De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Is absolute willekeur broer... Wij hebben een huis gehad in Turnhout, daar wil je nog niet dood gevonden worden btw, en betaalden 1500 EUR KI. (170m² bewoonbaar + +/- 750m² grond)
Nu in het pittoreske Vosselaar een open bebouwing, net zoals in Turnhout btw, met 310 m² bewoonbaar & 2200 m² grond en betalen 1390 EUR.

Keerbergen 2700m2 grond en 580 bewoonbaar, 4.1k KI. Conclusie: allemaal naar Vosselaar

Was dat niet dat dat een valstrik is? want als uw tegenvoorstel niet op bepaalde manieren gevormd is kunnen ze u nog wat extra kloten op de een of andere manier of zo?
't was echt iets gemeens.
Jaarlijks belasting vragen op iets waar je al ruimschoots belasting op betaald hebt bij aankoop of bouw, is op zich al heel gemeen.

Hier in de Vlaamse Ardennen +/- 900€ (vanaf volgend jaar 5j 50% vrijstelling) voor een nieuwbouw HOB van +/-200m² op een stuk grond van 750m².

In Deurne Noord tussen de granaten hier +1300 voor 150 m2 (met tuin erbij gerekend)
Yep same zit ook in Deurne Noord. Wat ik niet snap mijn ouders wonen op 1km van mij ook in Deurne noord. Hun appartement is wel groter dan de mijne maar ook ouder zij betalen iets van 300 en nog iets euro. Blijkbaar is er vroeger aangegeven dat het een bescheiden woning is. Das toch niet normaal dat er zo'n groot verschil op zit

Yep same zit ook in Deurne Noord. Wat ik niet snap mijn ouders wonen op 1km van mij ook in Deurne noord. Hun appartement is wel groter dan de mijne maar ook ouder zij betalen iets van 300 en nog iets euro. Blijkbaar is er vroeger aangegeven dat het een bescheiden woning is. Das toch niet normaal dat er zo'n groot verschil op zit
Alles heeft met de ligging te maken hoe die was in de jaren 70. Daarom dat stationsbuurten zo hoog zitten en sommige landelijke gebieden, nu gegeerd, zo laag.

Onze vakantiewoning ligt bvb in centrum stad, normaal duurder, maar in een buurt die in de jaren 70 een arme buurt was (nu nog altijd eerder een volkse buurt), vandaar lage ki. Een straat verder kan het volledig anders zijn, wegens andere wijk.

Was dat niet dat dat een valstrik is? want als uw tegenvoorstel niet op bepaalde manieren gevormd is kunnen ze u nog wat extra kloten op de een of andere manier of zo?
't was echt iets gemeens.

Ze voelden zich enorm aangevallen omdat die kerel vroeg hoe de berekening tot stand kwam.

Dat gaat blijkbaar in geheel obscure excell-bestanden met tientallen facties en magic numbers maar waar niemand nog van weet of begrijp hoe het werkt.

Krankzinnig eigenlijk dat nog niemand daarvoor naar het grondwettelijk hof is gestapt. Langs de andere kant. Iedereen weet dat die bedragen veel te laag liggen (sowieso al in decennia niet meer geïndexeerd). Zou wel eens zuur kunnen opbreken als de administratie door een rechtbank verplicht wordt dat systeem te moderniseren.

Ze voelden zich enorm aangevallen omdat die kerel vroeg hoe de berekening tot stand kwam.

Dat gaat blijkbaar in geheel obscure excell-bestanden met tientallen facties en magic numbers maar waar niemand nog van weet of begrijp hoe het werkt.

Krankzinnig eigenlijk dat nog niemand daarvoor naar het grondwettelijk hof is gestapt. Langs de andere kant. Iedereen weet dat die bedragen veel te laag liggen (sowieso al in decennia niet meer geïndexeerd). Zou wel eens zuur kunnen opbreken als de administratie door een rechtbank verplicht wordt dat systeem te moderniseren.
Maar 't was ook nog zoiets van als uw tegenvoorstel niet aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet die ge onmogelijk kunt weten, dat ze u dan ook nog een boete daarvoor kunnen geven of zoiets, of u op een andere manier kloten, 'k herinner me dat artikel nog en 't was echt wel gemeen.
Of toch op z'n minst dat uw enige kans op bezwaar aantekenen verloren gaat als ge niet exact weet hoe uw tegenvoorstel moet zijn.

