De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
G20 heb ik hier. Vind de middenconsole niet echt geslaagd van de iX1. Dat die niet doorloopt is zonde en die opslagruimte er onder vind ik er maar vreemd uitzien. Alles onder je heupen is ook jammer genoeg plastic. En dat is misschien te verwachten van het “laagste” model maar niet van een wagen die begint op 55k.
Ja, g20 > x1 sowieso. Maar de x1 start wel al aan 38k ook hé, als je de niet-ev varianten meetelt…

G20 heb ik hier. Vind de middenconsole niet echt geslaagd van de iX1. Dat die niet doorloopt is zonde en die opslagruimte er onder vind ik er maar vreemd uitzien. Alles onder je heupen is ook jammer genoeg plastic. En dat is misschien te verwachten van het “laagste” model maar niet van een wagen die begint op 55k.
Da's 't probleem natuurlijk met die EV toestanden. Zelfs de goedkoopste EV, het 'instapmodel', is bij de meeste producenten gewoon heel kostelijk. Zeker in vergelijking met hun ICE modellen. En bij modellen die een rechtstreeks equivalent hebben valt dat natuurlijk om te meer op.

Dus kostelijk, ondanks 't feit dat qua afwerking dat nog steeds 'de instapper' is.

Da's 't probleem natuurlijk met die EV toestanden. Zelfs de goedkoopste EV, het 'instapmodel', is bij de meeste producenten gewoon heel kostelijk. Zeker in vergelijking met hun ICE modellen. En bij modellen die een rechtstreeks equivalent hebben valt dat natuurlijk om te meer op.

Dus kostelijk, ondanks 't feit dat qua afwerking dat nog steeds 'de instapper' is.
Ergens wel, maar als je een "vergelijkbare" motorisatie bekijkt - bij de X1 is dat de 23i, scheelt het "slechts" €3000.

Meer nog: als je doorklikt kost een 23i €51.910 (consumentenprijs). Een iX1 €52.700. €800 verschil als je graag 200pk hebt.

Zal de leaseprijs van EV's binnen dit en 5 jaar niet drastisch dalen? Moet een leasewagen kiezen maar met mijn toegekende budget is het aanbod eerder beperkt, zeker als je nog wat opties wil.
Er zullen vooral goedkopere premium modellen komen. Dat de prijs van assortiment dat er vandaag bestaat zal dalen geloof ik niet.

In de showroom zeiden ze dat in april de prijs van de i5 al omhoog zal gaan :) bmw indexeert 2x per jaar hun prijzen blijkbaar en dat is niet omlaag.

Ergens wel, maar als je een "vergelijkbare" motorisatie bekijkt - bij de X1 is dat de 23i, scheelt het "slechts" €3000.

Meer nog: als je doorklikt kost een 23i €51.910 (consumentenprijs). Een iX1 €52.700. €800 verschil als je graag 200pk hebt.
Al goe & wel, maar een 1 reeks heeft dezelfde afwerking onafhankelijk de motorisatie. Of je nu een 116d pakt of een 130i, it's all the same.
Ondanks een grote prijs discrepantie.

Dus als je afwerking & materialen als maatstaf neemt, blijft dat de instapper, zelfs al betaal je meer om omhoog te gaan in motorisatie.
Waar dat bij de EV versies gewoon de minimum prijs is, waar je dan op zegt van 'is het maar dat voor die prijs'.
Er zullen vooral goedkopere premium modellen komen. Dat de prijs van assortiment dat er vandaag bestaat zal dalen geloof ik niet.

In de showroom zeiden ze dat in april de prijs van de i5 al omhoog zal gaan bmw indexeert 2x per jaar hun prijzen blijkbaar en dat is niet omlaag.
Da's bij VAG niet anders hoor. Dat heeft weinig te maken met een algemene prijscorrectie.
Heeft ook niets met EV's te maken, ze doen dit al jaar & dag op al hun wagens.

------------------------
Ik zeg niet dat die algemene prijscorrectie er noodzakelijk zal komen op de premium modellen eh, maar als die er komt zal dat onafhankelijk van die indexaties zijn.
Momenteel zie je dat Tesla bv. heel populair is in leasing land, maar ze spelen het de laatste tijd ook hard op prijs bv. Als er voldoende concurrentie 'volgt' zou het kunnen dat de premiums ook volgen. But who knows.

Idem met het concept van 'economies of scale' ... als de vraag naar EV's groot genoeg zou worden dat de productiekost daalt, zou het wel eens kunnen dat de verkoopprijs kan dalen. Men kan ook beslissen gewoon meer winst te pakken, mor soit ... it's not impossible.

Laatst bewerkt:
Als er voldoende concurrentie 'volgt' zou het kunnen dat de premiums ook volgen. But who knows.
Gaat echt nooit gebeuren. Daarvoor zijn er gewoon veel te veel mensen die zichzelf wijsmaken dat een premium merk een must have is. Je moet hier maar op het forum rondkijken... hoeveel posts zie je hier wel niet "ik ben op zoek naar <insert here> maar let op het MOET premium zijn".
Mensen overbetalen die laatste procentjes nu ook x4, x5... waarom zouden ze dan niet x7-x8 betalen? :unsure:

De enige goeie reden om je marge te verlagen is als je denkt dat dat verlies aan marge kan gecompenseerd worden door hogere omzet. Zeker voor BMW denk ik niet dat in België aan de orde is... er is geen enkel ander land waar hun marktaandeel zo groot is.

