De beste (ham)burgers

Nee die zijn van Spar zelf. Zitten per 4 verpakt met het logo van Spar op. Brioche buns.

Ik heb ze ook al zelf gemaakt en die waren ook lekker. Maar het werk dat erin kruipt weegt voor mij niet op tegen die dat ik gewoon kan kopen in de Spar.
Colruyt heeft opnieuw briochebuns van een Frans merk. Zal ze morgen eens proberen.

Colruyt heeft opnieuw briochebuns van een Frans merk. Zal ze morgen eens proberen.
Die zijn best oké!

Voor het eerst mijn gietijzeren pan gebruikt om de smash burgers te maken. Eerste poging: niet goed gelukt omdat ik de verkeerde spatel heb gebruikt (plastieken) en ik kreeg de burgers niet goed los van de pan. Met een dunne ijzeren spatel ging het wel beter. Alleen jammer dat de ijzeren spatel die ik heb nogal flexibel is, dus niet echt geschikt om de patties goed plat te duwen. Ik gebruik daar bakpapier voor om te voorkomen dat de patties te hard blijven kleven aan de spatel, maar zijn daar alternatieven voor?

Zelf je gehakt malen hé. Als je bv een Kitchen Aid hebt, heb je daar een opzetstuk voor.
Toevallig geen goed receptje ? Ben al ff aan het denken om zo'n molen voor de Kitchenaid te halen.
We zijn niet zo lang geleden verhuisd en hier zijn dus geen slagers in de wijde omgeving te vinden.
En het gehakt van de Delhaize en Spar vind ik niet lekker.

@Greny je wilt ongeveer 20% vetgehalte in je mengsel, het beste is dus vlees van een vetter ras. Helaas kan je dat hier nogal moeilijk vinden.

Wat ik vaak gebruik is soepvlees aangevuld met stukken vet die ik invries als ik bijvoorbeeld pulled pork maak. Je kan ook rundervet kopen of buikspek gebruiken.

Belangrijkste is dat alles goed koud is. Ik snij alles in stukken en vries dat even in, samen de vleesmolen, dan krijg je een beter resultaat. Je gehakt ook niet te hard kneden om de luchtige structuur te behouden. Als je de burgers hebt gevormd even in de frigo om op te stijven. Vergeet ook niet goed te kruiden!

Hamburgers van brisket zouden ook een "ding" zijn, als ik BBQ showdown op Netflix mag geloven.

Over buns: nadeel van briochebuns is dat ze vrij snel breken. Zal misschien de bedoeling zijn, maar met een ciabattabroodje of een andere stevige variant ga je dat niet hebben. Stevigere buns zijn dan beter geschikt voor "gourmet"-burgers met veel toppings, terwijl briochebuns eerder bedoeld zijn voor "eenvoudige" smashburgers zonder teveel tierlantijntjes.

Aangezien ik fan ben van hamburgers, het dit weekend Dripfest is in Antwerpen, en hier nog geen topic over bestaat, ben ik maar deze post begonnen.

Favo burger: huisbereid, smashed 100% black angus beef, malse broodjes met boter op de pan "gegaard", tomaat, ijsbergsalade, cheddar gesmolten op de burgerpan, rode ajuin fijngesneden, eventueel met wat fijne reepjes augurk....

Als topping is een mayomengsel met wat cayennepeper, fijngehakte augurk, mosterd, 1lepel ketchup kerrie (blender) wel ideaal.

Wat zijn jullie favorieten, en hoe maak je deze klaar?

Laatst bewerkt:
Bun: briochebun, ciabatta (vierkant) of een klassieke kraakverse pistolet

Patty: smashed black angus of wagyu (2 patties) + cheddar

Toppings: spek, rode ui, relish, jalapeno, koriander, augurk

Saus: ik probeer zelf iets in elkaar te flansen, balancerend tussen zoet, umami en pikant

Wij hebben een recept van Gordon Ramsay met gewoon rundergehakt, wostershirsaus, mosterd, ketchup, zout&peper, gerookt paprikapoeder (en evetueel nog uien en gedroogde tomaten). Cayennepeper ook. Van alles flink veel. Verhoudingen zou je even moeten zoeken. En zodra ze gebakken zijn ook ketchup en mosterd erop natuurlijk.. met tomaten en ijsbergsla, uienringen, augurk. Hmmm. Heerlijk, wil niet anders meer.

Bun: briochebun, ciabatta (vierkant) of een klassieke kraakverse pistolet

Patty: smashed black angus of wagyu (2 patties) + cheddar

Toppings: spek, rode ui, relish, jalapeno, koriander, augurk

Saus: ik probeer zelf iets in elkaar te flansen, balancerend tussen zoet, umami en pikant
Die ciabatta heb ik ook eens geprobeerd, aanrader! Mss dit weekend nog eens maken.

De gewone vettige hamburger die ze verkopen op de markt aan het hamburgerkraam waar de gebakken ajuin en de ketchup op uw kin en kleren druipt als ge er eens goed in bijt .

Alleen jammer dat het tegenwoordig allemaal van die diepvries is ….smashed of niet gesmashed …

Ikke maak mijn hamburgers altijd zo. (voor op den bbq)
-half om half gehakt.
-Look
-broodkruim (gemixt bruin brood)
-spek julienne gesneden en er tussen mengen
-emmental kaas erbij mengen
-verse rozemarijn, tijm, oregano
-een eitje.

Dag ervoor gereed maken dat ze wat kunnen opstijven en daarna de bbq op.

Niet te fancy bij mij. Alles in de gietijzeren pan.

