De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je afkeer tegenover EV's blijft me verbazen. Rij jij niet tegen de 5.000km op een jaar ofzo? Dat is een keer of 10-15 laden op een jaar 😅
Pre corona eerder 40K/jr. De laatste jaren veel minder. Onder corona, met praktisch 100% thuiswerk kwam ik zelfs aan geen 5K op 2 jaar.
Maar hangt in principe wat v/d klant af. 100% thuiswerk is ondertussen uiteraard ook gepasseerd, maar 't laatste jaar of zo was ik nog steeds 3 op 5d thuis om te werken.
Ook dat is nu passé, ze sturen mij voor een goed half jaar naar ne klant een 100-tal km ver voor enkele dagen v/d week, bovenop de kantoor dagen dus de vakantie voor mijnen otto is gepasseerd.
Mogelijks zou ginder ook af & toe remote work mogelijk zijn, maar TBD & sowieso niet van in den beginne.

Nu, mijn afkeer voor EV's is 100% een afkeer voor het LADEN van EV's, niet de EV's zelf natuurlijk. Basically, de praktische miserie.
1) 't Feit dat we van 't bedrijf niet 'mogen' snelladen zorgt er dan nog eens extra voor dat die geen oplossing zijn. Ik zou wss nog kunnen leven met elke week 2 keer een kwartier aan zo'n paal te gaan hangen of zoiets. Ook al is dat sowieso verloren tijd.
2) Hier thuis, hopelijk komt het ooit goed, mor momenteel genoeg zever om te weten dat het niet voor direct zal zijn.
3) Bij ons op kantoor trouwens ook nog steeds geen optie om te laden & voor wat ik hoor zijn ze er mee bezig, maar zullen we content mogen zijn als er 2 palen komen voor, op termijn, tientallen EV's. Heck, denk dat het er nu al meer dan 10 zijn.

Dus voor mij reden genoeg om geen EV te willen. Maar zoals je wel weet, ik ga weinig keuze hebben binnen 4j. 't Zal dat zijn of niets.

Is toch een reden waarom ik eigenlijk echt geen Hybride wou. Je zegt 8 seconden maar jij weet ook dat het er geen 8 zijn. Het gaat bij mij ook niet per se om die tijd die je nodig hebt om hem in te pluggen maar eerder om het feit dat als je verder begint te rijden dat ding waarschijnlijk zuipt gelijk zot en je elke paar dagen aan de pomp staat. Ik vind dat nu met mijn A4 al irritant dat die om de 900km moet gaan tanken ipv om de 1200km zoals met de Superb :unsure: (I know, first world problems :tongue:)

Also, de hybrides krijgen bij ons geen laadpaal en de leverancier van de smart cables die we kregen is failliet. Resultaat: hybdrides kunnen momenteel niet thuis opladen bij ons (enfin toch niet als we den elentriek niet zelf wilt betalen). Dus stade nóg sneller terug aan de pomp.
Zoals altijd met deze discussies hangt het natuurlijk van je gebruiksprofiel af. Ik denk niet dat ik dit jaar al ben gaan tanken.. of misschien ene keer.

Het zal toch niet veel langer dan 8 sec duren. Laat het 10 sec zijn. De paal staat letterlijk naast het portier van men wagen op de oprit.

Maar again, ik moet niet veralgemenen en vice versa

Woensdag testrit met ix1 en i5.
Het wordt toch heel verleidelijk nekeer zot te doen :unsure:

Bijlagen

• IMG_5208.jpeg
    IMG_5208.jpeg
    2,9 MB · Weergaven: 53
Ik weet dat het van veel factoren afhangt, maar wat is de huidige fleetkorting bij BMW? De standaard fleetkorting.
Wordt verplicht een nieuwe auto te bestellen en moet elektrisch zijn.

Is dat aantal wagens binnen het bedrijf zo voor de hele BMW groep als geheel, of aantal wagens bij de specifieke garage waar ik moet bestellen?
Er zullen wel tientallen BMW's zijn binnen ons bedrijf (1600 werknemers).
Ze kopen die wagens zelf aan en leasen ze niet, budget is 55k incl BTW na aftrek van alle (fleet)kortingen en promoties, dus denk dat BMW er net buiten gaat vallen want het moet een EV zijn.

Is dat aantal wagens binnen het bedrijf zo voor de hele BMW groep als geheel, of aantal wagens bij de specifieke garage waar ik moet bestellen?
Ze kopen die wagens zelf aan en leasen ze niet, budget is 55k incl BTW na aftrek van alle (fleet)kortingen en promoties, dus denk dat BMW er net buiten gaat vallen want het moet een EV zijn.
Er is een korting in alle garages. Het kan zijn dat uw bedrijf een extra korting krijgt bij een bepaalde garage.
Het makkelijkste is gewoon naar een garage wandelen en daar uw bedrijf zeggen, ze kunnen de vaste korting gewoon zeggen.

