De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Gezien mijn huidige lease wagen binnen een half jaar einde contract is, krijg ik de vraag om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien de car list bij ons ridicuul slecht is opgesteld dit jaar, twijfel ik tussen volgende twee opties:

- Audi Q4 e-tron 45 Advanced + Business Pack
- Volkswagen ID4 Pro Business 77 kWh 210 kW (286 pk)

Ik vind de Q4 met voorsprong de mooiere van deze twee opties. Echter is deze configuratie heel kaal (heeft bv. zelfs geen achteruitrijcamera...). Daarnaast, als ik de ID4 kies, krijg ik maandelijks 140€ netto extra, gezien deze wagen als een downgrade beschouwd wordt. Dit, in combinatie met iets meer opties, doet mij ook heel concreet richting de ID4 kijken.

Iemand ervaring hoe deze wagens zich ten opzichte van elkaar verhouden? Gezien ze op hetzelfde platform gebouwd zijn, dezelfde motoren en dezelfde batterij hebben, lijkt het verschil mij op papier niet zo groot te zijn?

Any thoughts?

ID4 wegens meer opties (persoonlijke voorkeur) en €140 per maand extra is mooi meegenomen. Maar toch eens testrijden of de bediening van de ID4 (waar toch redelijk wat over geklaagd wordt / werd) je niet teveel tegenstaat.

A3 Sportback TFSI e, S line in gletjserwit (met dit weer zal het snel gletjserbruin zijn 🥲). Zal de volledige config posten wanneer ik hem heb in bezit heb.
Dan heb jij meer geluk dan ik. Hier ook een A3 Sportback TFSI e, Competition in Daytona Grey. Vroeger besteld, maar later geleverd :)

Gezien mijn huidige lease wagen binnen een half jaar einde contract is, krijg ik de vraag om een nieuwe wagen te kiezen. Gezien de car list bij ons ridicuul slecht is opgesteld dit jaar, twijfel ik tussen volgende twee opties:

Ik vind de Q4 met voorsprong de mooiere van deze twee opties. Echter is deze configuratie heel kaal (heeft bv. zelfs geen achteruitrijcamera...). Daarnaast, als ik de ID4 kies, krijg ik maandelijks 140€ netto extra, gezien deze wagen als een downgrade beschouwd wordt. Dit, in combinatie met iets meer opties, doet mij ook heel concreet richting de ID4 kijken.

Iemand ervaring hoe deze wagens zich ten opzichte van elkaar verhouden? Gezien ze op hetzelfde platform gebouwd zijn, dezelfde motoren en dezelfde batterij hebben, lijkt het verschil mij op papier niet zo groot te zijn?

Any thoughts?
Ik zou zelfs zonder de extra netto compensatie kiezen voor de ID4, de aandrijflijn is toch identiek en de Q4 is vrij kaal uitgerust. Geen adaptieve cruise control is echt een dealbreaker tegenwoordig en alle luxe moet je bijbetalen in dure packs.
En de interieurkwaliteit kan je helemaal niet vergelijken met de Audi's uit de hogere klasse. De goedkopere Audi's vroeger waren kleiner maar hadden nog steeds een hoogwaardig interieur, tegenwoordig voelen ze heel plastiekerig aan.

Ik zou zelfs zonder de extra netto compensatie kiezen voor de ID4, de aandrijflijn is toch identiek en de Q4 is vrij kaal uitgerust. Geen adaptieve cruise control is echt een dealbreaker tegenwoordig en alle luxe moet je bijbetalen in dure packs.
En de interieurkwaliteit kan je helemaal niet vergelijken met de Audi's uit de hogere klasse. De goedkopere Audi's vroeger waren kleiner maar hadden nog steeds een hoogwaardig interieur, tegenwoordig voelen ze heel plastiekerig aan.
Interieurkwaliteit kaal of met opties? De meeste Audi’s kaal zijn echt niet om enthousiast van te worden. Maar als je een serieus optiebudget hebt, worden dat echt wel deftige interieurs hoor.
Ook bij de q4, bv de launch edition was echt wel hoogwaardig afgewerkt.
Maar je hebt jammer genoeg een serieus budget nodig om de q4 met grote batterij en deftige opties te kunnen nemen.

Thanks! Had zelfs niet door dat zelfs de adaptieve cruise control ontbrak bij de Q4. Welcome back to the 00's!