Maar 't was ook nog zoiets van als uw tegenvoorstel niet aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet die ge onmogelijk kunt weten, dat ze u dan ook nog een boete daarvoor kunnen geven of zoiets, of u op een andere manier kloten, 'k herinner me dat artikel nog en 't was echt wel gemeen.
Of toch op z'n minst dat uw enige kans op bezwaar aantekenen verloren gaat als ge niet exact weet hoe uw tegenvoorstel moet zijn.
Dit is het artikel:

Het moet niet voldoen aan bepaalde wettelijke voorwaarden, maar als je in beroep gaat kijkt men wel wie er het verst vanzit van een neutrale herschatter en die moet de kosten van die herschatting dragen. Maar dus enkel als je in beroep gaat.

Het blijft idd een belachelijk systeem maar dat artikel moet je toch ook met een korrel zout nemen. Dit staat er in:
"Het antwoord kwam via een aangetekende brief. Terzijde: het hele proces verliep per aangetekende brief, dus ik denk dat we wel 10 keer naar het postkantoor zijn moeten gaan. In die brief werd gezegd dat het niet voldoende is dat je het bedrag te hoog vindt, je moet ook echt een tegenvoorstel doen."
...
Na wat opzoekingswerk - mijn vriendin heeft daar veel tijd in gestoken - hebben wij dan geprobeerd om daar een soort formule op toe te passen die wij ergens hadden gevonden.
...
De Excel ging dus van helemaal andere factoren uit dan die waar Jürgen en zijn vriendin hun berekening op hadden gebaseerd. "Daar konden wij dus onmogelijk van op de hoogte zijn. En hoewel we dus voorbeelden hadden moeten geven van vergelijkbare huizen in de buurt met een lager KI, maakte dat dus helemaal niet uit."
Eerst hit op google, die ze waarschijnlijk ook gevonden hebben, zegt al duidelijk dat een tegenvoorstel verplicht nodig is. Toch vallen ze uit de lucht als ze dat antwoord kregen...
Als je daar dan "Hoe verloopt een bezwaar?" openklikt, staat heel het proces uitgelegd. Inclusief arbitragekosten als je in beroep gaat. Ook raar dat ze dan, weeral, uit de lucht vallen toen dat bovenkwam in een meeting na een 10tal brieven over en weer...

Na nog geen 2min opzoekwerk kom ik al uit dat de rest van hun aanname ook niet correct is; maar zij zijn daar wel in verder gegaan en veel tijd aan besteed... Want dit stond ook op de eerste pagina van mijn google zoekopdracht en is compleet anders van hoe zij hun herberekening gedaan hebben:

Onze nettofactuur die we betalen is in 5 jaar tijd gestegen van 1040 naar 1255 euro. Bescheiden woning die in 2007 verbouwd werd met architect waardoor het KI herberekend werd.

Ik ken mensen met een woning dubbel zo groot die aan 700 euro zitten.
Vooral de stijging is absurd voor een al hoog bedrag.

Systeem houdt helemaal geen steek meer en niemand weet waarom zij meer of minder hebben dan anderen buiten de vage informatie die je krijgt over hoe dit berekend wordt (1970).

Wat is er absurd aan? Dat zijn exact de laatste 4 indexeringen. (Jaargemiddelde consumptieprijsindex)
Is nochtans enkel maar de indexatie van het KI hoor...
AanslagjaarIndexatiecoëfficiënt
20201,849
20211,863
20221,908
20232,092
20242,176
20252,245

Het is een absurd systeem, maar de indexatie vind ik niet meer dan normaal.
Ah oke, had dat niet door. Dacht dat mijn gemeente dat random aan het verhogen was. Ik neem mijn woorden terug, index is dan inderdaad 'normaal'.

Al ga ik wel nog niet akkoord met de berekening en verschillende bedragen in dezelfde regio's/straten.

Het bedrag waarop de onroerende voorheffing wordt berekend, is het geïndexeerde KI, dus wel degelijk een geïndexeerd bedrag.

Het grote probleem zit hem in bepaalde panden die vaak meer dan een tiental jaar geleden verbouwd geweest zijn en nog het KI van het krot van voor de verbouwing dragen. Tegenwoordig is het vanaf je een EPB aangifte moet doen zo dat het KI ook direct herbekeken wordt, en hier geraak je niet zo gemakkelijk onderuit. Er is dus (volgens mijn gevoel) een mismatch tussen recentere KI's en oudere KI's, vooral omdat die laatsten niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Dit leidt tot een gevoel (eigenlijk is het niet enkel een gevoel, het is gewoon een feit) van oneerlijkheid bij deze belasting.