Het hangt er van af hoeveel BMW’s je per keer bestelt. Als de bestelling groot genoeg is, onderhandel je niet meer met de dealer maar met de importeur zelf. En dan zijn er grotere kortingen mogelijk, waar de dealer zelf niet meer onder kan (en mag) gaan.

Blijkbaar zou je van je werknemer enkel de prijs die je werkelijk betaalt voor elektriciteit terugbetaald mogen krijgen, niet het CREG tarief. Ben benieuwd wanneer ze dat gaan afdwingen.

Och, mooie theorie vanuit een ivoren toren. Ik zie bedrijven met een vloot van >1000 auto's al per werknemer per maand opvragen wat de werkelijke elektriciteitskost was (voor zover die werknemers daar zelf al zicht op hebben)...
Nog los van wie een mix van zelf opgewekte zonne-energie en netstroom gebruikt om op te laden.

Gaan ze dan hetzelfde zeggen over kilometervergoedingen waar al jaar en dag ook gewoon een vast bedrag per km wordt betaald los van de werkelijke kosten?

Blijkbaar zou je van je werkgever enkel de prijs die je werkelijk betaalt voor elektriciteit terugbetaald mogen krijgen, niet het CREG tarief. Ben benieuwd wanneer ze dat gaan afdwingen.

Och, mooie theorie vanuit een ivoren toren. Ik zie bedrijven met een vloot van >1000 auto's al per werknemer per maand opvragen wat de werkelijke elektriciteitskost was (voor zover die werknemers daar zelf al zicht op hebben)...
Nog los van wie een mix van zelf opgewekte zonne-energie en netstroom gebruikt om op te laden.

Gaan ze dan hetzelfde zeggen over kilometervergoedingen waar al jaar en dag ook gewoon een vast bedrag per km wordt betaald los van de werkelijke kosten?
Dat is een theoretische regel, dat is in praktijk niet uitvoerbaar.

Alle, ik wil het doen he, maar dan is het hier 2€/kWh ongeveer...
Dat is gewoon een handige regel om op termijn mensen die thuis zonne-energie laden en die dan factureren aan het CREG tarief te belasten. Lijkt me ook niet meer dan normaal, vraag is natuurlijk inderdaad; hoe check je dat...

Dat is gewoon een handige regel om op termijn mensen die thuis zonne-energie laden en die dan factureren aan het CREG tarief te belasten. Lijkt me ook niet meer dan normaal, vraag is natuurlijk inderdaad; hoe check je dat...
Maar wat is dan het werkelijke tarief voor die mensen?

Slimme laadpaal. Dien zelf een kostenstaat met bewijs in als je iets terug betaald wil krijgen?

Allè ik weet ook nie

Dan wordt het voor mij simpel, dan laad ik mijn auto wel met energie van het net terwijl ik mijn zonne-energie injecteer. Lijkt me niet echt de beste of meest efficiënte oplossing, maar je hebt gegarandeerd gelijk dat ze zo'n ballonnetjes oplaten omdat ze hopen daar extra belastingen te halen.

Maar wat is dan het werkelijke tarief voor die mensen?

Inderdaad niet te doen om daar een tarief op te plakken. Die zonnepanelen en omvormer waren ook niet gratis :)

Dan wordt het voor mij simpel, dan laad ik mijn auto wel met energie van het net terwijl ik mijn zonne-energie injecteer. Lijkt me niet echt de beste of meest efficiënte oplossing, maar je hebt gegarandeerd gelijk dat ze zo'n ballonnetjes oplaten omdat ze hopen daar extra belastingen te halen.

Inderdaad niet te doen om daar een tarief op te plakken. Die zonnepanelen en omvormer waren ook niet gratis :)
Ik vind het eigenlijk heel logisch dat er een nationaal gemiddelde prijs genomen wordt. Eerlijker kan niet. Heb jij goed onderhandeld/geïnvesteerd/... dan maak je daar winst uit. Heb je dat allemaal niet gedaan, dan zal je verlies halen.

Mochten ze er in slagen om op een deftige manier te registreren hoeveel zonne-energie er in de auto geladen is, zou ik er geen probleem mee hebben dat dit vergoed wordt op basis van een VREG/CREG tarief voor teruggeleverde energie.

En niet meer dan terecht. Dit is gewoon een verwerpelijk systeem. Je gaat mensen met een bedrijfswagen nog eens belonen om hun zonne-energie in de auto op te laden, dus eigenlijk hebben ze er voordeel bij zoveel mogelijk km te rijden.

Bij ons is het daarom simpel: geen tankkaart voor elektrische wagens voor mensen met een 'salariswagen'. Dit om de fiscale issues op termijn te vermijden.

Mochten ze er in slagen om op een deftige manier te registreren hoeveel zonne-energie er in de auto geladen is, zou ik er geen probleem mee hebben dat dit vergoed wordt op basis van een VREG/CREG tarief voor teruggeleverde energie.
Daar zal wel een oplossing voor uit de bus komen.

Terug
Bovenaan