Een business pack en dan toch nog zo weinig extra? Wat zit daar dan standaard op :crazy:

Business pack:
  • Metaalkleur
  • Audi Virtual Cockpit
  • Pack Smartphone Light (Android Auto / Apple Car)
  • Pack Assistance Tour (sensoren voor- en achter; cruise control)

Eigenlijk niks, want al deze zaken zouden gewoon standaard moeten zijn voor een (kleine) wagen in deze prijsklasse...

Business pack:
  • Metaalkleur
  • Audi Virtual Cockpit
  • Pack Smartphone Light (Android Auto / Apple Car)
  • Pack Assistance Tour (sensoren voor- en achter; cruise control)

Eigenlijk niks, want al deze zaken zouden gewoon standaard moeten zijn voor een (kleine) wagen in deze prijsklasse...
Holy shit, net even gekeken op die config. Die starten al aan 58k+ :lol:
Logisch dat de meeste gewoon voor een Model Y gaan.

De 'premium' merken gaan dat toch moeten aanpassen of ze verliezen op termijn grandioos tegen de Tesla's of nieuwe chinezen

Ik vrees ervoor, ze zijn ook al tientallen jaren duurder dan Fransen, Japanners, etc. en ze hebben hun optiepolitiek toen ook niet aangepast :(
Zoals iemand het ooit eens mooi samenvatte (in dat geval over Audi): je betaalt toch veel voor die 4 ringen 😬

Any thoughts?
Da's als kiezen tussen de pest en seks met een mooie vrouw natuurlijk.
Ik zou het ook niet weten... Ik snap waarom je advies komt vragen.

Uiteraard is de ID4 de enige logische keuze.

Een maandje met een ID5 gereden. Nul opmerkingen.
Maar ik kwam van een 12 jaar oude peugeot 308, dus het is maar normaal dat elke nieuwe wagen aanvoelt als een enorme vooruitgang.

Héérlijk korte draaicirkel wel.

Wel lang verhaal kort, mijn budget is bijgesteld naar 55k€ excl BTW voor korting (was eerst 50k€ excl. BTW na korting).

Dit omdat ik grotere kortingen kreeg bij onze huisleverancier Volvo en daardoor veel meer wagen kreeg dan de rest.

Dus nieuw budget en ik mag niet categorie XC60 (en dus ook niet X3, GLC, Q5) want is voorbehouden voor de COO.

Shoppen bij Volvo wordt dus ineens pak minder interessant aangezien kortingen nu niet meetellen.

Een goed uitgeruste V60 recharge is nog mogelijk (maar lage instap), verder staat er nog in de top 4: Mazda CX-60, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe. Voorkeur voor SUV maar ik vind bij Volvo de XC40/C40/EX30 geen vooruitgang, want rijd nu met een X1.
Allen PHEV uiteraard.

Ik leun nu naar de Mazda voor value for money, maar lees slechte dingen over de aandrijflijn (zou reeds verbeterd zijn?) en been ruimte op de achterbank (kinderen zijn nu 3 en 6 jaar)

Wat denken jullie? Full EV wordt nog niet aangemoedigd, amper laadfaciliteiten voor de nu 4 hybrides op het werk.
Wel had ff mondeling gepolst bij de baas of ik mocht gaan zien voor een iX3 (Premium Selection)/EQB/Tesla model Y. Hij gaf akkoord voor alle 3 om eens offerte te laten maken.

Ik vermoed dat hij het verschil niet kent tussen een X1 en een X3, maar fingers crossed voor morgen dus :oi22:

Lach me wel een breuk als XC60 er niet door komt maar iX3 wel …

Da's als kiezen tussen de pest en seks met een mooie vrouw natuurlijk.
Ik zou het ook niet weten... Ik snap waarom je advies komt vragen.

Uiteraard is de ID4 de enige logische keuze.

En toch... Ik ben ooit van een vrij goed uitgeruste Passat Variant naar een vrij kale A4 Avant gegaan. Ik reed 1000 keer liever met die A4 en zou hem elke keer weer verkiezen boven die Passat. :)

Ik zou gewoon even naar beide wagens gaan kijken en zien wat je gevoel erbij is.

En toch... Ik ben ooit van een vrij goed uitgeruste Passat Variant naar een vrij kale A4 Avant gegaan. Ik reed 1000 keer liever met die A4 en zou hem elke keer weer verkiezen boven die Passat. :)

Ik zou gewoon even naar beide wagens gaan kijken en zien wat je gevoel erbij is.
Maar een Passat is een verlengde Golf, MQB, motor dwars, aka het horrorplatform.
Een A4 is een korte A6, met het MLB platform. Nog steeds geen echt leuke wagen, maar toch al een ander niveau.

Een Q4 Etron en een ID4 zijn technisch identiek.

Terug
Bovenaan