Dacia: why are you so cheap?

saartje

Well-known member
Ik ben een complete leek op het niveau van auto's en heb ook zeker geen behoefte aan hoge PK's, maximum snelheid of heel fancy motorgeluidjes.
Makkelijk parkeren, een voldoende ruime achterbank voor de kinderen en niet al te milieubelastend kan ik wel appreciëren.

Nu was ik dit weekend aan het rondsurfen voor een nieuwe gezinswagen en het viel me op dat Dacia als merk echt super cheap lijkt in verhouding met zo goed als alle andere merken. En dan spreek ik echt over heel grote prijsverschillen (20.000 euro tov 35.000 euro ofzo...).

Wat is de catch hier? (buiten het feit dat ze er qua uiterlijk niet al te mooi uitzien vind ik, maar dat is een persoonlijke smaak)

Is Dacia een goede deal of is het gewoon dikke brol/onveilig?

Ik ben een complete leek op het niveau van auto's en heb ook zeker geen behoefte aan hoge PK's, maximum snelheid of heel fancy motorgeluidjes.
Makkelijk parkeren, een voldoende ruime achterbank voor de kinderen en niet al te milieubelastend kan ik wel appreciëren.

Nu was ik dit weekend aan het rondsurfen voor een nieuwe gezinswagen en het viel me op dat Dacia als merk echt super cheap lijkt in verhouding met zo goed als alle andere merken. En dan spreek ik echt over heel grote prijsverschillen (20.000 euro tov 35.000 euro ofzo...).

Wat is de catch hier? (buiten het feit dat ze er qua uiterlijk niet al te mooi uitzien vind ik, maar dat is een persoonlijke smaak)

Is Dacia een goede deal of is het gewoon dikke brol/onveilig?
Zover ik weet veelal bewezen/oudere technieken van Renault en uiteraard minder geluidsisolatie en dergelijke zaken. Ik denk wel dat ze gemiddeld niet geweldig scoren op Euro NCAP veiligheidsratings, maar dan wel voldoende om gecertificeerd te worden (https://www.euroncap.com/en). Brol zal het niet zijn, en voor een nieuwe wagen is de prijs inderdaad moeilijk te verslaan.

Zeker geen brol of onveilig.

Wij hebben enkele Dacia Dokker bedrijfswagens (camionette's), en die rijden even goed als onze VW caddy's of Fiat Doblo's.

Je hoeft het echt niet ver te zoeken.
Weinig opties, dus vooral in serie gemaakt, ietwat oudere motoren van Renault dus weinig ontwikkelings kosten.....

Alles is gewoon basic. Maar degelijk genoeg.

Ikzelf zou zeker een Dacia overwegen, als mijn bedrijfswagen afgepakt of einde levenscyclus zou zijn.
Snap de hetze niet om je geld aan een auto te geven die je enkel van punt A naar B brengt.

De Dacia Logan bijvoorbeeld, als je die van ver ziet, lijkt die sprekend op een Opel Astra. Maar met iets minder fancy interieur. Maar wel de helft goedkoper. Maar zeker niet de helft slechter.
Ik vind dat eigenlijk best wel een mooie auto, maar helaas niet verkrijgbaar in diesel uitvoering, terwijl ik diesel kan tanken op het werk...

No-nonsense wagens om van A naar B te gaan. Goedkopere materialen in een goedkoper aanvoelend interieur. Weinig vooruitstrevende technologieën, maar wel betrouwbaar en in orde.

Als je weinig geeft om merkbadges of knuffelmaterialen in het interieur, dan kan je daar best een heel goede wagen aan hebben.

Ook nog geïnformeerd bij Dacia, 10j geleden met een concrete offerte op zak van een ander merk.

Overname premie? Belachelijk laag.
Instapmodel? Meer dan basic. Zo moest je 10j geleden nog bijbetalen voor een servostuur! 🤯

Dus echt een offerte in detail laten opmaken met alles wat "normaal" is en dan loopt het prijskaartje wel meer op.

Ook nog geïnformeerd bij Dacia, 10j geleden met een concrete offerte op zak van een ander merk.

Overname premie? Belachelijk laag.
Instapmodel? Meer dan basic. Zo moest je 10j geleden nog bijbetalen voor een servostuur! 🤯

Dus echt een offerte in detail laten opmaken met alles wat "normaal" is en dan loopt het prijskaartje wel meer op.
Je mag echt niet meer vergelijken met 10 jaar geleden hé....

Koop je die dacia logan waar ik van spreek, en servo stuur, radio, elektrische ruiten en dergelijke zitten daar gewoon standaard in.
dus van "prijskaartje oplopen" is al lang geen sprake meer.
Enkel voor speciale kleuren bijvoorbeeld of exclusievere velgen, ga je iets meer betalen.

Maar de doorsnee Dacia koper, geeft normaal geen hol om opties.

Koop je die dacia logan waar ik van spreek, en servo stuur, radio, elektrische ruiten en dergelijke zitten daar gewoon standaard in.

Logan zit niet meer in het gamma. De Jogger is nu eerder de opvolger van de Logan MCV, en start ergens 18-19K.

Je mag echt niet meer vergelijken met 10 jaar geleden hé....