- witte bollen van AH als broodjes. eerst met boter in de pan.
- gemengd gehakt, gewoon van de slager. peper en zout. in de pan met boter, hoge temperatuur
- cheddar van delhaize huismerk, op het vlees eens het gedraaid is. deksel op de pan.
- aanvullen met jalapeno, augurk, rode ui, tomaat, rucola.
- saus verschilt al eens. meestal gewoon verse mayo met een kwak mosterd

- Verse pistoleetjes van de bakker
- Biefburger van de slager, simpel afkruiden met peper/zout
- Net voor de burger uit de pan komt, plakje cheddar erop
- Groentjes: sla, tomaat, augurk
- Saus: mayo + andalouse/bbq

:drool:

IMG_0428.jpeg

Net gemaakt

Bun: burger bun van Spar
Vlees: chateau briand pucks van Van Der Zee (Hanos)
Kaas: American cheese
Stijl: Oklahoma onion burger
Saus: niet nodig. Soms mayo, ketchup + mosterd en augurk

Hands down beste burger ooit.

En puur ook vooral. Belangrijkste is het vlees. Da’s gewoon al zo lekker. En dan de combo met het juiste broodje, ajuin en kaas: perfection.
Met die fancy pancy burgers met véél ingrediënten stel ik me ook soms de vraag of je het vlees nog proeft, al kan een "haute burger" zeker wel eens smaken. Die simpele primitieve burgers kunnen echter schitteren in hun eenvoud. Ook ideaal om er meerdere van te maken als je wat volk over de vloer hebt.

Lijkt me wel een tof concept: een "smash your burger"-feest waar iedereen zijn eigen hamburger samenstelt.

Ik zou het wel niet "smashfest" noemen, want dat lijkt me eerder iets voor een parenclub. :unsure:

Met die fancy pancy burgers met véél ingrediënten stel ik me ook soms de vraag of je het vlees nog proeft, al kan een "haute burger" zeker wel eens smaken. Die simpele primitieve burgers kunnen echter schitteren in hun eenvoud. Ook ideaal om er meerdere van te maken als je wat volk over de vloer hebt.

Lijkt me wel een tof concept: een "smash your burger"-feest waar iedereen zijn eigen hamburger samenstelt.

Ik zou het wel niet "smashfest" noemen, want dat lijkt me eerder iets voor een parenclub. :unsure:

Nou 😂 🙈 daar was ik niet zelf opgekomen… als ik “smashfest” hoor denk ik eerder aan een soort softe boxpartij 😂.

Ik weet niet goed wat je met een “haute” burger bedoelt maar dat recept van Gordon Ramsay komt van een aflevering waar ze restaurants van de ondergang redden. En dit was niet echt een sjiek restaurant (daar serveer je toch niet echt een burger, tenzij tongue in cheek & met wat goud). DIe burger was wel heel populair, een regelrechte hit bij het publiek (dat mocht voorproeven, op straat). En dat komt omdat ie wat meer umami dan een gewone is & zo ongeveer alles wat je erop doet, doe je ook in het gehakt.. en dat is heel erg lekker.. Ik begin spontaan te watertanden. Wij hebben hier ook wel eens wagu bugerpatties gehad (dus kant en klaar) en die zijn zeker ook lekker.. maar geef mij maar die volgens het recept van Gordon.

Nou 😂 🙈 daar was ik niet zelf opgekomen… als ik “smashfest” hoor denk ik eerder aan een soort softe boxpartij 😂.

Ik weet niet goed wat je met een “haute” burger bedoelt maar dat recept van Gordon Ramsay komt van een aflevering waar ze restaurants van de ondergang redden. En dit was niet echt een sjiek restaurant (daar serveer je toch niet echt een burger, tenzij tongue in cheek & met wat goud). DIe burger was wel heel populair, een regelrechte hit bij het publiek (dat mocht voorproeven, op straat). En dat komt omdat ie wat meer umami dan een gewone is & zo ongeveer alles wat je erop doet, doe je ook in het gehakt.. en dat is heel erg lekker.. Ik begin spontaan te watertanden. Wij hebben hier ook wel eens wagu bugerpatties gehad (dus kant en klaar) en die zijn zeker ook lekker.. maar geef mij maar die volgens het recept van Gordon.
Met "haute burger" verwijs ik naar de "haute dog", waarbij de simpele hot dog wordt verheven naar een culinair wonder door toevoeging van allerlei interessante ingrediënten van de wereldkeuken. Je zit dat ook met hamburgers, waardoor je dan bijna 20 euro (of véél meer?) betaalt voor een hamburger. Zo'n hamburger met foie gras of huisbereide kimchi of een of ander obscure umami-toevoeging uit een nog obscuurder eiland in de Japanse prefectuur Shimane kan zeker de moeite zijn, maar soms vind ik simpel en primitief (en goedkoop) ook gewoon goed.

Met "haute burger" verwijs ik naar de "haute dog", waarbij de simpele hot dog wordt verheven naar een culinair wonder door toevoeging van allerlei interessante ingrediënten van de wereldkeuken. Je zit dat ook met hamburgers, waardoor je dan bijna 20 euro (of véél meer?) betaalt voor een hamburger. Zo'n hamburger met foie gras of huisbereide kimchi of een of ander obscure umami-toevoeging uit een nog obscuurder eiland in de Japanse prefectuur Shimane kan zeker de moeite zijn, maar soms vind ik simpel en primitief (en goedkoop) ook gewoon goed.
Kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Keep hamburgers simple. Paar ingrediënten, niks fancy, gewoon puur.

Helaas teveel bullshit concepten, om de prijs van ne croque, burger, hotdog de hoogte in te duwen.

Terug
Bovenaan