De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Geen idee wat er in staat, maar met een sterke stijging in 't aantal EV's tegenwoordig bovenop de stijging van de PHEV's van de voorbije jaren is dat iets wat al een hele tijd te verwachten was eh. De ref. uitstoot zal de komende jaren wss de dieperik in duiken als het ineens (zo goed als) allemaal EV's worden voor de bedrijven.

Het is omdat de wetgeving achter blijft extra pittig, omdat ze nog met 2023-cijfers werken, en als het KB met de CO2-coëfficiënt voor 2024 gepubliceerd is (had al eind 23 moeten gebeuren) zullen ze dat retroactief gaan terugvorderen.

Is de referentieuitstoot voor 2024 nog niet bekend (of moet ik zeggen voor 2023)?
Ik bedoel dus de referentieuitstoot waarmee de formule in 2024 voor VAA berekening moet toegepast worden.

Is de referentieuitstoot voor 2024 nog niet bekend (of moet ik zeggen voor 2023)?
Ik bedoel dus de referentieuitstoot waarmee de formule in 2024 voor VAA berekening moet toegepast worden.
Nee maar op zich is dat het issue niet, wel dat die formule wegens EV's op niets meer trekt natuurlijk
Op den duur kan je beter eens uw voorrang ergens nemen :unsure:

Snel even intern gekeken en referentie-uitstoot zou volgende moeten zijn:
Diesel 57, Benzine en LPG/CNG 72

Laatst bewerkt:
Nee maar op zich is dat het issue niet, wel dat die formule wegens EV's op niets meer trekt natuurlijk
Op den duur kan je beter eens uw voorrang ergens nemen :unsure:

Snel even intern gekeken en referentie-uitstoot zou volgende moeten zijn:
Diesel 57, Benzine en LPG/CNG 72

Als dat de cijfers voor VAA berekening 2024 zijn, weet ik niet hoe De Tijd aan die 20% stijging komt in veel gevallen.
Dan zou je al een uitstoot moeten hebben die zeer dicht tegen de referentie-waarde lag, wat denk ik alleen "fake hybrides" halen ("echte hybrides" zitten in beide jaren ruim onder de referentiewaarde)

Die daling van de referentie-uitstoot was inderdaad te verwachten en 10 g vind ik nog niet zo spectaculair. De impact hiervan is een pak minder dan toen de meetmethode veranderde naar WLTP maar de referentie-waarden wel nog grotendeels op NEDC gebaseerd waren - en ze in allerijl de berekeningsmethode aangepast hebben zodat de referentie niet kon stijgen.

10g lijkt me nog zeer schappelijk. Teken ik volgend jaar ook voor, maar ik vermoed dat het dan nog harder gaat zakken want dit jaar zullen er itt 2023 nog maar weinig hybrides verkocht worden.

10g lijkt me nog zeer schappelijk. Teken ik volgend jaar ook voor, maar ik vermoed dat het dan nog harder gaat zakken want dit jaar zullen er itt 2023 nog maar weinig hybrides verkocht worden.
't Zal waarschijnlijk nog niet al te snel effectief naar 0 vallen, maar de daling zal zich hoogstwaarschijnlijk wel versnellen.
Er zijn er altijd nog die zich het totaal niet aan trekken (zowel WG's als WN's) & nog volledig voor ICE blijven gaan (er zijn er hier zelfs al gepasseerd die nog een nieuwe ICE periode zouden aanvangen), maar 't gros zal eerder richting EV's gaan wegens de huidige fiscaliteit.

Eventueel verminderd het aantal wagens in aanbod zelfs indien het voor sommigen de moeite niet meer is om een wagen aan te bieden met hoeveel duurder de minimale EV kost VS een klein ICE wagentje.

Love it or hate it, we zijn van die EV's nog lang niet verlost. Er is weinig ontsnappen aan als je op vandaag een nieuwe job start met recht op die wagen.

't Zal waarschijnlijk nog niet al te snel effectief naar 0 vallen, maar de daling zal zich hoogstwaarschijnlijk wel versnellen.
Er zijn er altijd nog die zich het totaal niet aan trekken (zowel WG's als WN's) & nog volledig voor ICE blijven gaan (er zijn er hier zelfs al gepasseerd die nog een nieuwe ICE periode zouden aanvangen), maar 't gros zal eerder richting EV's gaan wegens de huidige fiscaliteit.

