De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 12,9%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,2%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 104 29,1%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 174 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    357
Wordt hier ook mijn volgende wagen, vond het al straf dat ik er zo weinig van lees. Verkoper zei dat er redelijk wat productieproblemen waren in het begin - bij jou dus ook @em dee ?
Ik mag binnen 2 weken bestellen, zou hem dan nog in november/december hebben volgens garage...

Zou de GLC 400 Business zijn, nog in dubio welke opties ik erbij wil. Testrit was met basis ophanging en dat was alleszins al dik in orde.
Polariserende looks, mja, vind hem persoonlijk prachtig. Zeker als één vd alternatieven de iX3 is...
Inderdaad, blijkbaar in april/mei veel problemen met de leveranciers van de batterijen en kabelharnassen, net toen de productie sterk in gang moest schieten.
Volgens de verkoper (en ook wel enkele artikels) zouden de bestellingen alleszins veelbelovend zijn, maar ze hebben gewoon nog niet veel auto's kunnen leveren, wat ik ook wel merk itt. vb. de iX3 die je nu wel echt veel begint te zien.
Bij mij is de ETA van juni, naar juli naar begin augustus verschoven, besteld eind december.

Ik heb ook de Business Line, de GLC 400 weliswaar want dat was de enige optie toen, nu kan je ook kleinere batterijen nemen.
Qua opties heb ik ook veel afgewogen, uiteindelijk waren de belangrijkste voor mij: 360 camera, HUD, ander kleur binnen/buiten en velgen, zoveel mogelijk rijasstentiepaketten.
Ten koste van matrix LEDs, hyperscreen, Burmester geluid en zoals vermeld de luchtvering.

Moet toch wel zeggen: als je kan samen configureren met ene van de garage raad ik het wel aan, de configurator en 101 optiepaketten waren voor mij echt niet overzichtelijk mbt. wat je wel en niet hebt en wat er in welke pack zit.
Typische Duitse premium om uitklapbare zonnewering als optie te hebben :puke:(not kidding)

Het is in elk geval een raket, dat ding trekt zo hard op dat ge er misselijk van wordt.

Heb slechte ervaringen met verkopers van Mercedes. Ben nu 2x naar de garage geweest, voor de EQC 400 4 jaar geleden en onlangs voor de GLC 250/400. Gewoon te lui om me te woord te staan en op mijn mail aan hoeveel kW je kan laden op 400V met de optionele omvormer is geen enkel antwoord gekomen (dat is 100kW btw).

Gelukkig vind ik het design niet zo mooi en mis ik naar mijn gevoel niks, maar de GLC is een ruime wagen.
Ik wist zelfs niet dat die niet aan een 400V laadpaal kon opladen. Wat een blunder om daar een optionele omvormer voor te maken...

Ik ken er natuurlijk zelf niks van, maar wist het door dit topic. Gevraagd aan de verkoper en die wist me te vertellen dat dit tegenwoordig vooral de laadpalen aan supermarkten zijn en dat die er "op termijn" allemaal wel uit gaan en vervangen worden door 800V (?).

Vroeg het vooral om te weten of ik die omvormer zou nodig hebben, maar hij zei dat er geschikte laadinfrastructuur genoeg is (de GPS geeft die 400V zelfs niet aan), en het feit dat ik thuis kan laden of quickchargen onderweg (vooral langere ritten binnen Europa), deed mij toch geloven dat het een non-issue was. En al zeker doordat je er een stuk kofferruimte door verliest.

Correct of niet?

Ik ken er natuurlijk zelf niks van, maar wist het door dit topic. Gevraagd aan de verkoper en die wist me te vertellen dat dit tegenwoordig vooral de laadpalen aan supermarkten zijn en dat die er "op termijn" allemaal wel uit gaan en vervangen worden door 800V (?).

Vroeg het vooral om te weten of ik die omvormer zou nodig hebben, maar hij zei dat er geschikte laadinfrastructuur genoeg is (de GPS geeft die 400V zelfs niet aan), en het feit dat ik thuis kan laden of quickchargen onderweg (vooral langere ritten binnen Europa), deed mij toch geloven dat het een non-issue was. En al zeker doordat je er een stuk kofferruimte door verliest.

