De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Het moment dat we 25 miljard zoeken. Waarom zou dit budgetneutraal moeten zijn?
Gewoon nieuwbouw houden op wat die nu is. En de herziening doen elke 10 jaar zoals het moet zijn. En die oudere bezittingen dus ook richting de 1000€ brengen per stuk.

Laar ons zeggen dat van die 4 miljoen het er effectief 3 miljoen zijn die niet een correcte KI en dus correcte OV betalen. 3.000.000 * 600€ (de verhoging) -> et voila al 1.8 miljard gevonden.

Nog 23+ miljard te gaan.

Onroerened voorheffing is niet federaal meer. Dus je federale put blijft bestaan :p.
Beetje heel het falen van het systeem.

De grondslag is federaal
De belastingen zijn regionaal en lokaal.
Pas je de grondslag aan, dan is er impact regionaal en lokaal.
En budgettair is alles precair dus niemand wil dat aanraken.

Ik heb nog steeds mijn (KI) FACTUUR niet gekregen, had die normaal al moeten binnenkrijgen.
Dat komt normaal toch op Burgerprofiel?

Dat komt normaal toch op Burgerprofiel?
Ja. Hier staat de factuur klaar (sinds 10 juli)
Vorig jaar kreeg ik het pas binnen op 8 augustus.
Dat kan dus wel eens jaar per jaar verschillen.

Dus ik vermoed dat je de rekening ergens deze maand gaat krijgen.

Vandaag de brief ontvangen voor ons KI van onze nieuwbouw. We komen uit op €709 (niet-geindexeerd). Het gaat over een open bebouwing van ongeveer 215m2 bewoonbare oppervlakte en een grondoppervlakte van 520m2. Tijdens de aangifte hebben we aangegeven dat er geen bewoonbare dakverdieping aanwezig is. De zolder heeft geen vaste trap, geen vvw, geen ramen, niet afgewerkt, etc. Nu staat er op de brief van de berekening dat er wel een bewoonbare dakverdieping aanwezig is. Nu vraag ik me af of het zinvol is om dit te melden of het gewoon zo te laten.

Het resultaat van de berekening lijkt me niet van de pot gerukt als ik vergelijk met anderen. Geen idee wat de impact is van een bewoonbare dakverdieping op het KI. Al zal niemand dat waarschijnlijk weten.

Laatst bewerkt:
Om nog maar eens te illustreren hoe random deze belasting is.
Een nieuwbouw appartement 60m2 in Antwerpen kwam op 1200 :').

Is niet random, is ook afhankelijk van de locatie. Waardoor een woning in Antwerpen of een woning in een andere omgeving een heel andere prijszetting kan hebben.

Is niet random, is ook afhankelijk van de locatie. Waardoor een woning in Antwerpen of een woning in een andere omgeving een heel andere prijszetting kan hebben.
Is absolute willekeur broer... Wij hebben een huis gehad in Turnhout, daar wil je nog niet dood gevonden worden btw, en betaalden 1500 EUR KI. (170m² bewoonbaar + +/- 750m² grond)
Nu in het pittoreske Vosselaar een open bebouwing, net zoals in Turnhout btw, met 310 m² bewoonbaar & 2200 m² grond en betalen 1390 EUR.

Is absolute willekeur broer... Wij hebben een huis gehad in Turnhout, daar wil je nog niet dood gevonden worden btw, en betaalden 1500 EUR KI. (170m² bewoonbaar + +/- 750m² grond)
Nu in het pittoreske Vosselaar een open bebouwing, net zoals in Turnhout btw, met 310 m² bewoonbaar & 2200 m² grond en betalen 1390 EUR.

Turnhout is toch van een andere categorie dan Vosselaar ?
Turnhout heeft een 48k inwoners, Vosselaar een 12k.

De omgevingsfactor heeft nu eenmaal een significante impact. Net zoals een woning in Hasselt, Genk, Lummen/Kermt of Koersel een enorm verschil geeft in de prijszetting.

Ja. Hier staat de factuur klaar (sinds 10 juli)
Vorig jaar kreeg ik het pas binnen op 8 augustus.
Dat kan dus wel eens jaar per jaar verschillen.

Dus ik vermoed dat je de rekening ergens deze maand gaat krijgen.

Ik heb al eens een jaar geen gehad en het jaar erop 2 facturen. Lijkt me geen vaste datum te hebben.

Het KI is geen belasting... En het zou helpen om de discussie duidelijk te houden als mensen hier eens duidelijk in zijn.

Je hebt om te beginnen het KI en het geïndexeerd KI. Dit zijn geen belasingen maar een fictief verhuurbedrag die men je woning geeft. De belasting is de Onroerende Voorheffing die gebaseerd is op het geïndexeerde KI maar waar ook nog opcentiemen voor gemeente en provincie bijgeteld worden; dus hetzelfde KI zorgt in een andere gemeente mogelijks voor een ander bedrag voor OV.

Ik heb al eens een jaar geen gehad en het jaar erop 2 facturen. Lijkt me geen vaste datum te hebben.
Net zoals personenbelasting. Men begint mei~juni met de verzending van aanslagbiljetten maar het is random. Wordt iets meer uitgelegd in dit artikel:

Kerel in de krant van enkele maanden geleden had zich daar eens in vastgebeten. Reactie van de administratie was letterlijk "doe ons een tegenvoorstel".

Kerel in de krant van enkele maanden geleden had zich daar eens in vastgebeten. Reactie van de administratie was letterlijk "doe ons een tegenvoorstel".
Was dat niet dat dat een valstrik is? want als uw tegenvoorstel niet op bepaalde manieren gevormd is kunnen ze u nog wat extra kloten op de een of andere manier of zo?
't was echt iets gemeens.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan