De Beste frituur van Vlaanderen

Op welke dag ga jij doorgaans naar de frituur?

• Maandag

Stemmen: 1 0,6%
  • Dinsdag

Stemmen: 0 0,0%
  • Woensdag

Stemmen: 9 5,8%
  • Donderdag

Stemmen: 15 9,7%
  • Vrijdag

Stemmen: 36 23,4%
  • Zaterdag

Stemmen: 17 11,0%
  • Zondag

Stemmen: 17 11,0%
  • Geen vaste dag

Stemmen: 59 38,3%

• Totaal aantal stemmers
    154

Topgear

Well-known member
Met om en bij de 5000 frituren in dit kleine landje, kunnen we onze frituren rekenen tot ons cultureel erfgoed.
De kans is bijzonder groot dat een buitenlander België zal linken aan frieten.
Zelf ben ik - zoals menig andere belgen - een grote frituur liefhebber.
Ik ben dan ook al frietjes gaan eten over het hele land, enkele persoonlijke favorieten:

1) Frituur Falcon - Antwerpen
2) Frituur LO - Linkeroever
3) 't Veltems friethuisje - Herent
4) Frituur Friddl - Hoegaarden
5) Frituur Davy - Bissegem
6) Frituur Victor en Gerry - Overijse
7) De frietboetiek - Oudsbergen

De andere tientallen frituren waar ik ben geweest (vaak nog met goede ratings), zijn het vermelden niet waard.
Ik ben zeer kritisch en ben enkel tevreden met goudgele krokante frietjes langs de buitenkant, met een zachte binnenkant.

Enkele frituren die ik nog eens moet uitproberen: Frituur Chips - Antwerpen, Frietketel - Gent en Friet-O-Droom - Gavere.

Wat zijn jullie ervaringen en welke frituren raden jullie nog aan (enkel echt goede aub, zoals die uit mijn bovenstaand lijstje).

- Frietsalon in Brugge
- La Casa in Meerhout
- Moleneinde in Vorselaar

Mijn persoonlijke favorieten.

Ik vind van die ranglijsten van beste frituren meestal redelijk nutteloos aangezien de meeste mensen niet verder dan een straal van pakweg 5km zullen gaan om frieten te eten, al zullen de uitzonderingen hier de regel bevestigen.

Ik vind van die ranglijsten van beste frituren meestal redelijk nutteloos aangezien de meeste mensen niet verder dan een straal van pakweg 5km zullen gaan om frieten te eten, al zullen de uitzonderingen hier de regel bevestigen.
Als ik gewoon thuis zit en ik wil snel frieten, dan verlaag ik mijn standaard en ga ik naar een frituur in de buurt. Maar nog steeds wel een bovengemiddelde.

Het begint al bij wat je goede frieten vindt, welke andere criteria je belangrijk vindt, …

Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat een frituur goede stoofvleessaus heeft en heb wel een bepaalde smaak van frieten.
Daarbuiten zijn de juiste vleesjes ook belangrijk, ik eet zelf niet vaak kippets bijvoorbeeld, maar de kippets van Ad Van Geloven zijn voor mij de enige frituurwaardige.

Bij mijn vaste frituur (frituur Maggy in Noorderwijk) schillen ze hun pattatten nog zelf en snijden ze dus ook hun frieten nog zelf. Dat is voor mij al direct een plus.

Ik wil maar zeggen dat sommigen het belangrijk zullen vinden dat een frituur zelfgemaakte vleesjes heeft, zelfgemaakte tartaar of de beste Bicky’s. Of een bepaald merk mayonaise of ketchup, …

Het begint al bij wat je goede frieten vindt, welke andere criteria je belangrijk vindt, …
Zijn er mensen die slappe, vettige, onder - of overbakken frieten lekker vinden?

