De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bon, de BMW 320e (ipv 330e) wordt beschikbaar. Zal wel een verkoopstopper worden, en de verkoop van de 330E sterk kannibaliseren.
Aha, dankje voor de melding!

Ik ben toch wat verrast: 88pk minder met nog steeds dezelfde 2l 4-cilinder turbo benzine motor en dezelfde 113 pk elektrische motor. Puur ECU programma dus. Beetje een gemiste kans naar efficiëntie, want ze hadden waarschijnlijk gelijkaardige performance kunnen vinden met een 1.5 liter driecilinder plus dezelfde elektrische motor. Koppel zal wel minder zijn, maar dat wordt toch deels door de elektromotor opgevangen. (en ik ben nogal een fan van de vlotheid waarmee je een 3-cilinder de toeren in kan jagen, ik moet het toegeven)

Liever een 'echte' 330e dan, als het budget het toelaat, voor mij persoonlijk. Maar inderdaad, algemeen zal het wel een verkoopstopper worden - en de verkoop van de 330e sterk kannibaliseren. Het totale plaatje zal wel goed uitvallen voor BMW ongetwijfeld. (o.a. omdat het prijsverschil beperkt is, dus de impact op total sales income voor BMW niet zo immens, terwijl dat prijsverschil net wel een grote stimulans kan zijn voor het aantal verkochte exemplaren).

De 320e staat nu ook op de configurator op de Belgische BMW site btw.

Laatst bewerkt:
Aha, dankje voor de melding!

Ik ben toch wat verrast: 88pk minder met nog steeds dezelfde 2l 4-cilinder turbo benzine motor en dezelfde 113 pk elektrische motor. Puur ECU programma dus. Beetje een gemiste kans naar efficiëntie, want ze hadden waarschijnlijk gelijkaardige performance kunnen vinden met een 1.5 liter driecilinder plus dezelfde elektrische motor. Koppel zal wel minder zijn, maar dat wordt toch deels door de elektromotor opgevangen. (en ik ben nogal een fan van de vlotheid waarmee je een 3-cilinder de toeren in kan jagen, ik moet het toegeven)

Liever een 'echte' 330e dan, als het budget het toelaat, voor mij persoonlijk. Maar inderdaad, algemeen zal het wel een verkoopstopper worden - en de verkoop van de 330e sterk kannibaliseren. Het totale plaatje zal wel goed uitvallen voor BMW ongetwijfeld. (o.a. omdat het prijsverschil beperkt is, dus de impact op total sales income voor BMW niet zo immens, terwijl dat prijsverschil net wel een grote stimulans kan zijn voor het aantal verkochte exemplaren).

De 320e staat nu ook op de configurator op de Belgische BMW site btw.
Het prijsverschil is 3k€ tov de 330e. Dat verschil is volgens mij niet groot genoeg om daar nu een grote groep extra klanten mee binnen te halen. Voor zelfstandigen maakt het weinig uit, want die 2 motoren gaan gewoon naar diezelfde 400PK chippen. Maar voor werknemers zou ik dan altijd voor de 330e gaan. Ook naar restwaarde toe zal de 330e wel interessanter zijn.

Enige (mogelijks belangrijk) verschil, is de verzekering.

Het prijsverschil is 3k€ tov de 330e. Dat verschil is volgens mij niet groot genoeg om daar nu een grote groep extra klanten mee binnen te halen. Voor zelfstandigen maakt het weinig uit, want die 2 motoren gaan gewoon naar diezelfde 400PK chippen. Maar voor werknemers zou ik dan altijd voor de 330e gaan. Ook naar restwaarde toe zal de 330e wel interessanter zijn.

Enig idee wat de prijs van chippen tegenwoordig is? En valt de x330e met chippen nog veel te improven?

Enig idee wat de prijs van chippen tegenwoordig is? En valt de x330e met chippen nog veel te improven?
De xDrive naar 400pk, de sDrive naar 340pk.

