ben ik er ook al gans mijn leven fan van, terwijl ik er pas recent ben achtergekomen dat het allemaal onderdeel was van deze subcultuur.
Indigo Gaming op youtube heeft een reeks prachtige documentaires gemaakt die alles cyberpunk sinds OOIT heerlijk aan elkaar praat. Ik vind die documentaire ZO geniaal dat ik hem met jullie wil delen in een reeks. Regelmatig herontdekte ik oude, bijna vergeten films en soms ook nieuwe onbekende prenten. Niet altijd wist ik dat die bij dit genre hoorde. Ook is het interessant om te bekijken hoe die film de thema's uit het genre gebruikt om het verhaal neer te zetten. Uiteraard hoop ik dat het aanstekelijk werkt en dat jullie ook mee verdiept geraken in deze cult/klassiekers.
Wat is Cyberpunk. Het genre weerspiegelt maatschappelijke thema's zoals criminaliteit, corruptie, en technologische vooruitgang die zowel indrukwekkend als destructief kan zijn. "High tech, low life" is de kern in de meeste verhalen. Het is een toekomstbeeld met geavanceerde technologie en een samenleving vol ongelijkheid en verval.
Typische thema's in cyberpunk. De macht van megacorporaties. Dat zijn bedrijven zoals de multinationals die wij kennen, maar dan met meer invloed en macht over naties en samenlevingen dan zelfs onze huidige regeringen en dictaturen. Uiteraard zie je dan ook de enorm uitvergrootte kloof tussen arm en rijk. Waar de gewone sukkelaar door het slop zich naar een low-income job zwoegt. Verder handelt een verhaallijn ook over de ethische en existentiële vragen rond cyborgs en cybernetische augmentatie. Wat is het nu om 'mens' te zijn?
Eind jaren 80 was Cyberpunk echt een groot ding geworden. Dermate zelfs dat schrijvers, creatives en ontwikkelaars zijn gaan samenzitten om te bepalen wat ze nu precies waren. Uiteindelijk heeft men Cyberpunk losgekoppeld van de mainstream fictie als van science-fiction.
Komende week ga ik in dit topic de aangehaalde films posten. Ruwweg zijn ze allemaal uit de jaren '80 en vormden ze mee de blauwdruk voor wat men ruim een decennium ging gebruiken in de grote hollywoord producties. Uiteraard gaat de eerste ook ineens de meest invloedrijke zijn, namelijk het Blade Runner uit 1982. Het publiek heet de parel lang links laten liggen maar sindsdien is dde muziek, de sfeer, de 'art' de basis gevormd voor de cyberspace esthetiek.
Volgende films: Robocop, Tron, The Running man, Akira, The Terminator