De baltische staten

TRUMP

Active member
Ik heb de search gedaan op zowel: tallin, riga en vilnius . niets gevonden.

Wat vinden jullie van die steden?

In een ver verleden, Tallinn gedaan. Van daaruit kan je ook makkelijk een daguitstapje met de boot doen naar Helsinki.
Tallinn is me goed bevallen, al is het wel erg klein, dit stads centrum. Wij waren daar toen voor 5 dagen :help: Dan was die Helsinki trip wel goud waard....

Nu zou ik es in de herfstvakantie durven Riga & Vilnius combineren. (met de flix bus liggen die op 4 u van elkaar).
Wel 2 dagen per stad, lijkt me voldoende?

Zijn die nog zo goedkoop als vroeger, of is dit voorgoed voorbij?

En wat met het klimaat? Volgens google mag ik rekenen op 5 graden celcius in de herfstvakantie...
Voelt deze nog kouder/guurder aan, of is dit vergelijkbaar met hier?

Blijkbaar is Vilnius wel leuk om uit te gaan lees ik.

Ook ooit Tallinn gedaan met een aantal mensen van 9 Lives in 2007. Wat een tijden. We zijn daar ook een week geweest maar zijn ook op dagtrip gegaan naar Tartu, Pärnu en Narva met een tussenstop in Rakvere. En die overzet naar Helsinki is hilarisch: allemaal zatte Finnen die karaoke zingen.

En die overzet naar Helsinki is hilarisch: allemaal zatte Finnen die karaoke zingen.
Dat herinner ik mij ook wel.... Zal zijn omdat in scandinavië alcohol zo duur is wellicht, en in die baltische staten vrij goedkoop?
beetje vergelijkbaar met hier vroeger:
de jeugd die de grens over stak naar NL voor te weedshoppen :)

Soit, net nog es naar mijn foto's van Tallinn gekeken. Was toch een leuke streek. toen ook de "beaver trails" gedaan in het zuiden.
Hoe de bevers nesten en dammen bouwden.

Ik wil graag meer zien van die Baltische staten.

Ik spreek nu wel over 20j geleden ( de trip gedaan toen ik 18 was met mijn pa ), dan was het nog goedkoop en goed weer in de zomer.
Vooral oostblokachtig. Gelogeerd in een appartement in zo'n megablokken met de wc op het einde van de gang.

Kzou zeggen ga maar, en laat het weten hoe het was... Buiten de steden toch veel natuur? Te zien wat je zoekt natuurlijk.
Denk dat Estland voor mij de betere van de drie was.

Estland vond ik zalig, wij hebben er toen Saaremaa bijgedaan, in mijn zotte periode, iemand leren kennen online, en gewoon naar daar geweest, samen hebben we daar dan heel Estland bijna doorkruist (met haar wagen)

Goeie tijden.

ziezo geboekt.

Ik vond de prijzen nog wel meevallen 220 euro pp heen en terug ,
en voor 50 euro per nacht heb je daar nog wel een deftige hotelkamer in het centrum (zonder heel veel luxe, maar wel met eigen badkamer etc....)

Ik kijk er naar uit. :D

Riga is een kleine stad, zeker als je het oude stadscentrum alleen neemt.
Is het er zo goedkoop als vroeger? nee nergens.
Al vind ik er vooral het eten nog steeds een pak goedkoper.

Als het voor vrouwen te versieren is: nooit gedaan, dus ik weet niet wat u slaagkans is, ik ben er alleen geweest met mijn vrouw & kameraden dus heb er nog nooit alleen op tour geweest, of je er gemakkelijk met mensen aan de praat geraakt hangt van uzelf af, ik ben daar alleszins gene krak in.

De overdekte markthal was een paar jaar een leuke stop (de oester&cava bar), al is dat post-corona nooit meer geworden wat het geweest is, niet alles is er meer opgestart. maar afhankelijk welke dag nog altijd de moeite. Artisanale wodkatjes aan een kraampje doorspoelen met nen augurk.

