De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
BMW in Duitsland naar een dealer in België zal wel binnen de paar dagen er staan (dat is normaal een trein naar Bornem en dan camion naar dealer.
Maar bij mijn BMW was dat bvb veel langer omdat er een boot uit China tussen zit he.
Eens bij de dealer duurt het nog 2 dagen om hem klaar te maken voor aan u te leveren (nummerplaat regelen, en detailling).
Stilaan de 4 serie verkopen dan. Ik verwacht eind mei/begin juni de nieuwe in ontvangst te nemen..

Volgens mij ga ik daar gene vette meer voor krijgen. Ik gok rond de 28k.

Ja, weet ge, iedereen koopt ook wat die wilt hé. Ik reageerde alleen op het feit dat zo veel mensen direct naar een SUV of break kijken zodra er een kindje op komst is, omdat dat zogezegd handiger is. Ik vind dat gek, omdat andere wagens ook heel ruim en praktisch kunnen zijn zoals je voorbeeld ook aantoont. Maar dat wordt dan volledig in het belachelijke getrokken...

Maar nee dat wordt niet in het belachelijke getrokken, was toch maar om te lachen zeker :)

Kan evengoed zeggen dat elke keer iemand zegt dat hij/zij het handiger vindt om een break te hebben, dat altijd weer iemand in twijfel moet gaan trekken met anekdotes. Het is al vaak gezegd in het verleden he: je kan alles doen werken, hangt er gewoon vanaf hoeveel en welke compromissen je maakt.
Ik had een Avensis sedan ooit, dat ding had een serieuze koffer, maar de draagmand en het onderstel erin en dan kreeg je daar bvb toch geen reiskoffer meer bij hoor. "Ga dan niet op reis met een baby van 3 maand". Tja, of je vindt het gewoon handiger om een break te kopen, je doet dat, en je gaat wel op reis :)

Of zet er een dakkoffer op.
Of ...

Genoeg oplossingen om eender welke situatie te doen werken. Maar als je een break kan kiezen en je ziet daar het nut van in, waarom dan niet en waarom moet het dan normaal zijn dat je daar continu in gechallenged wordt?

:laugh:

Dit is gewoon DE cyclische discussie in de autothreads. "Ik heb graag een break voor de ruimte" gevolgd door "amal niet nodig, in mijnen tijd kropen we met 7 in een Nissan Micra en vertrokken we voor 3 weken naar Italië".
:rofl:
Wordt dan een aparte optie vermeld feitelijk als dat nu 'standaard' op die wagen zit?

Beetje Googlen leert mij dat dat mee in uw MMI Navigatie Plus zit, maar tegelijkertijd lees ik dat mensen hun MMI Navigatie Plus willen vervangen door CarPlay (wel link van vorig jaar). :unsure:
In myAudi staat onder speciale uitrusting > infotainment:
  • Audi Connect navigation & infotainment Plus
  • Audi Smartphone Interface
  • MMI Navigation Plus met MMI Touch
  • Audi virtual cockpit Plus
Ja, inderdaad: iemand maakt een genuanceerde opmerking en die wordt dan aan de hand van een debiele karikatuur in het belachelijke getrokken :rolleyes:

Maar hoe is dat élke dag handiger dan de equivalente berline? Ik heb 4 jaar met een break gereden en nu 2 jaar met een berline, en in dagelijks gebruik is er gewoon géén verschil.
Voor mij is dat effectief elke dag handiger. Ik heb 6 maanden met een A6 Berline gereden als aanloopwagen en hoewel dat een hele goeie wagen is heb ik toch wel wat keren gevloekt op de onpraktische koffer/manier van laden (bv. maandelijkse Collect&Go, ...), met de honden naar de losloopweide, weekendje Ardennen, ...).
Nogal kortzichtig vind ik. Als je de optie hebt om een ruimere wagen te nemen, dan doe je dat toch gewoon? Ja je zal die ruimte niet dagelijks nodig hebben, maar dat kan je evengoed van andere zaken ook zeggen. Die keren dat je die ruimte wel nodig hebt is het verdomd gemakkelijk.

