De Afrika-thread

Avondland

Well-known member
Intussen, op 30 augustus al, is ook Gabon getroffen door een coup d'état, waarbij de 56-jarige heerschappij van de Bongo-familie aan een einde is gekomen. Sinds 2020 zijn er al acht coups gebeurd in West- en Centraal-Afrika. Tweemaal in Mali, tweemaal in Burkina Faso en dan telkens eenmaal in Tsjaad, Guinée en Niger. Guinée-Bissau, Gambia en Sierra Leone hebben gefaalde pogingen gekend. De regio wordt al smalend de Coup Belt genoemd en bevindt zich in voornamelijk in de voormalige Franse koloniale invloedssfeer. Meestal gaat het om militaire coups die langere tijd kritiek hadden op de overheden die te weinig krachtdadig (konden) optreden tegen islamitische opstandelingen. Dit komt ook door een structureel onevenwicht tussen het civiele en het militaire. Er zijn te weinig middelen gegaan naar gezondheidszorg of onderwijs, waardoor leiders teveel leunden op de legerleiding die zo hun positie versterkt zagen. Het dekolonisatieproces dat na WOII is ontstaan heeft het continent misschien wel vrijheid gegeven, maar niet op die manier dat het op eigen benen kon staan en niet zonder bemoeienis van buitenaf.

Het is een continent met een jonge bevolking en heeft enorm veel waardevolle grondstoffen, maar de uitdagingen zijn legio: endemische corruptie en instabiliteit, een grondstoffenvloek, armoede, etnische conflicten, postkolonialisme, een moeilijke en verwrongen relatie met de EU, China en Rusland die hun plek onder de zon opeisen, ... De vraag is of het continent of toch tenminste een deel ervan zich in die mate kan ontvoogden van die zware erfenis, dat het een voortrekkersrol kan spelen. En of Afrikaanse landen op termijn grootmachten kunnen worden die hun gewicht in de schaal kunnen leggen.

Ik dacht dat het eens tijd was om het continent een eigen thread te geven, in plaats van het te parkeren in de marge van het nieuws.

Ik kijk naar Afrika als een buitenstaander maar heb er tegelij familie wonen. Wat ik ervan ken is dus heel gelokaliseerd. In het kort heb ik twee opvattingen.

1. De rol van religie (en dan vooral de Islam) is stérk toegenomen. Voor 2000 was de islam natuurlijk aanwezig. Maar de hardere lijnen zaten er toen niet in. Ik was natuurlijk nog een puber en misschien had ik het niet helemaal door.

2. Vooruitgang. Welke vooruitgang? Ik ben nooit in de sloppenwijken van Mumbai geweest, daar waar de miljardairs-torens HalfLife2-gewijs boven de stad uitkomen, maar ik heb nergens anders een dergelijke kloof gezien tussen de wereld van de armen en de wereld van de rijken, als in Afrika. Ik heb een beeld in mijn hoofd van middelgrote stad. Een nagelnieuwe Mercedes S klasse aan het rood licht achter een jongen op z'n ezelskars vol bananen. Een analogie voor hoe dat land ineen zit. Maar meer als de kloof is er de stagnatie voor de arme groep. Mensen waren straatarm in 1999. De kinderen van die mensen zijn straatarm in 2023.

Benieuwd waar de volgende staatsgreep valt , Kameroen , Equatoriaal Guinea , Oeganda , Rwanda , DR Congo , Zimbabwe toch allemaal kanshebbers . Een continent dat vooral ook niet van corruptie lijkt af te geraken . Oude dictaturen worden stilaan verwisseld door puppets van Poetin/Xi.

Maar meer als de kloof is er de stagnatie voor de arme groep. Mensen waren straatarm in 1999. De kinderen van die mensen zijn straatarm in 2023.
dat is hier in de kern toch niet anders? ok, armoede zoals ginder is hier minder (opvallend), maar grote verschuivingen tussen inkomens-groepen heb je hier ook niet, denk ik? de mensen die hier in armoede leven, hun kinderen zullen ook in armoede leven. middenstand, en welvaartsstand hetzelfde.

Benieuwd waar de volgende staatsgreep valt , Kameroen , Equatoriaal Guinea , Oeganda , Rwanda , DR Congo , Zimbabwe toch allemaal kanshebbers . Een continent dat vooral ook niet van corruptie lijkt af te geraken . Oude dictaturen worden stilaan verwisseld door puppets van Poetin/Xi.
ik heb vooral de indruk dat het allemaal de oude Franse kolonies zijn die nu onder invloed van Rusland/China (willen) vallen.

14 landen gebruiken de CFA, die een vaste wisselkoers heeft met de Euro. Dit geeft ook heel veel voordelen aan Europese bedrijven, (vroeger alleen Frankrijk) om zich daar te vestigen.
Frankrijk is al decennialang aanwezig in deze landen, en de mensen hebben het gevoel dat ze uitgebuit worden door zowel hun leiders als door Frankrijk.

2. Vooruitgang. Welke vooruitgang? Ik ben nooit in de sloppenwijken van Mumbai geweest, daar waar de miljardairs-torens HalfLife2-gewijs boven de stad uitkomen, maar ik heb nergens anders een dergelijke kloof gezien tussen de wereld van de armen en de wereld van de rijken, als in Afrika. Ik heb een beeld in mijn hoofd van middelgrote stad. Een nagelnieuwe Mercedes S klasse aan het rood licht achter een jongen op z'n ezelskars vol bananen. Een analogie voor hoe dat land ineen zit. Maar meer als de kloof is er de stagnatie voor de arme groep. Mensen waren straatarm in 1999. De kinderen van die mensen zijn straatarm in 2023.

Dat geldt zeker niet voor Oost Afrika.

Als gij Kigali en Kampala kent zoals in 1999, zou je het vandaag niet meer herkennen. Fenomenaal gegroeid.

En de middenklasse, toen onbestaand, staat nu voor en achter je in de file in hun Rav4's en Harriers/Lexus RX. In 99 waren er links en rechts wat witte Toyota Corolla en Corona's.

Natuurlijk bestaat er ook nog heel veel extreme armoede en die kruiwagen met bananen zie je ook in het straatbeeld naast de Land cruisers.

maar zowat alle demografische statistieken spelen vandaag in een veel hogere liga, in Oeganda dankzij universeel onderwijs sinds 1994, ook voor meisjes.

En upcountry, in '99 zag je overal lemen huisjes met strooien dak. Vandaag gaade redelijk lang mogen zoeken tot ge er nog zo 1 vindt.

Kleine caveat voor N-Oeganda, waar er pas sinds 2008 of zo vrede heerst.

In beide landen is uiteraard de opvolging van de president het grote gevaar, the known unknown.

Terug
Bovenaan