10j geleden zaten die er OOK standaard in bij de Peugeot 107, opel corsa,... 🤷🏼

Logan zit niet meer in het gamma. De Jogger is nu eerder de opvolger van de Logan MCV, en start ergens 18-19K.
Klopt je hebt gelijk.

Wist ik niet, maar zo zie je maar . zelfs Dacia gaat mee met zijn tijd :) De oudere modellen / technologieën moet er ook uit.

Nu is hun goedkoopste de Sandero,
net onder de 10.000 euro.

Daar heb je toch een leuke wagen wederom voor weinig geld. leuk model, 6 versnellingen....

Ook zie ik dat ze een electrische wagen ook in hun gamma hebben,
de SPRING voor net geen 19.000 euro.

Als ik nu eens kort voor de bocht reken, en ik ga er van uit dat die auto 19 jaar mee gaat;
je schrijft hem zo af voor 1000 euro per jaar, je electriciteit haal je van je zonnepanelen; en zo heb je toch wel een erg goedkope en zuinige wagen de eerstkomende 19 jaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook zie ik dat ze een electrische wagen ook in hun gamma hebben,
de SPRING voor net geen 19.000 euro.
Dacia Spring scoort wel slecht op veiligheid. Ik denk dat Dacia over het algemeen niet zo heel goed scoort op veiligheid. Ze zijn de laatste 5 jaar wel verbeterd imo qua interieur etc.

Ik heb een testrit gemaakt met de spring, als je in vlak gebied woont en weinig autosnelweg doet een heel goeie keuze!
Ik woon in de Vlaamse Ardennen en daarvoor net te weinig power om vlot de banen met helling mee te doen.
Dat is het enige negatieve dat ik over die wagen kan zeggen.

Dacia Spring scoort wel slecht op veiligheid. Ik denk dat Dacia over het algemeen niet zo heel goed scoort op veiligheid. Ze zijn de laatste 5 jaar wel verbeterd imo qua interieur etc.

Dit dus. Nee. Daar kruip ik met mijn dochter niet in.

Dit dus. Nee. Daar kruip ik met mijn dochter niet in.
Ja dat bedoelde ik dus, dit is nu wel een van de slechtste, maar als je Dacia's vergelijkt met modellen uit hetzelfde segment van andere courante merken, lopen die op vlak van veiligheid nu wel altijd achter. Ergens ook logisch, je koopt een nieuwe wagen maar volgens de formules van 10 jaar geleden ofzo.

Ja dat bedoelde ik dus, dit is nu wel een van de slechtste, maar als je Dacia's vergelijkt met modellen uit hetzelfde segment van andere courante merken, lopen die op vlak van veiligheid nu wel altijd achter. Ergens ook logisch, je koopt een nieuwe wagen maar volgens de formules van 10 jaar geleden ofzo.
Exact, ik heb net eens gekeken en de spring heeft ALLES wat mijn huidige auto heeft. Die scoorde 10j geleden dus 5 sterren op veiligheid. 🤷🏼

In mijn ervaring hebben die nogal slechte geluidsisolatie, wat toch een grote impact heeft op het rijcomfort als je lange ritten op de autostrade gaat maken. Als het vooral voor lokale ritten is, maakt dat veel minder uit natuurlijk.
Ik heb er enkel mee op de locale wegen mee gereden, nog niet autosnelweg,
maar dan zet je toch je radio 2 volumestandjes hoger?

Ik kan me niet inbeelden dat je voor "die lange ritten" waar je van spreekt, geen radio op legt.
En 2 standjes hoger, ga je nu ook niet doof van worden hé.

Ja veiligheid is natuurlijk wel een belangrijke. Daar ga ik liever niet op besparen.
Eens lezen in die verslagen waarom ze minder veilig scoren wanneer ik eens tijd heb :)

Tja die safety ratings..... gaan jullie daar echt op voort?
Als je in een file achteraan aangereden wordt met een vrachtwagen, of dat nu in een VOLVO of die dacia is, overlevingskans is nihil lijkt me.

Bovendien, als ik die link volg zie ik vooral dat hij "slechte safety ratings" krijgt wegens geen buik en knie airbags.... allemaal elementen die je in een doorsnee auto van 10 jaar oud ook niet hebt.
Dus dan kan je even goed concluderen dat alle auto's van 10 jaar oud, even "onveilig" zijn. Dan moet je alle mercedessen en BMW's die ocharme 10 jaar oud zijn, ook niet meer kopen, want die zijn ook niet "safe" ?

Ja veiligheid is natuurlijk wel een belangrijke. Daar ga ik liever niet op besparen.
Eens lezen in die verslagen waarom ze minder veilig scoren wanneer ik eens tijd heb :)
2 sterren is "wat standaard is qua veiligheid zonder extra snufjes" zoals automatisch remmen, waarschuwing als je slingert,....
De spring heeft geen enkel van die snufjes en ook enkel de basis airbags.

Exact, ik heb net eens gekeken en de spring heeft ALLES wat mijn huidige auto heeft. Die scoorde 10j geleden dus 5 sterren op veiligheid. 🤷🏼
Een auto die tien jaar geleden 5 sterren haalde, zal nu ook maar 1, 2 of 3 meer halen hoor. Die ratings evolueren ook.

Terug
Bovenaan