Ik wil dat nog wel eens zien, een berline nemen met 2 kinderen richting camping. Dan ben je al verplicht om een dakkoffer te plaatsen tenzij je allemaal in dezelfde kledij voor 2 weken gaat rondlopen en je geen tent of extra spullen meepakt.

Laat mensen toch eens vrij te kiezen wat ze willen :p
Goh, ruimere wagen pakken als je kan is afhankelijk van persoon tot persoon. Voor sommigen moet een wagen gewoon ruim zijn, voor sommigen een combinatie van praktisch en mooi, ...
Ik kon ook een Passat nemen (die is veel ruimer dan de A4), maar dat is echt mijn ding niet.

Ik mag ook eindelijk mijn nieuwe wagen bestellen.
Jammer genoeg zitten wij, in mijn categorie, met een vaste lijst waarbij ik enkel de kleur mag kiezen en ik geen extra opties kan nemen.

De hele lijst bestaat uit de standaard BMW's (316d, 320e, X1 16d en hybride, X2 16d en hybride) met advantage uitvoering en business pack.
En een Mini Countryman All4 hybride. Gezien die er wat uitsprong, zowel qua model en kleuren als qua uitrusting, ben ik daar eens mee gaan testrijden en ik was eigenlijk wel aangenaam verrast.
Gezien die wagen ook een halve meter korter is gaat die ook net iets beter in mijn garage passen dan de 320e touring, ook niet oninteressant gezien ik hem dagelijks ga moeten bijladen (eens ik terug de baan op moet)

Het enige wat me tegensteekt is die kleine benzinetank en het feit dat dat ding wel 8-9l zuipt als je op benzine rijdt. Minstens dat ik dus eens richting buitenland ga, kost me dat handen vol geld. Ook het feit dat ik dan die garage niet meer als opslagruimte kan gebruiken maakt het allemaal iets minder praktisch. Het verschil in VAA met de 316 is natuurlijk wel genoeg (124 vs 291) om de buitenlandse trips mee te compenseren natuurlijk dus ik nijg toch richting de mini.
Begin mei zou ik kunnen zien wat er op de parking staat. Mits wat geluk staat daar een 318 touring van vorig jaar (die VAA valt wel mee) en anders gaat het waarschijnlijk toch zo'n countryman zijn. Ga ik in elk geval mijn wagen snel vinden tussen die 50 grijze BMW's op de parking.

Uw Arteon is dan ook geen sedan maar een liftback.
En zoals je zegt, je hebt een 2e auto (een break?) of zelfs een camionette ter berschikking. Dus wat je dan eigenlijk zegt is "ik ondervind geen nadeel aan het feit dat ik geen break heb, want ik heb een break".

De Arteon is idd een liftback heeft inderdaad een massief gat als je de kofferklep opent, maar dat blijft een coupe/sedan, de toegang tot de koffer is wat makkelijker. Maar alsik mijn koffer 2x open op een maand is het eigenlijk veel.

De andere auto is geen break, maar een hatchback. Daar kunnen kleinere maar hogere dingen in.
Heb in 3+ jaar de camionet nog nooit nodig gehad. Mijn bakken met gras, zakken plastiek voor containerpark etc gooi ik ook gewoon in de Arteon. De break daarentegen had ik natuurlijk wel gekozen ifv de bouw van mijn huis.

Ik heb een Espace gekocht toen er 1 kind kwam :unsure:
Nu heb ik er 2 en op reis gaan (wel met reisbedjes en zo en spare eetstoel mee en dergelijke spullen) is met een volgeladen auto + volle dakkoffer van 500 liter :tongue::shy: Hoe meer plek ge hebt...

Moet wel zeggen, die buggy van hem ging totaal niet in de koffer van mijn 3 sedan, dat was telkens volledige demontage inclusief de wielen :laugh:
Blij dat ik dat nadien niet meer hoefde te doen.

