De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik denk dat jij nog een oudere versie van de iDrive hebt? Een 6 of 7? Ik denk zelfs een 6 omdat ik ergens had gelezen dat je liever de ingebouwde GPS gebruikt (in tegenstelling tot Android Auto) voornamelijk voor de integratie in je instrumentencluster.

In de huidige versie (iDrive 8) is die integratie er ook volledig wanneer je Android Auto gebruikt, heb in mijn instrumentencluister (dus vlak achter mijn stuur) de volledige kaart, en ook in mijn heads up display.
Als ik niet mis ben had je in iDrive 7 en Android Auto de eerste wat beperkte integratie waar je niet de volledige kaart had maar wel al de pijlen en rijvakken voor je volgende afslag.

Met mijn vorige wagen (2019 330e G30) met iDrive 7 rondreed had ik dat van die musiek zoals je beschrijft ook, maar enkel met de ingebouwde Spotify app, dus dacht eerder dat het aan Spotify lag.
Muziek was sowieso alleen Spotify en radio dat ik gebruikte.

Van die andere "vergeten" instellingen nooit last gehad in de 330e.
Pre-facelift was iDrive 6 (digital instrumentencluster, maar 'analog' visual voor tellers), deze is 7 (die nieuwe, side bar visualisatie voor snelheid enzo). Nieuwe/Huidige 5 reeks zal dan 8 zijn.
Bij mij geen kaart in de instrumentencluster idd, wél een klein peiltje ja. Heb vorige week nog met Google Maps gereden, maar weet al niet meer of het meer dan enkel een peiltje voor links/rechts was. 't Was alleszins ni vet.
Nuja, mijn RTTI is ondertussen dood, dus zal het over tijd wel beginnen gewoon worden om enkel op middenscherm GPS te rijden I guess.

En tegenwoordig, als je naar de 'Neue Klasse' shizzle kijkt (lees: den iX3), dan heb je zelfs geen (klassieke) instrumentencluster meer, dus daar zal men sowieso geen integratie probleem meer hebben, want er is er geen lijkt mij.

Pre-facelift was iDrive 6 (digital instrumentencluster, maar 'analog' visual voor tellers), deze is 7 (die nieuwe, side bar visualisatie voor snelheid enzo). Nieuwe/Huidige 5 reeks zal dan 8 zijn.
Bij mij geen kaart in de instrumentencluster idd, wél een klein peiltje ja. Heb vorige week nog met Google Maps gereden, maar weet al niet meer of het meer dan enkel een peiltje voor links/rechts was. 't Was alleszins ni vet.
Nuja, mijn RTTI is ondertussen dood, dus zal het over tijd wel beginnen gewoon worden om enkel op middenscherm GPS te rijden I guess.

En tegenwoordig, als je naar de 'Neue Klasse' shizzle kijkt (lees: den iX3), dan heb je zelfs geen (klassieke) instrumentencluster meer, dus daar zal men sowieso geen integratie probleem meer hebben, want er is er geen lijkt mij.
Die instrumentencluster zit gewoon in de HUD he...

Die instrumentencluster zit gewoon in de HUD he...
HUD is over 't algemeen een (dure) optie eh.
Mor soit, kan niet uit ervaring spreken. Geen idee hoe nuttig dat ding eigenlijk is, want ik heb dat enkel nog maar één keer gezien & dat was tijdens een of andere korte testrit. Vele, véle jaren geleden.

HUD is over 't algemeen een (dure) optie eh.
Mor soit, kan niet uit ervaring spreken. Geen idee hoe nuttig dat ding eigenlijk is, want ik heb dat enkel nog maar één keer gezien & dat was tijdens een of andere korte testrit. Vele, véle jaren geleden.
Maar die integratie van Google Maps etc gaat daar wel moeten gebeuren (en was ook al zo bij i5 bvb).
En een HUD is zalig. Ik kijk in mijn (oude) iX3 eigenlijk nooit naar de tellers.

Eens je een HUD hebt gehad wil je nooit meer terug.

