De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Of dat 'de bedoeling' is of niet is ieder's gok natuurlijk. Echter kan je het op termijn wel zien gebeuren als de inkomsten uit die belastingen ineens gradueel beginnen kelderen de komende jaren. Daarmee dat ik dat als voorbeeld nam.

Nu ja, niemand heeft ne glazen bol, dus momenteel kan je ook niet meer doen dan speculeren.
Het is echt geen gok hoor, EV’s worden nu fiscaal gestimuleerd om de mensen richting de EV’s te pushen. Niet meer en niet minder. Die fiscale stimulansen (waaronder voordelige VAA) zullen gewoon verdwijnen mettertijd.
Waar je wel nog over kan gokken is of dat de mensen die in het huidige systeem zitten, dat nog mogen uitdoen, of dat ze van de ene dag op de andere iedereen in het nieuw systeem gaan zetten. Maar ik vermoed dat ze eerder met een uitdoofscenario gaan werken, aangezien een bedrijfswagen meestal maar 4/5j lang meegaat.

Het is echt geen gok hoor, EV’s worden nu fiscaal gestimuleerd om de mensen richting de EV’s te pushen. Niet meer en niet minder. Die fiscale stimulansen (waaronder voordelige VAA) zullen gewoon verdwijnen mettertijd.
Waar je wel nog over kan gokken is of dat de mensen die in het huidige systeem zitten, dat nog mogen uitdoen, of dat ze van de ene dag op de andere iedereen in het nieuw systeem gaan zetten. Maar ik vermoed dat ze eerder met een uitdoofscenario gaan werken, aangezien een bedrijfswagen meestal maar 4/5j lang meegaat.
Goh, er is nog niets aangekondigd dat men de personenbelasting gaat aanpassen eh.
Momenteel zit er ook geen factor 'EV' in de berekening van het VAA. Dus daar heb je ook geen specifieke stimulans richting EV.
Uitstoot is 0 voor die wagens, dus het bedrag is gewoon lager daardoor, maar 't is niet dat de formules aangepast zijn met de opkomst & de push richting EV's, dus momenteel volg ik die denkwijze niet.
Mor soit, who knows wat er in de hoofden om ging v/d regelgevers & of dat 'express' niet aangepast is als stimulans. Want jah, de WN heeft geen stimulans nodig he, die moet toch slikken wat aangeboden wordt door de WG.

Waar men de fiscale stimulans gaat minderen is al aangekondigd weliswaar nl. in de aftrekbaarheid langs de kant v/d WG. Nu nog 100%, binnen 7j zal het nog een goei 67 zijn of zoiets.

Nuja, hoe je 't ook wil bekijken, zoals ik al aanhaalde, ik zie het wel gebeuren dat men de dalende inkomsten hier zal willen compenseren.
Zeker aangezien er ook risico is op 't feit dat de cataloguswaarde v/d wagens zullen dalen eens je met een verminderde aftrekbaarheid af komt. Dan mag de WG minder inbrengen, maar de WN zal ook minder betalen als die goedkopere wagens krijgt in de huidige berekening.

Ik hoor net van iemand dat de overheid de regels rond fiscaliteit zomaar kan veranderen in de loop van de tijd (voor niet-full EV's)
Klopt dat?

Maakt het ook uit dat onze firma de wagens aankoopt icm een financiële leasing?
Ik rij nu een goeie 3 weken rond met volvo xc40 extended range. Zeer aangenaam en met jouw budget heb je die in full option.

Wel wat kleiner dan de xc60.

De situatie begint precies toch rustig te verbeteren. Een van onze medewerkers had een Kia EV6 GT-line besteld in maart 2022. Leverdatum stond heel lang op maart 2024, maar is deze week aangekomen bij garage.

De situatie begint precies toch rustig te verbeteren. Een van onze medewerkers had een Kia EV6 GT-line besteld in maart 2022. Leverdatum stond heel lang op maart 2024, maar is deze week aangekomen bij garage.
Zal ook wat van de fabrikant afhangen zeker? Als KIA ook maar een beetje op BMW lijkt kan je er geen lijn op trekken. Daar zijn er mensen die een wagen bestellen en 18 maand mogen wachten terwijl iemand anders krak dezelfde wagen besteld in een garage in het volgende dorp en er na 4 maand mee rondrijden...

Idd de algemene tendens is dat de levertijden al een tijdje aan het zakken zijn. Waar ik werk laten ze de mensen weer pas later een auto bestellen ipv ruim een jaar op voorhand.

Same here, besteld in November 2022 en levering was vanaf het begin voorzien op augustus 2024.
Vorige week met de garage gebeld en hij zou deze maand nog in productie gaan en dus ergens in November geleverd worden.
Hopelijk geen drempels meer tussen hier en levering!