Daarbovenop is de belangrijkste bepalende factor van de onroerende voorheffing zoals hierboven al vermeld, de gemeentelijk opcentiemen. Die variëren in 2025 van 472 in Zaventem en Sint-Martens-Latem (je kan tijdelijk 0 hebben in Antwerpen en Herk-De-Stad), tot 1417 in Alveringem.
Dus wat je betaalt, wordt grotendeels bepaald door de gemeentelijke politiek.
Write to your representatives en ijver voor een verlaging van die gemeentelijke opcentiemen (haha, good luck with that!).
Daarom dat het ook gewoon goed is voor een gemeente als er meer bewoonde/bewoonbare panden zijn (betonstop anyone?).

Geen idee of er een (veelal historisch) verband is tussen die opcentiemen en de hoogte van de toegekende KI's, ik verwacht ergens van wel (om geen uit de pan swingende roerende voorheffingen te krijgen in bepaalde gemeentes).

In Nederland wordt het gelijkaardige WOZ trouwens jaarlijks bepaald, en herzien wanneer je (of een andere belanghebbende) niet akkoord bent hiermee.

Onze verbouwing is afgerond, dus ik ben hier nu ook aan het kijken voor de aangifte. Ik moet de kostprijs van de verbouwingswerken aangeven, maar welke kosten nu exact wel en niet in rekening gebracht moeten worden, dat is toch wel vaag ... Verfraaiingswerken worden niet meegerekend, waarbij ze dan als voorbeelden geven (schilder- en behangwerken, meubilair, raamdecoratie). Wat met pleisterwerken, vloeren, ... ? Als ik meer info opzoek, zie ik die zaken soms ook staan als niet aangifteplichtig. Net als alle isolatiewerken, ramen die vervangen werden, ... De ene keer lees ik dat renovaties van keukens en badkamers wel meegerekend moeten worden, de andere keer niet. Wat met maatkasten? Valt dat onder meubilair? Is de crepi op de buitenmuur verfraaiing of structureel?

Dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn voor de overheid om een lijst mee te geven van welke werken wel en welke niet je moet aangeven?

Onze verbouwing is afgerond, dus ik ben hier nu ook aan het kijken voor de aangifte. Ik moet de kostprijs van de verbouwingswerken aangeven, maar welke kosten nu exact wel en niet in rekening gebracht moeten worden, dat is toch wel vaag ... Verfraaiingswerken worden niet meegerekend, waarbij ze dan als voorbeelden geven (schilder- en behangwerken, meubilair, raamdecoratie). Wat met pleisterwerken, vloeren, ... ? Als ik meer info opzoek, zie ik die zaken soms ook staan als niet aangifteplichtig. Net als alle isolatiewerken, ramen die vervangen werden, ... De ene keer lees ik dat renovaties van keukens en badkamers wel meegerekend moeten worden, de andere keer niet. Wat met maatkasten? Valt dat onder meubilair? Is de crepi op de buitenmuur verfraaiing of structureel?

Dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn voor de overheid om een lijst mee te geven van welke werken wel en welke niet je moet aangeven?

Een lijst - zoals, ik zeg maar iets, een belastingaangifte ..

België en duidelijk afgelijnde fiscaliteit zal nog niet voor morgen zijn vrees ik. Het is niet voor niets dat Belgen nogal creatief zijn - dat wordt ook stevig gestimuleerd door het beleid.

als je zaken als vloer, isolatie, ramen en badkamers niet meer moet aangeven zou ik niet weten wat je wel moet aangeven.

In principe is dat alles van gebouw en vaste installatie. (dus inderdaad geen schilderwerken, gordijnen, losse meubels)

Maatmeubels geef je in principe ook niet mee. Die kan je ook perfect (zonder inboeten van comfort) later plaatsen (of geplaatst hebben). In een nis had je bv ook tijdelijk een los meubel kunnen zetten zonder dat de constructie "onafgewerkt" is. Maar je kan niet "geen keuken plaatsen" of "geen badkamer plaatsen" zonder dat het onafgewerkt is.
Je kan niet "geen crepi" plaatsen, zonder dat uw gebouw onafgewerkt is.

Je bouwt je gebouw met een bepaald comfort (en kostprijs) en daarop wordt je KI berekend.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan