De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Heb vorige week een accident gahed met mijn X1 (2018), en nu een vervangwagen gekregen: de nieuwe X1 (ook benzine)
Moet zeggen dat de auto echt wel nog wat volwassener is geworden in de laatste iteratie, ben onder de indruk.

Als die nu nog net een tikkeltje ruimer had geweest zou deze een no-brainer zijn voor mij.
Enige kleine irritatie is het ontbreken van het wieltje voor de bediening van het systeem.

Heb vorige week een accident gahed met mijn X1 (2018), en nu een vervangwagen gekregen: de nieuwe X1 (ook benzine)
Moet zeggen dat de auto echt wel nog wat volwassener is geworden in de laatste iteratie, ben onder de indruk.

Als die nu nog net een tikkeltje ruimer had geweest zou deze een no-brainer zijn voor mij.
Enige kleine irritatie is het ontbreken van het wieltje voor de bediening van het systeem.
Ik vind dat gaspedaal verschrikkelijk, het is of "ik kruip vooruit" of "hopsa vollegas" heb ik soms het gevoel.

Ik heb hem 6 maand als aanloopwagen, dat die maar rap om zijn

2

Zelf ook een X1 18d van 2018, mijn ouders hebben enkele maanden hun X1 20i.
Enorm veel luxueuzer geworden, meer comfortabele cruiser.

De idrive-controller die weg is vond ik in’t begin geen probleem.
Ik heb nu eens langer ermee gereden met gps en dan is het wel iets ambetanter om dat touchscreen onder het rijden te gebruiken.

Zij hebben ook de HUD en dat is wel handig.
Enige minpuntje was dat de gps qua aanwijzingen soms wat laat was op het grote scherm, in de HUD toont hij het wel op tijd.
Dat zal wel kwestie van wennen zijn.
Automaat vs manueel bij de mijne is ook wel aangenaam.

Puur qua rijden/bochtenwerk was mijn F30 wel de betere in vergelijking met mijn X1 en het huidige model.

Ik heb 2 vraagjes ivm de vaa bij mijn nieuwe werkgever:

1) bij cronos rekende ze voor men benzine x1 aanloopwagen maar 100€ vaa aan (voor mijn 2de x1 aanloopwagen en men skoda superb aanloopwagen ook telkens 100€).
Mijn nieuwe werkgever rekent hier 392€ vaa voor aan.
Bij cronos had ik een wagen met bouwjaar 2022, 2021 en 2022.
Nieuwe werkgever is bouwjaar 2023.
Kent cronos een trukje dat men huidige werkgever niet kent?

2) cronos telde mijn vaa bij men bruto loon om zo op een belastbaar loon te komen, later op de loonbrief ging hetzelfde bedrag qua vaa er terug af om op men netto uit te komen.
Men huidige werkgever doet zowel de optel als aftrek "actie" NA het belastbaar inkomen (en dus voor netto).
Is hetgene wat men huidige werkgever doet dan niet interessanter?
Bij cronos betaalde ik dus +-50% aangezien dit bij men bruto zat.
Nu lijkt me dit een 0 operatie?

1) bij cronos rekende ze voor men benzine x1 aanloopwagen maar 100€ vaa aan (voor mijn 2de x1 aanloopwagen en men skoda superb aanloopwagen ook telkens 100€).

2) cronos telde mijn vaa bij men bruto loon om zo op een belastbaar loon te komen, later op de loonbrief ging hetzelfde bedrag qua vaa er terug af om op men netto uit te komen.
Men huidige werkgever doet zowel de optel als aftrek "actie" NA het belastbaar inkomen (en dus voor netto).
Normaal heb je bij cronos ook nog een eigen bijdrage, al zijn er bedrijfjes die daar niet aan meedoen.
Maar los daarvan is dat wel het correcte systeem.

Het systeem dat jouw werkgever gebruikt klopt niet. Maar ik ben dat nog vaker tegengekomen, er zijn al anderen die iets gelijkaardigs gepost hebben. Dus er zal vast wel een reden voor zijn.
Misschien wordt de kost dan volledig afgeschoven op je belastingbrief ipv dat je al de juiste voorschotten betaalt met je maandelijkse loonbrief.