Same here, besteld in November 2022 en levering was vanaf het begin voorzien op augustus 2024.
Vorige week met de garage gebeld en hij zou deze maand nog in productie gaan en dus ergens in November geleverd worden.
Hopelijk geen drempels meer tussen hier en levering!
De mijne staat al bijna 4 weken bij D'Ieteren in Brussel. Dat zijn precies ook niet de snelste.

Zo voordelig is de VAA van een elektrische auto toch niet? De VAA van mijn brandstofwagens de laatste 6 jaar is altijd +- 150 euro geweest en voor mijn toekomstige EV is dat 128 euro. Dat is een verschil van 10 euro netto. Ze zijn de VAA van nieuwe brandstofwagens gewoon heel duur aan het maken waardoor EVs voordeliger zijn, maar het is niet zo dat het met EVs veel voordeliger is geworden t.o.v. vroeger met brandstofwagens. Tenzij misschien bij hele dure modellen? Dus ik mag hopen dat ze van de VAA van EVs gaan afblijven...

Zo voordelig is de VAA van een elektrische auto toch niet?

De enige reden waarom ze nog relatief veel VAA hebben is omdat de catalogusprijs van al die EVs toch enorm hoog is in vergelijking met bvb dieselwagens. Zie ook dat je vergelijkt met dezelfde leeftijd van je vorige wagen, want elk jaar daalt de VAA van je auto met 6%, dus stellen dat het altijd +- 150 euro was, dan moet die plusminus toch al ruim genomen worden.
EDIT: en stupid me, natuurlijk ook wat @MorGo7h hieronder aanhaalt, waardoor ICE bedrijfswagens jaar na jaar duurder worden in VAA. Die stijging is zelfs groter dan die 6% daling door de leeftijd van de wagen.

Laatst bewerkt:
De enige reden waarom ze nog relatief veel VAA hebben is omdat de catalogusprijs van al die EVs toch enorm hoog is in vergelijking met bvb dieselwagens. Zie ook dat je vergelijkt met dezelfde leeftijd van je vorige wagen, want elk jaar daalt de VAA van je auto met 6%, dus stellen dat het altijd +- 150 euro was, dan moet die plusminus toch al ruim genomen worden.
Ook mijn aanloopwagen was 150 euro VAA, dus het gaat niet om 1 wagen. Ik heb net enkele loonstroken erbij gehaald:

2017 150,10
2018 135,57 - 140,52
2019 123,44 - 149,77
2020 128,63 - 132,92
2021 136,05 - 140,59
2022 149,02
2023 146,88

Nooit boven de 150 euro geweest behalve die 10 cent in 2017. Er zijn zelfs maanden dat ik onder de 128 euro (wat het huidige minimum VAA is, dus lager zal het nooit worden onder de huidige regelgeving) heb gezeten die ik binnenkort aan m'n been zal hebben voor m'n EV, dus een EV als bedrijfswagen is in mijn geval amper of niet goedkoper dan een brandstofwagen mij gekost heeft.

Laatst bewerkt:
Zo voordelig is de VAA van een elektrische auto toch niet? De VAA van mijn brandstofwagens de laatste 6 jaar is altijd +- 150 euro geweest en voor mijn toekomstige EV is dat 128 euro. Dat is een verschil van 10 euro netto. Ze zijn de VAA van nieuwe brandstofwagens gewoon heel duur aan het maken waardoor EVs voordeliger zijn, maar het is niet zo dat het met EVs veel voordeliger is geworden t.o.v. vroeger met brandstofwagens. Tenzij misschien bij hele dure modellen? Dus ik mag hopen dat ze van de VAA van EVs gaan afblijven...
Je mag niet vergelijken met enkele jaren geleden.
De referentie uitstoot daalt elk jaar waardoor het duurder uitkomt. Ook door over te schakelen van de NEDC naar WLTP norm, ben je benadeeld.
Voor een nieuwe Audi A4 van 47k zat het veel alle aard op 400-480euro/maand. Afhankelijk van de uiteindelijke CO2 uitstoot is, want de offerte vermelde 147-170g co2/km. In 2022 zat diezelfde wagen op 300-350euro/maand, maar door het wijzigen van de referentie uitstoot in 2023 en prijsstijgen, is die zoveel gestegen.

Een Tesla model 3/Y van 47k zit aan 134euro/maand, wat bijna tegen het miniumm van 128euro/maand aanzit.

Een Porsche Taycan van 150k zit aan 428euro/maand VAA. Die kost u evenveel aan VAA als die brandstof A4 als je in 2023 moet kiezen.