Iets eten in B-Bar, danske placeren in cubacafé, als ge belgisch bier mist de kwakins, Folkklub Ala heeft regelmatig live optredens van allerlei alooi en toffe traditionele gerechten, als ge zat genoeg zijt aansluiten bij de toeristen in de funny fox voor karaoke.

Als ge langs het strand wilt kuieren den trein pakken naar Majori, kleurtje opdoen in een van de beachbars.

Qua geografie zijn de Baltische staten niet bijzonder, maar wel een topbestemming om met kameraden op stap te gaan. In 2011 met kameraden gevlogen op Vilnius dan met bus/taxi naar Klaipeda, Riga en via Tallin teruggevlogen. Riga vond ik het minste. We zijn toen elke dag op stap geweest, halve liters iets van 2-2,5 EUR, zal nu wel stuk duurder zijn. Vilnius het leukste om op stap te gaan (Salento club, Tarantino club kan ik mijn nog herinneren). Achteraf nog eens met vrienden citrytripke naar Vilnius gedaan puur voor op stap te gaan. Goede tijden.

In Tallinn is Hell Hunt Pub wel de moeite. En je kan er ook ergens berenvlees eten. Althans in 2007 toch. Fuck, ik word oud.

@Zubrowka je doet me nu wel twijfelen.

Ik heb zowiezo 4 nachten,
ik had gedacht 2 nachten vilnius en 2 nachten riga.
Of zou ik beter 3 nachten vilnius nemen en 1 nacht riga?

Tallinn doen we dit keer niet, ik ben er al eens geweest.

@Zubrowka je doet me nu wel twijfelen.

Ik heb zowiezo 4 nachten,
ik had gedacht 2 nachten vilnius en 2 nachten riga.
Of zou ik beter 3 nachten vilnius nemen en 1 nacht riga?
2x2 nachten ergens is natuurlijk niet veel. Ik herinner me vooral dat het Riga centrum nogal rap had gezien.

Terug van gisteren.

Dus 2 nachten Vilnius en 2 nachten Riga.

Goh ik kan ze eigenlijk best samen reviewen , want die lijken zo goed op elkaar...
Qua verblijven vind ik prijs kwaliteit super: voor 55 euro bv hadden wij in Riga een hotelkamer inclusief uitgebreid ontbijt buffet (alles er op en aan!!), sauna, fitness, supergrote en stille kamers (monika hotel) en op wandelafstand van het centrum.
Vilnius ietsje duurder, maar viel best mee.

Qua eten en drinken: sinds de euro is dit echt niet meer goedkoop hoor daar. Voor een pint betaal je gemiddeld 5 a 6 euro, maar zijn wel halve liters (das de prijs als hier in België). Ook qua eten zelfde prijs als hier.

Veel oude mooie gebouwen, gezellig wandelen langs de rivier, met zicht op de oude stad... Het zijn zeker geen arme mensen die daar wonen.
Echter wel een oude bevolking. Letland 2 miljoen inwoners, Litouwen 3 miljoen en Estland 1 miljoen. grosso modo.

Heb met enkele mensen gesproken: sinds de val van de USSR zijn alle fabrieken en industrie naar daar getrokken, en is er enkel nog wat werk in de landbouw en in de hoofdsteden (toerisme). Jonge mensen trekken vooral naar Polen en Duitsland.

Ik vond het zeker eens leuk om die landen te hebben gedaan (Estland dus al gedaan in een ver verleden). Aangename mensen en heel vriendelijk en dankbaar om het toerisme die ze krijgen. Ook overal Bolt te vinden, wat echt wel super cheap was.

Terug van gisteren.

Dus 2 nachten Vilnius en 2 nachten Riga.

