Dat betrof een reply op het alternatief om 2,5% te nemen op de geschatte waarde van het huis.
Dan bestraft je wel degelijk lage EPC woningen die doorgaans een hogere waarde hebben in dezelfde klasse.
Als compensatie heb je die ofwel premies gegeven om te verbeteren in die eigenschappen of een subsidie gegeven door voor x jaar 50 - 100% van de belasting niet te moeten betalen.
En dan nemen we nog niet in rekening dat je het voordeel aan lager stookverbruik er nog altijd hebt.
Het voordeel van 2.5% nemen is dat het gewoon enorm transparant is. Al blijft het natuurlijk evengoed ziek in hetzelfde bedje.
Iets actualiseren kost altijd effort dus dat periodiek uitvoeren lijkt kostelijk. Dat was, vermoed ik, het origineel idee wat onuitvoerbaar is gebleken.
Was niet onuitvoerbaar, was gewoon politieke zelfmoord. Men vindt het nu al enorm moeilijk om die belasting uitgelegd te krijgen. Zwijg stil als je dan ook nog eens dat moet gaan actualiseren... je stoot gewoon een enorme grote kiezersbasis tegen de voeten.
En het is dan ook een goedkope besparingsoperatie waarmee de overheid natuurlijk wel zijn betaalbaarheid heeft pijn gedaan. Waardoor men in de tijd dan ook andere belastingen heeft moeten invoeren om oa die tekorten mee op te vangen.
Net zoals de verlaging van de registratierechten en de BTW nu ook een gat slaat in de overheidsbegroting dat men dan weer op andere manieren moet opvangen.
Beter lijkt mij te actualiseren tijdens een transactie maar je wilt ook niet echt de woningmobiliteit beïnvloeden. (Bijvoorbeeld niet verhuizen voor het werk omdat je anders opwaardse actualisatie krijgt, of kleiner gaan wonen als je ouder wordt, ...)
Deze problematiek, voornamelijk tijdsgebonden, zou je wel kunnen linken aan index zoals bij de brandverzekering om het effect te dempen.
Je moet gewoon de actualisatie doen. Dat moet niet op jaarbasis zijn om het betaalbaar te houden. Maar op een termijn van 10 jaar zou je er toch wel eens een eerste keer een actualisatie hebben mogen doen. De tussentijd van die actualisatie gebruik je dan de indexering.
Dat lijkt mij gewoon makkelijker en toch nog betaalbaar. En hoort gewoon bij het systeem als je uit zoiets een belasting wilt halen.
Heck, uiteindelijk is het KI gewoon een beperkte vorm van vermogenskadaster. Al lijkt het mij wel een beetje logisch dat het feit dat het moeite kost om een systeem in orde en correct te houden geen reden is om dit niet te doen.
Anders kunnen we exact hetzelfde zeggen over de personenbelasting of...
Mij lijkt dat gewoon onderdeel van de kerntaken van de overheid.