Het enige wat me tegensteekt is die kleine benzinetank en het feit dat dat ding wel 8-9l zuipt als je op benzine rijdt. Minstens dat ik dus eens richting buitenland ga, kost me dat handen vol geld. Ook het feit dat ik dan die garage niet meer als opslagruimte kan gebruiken maakt het allemaal iets minder praktisch. Het verschil in VAA met de 316 is natuurlijk wel genoeg (124 vs 291) om de buitenlandse trips mee te compenseren natuurlijk dus ik nijg toch richting de mini.
Begin mei zou ik kunnen zien wat er op de parking staat. Mits wat geluk staat daar een 318 touring van vorig jaar (die VAA valt wel mee) en anders gaat het waarschijnlijk toch zo'n countryman zijn. Ga ik in elk geval mijn wagen snel vinden tussen die 50 grijze BMW's op de parking.

Ik heb met hetzelfde "dilemma" gezeten als jij, en uiteindelijk toch ook snel gerekend dat het verschil in VAA die aantal extra tankbeurten toch zeker zal compenseren.

Ik ga jaarlijks minstens 1x naar Valencia met de wagen, dus had het volgende berekend:
Grens -> Valencia = 1600km
Verbruik PVEV: @ 10l in een tank van 40l aan 1,50 EUR/l => 240 EUR => 480 EUR incl. terugrit.
Vandaag betaal ik met mijn dieselwagen +-180 EUR enkel => 360 EUR incl. terugrit.
Verschil = 120 EUR voor heen- en terugrit

VAA PHEV @ 120 EUR brut
VAA diesel @ 300 EUR brut
Verschil = 180 EUR brut per maand

De berekening zal niet helemaal kloppen (verbruik heb ik pessimistisch gerekend + naftprijs heb ik maximum gepakt dat ik vond via Google), maar in grootteorde denk ik dat het wel min of meer juist is. Dan pak ik die +-120 EUR brandstofkosten voor die 1 à 2 keer per jaar er graag bij, als dat betekent dat ik maandelijks 180 EUR bruto extra over houd.

Laatst bewerkt:
Voor mij is dat effectief elke dag handiger. Ik heb 6 maanden met een A6 Berline gereden als aanloopwagen en hoewel dat een hele goeie wagen is heb ik toch wel wat keren gevloekt op de onpraktische koffer/manier van laden (bv. maandelijkse Collect&Go, ...), met de honden naar de losloopweide, weekendje Ardennen, ...).
Dat is ook maar wat je gewoon bent zeker? Ik ben als kind opgegroeid in A6 berlines, A8, BMW 5, ... allemaal berlines.
En ook heel vaak gereisd met de wagen. Zelfs tot 2 weken, waarbij je toch wat meer materiaal meepakt dan voor 1 week.
Die koffers zijn toch altijd meer dan ruim genoeg geweest. Nooit iets op het dak moeten zetten wegens ruimte gebrek.
Voor grote dingen hadden we dan wel een bestelwagen, maar daar deden we geen boodschappen of uitstappen mee.

Honden hadden we toen wel niet, maar die kunnen ook gewoon op de achterbank. Tenzij je 3 kinderen hebt :D

:rofl:

In myAudi staat onder speciale uitrusting > infotainment:
  • Audi Connect navigation & infotainment Plus
  • Audi Smartphone Interface
  • MMI Navigation Plus met MMI Touch
  • Audi virtual cockpit Plus

Goh, ruimere wagen pakken als je kan is afhankelijk van persoon tot persoon. Voor sommigen moet een wagen gewoon ruim zijn, voor sommigen een combinatie van praktisch en mooi, ...
Ik kon ook een Passat nemen (die is veel ruimer dan de A4), maar dat is echt mijn ding niet.
Generalisaties als 'als je groter kan, dan doe je dat toch' is toch even slecht dan 'waarom zou je per sé die ruimte van doen hebben & verplicht break kopen'?
Beide gaan uit van dezelfde foute assumptie, nl. dat iedereen een wagen kiest o.b.v. dezelfde parameters, hetzelfde viewpoint om het zo te stellen.