En kost 790€. Maar hou er rekening mee dat uw versnellingsbak niet echt voorzien is op die pk's. Mogelijks kan het geen kwaad, maar het verschil is wel groot...

Ik weet idd niet in welke mate dit te chippen valt - zal af te wachten zijn.

Voor een werknemer is een 320e een evidentere keuze door de band, gezien (a) een bedrijfsauto chippen een beetje risky is en (b) de gemiddelde leasewagenrijder onder de werknemers liever 'een grotere velg' of andere opties heeft voor hetzelfde bedrag, ipv meer paardjes. Of erger, de 330e valt net buiten budget.

De xDrive naar 400pk, de sDrive naar 340pk.

En kost 790€. Maar hou er rekening mee dat uw versnellingsbak niet echt voorzien is op die pk's. Mogelijks kan het geen kwaad, maar het verschil is wel groot...
Mmm dat is wel nog veel geld. Zal dat maar zo laten.. is en blijft een leasebak ;)

Amai, ik heb echt niets tegen Tesla noch tegen EV's in het algemeen maar als we nu in een discussie raken waarbij wordt gesteld dat het interieur van een Model 3 niet bijzonder pover is in vergelijking met een premium Duitser denk ik niet dat het veel nut heeft om verder te discussiëren 😀
Indien je in de idee blijft dat een interieur vol knopjes moet staan, dan is er geen vergelijking. Mensen hebben de gewoonte om dure materialen te vereenzelvigen met kwaliteit. Voor mij is kwaliteit het correct uitvoeren van de functies, en niet hetzelfde als 'luxe'.

Ik had in mijn BMW4 een interieur-upgrade van 4500 EUR (individual pack met met individual Merino leder + full leder interieur in een speciaal kleurke + nog 'enkele' andere extra's). Het gevoel van zo'n dik leder heb ik natuurlijk niet in de Model 3. En dat ziet er ook sjieker uit. Maar dat maakt het interieur luxueuzer, niet kwalitatief beter

Wat is kwaliteit? Ik herhaal
  • verwarming/verluchting is gewoon beter en comfortabeler dan in de 4-serie. Ik zie dat BMW het in de iX kopieert...
  • geluid van het sound system is beter dan het (geupgrade) systeem in mijn 4-serie
  • voice control werkt veel beter dan in de 4 (wanneer ik een bestemming ingeef, navigeert hij steevast foutloos naar die plek)
  • lendensteunverstelling in de Model 3 is beter in te stellen (grotere amplitude) dan in de 4.
  • het interieur is dan zogezegd plastiek, maar er is gewoon bijna geen harde plastiek in 't interieur. Allemaal zachte plastics of alcantara. De onderkanten van de portieren in de 4-serie waren gewoon uit harde plastic gemaakt, in de Model 3 is ook dat zachte plastic.
Toen ik de eerste keer een testrit deed vond ik het ook maar niets. Ik dacht echt dat ik me de gemaakte keuze zou beklagen. Maar het interieur van de facelift model 3 is gewoon een pak beter qua materialen dan de wagen die ik testte , en ik zit gewoon liever in de Model 3 dan in die 4-serie.

En ik wou zelf ook écht geen Tesla. Wachten op een ID.3, een e-Niro, Polestar 2 zelfs een e-tron of een i-Pace, heb ik allemaal overwogen, gewoon om geen Tesla te nemen. Terwijl ik echt niets moet hebben van SUV's. Maar ik heb dus een Tesla gekocht vanwege het laadnetwerk. En ik ben dus ondertussen tot de conclusie gekomen dat mijn vooroordelen tegen die wagen onterecht waren, en ben eigenlijk tevreden van de wagen. Dat wil niet zeggen dat alles perfect is (regensensor, adaptive headlights en snelheidsherkenning, om maar iets te zeggen).