Eventueel verminderd het aantal wagens in aanbod zelfs indien het voor sommigen de moeite niet meer is om een wagen aan te bieden met hoeveel duurder de minimale EV kost VS een klein ICE wagentje.

Love it or hate it, we zijn van die EV's nog lang niet verlost. Er is weinig ontsnappen aan als je op vandaag een nieuwe job start met recht op die wagen.
Hier zijn ICE wagens ook nog toegelaten, maar ik hoop dat wie daar voor kiest ook de keerzijde van het plaatje kent (hoge VAA) en niet achteraf afkomt dat zijn nettoloon opeens 200euro lager is.

Instapdiesel met business pack plus > direct VAA van 450/maand tegen uw tanden. Nice.
Yep, 200euro uit eigenzak opleggen voor ne BMW i4 kwam mijn goedkoper uit dan een A4 bestellen toen ik de berekening maakte. Wel niet gedaan, want die opleg moet je mogelijks in 1x afbetalen als je het bedrijf verlaat en dat kan een duur grapje zijn.

Yep, 200euro uit eigenzak opleggen voor ne BMW i4 kwam mijn goedkoper uit dan een A4 bestellen toen ik de berekening maakte. Wel niet gedaan, want die opleg moet je mogelijks in 1x afbetalen als je het bedrijf verlaat en dat kan een duur grapje zijn.
Gohja, als je zelf niet zeker van uw stuk bent of je al dan niet van plan bent om 4 jaar te blijven dan blijf je beter gewoon weg van eigen inbreng in 't algemeen. Gelijk hoe of wat, het zal je geld kosten. Of je 't nu in enen trok moet betalen of gespreid over 4 jaar.

Het voordeel van 'de gunst' van de maandelijkse betaling is dat je het maximaal kan inbrengen in de belasting EN het niet te zwaar doorweegt in ene keer. Maar, je moet het nog steeds betalen eh. Je verbind er u toe bij de aanschaf van die wagen.
Bij vele bedrijven is het trouwens altijd verplicht direct het volledige bedrag te leggen als je wil bij leggen, anders besteld men niet.

't Is dan ook maar logisch dat als 't bedrijf er in mee gaat, dat men u 't resterende bedrag gaat aanrekenen als je zelf vervroegd het bedrijf verlaat. Anders zou er geen enkel bedrijf ooit dat risico willen nemen.
Anderzijds, 'k denk wel dat dit niet het geval is als men u ontslaat (tenzij om dringende redenen).

Als dat de cijfers voor VAA berekening 2024 zijn, weet ik niet hoe De Tijd aan die 20% stijging komt in veel gevallen.
Dan zou je al een uitstoot moeten hebben die zeer dicht tegen de referentie-waarde lag, wat denk ik alleen "fake hybrides" halen ("echte hybrides" zitten in beide jaren ruim onder de referentiewaarde)

Die daling van de referentie-uitstoot was inderdaad te verwachten en 10 g vind ik nog niet zo spectaculair. De impact hiervan is een pak minder dan toen de meetmethode veranderde naar WLTP maar de referentie-waarden wel nog grotendeels op NEDC gebaseerd waren - en ze in allerijl de berekeningsmethode aangepast hebben zodat de referentie niet kon stijgen.

Ik zal het eens navragen waar ze die cijfers hebben gehaald. Mss gewoon iemand die er iets heeft opgeplakt :lol:

Hier is vorige maand nog een nieuwe diesel Audi A4 gekocht. Begrijpen wie begrijpen kan.
Die was mss nog niet mee maar gelooft in het verhaal van 2019 waar de diesel nog een lange toekomst wordt toegediend? Zelfs in de voorbije jaren is de diesel er niet echt bovenop gekomen als "CO2-laag alternatief".

Die was mss nog niet mee maar gelooft in het verhaal van 2019 waar de diesel nog een lange toekomst wordt toegediend? Zelfs in de voorbije jaren is de diesel er niet echt bovenop gekomen als "CO2-laag alternatief".
Hier is alles nog diesel. Zijn afgelopen jaar toch zeker 7-8 auto's gekocht, peugeot 308, allemaal diesel. Ben blij dat ik er als freelancer zit een geen bedrijfswagen van hun heb 😅

Terug
Bovenaan