Anekdotisch gesproken, ik zelf zou al helemaal niet kiezen voor de break. Heb ook letterlijk niet gekozen voor de break, en met de x30e heb ik zelfs een beperktere koffer (in een berline).
Ik heb 99% v/d tijd die ruimte ook niet nodig, dus omgekeerd gezegd zit die 99% v/d tijd in mijne weg (want ik zie een break veel minder graag dan een berline bv.).

Ik KON gerust een wagen kiezen met MEER ruimte. Maar wou gewoonweg liefst geen break, noch SUV, noch hatch.

Even anekdotisch is dan iemand die vind dat die voordeel heeft aan die extra ruimte wegens X, Y & Z (al is dat gewoon wat extra gemak in meer situaties). Of dat nu een buggy is of een surfplank (een van m'n collega's wou een Tiguan AllSpace omdat z'n surfplank er in zou kunnen).

Al is het wel een feit dat velen hun redenering zwaar laten beïnvloeden door situaties die mss 1 keer per jaar of 1 keer per 5 jaar voor komen (niet enkel ruimte e.d., ook in het EV verhaal hoor je veel 'ja, maar als ik 1 keer per jaar naar Spanje wil & niet wil vliegen & ...).

Sommige van die argumenten hebben (zoals ik het zie) reden, sommige (naar mijn viewpoint) wat minder.
Maar bottom line ... ieder kiest voor hun redenen een wagen & iedereen kiest wat em wil, doet met z'n centen wat die wil eh.
Het argument 'als ik verhuisde had ik die ruimte zeker kunnen bezigen' ... jah ... da's 1 keer gebeurd & dan heb ik voor een camionette gezorgd. Daar m'n wagen keuze op baseren zou ik dan weer nooit doen, maar ik heb dat effectief al als keuze argument weten passeren.

P.S.
Als we dan even terug gaan in de tijd kan ik bevestigen dat m'n ouders ook nooit een break hebben gehad & die ook met de wagen naar Spanje trokken met 2 klein mannen op de achterbank. Mijne pa moest ook van genen break weten. :p

Dat is ook maar wat je gewoon bent zeker? Ik ben als kind opgegroeid in A6 berlines, A8, BMW 5, ... allemaal berlines.
En ook heel vaak gereisd met de wagen. Zelfs tot 2 weken, waarbij je toch wat meer materiaal meepakt dan voor 1 week.
Die koffers zijn toch altijd meer dan ruim genoeg geweest.

Je noemt nu ook wel stuk voor stuk lellen van wagens met serieuze koffers he :)

en waarom moet het dan normaal zijn dat je daar continu in gechallenged wordt?
Stel u voor dat je zou discussiëren op een discussieforum :P
Ik zit ook niet in het pro “ik heb een ruime wagen nodig want ik vervoer wekelijks twee sportzakken”. Maar goed als jij denkt dit nodig te hebben dan is dat zo.
Maar ik heb wel een probleem bij mensen actief te pushen naar grotere wagens. “Liever een kale 5 dan een goed uitgeruste 3, want dat is groter en een hogere klasse”. Of even geleden “waarom een fully loaded Q3 nemen als je ook een kale 5 kon nemen.” Of nog een betere “ik ben te oud geworden om met hatchkes te rijden”. Wetende dat je nooit meer dan drie pakjes boter vervoert en alleenstaande bent. Dat is gewoon onzinnigheid ten top.

Omdat met die grootte ook vaak extra luxe (standaarduitrusting) of comfort (wielbasis) komt ;)

Een kale 5 zal altijd sportiever én toch comfortabeler rijden dan een full option Q3. Een A4 ook trouwens (om niet als BMW-fanboy bestempeld te worden).

Ik heb een paar maanden geleden eens een 3-reeks geconfigureerd met de standaarduitrusting van een 6-reeks. Dat scheelt geen 5000 euro meer. Dus tenzij je gewoon graag met een hatch rijdt of je hebt weinig ruimte (garage, stad,...) is een segment hoger toch vaak de betere keuze.

Een 5-reeks met een Q3 vergelijken, tja, da’s appels met... koeienvla?

