De beurs: diepere Fundamentele analyses

coldvinc

Crew Member
Supporter

Welkom in het FA-topic​

Dit topic is bedoeld voor fundamentele analyse (FA): het beoordelen van aandelen en bedrijven op basis van hun cijfers, activiteiten en vooruitzichten.
Hier horen o.a. thuis, uitgebreide:
  • Waarderingsmodellen (bv. DCF, multiples)
  • Analyse van balansen, resultaten, cashflows
  • Sector- en concurrentievergelijkingen
  • Besprekingen van bedrijfsstrategieën en groeiverwachtingen
Niet de bedoeling hier:
  • Korte nieuwsupdates of losse observaties → die horen in Kleine Beursfeiten
  • Technische analyse (grafieken, patronen, indicatoren) → die hoort in het TA-topic
  • Persoonlijke portefeuille-updates → die horen in je persoonlijke portefeuille-topic
Hou er rekening mee dat uitgebreide FA vaak langere posts zijn, maar probeer wel gestructureerd en onderbouwd te schrijven, zodat anderen vlot kunnen volgen en reageren. Bronnen of cijfers vermelden is sterk aanbevolen.

Gebruik dit topic dus om diepgaand in te gaan op bedrijven en waardering, en deel gerust je eigen analyses of inzichten.

De regels: https://www.beyondgaming.be/threads/beurs-regels.37430/#post-1615362

Idd top app. Als ik bewust was van het feit dat ze beursgenoteerd waren had ik al lange tijd terug geïnvesteerd. Nu zou ik wel meer bedachtzaam zijn, bijna iedereen die ik ken heeft het intussen. Ik zou niet verbaasd zijn als hun groeiprognose binnnekort minder groots wordt.

YoY 36% meer (37M -> 50M) daily active users is toch aanzienlijk. Hun subscription base is ongeveer aan hetzelfde tempo toegenomen van 8.6->11.5M. YoY Growth rate van hun subscription base is wel stevig afgenomen van de piek van 74% in jun 22' maar het lijkt mij ergens ook niet onlogisch dat hoe groter je userbase al is, hoe moeilijker het wordt om hoge relatieve growth rates te blijven halen, zeker als je al voorbij het critical mass punt bent.

De YoY growth rates zouden niet in het laatste kwartaal maar vooral in de 3 voorgaande kwartalen gerealiseerd zijn wat waarschijnlijk de grootste reden zal zijn voor de stevige correctie? :unsure: Het lijkt mij toch ook dat men vooral schrik heeft dat AI eerder disruptive dan waarde toevoegend zal gaan werken voor hun business. Maar dan denk ik net als @Racing_Genk dat de brand name hun toch een stevige edge geeft, je zal al met iets véél beter OF iets véél goedkoper van gelijkwaardige kwaliteit moeten afkomen alvorens mensen overschakelen. Ik verwijs dan graag naar Zwift als voorbeeld dat de laatste jaren stevig is opgeslagen van €10 naar €20/maand en dat terwijl er in tussentijd een gratis alternatief gelanceerd werd...

Laatst bewerkt:
In nasleep van alle AI "is going to replace all" sentiment op de beurs is naast de hier reeds besproken SaaS bedrijven ook ADP geïmpacteerd.
Aandeel is tov juni PY -40%. Van 326USD naar 196 USD vandaag. Market cap vandaag is +/-80 miljard USD.

ADP is ook een techbedrijf in de HR industrie. Zoals Workday. Maar waar Workday eerder gefocust is op grote bedrijven (+1000 employees) is de ideale klant van ADP een klein bedrijfje. Maar ze bieden net zoals Workday dus payroll & tax compliance producten aan. Ze hebben ook grote corporates als klant, maar is niet hun focus.

ADP behandelt één op de 6 paychecks van alle werknemers in de USA.

- ze hangen als payroll provider gedeeltelijk af van de bredere jobmarkt, want sommige van hun fees zijn pay per employee (zoals de maandelijkse payroll, da's een basic fee + bedrag per werknemer) vandaar dus dat aandeel onder druk staat.
+ langs de andere kant, ADP profiteert van de hoge interest rates. Ze zamelen al dat geld van die bedrijfjes in en betalen later pas (oa taxes), maar verdienen dus wel interest op die tegoeden net zoals een bank. Zo is 5.8% van hun omzet in 2025 gerelateerd aan deze interest income. Dit is zeer hoge marge business obviously. Dit groeit zowel door de stijging van de rente als dat er meer geld op hun balans staat.
+ zoals iedere SaaS: zeer groot deel zijn recurring costs. Switching costs ook hoog natuurlijk.
- AI impact is er, maar itt tot bij grote bedrijven lijkt me het risico minder groot bij kleinere bedrijven, waar 1 werknemer verschillende taken uitoefent, dan bij Workday. Langs de andere kant zijn ze zelf een groot bedrijf waar er wel AI ingezet kan worden om efficiënter te opereren.
+ in january share buyback programma aangekondigd van 6 miljard USD.
+ Een van de differentiators is ook "Co-employment", waardoor ze al die kleine bedrijfjes tesamen brengen in een pool zodat deze 401k's en andere healthcare plannen kunnen aanbieden net zoals een Fortune500 bedrijf. Zo genieten die kleintjes van voordelen die ze anders niet zouden krijgen. Op die manier zijn ze ook locked-in bij ADP.

Ik volgde het bedrijf al langer, maar stond altijd (te) duur.
Revenue groeit jaar na jaar robust. Vorig jaar aan +7%
Winst groeide sneller aan 8%+ (oa dus door de interest)
EPS groeit ook jaar na jaar.