Goh ik kan ze eigenlijk best samen reviewen , want die lijken zo goed op elkaar...
Qua verblijven vind ik prijs kwaliteit super: voor 55 euro bv hadden wij in Riga een hotelkamer inclusief uitgebreid ontbijt buffet (alles er op en aan!!), sauna, fitness, supergrote en stille kamers (monika hotel) en op wandelafstand van het centrum.
Vilnius ietsje duurder, maar viel best mee.

Qua eten en drinken: sinds de euro is dit echt niet meer goedkoop hoor daar. Voor een pint betaal je gemiddeld 5 a 6 euro, maar zijn wel halve liters (das de prijs als hier in België). Ook qua eten zelfde prijs als hier.

Veel oude mooie gebouwen, gezellig wandelen langs de rivier, met zicht op de oude stad... Het zijn zeker geen arme mensen die daar wonen.
Echter wel een oude bevolking. Letland 2 miljoen inwoners, Litouwen 3 miljoen en Estland 1 miljoen. grosso modo.

Heb met enkele mensen gesproken: sinds de val van de USSR zijn alle fabrieken en industrie naar daar getrokken, en is er enkel nog wat werk in de landbouw en in de hoofdsteden (toerisme). Jonge mensen trekken vooral naar Polen en Duitsland.

Ik vond het zeker eens leuk om die landen te hebben gedaan (Estland dus al gedaan in een ver verleden). Aangename mensen en heel vriendelijk en dankbaar om het toerisme die ze krijgen. Ook overal Bolt te vinden, wat echt wel super cheap was.
Ook in Litouwen uitstapjes gedaan zoals de Hill of Crosses of enkel in de stad gebleven ?

Ook in Litouwen uitstapjes gedaan zoals de Hill of Crosses of enkel in de stad gebleven ?
Hill of crosses wel gedaan.

Maar er naast, de gediminas tower , was under maintenance...

Ook langs de rivier daar achter gewandelt tot aan het nieuwe winkelcentrum. Das ook een leuke wandeling.

Na veertien jaar nog eens terug naar de Baltische staten: dit keer trip begonnen in Kaunas-Birstonas-(Vilnius)-Tallin-Narva-Tartu-Tallin-Helsinki. Met ryanair vlieg je goedkoop naar Kaunas, ook de terugvlucht met Ryanair vanuit Helsinki nog goedkoop kunnen boeken. Beiden vanuit Charleroi.
In Kaunas direct de topper in het Litouwse basketbal kunnen meepikken, prachtige sfeer, ook als je geen basketbalfan bent, mooi stadion ook. Leuk stadje voor een dag, klein historisch centrum met aansluitend lange boulevard met terrasjes. Dan de bus naar het kuuroord Birstonas, daar in een hotel met sauna/zwembad verbleven. Mooi gelegen langs de Memel. Na een korte tussenstop aan Vilnius (Gedeminas Hill, senaatsplein) de flixbus genomen naar Estland. Daar dan direct twee dagen een auto gehuurd en naar Narva gereden (met tussenstop aan watervall, natuurpark). Het Herman kasteel bezocht en wat langs de oever naar het Ivangorod kasteel aan Russische zijde gekeken.

Uiteindelijk in Tartu overnacht, tweede stad van Estland met compact historisch centrum, op terugweg naar Tallin nog gestopt in twee kastelen. Dan twee dagen in Tallin verbleven (historisch centrum de ene dag, jurmajae paleis en Kadriorg park de andere). De ferry naar Helsinki genomen en daar nog een paar dagen verbleven.

Op Tallin/Vilnius na, waar ik me nog weinig van herinnerde, ook andere zaken bezocht deze keer. Prijzen zijn idd niet meer als vroeger, vooral het drinken vond ik vaak verbazend duur, 3 EURO voor een koffie in Litouwen, 3,5 EURO in Estland, tot 4 EURO in Finland, voor alcohol is Finland al helemaal prijzig, 8-10 EURO voor een pint. Vliegtuigticket kan je nog wel gedkoop op kop tikken, ook de flexbus was spotgoedkoop.