Correct of niet?

Dat zal idd wel meevallen. Maar gezien ze bij ons moeilijk doen over de kWh-prijs kan die 400V lader bij de supermarkt nu met wel interessant zijn.
Maar ook hier, ik laad in realiteit 95% van de energie thuis. En op doorritten ga je altijd kunnen laden ergens aan een 800V.

Er staat er eentje hier in de straat en vind de GLC vanbuiten wel mooier dan een iX3. Maar er staan ook wat i5’s (en 1 touring) en ben toch blij dat ik daar voor gegaan ben.
Al zal een iX3 of GLC wss net iets praktischer geweest zijn.

Correct of niet?

Een beetje kort door de bocht lijkt me, het gaat om de vraag of je voldoende snelladers vindt die met 800V werken, dus zijn antwoord dat je kan snelladen onderweg danst om de vraag heen :thinking:

Geen cijfers gevonden voor België; in Nederland waren vorig jaar nog maar 30% van de snelladers 800V, maar wel het merendeel van de snelladers langs snelwegen en er zijn wel aanbieders zoals Fastned waar dat blijkbaar al 95% was (bron: Athlon https://www.athlon.com/nl/kennisbank/laden-met-400v-of-800v/).
Geen idee hoe dat in andere Europese landen zit - hoe meer écht snelle laders (300 kW of meer), hoe groter de kans op 800V zonder dat het een garantie is. Het zou al moeten lukken dat je net door een regio moet passeren waar je persé moet laden en dat er daar geen enkele 800V snellader beschikbaar is. Met de huidige ranges van die generatie EV's heb je ook gewoon meer flexibiliteit waar/wanneer je onderweg laadt.

Als je van plan bent om hoofdzakelijk in BE/DE/NL/FR te rijden of meer naar het noorden, lijkt 400V geen echte must. Genoeg opties en nieuwe/moderne laadpalen. Daarbuiten zal je denk ik toch regelmatig vloeken als de enige optie in een ruime straal blijkt enkel 400V te zijn. Veel landen verder naar het oosten of zuiden hebben oudere en beperkte infrastructuur, zoals de typische 50kW triple-chargers (QC45) of Tesla v2/v3. Ook langs/in de buurt van grote snelwegen.

Een beetje kort door de bocht lijkt me, het gaat om de vraag of je voldoende snelladers vindt die met 800V werken, dus zijn antwoord dat je kan snelladen onderweg danst om de vraag heen :thinking:

Geen cijfers gevonden voor België; in Nederland waren vorig jaar nog maar 30% van de snelladers 800V, maar wel het merendeel van de snelladers langs snelwegen en er zijn wel aanbieders zoals Fastned waar dat blijkbaar al 95% was (bron: Athlon https://www.athlon.com/nl/kennisbank/laden-met-400v-of-800v/).
Geen idee hoe dat in andere Europese landen zit - hoe meer écht snelle laders (300 kW of meer), hoe groter de kans op 800V zonder dat het een garantie is. Het zou al moeten lukken dat je net door een regio moet passeren waar je persé moet laden en dat er daar geen enkele 800V snellader beschikbaar is. Met de huidige ranges van die generatie EV's heb je ook gewoon meer flexibiliteit waar/wanneer je onderweg laadt.

Ja, excuseer, bedoelde dat het antwoord van de verkoper betekent dat het een non-issue is in mijn situatie.
Enige lange afstand die ik jaarlijks afleg is richting Valencia en door Frankrijk en de Spaanse oostkust is de laadinfrastructuur wel in orde. Verder voor het werk vooral schipperen tussen Amsterdam en Parijs met de wagen, dus ook daar weinig problemen, vooral met een WLTP van 713km.

En voor dagelijks gebruik dus gewoon thuisladen.

Maar je hebt gelijk - als je niet die luxe hebt om thuis te laden en je de wagen privé aankoopt, is het wel een dingetje om rekening mee te houden.

Terug
Bovenaan