Bij SD Worx stond dat ook zo op mijn loonbrief, maar het was uiteindelijk wel correct berekend.

VAA op een brandstof auto uit 2023 is ontzettend duur. Voor een simulatie met Audi A4 zat ik aan 450euro/maand. Geen idee wat jouw vorige werkgever deed, maar 100euro zit onder het minimum VAA. Wellicht had je een eigen bijdrage?

Bij SD Worx stond dat ook zo op mijn loonbrief, maar het was uiteindelijk wel correct berekend.

VAA op een brandstof auto uit 2023 is ontzettend duur. Voor een simulatie met Audi A4 zat ik aan 450euro/maand. Geen idee wat jouw vorige werkgever deed, maar 100euro zit onder het minimum VAA. Wellicht had je een eigen bijdrage?

Nee bij cronos had ik niets van eigen bijdrage ofzo, kheb geen idee hoe ze het deden.
Ik dacht altijd dat dit was omdat ik de poolwagen niet zelf gekozen had dat ik "korting" kreeg ofzo?

Want de dag dat ik mijn ev had werd het 180€

Het belangrijkste is:
Is de manier waarop ze nu de vaa regelen beter of slechter dan de "officiële" manier?😂
(Dus vaa pas na belastbaar optellen en aftrekken ipv optellen voor belastbaar en nadien terug aftrekken)

Het belangrijkste is:
Is de manier waarop ze nu de vaa regelen beter of slechter dan de "officiële" manier?😂
(Dus vaa pas na belastbaar optellen en aftrekken ipv optellen voor belastbaar en nadien terug aftrekken)
Om exact advies te geven zouden we zo loonbrieven moeten zien. Dus best even langs een boekhouder ofzo gaan.

Ik denk uiteindelijk dat het nog steeds 0,0 verschil maakt. Als ze het bij het belastbaar optellen betaal je een hogere bedrijfsvoorheffing (voorschot op je belastingen) en als ze het er na pas opzetten, dan betaal je die extra belasting gewoon op het einde van het jaar.

Het belangrijkste is:

De manier waarop het op jouw brief staat komt vaker voor, is hier ook al vaker gepasseerd. Securex zeker?

Denk niet dat iemand al ooit een deftige uitleg gevonden heeft waarom het zo op de brief staat, maar het komt erop neer dat de notatie op de brief eigenlijk niet juist is maar de berekening wel juist gebeurt.
Dus de officiële manier wordt effectief toegepast.

Nee bij cronos had ik niets van eigen bijdrage ofzo, kheb geen idee hoe ze het deden.

Bij Cronos heb je heel vaak wel een eigen bijdrage. Deze wordt afgetrokken van je VAA. Dat zou de meest logische uitleg in deze zijn.
Cronos sjoemelt niet al te snel eerlijk gezegd 🙂

De manier waarop het op jouw brief staat komt vaker voor, is hier ook al vaker gepasseerd. Securex zeker?

Denk niet dat iemand al ooit een deftige uitleg gevonden heeft waarom het zo op de brief staat, maar het komt erop neer dat de notatie op de brief eigenlijk niet juist is maar de berekening wel juist gebeurt.
Dus de officiële manier wordt effectief toegepast.

Bij Cronos heb je heel vaak wel een eigen bijdrage. Deze wordt afgetrokken van je VAA. Dat zou de meest logische uitleg in deze zijn.
Cronos sjoemelt niet al te snel eerlijk gezegd 🙂
Sdworx.

Maar dus maw, ik betaal hier ook 50% belastingen op, zoals op de andere manier

Sdworx is inderdaad het sociaal secretariaat dat de vreemde notatie doet op de loonbrief. Maar de berekening is wel hetzelfde als bij alle anderen: VAA wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, de verschuldigde belasting wordt daarop berekend, en dan wordt het VAA er terug van afgetrokken. Veel gedoe om te zeggen: "je betaalt 50% belastingen (+ gemeentebelasting) op het VAA als je in de hoogste schijf van de personenbelasting zit".

Ik heb zelf een bedrijfswagen met een eigen bijdrage die gelijk is aan het VAA. Ik betaal dus geen belastingen op het VAA, omdat ik (fiscaal) geen voordeel krijg van mijn werkgever.

Terug
Bovenaan