Het is een beetje van beide. Ik kan redelijk vergelijken omdat ik toevallig een diesel en EV na elkaar zal rijden met bijna vergelijkbare catalogusprijs.
- Diesel in 2019, NEDC norm: VAA €386
- Diesel in 2023, NEDC norm: VAA €366 (daling door leeftijd maar ook 17% stijging door de dalende referentieuitstoot)
- Diesel met gelijke cataloguswaarde als in 2019 (optimistisch) maar nu WLTP norm: VAA €662
- EV met gelijke cataloguswaarde als die diesel in 2019 (ook optimistisch): VAA €202

Alleen zal een EV tegenover een "vergelijkbare" diesel gemakkelijk 8 - 10 K€ duurder zijn, dus zou die EV eerder uitkomen rond VAA €225 - 230
Wat nog altijd voordeliger is dan een diesel onder NEDC maar het grote verschil komt inderdaad vooral van overstappen op de WLTP norm maar wel de referentie-uitstoot van NEDC aan te houden, in combinatie met dalende referentie-uitstoot.

Je mag niet vergelijken met enkele jaren geleden.
De referentie uitstoot daalt elk jaar waardoor het duurder uitkomt. Ook door over te schakelen van de NEDC naar WLTP norm, ben je benadeeld.
Daarom vergelijk ik net wel met enkele jaren geleden. Want dat is de VAA waarop ik belast werd, niet de nieuwe. De nieuwe VAA wordt bewust verhoogd voor brandstofwagens door mensen naar EVs te duwen en de referentieuitstoot hiermee naar beneden te halen. EVs zijn dus niet goedkoper als bedrijfswagen t.o.v. brandstofwagens vroeger, de VAA van brandstofwagens wordt bewust verhoogd. Daarom vind ik het ook niet meer dan correct dat ze van de VAA berekening zouden afblijven zodat EVs niet opeens duurder gaan worden als bedrijfswagen. De VAA is namelijk nu al vergelijkbaar met de VAA die ik vroeger had met brandstofwagens.

Daarom vergelijk ik net wel met enkele jaren geleden. Want dat is de VAA waarop ik belast werd, niet de nieuwe. De nieuwe VAA wordt bewust verhoogd voor brandstofwagens door mensen naar EVs te duwen en de referentieuitstoot hiermee naar beneden te halen. EVs zijn dus niet goedkoper als bedrijfswagen t.o.v. brandstofwagens vroeger, de VAA van brandstofwagens wordt bewust verhoogd. Daarom vind ik het ook niet meer dan correct dat ze van de VAA berekening zouden afblijven zodat EVs niet opeens duurder gaan worden als bedrijfswagen. De VAA is namelijk nu al vergelijkbaar met de VAA die ik vroeger had met brandstofwagens.
Ze is ook wel substantieel verhoogd door het invoeren van de WLTP gecombineerd met de beslissing om de referentieuitstoot niet meer te laten toenemen, die kan enkel gelijk blijven of dalen.

Je vergeet nog wel de inflatie. Onze lonen en de catalogusprijzen van auto's zijn ook serieus gestegen t.o.v. 5 jaar geleden. Een VAA van €150 anno 2023 is in verhouding dan ook een pak "goedkoper" dan een VAA van €150 in 2018.

Niettemin vind ik het maar normaal dat de overheid het VAA van elektrische auto's de komende jaren optrekt. Momenteel is dat relatief lage VAA een fiscale stimulans om een duurdere maar ecologischere bedrijfswagen te kiezen. Als elektrische auto's niet langer duurder zijn dan brandstofauto's, is die fiscale stimulans ook niet langer nodig. Langs de andere kant wordt die impact op de begroting ook onhoudbaar als quasi alle bedrijfswagens elektrisch zijn en er daardoor pakweg een miljard euro minder belastingen wordt betaald.

Daarom vind ik het ook niet meer dan correct dat ze van de VAA berekening zouden afblijven zodat EVs niet opeens duurder gaan worden als bedrijfswagen. De VAA is namelijk nu al vergelijkbaar met de VAA die ik vroeger had met brandstofwagens.

Als je ziet dat de aftrekbaarheid voor de bedrijven ook elk jaar naar beneden zal gaan voor EV's, wat denk je dan dat een realistisch scenario is voor de VAA?

Reality check: bedrijfswagens zijn al minder interessant dan vroeger (genoeg volk hier die nog de tijd hebben gekend van VAA op basis van afstand van het werk...of je nu met een wagen van 10K of 100K reed), en zullen consequent minder interessant gemaakt worden. Tot op het niveau waar geen of wel bedrijfswagen voor de meeste mensen geen groot verschil meer uitmaakt.

EVs zijn dus niet goedkoper als bedrijfswagen t.o.v. brandstofwagens vroeger

Maar welke modellen vergelijk je dan met elkaar?

Eigen ervaring: mijn A6 van 2019 was dit jaar nog 350/maand. Mijn huidige wagen is quasi dubbel zo duur met navenant hoger comfort, veel meer opties en meer dan dubbel vermogen, maar VAA ligt lager.

Starterswagens dan? Een bmw 3 bijvoorbeeld zat vroeger ook al makkelijk boven de 200 en soms zelfs boven 300€ VAA. Dat zijn bedragen die je met een EV toch niet snel haalt.

Terug
Bovenaan