Op mijn laatste 3 BMWs heb ik dat steeds gehad en als ik eens met een andere auto moet rijden, mis ik dat enorm.

Bij de i5 tegenwoordig is het super. Altijd goed zichtbaar en ik kijk daardoor quasi nooit op het GPS scherm.

Akkoord, ik had eerst ook getwijfeld hoe vaak ik die HUD zou gebruiken maar inderdaad, ik kijk gewoon niet meer naar mijn tellers.

Wel belangrijk voor mij om die HUD voldoende laag te kunnen zetten, ik wil niet dat dat mijn zicht op de baan hindert. Toch al testritten met andere auto's gedaan waar je dat niet laag genoeg kun zetten naar mijn smaak.

Wel, mijn budget qua wagen is nooit oneindig natuurlijk & die packs waar die HUD optie in zat kwamen toch telkens redelijk kostelijk uit & werden zonder twijfel altijd achteruit geschoven.
Dus ik heb het nog nooit gehad. Had het ook niet nodig, want ik heb de instrumentencluster.

'Moderne' wagens daarentegen doen meer & meer die instrumentencluster (& pretty much al de rest) weg & proppen alles op die tablet in de midden. Dan kan ik mij voorstellen dat je eerder wel een HUD wilt om weer iets 'voor u' te hebben.
Echter zal het wss altijd een kostelijk grapke blijven & dunno of ik zou staan te springen om dat voorrang te geven op bepaalde andere zaken.

Moeilijk moeilijk.
De audi is wel mooi vanbuiten en blijkbaar de corporate S versie die wat overeenkomt met de id5 pro business....
Wel raar dat in hetzelfde budget een wagen van 55k en een van 70.6k zit...
Denk dat die kerel van de garage een fout gemaakt heeft.
Fleet heeft de corporate S afgekeurd. Moet corporate reeks zijn. Maaaar ik hoor net van een collega die in hetzelfde schuitje zit dat de Q4 dit jaar met een refresh op de proppen komt. Vanaf volgende maand zouden alle bestellingen reeds de refresh zijn.

Lijkt me een heel ander interieur te zijn met gebogen scherm.
https://www.carscoops.com/2025/12/audi-q4-etron-2027-facelift-curved-display-tech-upgrade/

Hier ook over te schakelen naar elektrische wagen van het werk. Keuze tussen:
- BMW i4 Gran Coupé
- BMW iX2 (beiden M Sport Edition)
- VW id7 (zowel berline als tourer)
- Audi Q4 e-tron
- Skoda Enyaq
- Volvo EC40

2 volwassenen en 1 kind momenteel + labrador.

Dachten zelf te gaan voor de VW id7 tourer, daar er in de toekomst voornamelijk autoreizen zullen gebeuren. Kofferruimte is hier dus van belang.
Reeds gereden met VW id7 Tourer en was positief, enigste die ik mogelijks nog zou testen is de Enyaq. Maar vrees daar te moeten inboeten op een deeltje comfort en luxe...

- BMW i4 Gran Coupé
- Audi Q4 e-tron
- Skoda Enyaq
- Volvo EC40

Dachten zelf te gaan voor de VW id7 tourer, daar er in de toekomst voornamelijk autoreizen zullen gebeuren. Kofferruimte is hier dus van belang.
Reeds gereden met VW id7 Tourer en was positief, enigste die ik mogelijks nog zou testen is de Enyaq. Maar vrees daar te moeten inboeten op een deeltje comfort en luxe...
Uit die lijst en met jouw benodigdheden zou ik zonder twijfel voor de ID7 Tourer gaan.
Gigantische ruimte, gigantische koffer en voor autoreizen ook zeker te doen.
Mijn schoonpa is er vorige zomer mee naar Zuid-Italië gereden en ging echt perfect, telkens stretches van ca. 350km volgeladen.

