De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik wil het wel nog wel eens zien dat tegen 2030 Audi volledig gesnoerd gaat. Dan zal er toch veel moeten gebeuren tegen dan.
Wel dat zegt de huidige CEO van het merk Audi
De A8 krijgt dit jaar nog een facelift en zal dan uitdoven (lees : er worden geen middelen meer in dit model gestoken)
Van de A4 en A6 worden in 2023 nog een laatste nieuwe versie gemaakt, en tegen 2027 nog een facelift, maar ook die facelift zou voor 2030 opgedoekt worden
Dat wil zeggen dat toeleveranciers nu gewoon al starten met focussen op andere markten en producten, en hun lange termijn projecten opdoeken.

Laatst bewerkt:
Wel dat zegt de huidige CEO van het merk Audi
Dat snap ik. Ik zou het ook in zijn plaats zeggen om druk te zetten. Maar ik wil het effectief nog wel eens zien.
Zo een drastische beslissing is lastig eenzijdig door te voeren, de infrastructuur moet ook mee.
9 jaar klinkt nog lang, maar het zal er sneller zijn dan je denkt.
Om nu een concreet voorbeeld te geven zouden onze 3 oudste kernreactoren reeds 6 jaar gesloten moeten zijn, in 2003 werd dat reeds beslist om 12 jaar later in voege te treden. 12 jaar is lang, maar nu blijkt dat men er nog altijd minstens 22 jaar naast zat. In 2003 ging er ook zoveel nog veranderen en 2015 tgoh jongens stroom in overvloed! Niks is minder waar, sinds 2003 is het alleen nog schaarser geworden, en is het jaar op jaar een nog schaarser wordend goed. Het afschakelplan is reëel en heeft vorig jaar reeds meerdere malen gewerkt. Industriële verbruikers zijn toen afgeschakeld geweest.

Dus ja zo een ambitieus plan klinkt wel tof. Maar het effectief ook uitvoeren lijkt me nog een andere zaak. In de eerste plaats zal er dringend op zeer korte termijn een plan moeten komen hoe de mensen gaan laden. Want een patroon van 6u thuiskomen en allemaal aan de lader is een recipe for disaster. Stel nu een nieuwbouwwijk van 12 huizen die allemaal om 7u aan de lader hangen, een 7kW lader om niet te zot te doen. Dat is 84kW vermogen zuiver in die wijk gedurende 3uur? Dan moeten de mensen nog koken en noem maar op. We spreken dan nog maar over één wijkje, maar in Vlaanderen alleen zijn er zo duizenden.

Dus ja leuk van de Audi ceo. Maar als we dat plan willen uitvoeren zal er VANDAAG moeten gestart worden met concreet plannen hoe alles dan geregeld moet worden. Wachten we tot morgen dan is de trein gemist en halen we 2030 niet.

Worden al die leasewagens hier 2e hands verkocht, lijkt me van niet? Gaan die naar landen waar ze EV willen pushen? Of gaan ze er vanuit dat ze EV's hier wel 2e hands kunnen verkopen

Ik wil het wel nog wel eens zien dat tegen 2030 Audi volledig gesnoerd gaat. Dan zal er toch veel moeten gebeuren tegen dan.
Had ik dat 3j geleden gelezen ik ging er ook niets van geloven, maar nu lijkt dat toch helemaal niet onrealistisch?

Ze kunnen zelfs nog een compleet nieuwe generatie van elk model mét verbrandingsmotor lanceren vooraleer we 2030 zijn. Die elektrische platformen lijken ook tig keer makkelijker deelbaar dan klassieke aandrijflijnen, en er zijn ook veel minder “motorisaties” nodig om toch verschillende vermogensklassen aan te bieden.

De wagen waarmee je het minst problemen gaat krijgen qua mobiliteit is de model 3.
Met een Model 3 Long Range geraak je van Gent in Luxembourg (stad) op één lading. Om heen en weer te geraken moet je ofwel ter plekke aan een laadpaal opladen (hotel, restaurant, winkelcentrum,...) ofwel op de heen- en de terugrit een kwartiertje stoppen bij een supercharger.

