De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik moet nu enkele weken rijden met een Golf 8 tot mijn firmawagen geleverd is. Ik denk niet dat ik ooit met een wagen heb gereden waar er zo weinig gevoel in het stuur en pedalen zit, feedback 0. Ik ga blij zijn als ik hem terug mag geven.

BMW X1 :)

Kleinste benzine motor met automaat, maar rijdt echt wel vinnig.
Verder als voornaamste opties: X-Line uitvoering, achteruitrijcamera, apple car, trekhaak, park assist
Op zich wel content van, volgende mag alleen wel een maatje groter ^^

Random vraag niet meteen gelinkt aan de wagens zelf.

Ik heb een CLA hybride besteld, waarbij dus uiteraard een tankkaart hoort. Ditmaal twee verschillende, voor het stukje benzine, maar ook om de oplaadpalen te kunnen gebruiken.

Dit laatste wordt echter gelimiteerd tot x-aantal kilometers per maand, omdat on-the-road opladen duur is/zou zijn, en om ons te motiveren thuis op te laden.

Het onderweg bijladen blijft volgens mij echter altijd goedkoper als benzine, en de auto wordt ook een pak vervuilender als de batterij leeg is (bij lange afstanden kan dit wel voorkomen).

Is dit common practice of dit eerder een rare beslissing? Ik stel de vraag echt uit interesse, het is geen kritiek, ik heb er nog geen ervaring mee.

Ik moet nu enkele weken rijden met een Golf 8 tot mijn firmawagen geleverd is. Ik denk niet dat ik ooit met een wagen heb gereden waar er zo weinig gevoel in het stuur en pedalen zit, feedback 0. Ik ga blij zijn als ik hem terug mag geven.
Nog niet veel auto's ervaren dan? De Golf zit bij de betere qua stuurgevoel.

Aanloopwagen Audi A6 (Berline), ik klaag niet, maar met kinderen en honden natuurlijk niet erg praktisch.
Audi A4 Avant is besteld, maar levering is pas voorzien voor midden mei (besteld in november).

Het onderweg bijladen blijft volgens mij echter altijd goedkoper als benzine, en de auto wordt ook een pak vervuilender als de batterij leeg is (bij lange afstanden kan dit wel voorkomen).
Is dat wel effectief zo? Ik heb me er nog niet zo in verdiept omdat ik nog geen hybride/EV heb, maar de prijzen die ik al heb zien passeren voor snelladen langs de weg waren toch echt ongelofelijk duur. Veel duurder dan diesel of benzine per 100km.

Not sure if serious.
De Golf (en Tiguan, vrouw heeft er zo 1 van het werk) geeft echt 0,0 feedback. Je stuur draait al rond door er naar te kijken.

in die klasse (c-segment) zijn a-klasse, 1-reeks, focus, mazda3, megane, 308 al duidelijk beter.

Is dat wel effectief zo? Ik heb me er nog niet zo in verdiept omdat ik nog geen hybride/EV heb, maar de prijzen die ik al heb zien passeren voor snelladen langs de weg waren toch echt ongelofelijk duur. Veel duurder dan diesel of benzine per 100km.
Goh, ik weet dus (nog) niet wat de autonomie van zo'n batterij is.

Via Total lees ik bijvoorbeeld 0,4 euro per kWh, maar... Daar ben ik dus nog niets mee :)

om een idee te geven:

kWh opgeladenEuro Charged (leasing)
12.473,37
12.003,24
9.622,60
11.963,23

Ter informatie, met een 'volle batterij' heb ik een autonomie van 30 km max.

Ik heb al met voldoende auto's gereden om te kunnen oordelen. In de zomer ook verschillende wagens getest om een nieuwe wagen te kiezen. Maar de Golf 8 is met voorsprong de slechtste qua stuurgevoel en pedalen. De gas is precies een aan/uit schakelaar, moeilijk om te doseren. Ik hecht aan deze zaken veel waarde maar heb eigenlijk weinig verwachtingen van standaard wagens (heb hier thuis een Megane RS en BMW 130i staan dus hiermee vergelijken is nutteloos). Ik geraak er niet aan gewend in de Golf 8.

Random vraag niet meteen gelinkt aan de wagens zelf.