Goud-geel krokant langs de buitenkant en zacht langs de binnenkant, dat zijn goede frieten. Of ze dat met ossenvet of plantaardig vet hebben bereikt maakt me minder uit. Ook de vorm kan me in principe niet zoveel schelen, zolang ze maar niet te dun of te dik zijn.
Er bestaat imo. geen discussie over wat goede frieten zijn. Uiteraard heeft iedereen binnen die goede frieten wel een voorkeur (aardappel soort, gebruikt vet, vorm, zout, etc.).
Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat een frituur goede stoofvleessaus heeft en heb wel een bepaalde smaak van frieten.
Daarbuiten zijn de juiste vleesjes ook belangrijk, ik eet zelf niet vaak kippets bijvoorbeeld, maar de kippets van Ad Van Geloven zijn voor mij de enige frituurwaardige.
Lekkere snacks zijn een leuke extra. Maar in een frituur gaat het hoofdzakelijk om de frieten.

Laatst bewerkt:
Lekkere snacks zijn een leuke extra. Maar in een frituur gaat het hoofdzakelijk om de frieten.
Klopt, maar zoals ik zei, voor iedereen is iets anders belangrijk in een goeie frituur.

Nu, ik ben akkoord he, het allerbelangrijkste zijn goeie frieten, maar als ze slechte stoofvleessaus, de verkeerde mayonaise en slechte vleesjes hebben …

In Landen, fritzy's en de waterput.
In Hannut, Quatre-vents. Heel andere frieten dan de vlaamse, dikkere maar wel lekker. Krokant buiten, smeuïg vanbinnen.

Bij Bonny moet je veel te lang wachten en hij kan onaangenaam uit de hoek komen!

Chipz in Ieper blijft een van mijn favorieten daar.
Chipz vind ik 1 van de slechtste ooit haha. Hoe smaken en ervaringen verschillen.

Nu ik er aan denk: De Leet vond ik ook telkens in orde.
€8 voor een serieus Julientje incl. drankje, kan je niet voor sukkelen.

Chipz vind ik 1 van de slechtste ooit haha. Hoe smaken en ervaringen verschillen.

Nu ik er aan denk: De Leet vond ik ook telkens in orde.
€8 voor een serieus Julientje incl. drankje, kan je niet voor sukkelen.
Ik vond die goed toen ze op de hoek zaten. Na hun verhuis was de kwaliteit lager en had die vent een serieus dikke nek gekregen. :p

Iepers Frietje is ook niets mis mee.

Speedy vond ik dan weer de minste van Ieper.

Ik vond die goed toen ze op de hoek zaten. Na hun verhuis was de kwaliteit lager en had die vent een serieus dikke nek gekregen. :p

Iepers Frietje is ook niets mis mee.

Speedy vond ik dan weer de minste van Ieper.
Onaangenaam uit de hoek, dikkenek, ... heb jij P&A gesprekken met de uitbaters terwijl je zit te wachten op je bestelling ? :unsure:

Onaangenaam uit de hoek, dikkenek, ... heb jij P&A gesprekken met de uitbaters terwijl je zit te wachten op je bestelling ? :unsure:
Neen, maar bij Bonny hem al weten uitvliegen op een andere klant omdat ze niet snel genoeg haar portemonnee uithaalde en bij de Leet zelf zeer onaangenaam ontvangen geweest. Heb ook voor frietrock gewerkt dat door hem georganiseerd wordt/werd en ik heb zijn evolutie toch meegemaakt van aimabele mens naar dikkenek. :p
En zijn stoofvlees is taai.

Ik ben grote fan van De Bosrand in Brugge.

+1, zeer goede frieten en vlees is prima. Alleen jammer dat parkeerplekken vinden zo lastig is...

Mijn vaste frietkot is momenteel Het Friethuis in Oostkamp, waar ik woon. Ne parkeerplek vinden is ook een ramp daar maar je kan via de website op voorhand bestellen, dus geen sprake van lange wachttijden. Speedysnack in Loppem is close second.

Terug
Bovenaan