Op deze website kan je dat allemaal eenvoudig testen, je kan je auto kiezen, wat met de parameters spelen en zien wat voor impact dat heeft. Die resultaten zijn zeer betrouwbaar.
https://abetterrouteplanner.com/

Wanneer je vooral mobiel wil zijn in B en Fr is Tesla echt veel beter (omdat er nog maar heel weinig andere snelladers zijn, je gaat dat wel zien wanneer je wat speelt met die routeplanner). In NL en D moet je je daar minder zorgen over maken.

Veel mensen halen hun neus op voor een Model 3, maar dat ding rijdt fijn en is qua mobiliteit superieur aan al die andere wagens. Daarom heb ik die gekozen boven de e-tron, iPace en Polestar 2. Indien je nog even moet wachten op levering is ook de model Y misschien een optie?
De model 3 kan wel maar overweeg ik niet serieus. Mijn huidige 5-reeks is eigenlijk aan de krappe kant qua plaats voor passagiers. Voor de hooivorken worden bovengehaald het gaat om mijn lange benen + kinderen op een zitje = voeten klem tussen de zetel. De afstand tussen de achterste zetel en bestuurderszetel is kleiner dan de grootte van de schoen van mijn dochter. Normaal zitten de voeten van een passagier lager maar doordat de kinderen op een zitje moeten, is dat niet zo.
Bij een hoger model zoals X3 of XC60 heb je dat probleem helemaal niet, het scheelt echt enorm.

De model 3 kan wel maar overweeg ik niet serieus. Mijn huidige 5-reeks is eigenlijk aan de krappe kant qua plaats voor passagiers. Voor de hooivorken worden bovengehaald het gaat om mijn lange benen + kinderen op een zitje = voeten klem tussen de zetel. De afstand tussen de achterste zetel en bestuurderszetel is kleiner dan de grootte van de schoen van mijn dochter. Normaal zitten de voeten van een passagier lager maar doordat de kinderen op een zitje moeten, is dat niet zo.
Bij een hoger model zoals X3 of XC60 heb je dat probleem helemaal niet, het scheelt echt enorm.
Geen hooivork want zelfde probleem hier. In mijne 5 kan ik de maxi cosi niet achter mezelf als bestuurder zetten... past gewoon niet. Maar het probleem was even groot in de 4.

Dus ik denk niet dat die binnenruimte (achterbank tot bestuurdersstoel) zoveel verschilt tussen een 5er, 3er of model 3.Ik denk dat dat grotendeels hetzelfde gaat zijn. Iemand die dat kan bevestigen / ontkrachten?

Geen hooivork want zelfde probleem hier. In mijne 5 kan ik de maxi cosi niet achter mezelf als bestuurder zetten... past gewoon niet. Maar het probleem was even groot in de 4.

Dus ik denk niet dat die binnenruimte (achterbank tot bestuurdersstoel) zoveel verschilt tussen een 5er, 3er of model 3.Ik denk dat dat grotendeels hetzelfde gaat zijn. Iemand die dat kan bevestigen / ontkrachten?
Nu is dat eerder een probleem van de zetelplaatsing bij BMW he. Want ik zit ook ver achteruit, en hij past (nipt) wel achter mij in de i30N.

Nu is dat eerder een probleem van de zetelplaatsing bij BMW he. Want ik zit ook ver achteruit, en hij past (nipt) wel achter mij in de i30N.
Ik ben nu wel relatief klein (1m73), maar zowel in mijn A3 als Golf Variant pasten een Maxi Cosi en de autostoelen.

Allemaal naar de 3gt, ruimtewonder bij uitstek! 😀 Je moet wel voor de looks zijn en jammer dat deze geen nieuw model krijgt.

Ik vind september eigenlijk heel goed meevallen voor een model dat officieel nog niet eens bestaat :)

Als ik collega’s zie die meer dan een jaar op een simpele A sedan moesten wachten...
Model bestaat officieel nog niet? Productie is toch gewoon al bezig. Maar het is inderdaad wel vrij normaal dat bij een nieuw model het wat langer kan duren hoewel 7 maanden echt nog niet extreem is. Ik weet nog in het begin van de nieuwe X1 dat de levertijd opliep tot meer dan een jaar. Een Volvo XC40 had 2 jaar geleden ook nog een levertijd van 9 maanden.