Ik heb een CLA hybride besteld, waarbij dus uiteraard een tankkaart hoort. Ditmaal twee verschillende, voor het stukje benzine, maar ook om de oplaadpalen te kunnen gebruiken.

Dit laatste wordt echter gelimiteerd tot x-aantal kilometers per maand, omdat on-the-road opladen duur is/zou zijn, en om ons te motiveren thuis op te laden.

Is dit common practice of dit eerder een rare beslissing? Ik stel de vraag echt uit interesse, het is geen kritiek, ik heb er nog geen ervaring mee.
De prijs van onderweg te laden varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadkaart tot laadkaart (laadkaart 1 kan op paal X duurder zijn dan laadkaart Y, en op paal 2 kan laadkaart X dan weer goedkoper zijn bijvoorbeeld). En dan zijn er nog eens laadpalen die buiten de prijs per kWh ook nog eens per uur gaan factureren, al dan niet pas beginnend van een aantal uur. Dat tarief per uur komt nog niet vaak voor, en dient vooral om aan te moedigen om de auto te verplaatsen als ie vol is.

Kortom, de tariefen zijn één grote puinhoop. Ruw gezegd gaan de snellaadpalen (bv Ionity of Fastned) wel een pak duurder zijn dan de gewone palen (bv Allego), maar er zijn dus ook uitschieters waarbij een bepaalde laadkaart een stuk duurder gaat zijn dan een andere. Vandaar de voorzichtigheid vermoed ik.

Not sure if serious.
De Golf (en Tiguan, vrouw heeft er zo 1 van het werk) geeft echt 0,0 feedback. Je stuur draait al rond door er naar te kijken.

in die klasse (c-segment) zijn a-klasse, 1-reeks, focus, mazda3, megane, 308 al duidelijk beter.
Peugeot is overduidelijk véél slechter, tenzij ze het groot licht gezien hebben bij de laatste generatie. Idem voor Renault.
BMW en Mercedes doen het idd beter, maar dat zijn ook maar 2 merken. Er zijn veel meer merken dan enkel de premium merken.
Mazda heb ik geen ervaring mee. Idem voor Focus, de Fiesta vond ik een tof wagentje, maar die is dan ook sowieso weer wat vinniger door zijn formaat.
Ik heb al met voldoende auto's gereden om te kunnen oordelen. In de zomer ook verschillende wagens getest om een nieuwe wagen te kiezen. Maar de Golf 8 is met voorsprong de slechtste qua stuurgevoel en pedalen. De gas is precies een aan/uit schakelaar, moeilijk om te doseren. Ik hecht aan deze zaken veel waarde maar heb eigenlijk weinig verwachtingen van standaard wagens (heb hier thuis een Megane RS en BMW 130i staan dus hiermee vergelijken is nutteloos). Ik geraak er niet aan gewend in de Golf 8.
De gaspedaal een aan/uit schakelaar? Dat mag je mij toch even beter beschrijven hoor. Als ik denk aan een aan/uit schakelaar qua gaspedaal, denk ik eerder aan sportwagens met een vliegwiel dat zo licht is dat je toeren meteen de hoogte inschiet als je wat gas geeft. Dat had ik bijvoorbeeld bij de Porsche 911 Turbo. Totaal niet bij een simpele Golf.

De gaspedaal een aan/uit schakelaar? Dat mag je mij toch even beter beschrijven hoor. Als ik denk aan een aan/uit schakelaar qua gaspedaal, denk ik eerder aan sportwagens met een vliegwiel dat zo licht is dat je toeren meteen de hoogte inschiet als je wat gas geeft. Dat had ik bijvoorbeeld bij de Porsche 911 Turbo. Totaal niet bij een simpele Golf.
Ik bedoel dat je het gas niet kan doseren. Bij een sportwagen kan je net wel heel precies gas gaan geven, bij iedere mm dat je uw gas pedaal induwt voel je al verschil.

om een idee te geven:

kWh opgeladenEuro Charged (leasing)
12.473,37
12.003,24
9.622,60
11.963,23

Ter informatie, met een 'volle batterij' heb ik een autonomie van 30 km max.
Is dat de standaard bij plugin hybrides? ;(

Ik weet tot nu toe enkel dat mijn volgende wagen dus tot 70 km/h op batterij rijdt en daarna benzine aanspreekt. 0,0 praktijkervaring, maar aangezien de benzinetank wellicht ook kleiner is ga je dan toch constant moeten tanken en opladen?