Gaat echt nooit gebeuren. Daarvoor zijn er gewoon veel te veel mensen die zichzelf wijsmaken dat een premium merk een must have is. Je moet hier maar op het forum rondkijken... hoeveel posts zie je hier wel niet "ik ben op zoek naar <insert here> maar let op het MOET premium zijn".
Mensen overbetalen die laatste procentjes nu ook x4, x5... waarom zouden ze dan niet x7-x8 betalen? :unsure:

De enige goeie reden om je marge te verlagen is als je denkt dat dat verlies aan marge kan gecompenseerd worden door hogere omzet. Zeker voor BMW denk ik niet dat in België aan de orde is... er is geen enkel ander land waar hun marktaandeel zo groot is.

Ik denk ook niet dat premium merken hun prijzen zullen laten zakken, dat hebben ze de afgelopen 50 jaar of langer niet gedaan, ongeacht de concurrentie.
Leasing (business + private samen) lijkt in redelijk wat landen aan aandeel te winnen, niet alleen in België en de restwaarde van zo'n premium brand ligt hoger, dus dat is alvast een groep die voor (bijna) hetzelfde geld een duurder premium kan kiezen. Neem dan nog een groep mensen die het als statussymbool kiest, of die effectief het extra geld over hebben voor die extra afwerking of mogelijkheid om meer opties te kiezen / te customizen.

Tel er dan nog bij dat merken zoals BMW hun design van de duurdere modellen steeds meer richten op de Chinese en Midden-Oosterse markt...

Gisteren een testrit gedaan met de Mercedes c300e break. Afwerking van het interieur is zeer mooi, beter dan 3serie of A4.

Maar is wel een ‘logge’ auto door zijn lengte en het feit dat de zware batterij achteraan ligt… 6,2sec naar de 100km/h is snel maar dit voelt zo niet omdat de auto alle vermogen nodig heeft om het gewicht te verplaatsen.

Net zoals sommigen denken dat iDrive nog altijd het beste infotainmentsysteem van de 2 is terwijl dat eigenlijk MBUX is. IDrive8 vond en vind ik op sommige punten een stap terug.

Net zoals sommigen denken dat iDrive nog altijd het beste infotainmentsysteem van de 2 is terwijl dat eigenlijk MBUX is. IDrive8 vond en vind ik op sommige punten een stap terug.

iDrive 8.5 is in ieder geval geen feest. De tijd dat ik iDrive beter vond dan de systemen van Audi en Mercedes ligt al een tijd in het verleden... :confused2:

Grappig toch hoe een mening zo anders kan zijn dan de feiten.
Dan de feiten 😂 Ik veronderstel dat je beide auto’s hebt ervaren zoals mij
Gohja, het al dan niet prefereren van 1 interieur VS een ander interieur is toch gewoon 'goesting'.

Voor mister F is den Benz beter dan den BMW & voor mister P is dat omgekeerd.
En een ander verkiest dan mss gewoon Audi boven die 2.

Moeilijk te discussiëren over goesting eh.

Rijd een mens onder de middag naar Bornem omdat ze me verteld hebben dat de i5 touring daar stond, is hij toch wel niet een weekje op 1 of ander salon :wallbash: . Wist de man me te vertellen dat het exact mijn configuratie is zelfs.

Volgende week nog maar eens terug dan, dan zou hij er terug moeten zijn.

Voor de eerste stap, online bevestiging van een wagen moet ik in die tool een offerte uploaden. Maar ik zie dat er onder je ook een concessiehouder moet ingeven uit keuzemenu, maakt het veel uit als die offerte niet van daar is? Ik vind het eigenlijk vreemd dat die er niet tussen staat. (steenbeke/traxxion in Evergem)

Mijn Audi Q4 die ik besteld had in juni 2022 mogen annuleren omdat ze nog steeds geen levertermijn konden geven en dan nu de Tesla Model Y besteld in de plaats. Normaal een 4-tal weken levertermijn. Ook gekeken naar de Polestar 4 maar die was nog een stuk duurder qua leasing en pas ten vroegste leverbaar na de zomer. En vooral ik had geen zin meer om nog een half jaar te moeten wachten 😬

Mijn Audi Q4 die ik besteld had in juni 2022 mogen annuleren omdat ze nog steeds geen levertermijn konden geven en dan nu de Tesla Model Y besteld in de plaats. Normaal een 4-tal weken levertermijn. Ook gekeken naar de Polestar 4 maar die was nog een stuk duurder qua leasing en pas ten vroegste leverbaar na de zomer. En vooral ik had geen zin meer om nog een half jaar te moeten wachten 😬
Hoe is het zelfs mogelijk dat ze nog geen leveringsdatum kunnen geven.. bijna 2 jaar na datum.

Hoe is het zelfs mogelijk dat ze nog geen leveringsdatum kunnen geven.. bijna 2 jaar na datum.
Geen idee. Ze hebben 2x een levertermijn gegeven nl q4 2023 en dan dat het Maart 2024 zou worden. Toen ik paar weken geleden een update vroeg dan was het antwoord zeker al niet meer in Maart en geen idee wanneer wel :unsure:

Rijd een mens onder de middag naar Bornem omdat ze me verteld hebben dat de i5 touring daar stond, is hij toch wel niet een weekje op 1 of ander salon :wallbash: . Wist de man me te vertellen dat het exact mijn configuratie is zelfs.

Volgende week nog maar eens terug dan, dan zou hij er terug moeten zijn.
Wat is dat daar in Bornem? De hoofdzetel van BMW België?

Stond daar wel wat schoon gerief in de ondergrondse parking.

Wat is dat daar in Bornem? De hoofdzetel van BMW België?

Stond daar wel wat schoon gerief in de ondergrondse parking.
Ik denk het. Ik ben daar het Driving center binnengestapt en daar stonden 3 wagens in de showroom en vanachter op de parking buiten ook nog wat. Training center is daar ook.

Maar de parking rondom staat goed vol.

Terug
Bovenaan