Veel militaire bewegingen ook gezien, in Vilnius parade van het Duitse leger, in Helsinki liepen er veel rond met rugzak van het leger, veel Oekrainse vlaggen, de rivierpromenade in Narva ook duidelijk opgeblikt als raam naar Rusland.

Na veertien jaar nog eens terug naar de Baltische staten: dit keer trip begonnen in Kaunas-Birstonas-(Vilnius)-Tallin-Narva-Tartu-Tallin-Helsinki. Met ryanair vlieg je goedkoop naar Kaunas, ook de terugvlucht met Ryanair vanuit Helsinki nog goedkoop kunnen boeken. Beiden vanuit Charleroi.
In Kaunas direct de topper in het Litouwse basketbal kunnen meepikken, prachtige sfeer, ook als je geen basketbalfan bent, mooi stadion ook. Leuk stadje voor een dag, klein historisch centrum met aansluitend lange boulevard met terrasjes. Dan de bus naar het kuuroord Birstonas, daar in een hotel met sauna/zwembad verbleven. Mooi gelegen langs de Memel. Na een korte tussenstop aan Vilnius (Gedeminas Hill, senaatsplein) de flixbus genomen naar Estland. Daar dan direct twee dagen een auto gehuurd en naar Narva gereden (met tussenstop aan watervall, natuurpark). Het Herman kasteel bezocht en wat langs de oever naar het Ivangorod kasteel aan Russische zijde gekeken.

Uiteindelijk in Tartu overnacht, tweede stad van Estland met compact historisch centrum, op terugweg naar Tallin nog gestopt in twee kastelen. Dan twee dagen in Tallin verbleven (historisch centrum de ene dag, jurmajae paleis en Kadriorg park de andere). De ferry naar Helsinki genomen en daar nog een paar dagen verbleven.

Op Tallin/Vilnius na, waar ik me nog weinig van herinnerde, ook andere zaken bezocht deze keer. Prijzen zijn idd niet meer als vroeger, vooral het drinken vond ik vaak verbazend duur, 3 EURO voor een koffie in Litouwen, 3,5 EURO in Estland, tot 4 EURO in Finland, voor alcohol is Finland al helemaal prijzig, 8-10 EURO voor een pint. Vliegtuigticket kan je nog wel gedkoop op kop tikken, ook de flexbus was spotgoedkoop.

Veel militaire bewegingen ook gezien, in Vilnius parade van het Duitse leger, in Helsinki liepen er veel rond met rugzak van het leger, veel Oekrainse vlaggen, de rivierpromenade in Narva ook duidelijk opgeblikt als raam naar Rusland.
Merkte je iets van angst of enige bezigheid voor de Russen in de Baltica?

Merkte je iets van angst of enige bezigheid voor de Russen in de Baltica?
bij het basketbal begon op een gegeven moment heel het stadion 'Putin Kurwa' te zingen. Dat verstond ik nog juist ;) Voor de rest veel Oekrainse vloegen, anti-Russiche boodschappen (oa bij de Russische ambassade in Estland) en de militaire aanwezigheid etc.. Nuja veel gesprekken hebben we niet echt gehad, het blijven toch voor een deel onderkoelde en afstandelijk. mja je hebt ook natuurlijk nog een Russich sprekende minderheid en en rijden nog bussen naar Sint-Petersburg/Minsk en de brug naar Rusland voor voetgangers in Narva is nog open.

Ik heb ondertussen ook de 3 Baltische landen gedaan.
Mooie, typische Europese, hoofdsteden. De oude centra lijken erg op elkaar vind ik. Klein en Middeleeuwse vibes.

Litouwen vond ik het meest 'Soviet' aanvoelen. Armer en vele grijze commieblokken. Maar dat maakt het ook weer interessant.
Estland heeft wat meer de Finse vibe en Letland zit er wat tussenin.

De moeite om eens te doen maar je mag ze niet vergelijken met grote Europese hoofdsteden.

Terug
Bovenaan