Model bestaat officieel nog niet? Productie is toch gewoon al bezig. Maar het is inderdaad wel vrij normaal dat bij een nieuw model het wat langer kan duren hoewel 7 maanden echt nog niet extreem is. Ik weet nog in het begin van de nieuwe X1 dat de levertijd opliep tot meer dan een jaar. Een Volvo XC40 had 2 jaar geleden ook nog een levertijd van 9 maanden.
Ze beginnen nu stilaan aan te komen in België, maar ik weet niet of er effectief al eentje is afgeleverd bij een klant.

Had ik dat 3j geleden gelezen ik ging er ook niets van geloven, maar nu lijkt dat toch helemaal niet onrealistisch?

Ze kunnen zelfs nog een compleet nieuwe generatie van elk model mét verbrandingsmotor lanceren vooraleer we 2030 zijn. Die elektrische platformen lijken ook tig keer makkelijker deelbaar dan klassieke aandrijflijnen, en er zijn ook veel minder “motorisaties” nodig om toch verschillende vermogensklassen aan te bieden.
Zuiver naar Audi toe zie ik ook geen probleem. Ik denk dat 2023 volledig EV ook al zou lukken voor VAG. Ze hebben het platform, dat is deelbaar en ze hebben de aandrijftechnolgie. Ze hebben reeds in elke belangrijke klasse een EV. Dus nee daar zie ik geen enkel probleem.

Het is de infrastructuur die mij zorgen baart. Het is wel fijn gesnoerd rijden. Maar je moet ook kunnen laden. Als iedereen gesnoerd gaat rijden dan gaat de druk op het elektriciteitsnet enkel maar stijgen. En de druk is nu al bijna onhoudbaar. Prijzen gaan hoe dan ook stijgen, en zijn zelfs al gestegen. Een scenario zou zijn dat je uw vehikel laad met de energie die je zelf opwekt met uw zonnepanelen, maar die is er in de mogelijkheid om dat op zeer regelmatige basis te doen?
Als jij in Poelkapelle woont en uw installatie zit op te wekken, en uw wagen hangt aan de lader in Brussel dan ben je in theorie van uw eigen energie aan het laden. Maar dit belast het net wel verschrikkelijk, en het is net dat net dat zo zwak is.
Een oplossing zou zijn dat je een batterij thuis hebt die je daarna leegtrekt voor uw wagen te laden. Maar deze zou dan 50% van de capaciteit van uw autobatterij moeten zijn om nuttig te zijn (je gaat ook uw huishoudelijke zaken met deze batterij voeden).

Dus full EV ik zie het nog niet gebeuren tegen 2030. Of men zou een serieuze inhaalbeweging qua netuitbreiding moeten doen, en serieus werk moeten maken van die “grid of the future”.

Belasting van het net is 1 ding, allemaal mooi & wel. Maar da's er van uit gaande dat iedereen überhaupt al kán laden.

- Huurwoningen zonder lader ... no way dat je dat zelf gaat zetten eh.
- Appartementen/Woning zonder privé parking ... jah ... parking zoeken op 't straat, dus overal, op elke parkeerplaats langs de weg palen??? Althans ni tegen 2030 ze.
-----> Ook ... 'langs de baan' is niet noodzakelijk een 'officiële' parkeerplaats, dus een woning zonder oprit 'voor de deur' ... geen laders eh
- Appartementen met privé parking zonder lader, mijn situatie ... tricky ... TBD wat dit gaat geven op termijn, of er mogelijkheid zal zijn, maar momenteel, nah

Dus jah ... dan het publieke netwerk. Moet sterk uitgebreid worden, want je heb veel meer tijd nodig om een EV te vullen dan een ICE en er zijn een heel pak minder palen dan tankstations.

Ik heb al moeten aanschuiven aan tankstations, maar dat is uitzonderlijk & uiteindelijk relatief kort. Voor een EV kan je daar wel dik gejost zijn als je moet wachten op enkele wagens voor u & uw batterij ten einde is.

Terug
Bovenaan