Is dat de standaard bij plugin hybrides? ;(

Ik weet tot nu toe enkel dat mijn volgende wagen dus tot 70 km/h op batterij rijdt en daarna benzine aanspreekt. 0,0 praktijkervaring, maar aangezien de benzinetank wellicht ook kleiner is ga je dan toch constant moeten tanken en opladen?
Jep dat is de bedoeling. Dat je thuis een laadpaal hebt en dat je dagelijkse korte afstanden gecoverd zijn met batterij energie. Maar 30 km stelt spijtig genoeg niet veel voor. Ook zijn er geen subsidies noch is het interessant voor werkgevers om werknemers te sponsoren voor een thuislader met gescheiden Facturatie.

Mijn vrouw heeft een plug-in hybride Volvo XC40. Wij wonen in een stadswoning zonder eigen parkeerplaats of garage, dus zijn we aangewezen op publiek laden. Na 2 maanden zijn een aantal dingen duidelijk geworden:

- Op elektriciteit rijden is aangenamer dan op benzine rijden. Dat is dus een goede incentive om de auto op te laden.
- De auto verbruikt elektrisch ongeveer 26 kWh per 100 km. Als de batterij leeg is verbruikt hij 8 liter per 100 km.
- Opladen aan een publieke laadpaal is een pain in the ass. Wij hebben 2 palen op 350 meter van onze voordeur die gelukkig zelden bezet zijn. Maar het concept "de auto gaan insteken" of "de auto gaan halen" zijn we al grondig beu. Voor de deur parkeren is veel aangenamer.
- Opladen aan een publieke laadpaal is duur: €0,402 per kWh met een Luminus laadpas. Bij een elektrisch verbruik van 26 kWh per 100 km komt dit neer op €10,45 per 100 km. Ter vergelijking: bij een benzineprijs van €1,25 per liter en een verbruik van 8 liter per 100 km kost rijden op benzine €10,00 per 100 km.

In het eerste jaar betaalt Volvo +- €0,25 per geladen kWh terug, als incentive om de auto zoveel mogelijk op te laden. We laden hem voorlopig dus nog wel op, niet alleen voor het geld maar ook omdat de auto ontworpen is om zo veel mogelijk elektrisch te rijden en dit aangenaam rijdt. Na verloop van tijd verwacht ik echter dat mijn vrouw de auto gewoon als benzinewagen gaat gebruiken. Jammer!

Ik heb zowel bij de stedelijke administratie als bij de bevoegde schepen geïnformeerd of er geen laadpaal dichter bij ons huis kan geplaatst worden. Onze buurvrouw heeft namelijk óók een plug-in hybride, die ze ondertussen niet meer oplaadt omdat het zoveel gedoe is. Het antwoord was dat "er voldoende laadpalen in de stad zijn" en dat "we de normen van de Vlaamse overheid al gehaald hebben".

Bij Fluvius kan je een laadpaal aanvragen, maar énkel wanneer je een volledig elektrische auto hebt. Plug-in hybrides tellen niet mee, die moeten maar op benzine rijden. Oké, dan gaan we dat doen.

Jep dat is de bedoeling. Dat je thuis een laadpaal hebt en dat je dagelijkse korte afstanden gecoverd zijn met batterij energie. Maar 30 km stelt spijtig genoeg niet veel voor. Ook zijn er geen subsidies noch is het interessant voor werkgevers om werknemers te sponsoren voor een thuislader met gescheiden Facturatie.
Wij moeten verplicht als optie zo'n kabel kopen zodat thuis opladen apart kan worden terugbetaald. Maar de big picture is me ondertussen duidelijk, en die is precies echt niet zo rooskleurig. Only time will tell maar het is alvast een goede indicatie van wat me te wachten staat, bedankt allemaal!

En dus op die manier (zonder opladen) is een plug-in hybride een duurdere wagen in aanschaf, die ook per km meer kost (hoger verbruik door hoger gewicht en minder efficiente motor)

Terug
Bovenaan