Omdat met die grootte ook vaak extra luxe (standaarduitrusting) of comfort (wielbasis) komt ;)

Een kale 5 zal altijd sportiever én toch comfortabeler rijden dan een full option Q3. Een A4 ook trouwens (om niet als BMW-fanboy bestempeld te worden).

Ik heb een paar maanden geleden eens een 3-reeks geconfigureerd met de standaarduitrusting van een 6-reeks. Dat scheelt geen 5000 euro meer. Dus tenzij je gewoon graag met een hatch rijdt of je hebt weinig ruimte (garage, stad,...) is een segment hoger toch vaak de betere keuze.

Een 5-reeks met een Q3 vergelijken, tja, da’s appels met... koeienvla?
Een fully loaded Q3 met een kale 5 is toch in het voordeel van de Q3 hoor. En geen beetje.
Ja een 5 is in de basis beter afgewerkt en ga zo maar door. Maar de Q3 compenseert dat met zijn uitrusting.

Het draait ook niet altijd om hoe sportief een wagen rijdt. Als dat echt van tel is dan kijk je niet naar een 5 hoor, beeld u niks in.

Als ik kijk naar hedendaagse wagens in het premium segment en daaronder dan stel ik toch vast dat de divergentie niet meer zo groot is hoor. Zo zie ik dat de 1 en de 3 echt dicht bij elkaar zitten qua afwerking. Je boet heel weinig in, wat je kan wegwerken met extra uitrusting, dus is het een kwestie van budget en uw noden. En zeker dat laatste is belangrijk. Heb je een 3 nodig? Nee? Dan kan je ook gerust een 1 of 2 kopen en uw extra budget in uitrusting steken. Als pure rijderswagen steekt de 3 er 5 stappen bovenuit. Maar als u dat niet interesseert dan heb je gewoon een grote wagen gekocht. Groter is niet altijd perse beter.

Ik vind breaks gewoon mooier, mag dat ook een reden zijn? Mercedes niet meegerekend dan 😉
Natuurlijk mag dat, dat wordt hier helemaal niet ter discussie gesteld.
Super veel mensen die liever een break zien dan sedan. Ik ben dan weer pro sedan.

Ik ben trouwens een van de weinigen die een SUV echt mooi vindt. Ondanks dat de SUV super populair is, vindt iedereen ze precies lelijk.
Ik snap niet waarom ze dan zo vaak gekocht worden in feite, of niemand durft het toe te geven :D
Qua SUV's bedoel ik dan wel de iets grotere formaten, vanaf X3/Q5 tot X5/Q7/RR(sport)... Een Dodge vind ik dan weer een ongelofelijk gedrocht.

Een fully loaded Q3 met een kale 5 is toch in het voordeel van de Q3 hoor. En geen beetje.
Ja een 5 is in de basis beter afgewerkt en ga zo maar door. Maar de Q3 compenseert dat met zijn uitrusting.

Het draait ook niet altijd om hoe sportief een wagen rijdt. Als dat echt van tel is dan kijk je niet naar een 5 hoor, beeld u niks in.

Als ik kijk naar hedendaagse wagens in het premium segment en daaronder dan stel ik toch vast dat de divergentie niet meer zo groot is hoor. Zo zie ik dat de 1 en de 3 echt dicht bij elkaar zitten qua afwerking. Je boet heel weinig in, wat je kan wegwerken met extra uitrusting, dus is het een kwestie van budget en uw noden. En zeker dat laatste is belangrijk. Heb je een 3 nodig? Nee? Dan kan je ook gerust een 1 of 2 kopen en uw extra budget in uitrusting steken. Als pure rijderswagen steekt de 3 er 5 stappen bovenuit. Maar als u dat niet interesseert dan heb je gewoon een grote wagen gekocht. Groter is niet altijd perse beter.
Je hebt vaak wel meer mogelijkheden in dat hogere segment. Zo had ik een 5 tov een RSQ3 zitten vergelijken bij de dealers. Ja die RSQ3 heeft een lekkere motor en je kon de trim ook zeer sportief maken. Maar nee hoor, op een wagen van 77k kon je bijvoorbeeld géén overtrokken dashboard nemen. Enkel hetzelfde materiaal als dat van mijn wijlen golf mk6 1.4tsi.