Enyaq heeft kleinere range, trager snelladen en minder kofferruimte.
Indien je nipt rond uw maximumbedrag zit kan de Enyaq dan misschien wel winnen gezien hij goedkoper is, en je dus mogelijks meer opties kan aanvinken.
Da's afhankelijk van uw leasingcontract, werkgever, etc... natuurlijk

Mijn schoonpa is er vorige zomer mee naar Zuid-Italië gereden en ging echt perfect, telkens stretches van ca. 350km volgeladen.
Telkens tot 70-80% geladen zal je bedoelen? Mijn ID7 doet in de zomer easy 450-500km volgeladen.
Bij een lange rit ga je onderweg meestal niet tot 100% laden.
Maar ID7 is een heerlijke reiswagen. Reeds 3x mee op reis geweest en geen klachten hier.

Telkens tot 70-80% geladen zal je bedoelen? Mijn ID7 doet in de zomer easy 450-500km volgeladen.
Bij een lange rit ga je onderweg meestal niet tot 100% laden.
Maar ID7 is een heerlijke reiswagen. Reeds 3x mee op reis geweest en geen klachten hier.
Volgeladen als in vol met bagage bedoelde ik, idd niet tot 100% bij elke laadbeurt

- BMW i4 Gran Coupé
- Audi Q4 e-tron
- Skoda Enyaq
- Volvo EC40

ID7 is trapje hoger dan de Enyaq. De kofferruimte in de ID7 is volgens mij nog net iets groter.
Ik vergelijk wel telkens de Corporate edition van de 2. dan is de ID7 ook wel beter uitgerust. (360° camera bv)

- BMW i4 Gran Coupé
- Audi Q4 e-tron
- Skoda Enyaq
- Volvo EC40

Negeer de ix2 en i4. Zeker de ix2 is een schandalige compromis. De i4 is erg krap van binnen. Q4 is een gedrocht op zowat alles van kwaliteit. De ID7 lijkt me de ideale keuze.

Hier is ook weer zover, nieuwe bedrijfswagen bestellen. Hier is in het genre van Enyaq/ID4/ID7/Q4/EQB/GLB/etc. Het moet een familiewagen zijn, dus i4 en co vallen hier al onmiddelijk af - dit vind ik niet praktisch met kinderen.

De IX3 Neue is helaas wat boven budget, ga wel eens polsen of er flexibiliteit is bij de baas. Anders is de kans groot dat het EX60 P6 Ultra Launch edition wordt, quasi all out in opties. Zit heel wat (fleet)korting bij door de launch van de wagen zie ik. Ook de P10 Plus past in het budget.

Hier is ook weer zover, nieuwe bedrijfswagen bestellen. Hier is in het genre van Enyaq/ID4/ID7/Q4/EQB/GLB/etc. Het moet een familiewagen zijn, dus i4 en co vallen hier al onmiddelijk af - dit vind ik niet praktisch met kinderen.

De IX3 Neue is helaas wat boven budget, ga wel eens polsen of er flexibiliteit is bij de baas. Anders is de kans groot dat het EX60 P6 Ultra Launch edition wordt, quasi all out in opties. Zit heel wat (fleet)korting bij door de launch van de wagen zie ik. Ook de P10 Plus past in het budget.
de EX60 lijkt me veruit de mooiste/beste specs uit dat rijtje. Al heb ik die nieuwe GLB nog niet gezien/getest, ziet er ook beter uit dan de vorige generatie...

de EX60 lijkt me veruit de mooiste/beste specs uit dat rijtje. Al heb ik die nieuwe GLB nog niet gezien/getest, ziet er ook beter uit dan de vorige generatie...
Als de IX3 Neue geen optie is, is de kans wel heel groot dat het EX60 wordt. Nette wagen en weinig gedoe met opties bij Volvo. Er zit gewoon al heel veel standaard in, zeker bij de launch edition.

Net 4 jaar achter terug met een Enyaq, VAG sla ik deze keer sowieso over. Alleen ID7 zou nog eventueel mijn interesse kunnen wekken. GLB is niet zo mijn persoonlijke smaak, zeker het interieur.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan