De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Richtlijn
Theologie en filosofie zijn heel sterk met elkaar verweven. Er bestaan ook heel veel christelijke filosofen. Meer nog, een groot deel van de hedendaagse filosofie vindt zijn oorsprong terug in het Christendom. Denk maar aan figuren zoals Erasmus, Descartes, Newton (en zijn evenknie Berkley) hadden een overduidelijk Christelijke (hoewel verschillende types christendom) inslag en waren soms zelfs heel gelovig en dat kon je zien in hun werken. Dat zijn mannen die aan het fundament van onze moderne filosofie liggen hé... niet zomaar wat figuren in de marge. Daarom ook mijn eerdere claims dat onze cultuur ingebed is in het Christendom. Al Deze mensen -die een grote impact hebben op de hedendaagse filosofie- bepalen tot op vandaag mede ons denken.

Weet je eigenlijk wel wat filosofie inhoudt?

Maar gaat abortus niet fundamenteel daar over? Wanneer begint het leven? Verklaar mij dat eens met exacte wetenschap?

Filosofie vindt zijn oorsprong vooral in de drang naar kennis en inzicht vergaren door middel van rede en logica. Denk aan de natuurfilosofen die in tijden dat er nog geen fysica en chemie bestond de aard van de materie probeerden te begrijpen door gedachte-experimenten in plaats van door religie. (ook al waren ze verkeerd, het was een verdienstelijke poging en een grote stap gezien ze zelf gingen nadenken in plaats van verzinsels aan te nemen. - je kan er misschien een voorbeeld aan nemen? - )

Ik weet heel goed wat filosofie inhoudt ja. Hopelijk jij nu ook. Anders kan ik wel enkele inleidende werken aanraden.

Theologie is trouwens niet hetzelfde als christelijk of gelovig zijn. Theologie is de studie van het geloof. Je kan perfect atheïst en theoloog zijn. Weer een zwakke poging om mijn woorden om te draaien, het ging duidelijk over gelovig/christelijk zijn en filosofie. Jij maakt er dan weer theologie en filosofie van om je gelijk te proberen halen.
Ik snap dat de religieuze drijfveren ter sprake komen, maar hiermee een laatste oproep om niet af te dwalen en het wel op abortus te blijven betrekken in deze thread.

Terug
Bovenaan