Dat vind ik dan wel weer een beetje spijtig. (En het astronomische verschil in tax en vaa tegenover de 545e ook :unsure:)

Nu goed, discussie ging hier eerder over een kale 5 tov een uitgeruste Q3 en daar volg ik u al wat meer in. Maar blijft ieder z'n keuze natuurlijk.

Bon, ik ben dus degene die een volledig uitgeruste Q3 koos tov een kale 5, dus ik voel mij aangesproken :p

‘t Is wel zo dat er redelijk wat dingen zijn die ik wel plezant vind qua “opties” die zo'n wagen wel iets of wat onderscheiden van een standaard uitgeruste leasebak. S-line met 19” velgen met hydraulische demperregeling, matrix-koplampen (dus uw koplampen die dynamisch afgesteld worden als ge ‘s nachts rijdt en er tegenliggers zijn), virtuele cockpit (zit standaard wel op de 5 dacht ik), 3D parking assist (top view), ...
Is dat nodig? Baneet. Is dat in bepaalde situaties handig of plezant om te hebben? Bejoat.

Daarnaast heeft de madam binnenkort een 330e Touring, dus zo is er toch enigszins variatie :unsure:

Laatst bewerkt:
Nogal kortzichtig vind ik. Als je de optie hebt om een ruimere wagen te nemen, dan doe je dat toch gewoon? Ja je zal die ruimte niet dagelijks nodig hebben, maar dat kan je evengoed van andere zaken ook zeggen. Die keren dat je die ruimte wel nodig hebt is het verdomd gemakkelijk.

Ik wil dat nog wel eens zien, een berline nemen met 2 kinderen richting camping. Dan ben je al verplicht om een dakkoffer te plaatsen tenzij je allemaal in dezelfde kledij voor 2 weken gaat rondlopen en je geen tent of extra spullen meepakt.

Laat mensen toch eens vrij te kiezen wat ze willen :p
Ik heb een Espace gekocht toen er 1 kind kwam :unsure:
Nu heb ik er 2 en op reis gaan (wel met reisbedjes en zo en spare eetstoel mee en dergelijke spullen) is met een volgeladen auto + volle dakkoffer van 500 liter :tongue::shy: Hoe meer plek ge hebt...

Moet wel zeggen, die buggy van hem ging totaal niet in de koffer van mijn 3 sedan, dat was telkens volledige demontage inclusief de wielen :laugh:
Blij dat ik dat nadien niet meer hoefde te doen.
Ik heb ne 5 break + dakkoffer met nog eens dezelfde inhoud als de koffer... en naar 1 madam en 1 dochter.
En TOCH slaagt mijn madam erin om ELKE vakantie elk hoekske vol te proppen. Elke, fucking, keer, sta ik tetris te spelen voordat we vertrekken op vakantie :wallbash:.

Ik heb ne 5 break + dakkoffer met nog eens dezelfde inhoud als de koffer... en naar 1 madam en 1 dochter.
En TOCH slaagt mijn madam erin om ELKE vakantie elk hoekske vol te proppen. Elke, fucking, keer, sta ik tetris te spelen voordat we vertrekken op vakantie :wallbash:.
Ahh classic. Zeker als je dan godverdomme trots bent dat je het er hebt ingekregen en ge ze dan naar buiten ziet lopen met hare fucking stijltang die nog net in die onderste valies moet. :angry:

Ahh classic. Zeker als je dan godverdomme trots bent dat je het er hebt ingekregen en ge ze dan naar buiten ziet lopen met hare fucking stijltang die nog net in die onderste valies moet. :angry:
Nog chance dan, een stijltang krijg ik wel weg... "tuurlijk schat, het steekt in uw tas :sneaky:".
Hier komt ze af, als de auto is volgeladen, met "kan dit fietsje/Carrefour zak met eten/zwembadje/Kubb spel/... er nog bij".

...

...

JA ALS IK U THUIS LAAT :mad::mad::mad:

Terug
Bovenaan