Het gaat niet om knopjes @ugar , dat heb ik ook niet gezegd. Maar ik heb al in een Model 3 gezeten en ik vind dat interieur gewoon karig, bijna triestig. Dat is persoonlijke voorkeur dus als je daar wel tevreden mee bent is het fijn, maar het staat gewoon een paar trappen lager. Functionaliteit zal best wel ok zijn, wil ik niets van zeggen.

En sandervdw heeft dan wel een goed punt, want zijn prestaties en aandrijflijn zijn om U tegen te zeggen, maar om zijn prijs dan nog te halen maakt die compromissen in het interieur. En daar kan niet iedereen mee leven.

Een tellerpartij op de Model 3 hoeft niet direct, maar een HUD had wel fijn geweest. Nu staat alle info op het centraal scherm en dat concept is wel cava, maar essentiele info wil ik voor mij zien (snelheid, bolleke pijl vd navi)

. Als je daar een M340i naastzet (wat toch zeker zou moeten qua prestaties,
Ik zou nooit van mijn leven een m340i naast een model 3 zetten. Op papier mag dat wel gelijke prestaties afleveren, het is nog altijd de praktijk die telt. En dan toch liever elke dag de praktijkprestaties van de M340i.
Ook jongens het interieur en de klasse van de M340i, totaal onvergelijkbaar met een model 3 eh. De plastic mag dan nog zo zacht zijn als ze is, het ziet er gewoon echt niet uit. Iets mag dan kwalitatief zo goed zijn, wat ik zeer hard betwijfel of dat echt wel zo is, als dit niet zo oogt ben je in feite al verloren.

Ik was vrij enthousiast geworden toen ik dat nieuws zag. Maar dan zag ik in de configurator dat letterlijk het enige verschil is dat er minder pk's zijn.
Geen lagere uitstoot, geen grotere elektrische range.

Dus ik denk ook dat de verzekering het enige verschil is. Alleen vraag ik me af, welk verschil zou dat maken in de lease?
Mij boeit het verschil eigenlijk niet zo eerlijk gezegd, voor een daily ben ik al lang tevreden met 200pk. Dus als die 320e goedkoper is in lease, kies ik zonder enige twijfel daarvoor.

Grofweg uw besparing voor een renting: 3000*0,84/48. Toch niet moeilijk?

Gezien je van verzekering inclusief praat, zal het operationeel zijn. Weet niet echt wat daar het standaard percentage is..

Verzekering zal ook wel geen 100’en € schelen, dus zal nihil zijn dat deel.

Grofweg uw besparing voor een renting: 3000*0,84/48. Toch niet moeilijk?

Lijkt me niet dat de restwaarde na 48 maand ook 3000 euro zal schelen. Stel dat restwaarde evenredig afneemt, dan neemt die 3000 aan dezelfde ratio af. Indien de wagen na 48 maand 50% waard is, dan zal het in verkoopprijs ook ruwweg 1500 euro schelen.

Lijkt me niet dat de restwaarde na 48 maand ook 3000 euro zal schelen. Stel dat restwaarde evenredig afneemt, dan neemt die 3000 aan dezelfde ratio af. Indien de wagen na 48 maand 50% waard is, dan zal het in verkoopprijs ook ruwweg 1500 euro schelen.
Restwaarde weet je toch op voorhand/zat er toch bij gerekend? En heeft op zich niets te maken met verkoopwaarde toch?

330e:
- Renting: 50.750,00 € (aankoopprijs) * 0,84 (16% restwaarde) / 48 (maanden) = 888,13 €
- Restwaarde: 8.120,00 €

320e
- Renting: 47.750,00 € (aankoopprijs) * 0,84 (16% restwaarde) / 48 (maanden) = 835,63 €
- Restwaarde: 7.640,00 €

Verkoopwaardes kan je niet echt schatten, maar zal inderdaad pak hoger liggen dan restwaarde meestal.

Of mis ik iets?

Terug
Bovenaan