Aandeel is nu dus sterk gezakt maar ik zie de onderliggende fundamentels niet sterk gewijzigd:
In Q2 2026 was er nog een omzet en EPS beat, maar aandeel bleef dalen.

Daarnaast puur anekdotisch, ken iemand die backend developer is voor ADP in Barcelona. Die praat ook altijd positief over haar werkgever.

Ben van plan deze week nog een eerste kleine aankoop te doen.

Laatst bewerkt:
Opvallend dat ADP met sub-10% omzetgroei aan 16(?)x fwd FCF interessant gevonden wordt en er naar buybacks wordt gewezen als pluspunt. Buybacks aan die waardering zijn oké, maar ik zou toch liever eerst die 4 miljard schulden afgelost zien. Daarnaast toch evengoed groot AI disruptie risico?

Vergelijk dat met Adobe aan <10x fwd FCF met net niet dubbel zo hoge omzetgroei, hogere EPS groei, dubbel zo hoge marges, meer buybacks, ...

No flame voor ADP want is/was idd een kwalitatief bedrijf, maar aan deze waardering word ik er echt niet wild van.

Laatst bewerkt:
Opvallend dat ADP met sub-10% omzetgroei aan 16(?)x fwd FCF interessant gevonden wordt en er naar buybacks wordt gewezen als pluspunt. Buybacks aan die waardering zijn oké, maar ik zou toch liever eerst die 4 miljard schulden afgelost zien. Daarnaast toch evengoed groot AI disruptie risico?

Vergelijk dat met Adobe aan <10x fwd FCF met net niet dubbel zo hoge omzetgroei, hogere EPS groei, dubbel zo hoge marges, meer buybacks, ...

No flame voor ADP want is/was idd een kwalitatief bedrijf, maar aan deze waardering word ik er echt niet wild van.

Denk dat switching costs voor een ADP toch nog pak hoger liggen dan een Adobe.
ADP heeft ook nog managed services terwijl Adobe 100% SaaS is en van dat laatste moet de markt niets weten. (al doen managed services het ook niet bepaald goed aangezien AI dat allemaal gaat overnemen zeker?)

Vanaf nu begint dan ook officeel de ADP (Wilto/Lulplayer) , workday (Spooky), Adobe (Fernando) race.

Evaluaties: 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar.

🚴‍♂️

Zoals traditioneel de verliezer(s) mogen 37 euro aan kotk doneren.

Vanaf nu begint dan ook officeel de ADP (Wilto/Lulplayer) , workday (Spooky), Adobe (Fernando) race.

Evaluaties: 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar.

🚴‍♂️

Zoals traditioneel de verliezer(s) mogen 37 euro aan kotk doneren.
Gezien ik mijn aankopen altijd wil bijhouden (tenzij het verhaal grondig veranderd) zal ik wel meedoen, maar ik zit niet in ADP om snel te cashen. Als alles goed gaat ist minimum 5y. Hopelijk veel langer.

In dat geval doe ik ook mee. Vorige week Mitek Systems gekocht en dat is ook SaaS 🫂

Ik zal de waarom ook duiden, kwestie van het topic wat meer leven in te blazen.

Top down target ik hiermee de explosieve groei aan digitale fraude door AI en dan specifiek de moeilijkheid in het verifiëren van identiteit door deepfakes, voice-imitatie, bewerkte foto's van paspoorten,…wat het sterkst groeiende segment blijkt te zijn na grootschalig onderzoek van 116 miljard transacties volgens https://risk.lexisnexis.com/about-us/press-room/press-release/20260326-ccr-global-fraud

Significant rise in synthetic fraud: More than one in ten frauds (11%) now involve a synthetic identity, representing an eight-fold global increase year over year and making it the fastest growing fraud type globally.

Exact de TAM van oa. Mitek. Uiteraard heeft “de markt” dat ook opgepikt en zie je re-rating bij aandelen met exposure hieraan. Bij het screenen naar pure play exposure vooral stocks tegengekomen met P/E’s van 60+, P/S van 6+, EV/EBITDA van 80+,… en/of obscure micro caps. Enter Mitek Systems met 10x FCF, 11x FWD P/E, PEG 0,6,…soit ja gemakkelijk te googlen wat de metrics zijn.

De vraag is dan waarom het zo goedkoop noteert vs peers. De markt waardeert Mitek vooral nog in overeenstemming met hun legacy business dat fraude oplossingen aanbiedt om papieren cheques via smartphones te verwerken. Historische cash-cow, maar mature en laag-groeiende markt (+ 6% YoY) wantja, wie gebruikt er nog papieren cheques? Q1 2026 cijfers tonen echter inflection point: fraud & identity is op kwartaal en LTM‑ groter geworden dan de legacy business + snellere groei (+30% versus +6% YoY). Met hun legacy business verwerken ze 1B + transacties per jaar en zijn ze al vertrouwde partner bij 95% van alle US grootbanken wat een enorm strategisch distributievoordeel is omdat cross-sellen van hun identity & fraud business veel eenvoudiger is tov concurrenten die de relatie nog moeten opbouwen (Pricing power van hun monopolie legacy business is geen investment these, maar wel mooi meegenomen btw)

Bij earnings wil ik een groter wordend marktaandeel van identity & fraud zien versus legacy. Als de rest ook oké is => upsize en grote positie

Bij earnings wil ik een groter wordend marktaandeel van identity & fraud zien versus legacy.

Dit gezien bij earnings + in de guidance.

strategisch distributievoordeel is omdat cross-sellen van hun identity & fraud business veel eenvoudiger is tov concurrenten die de relatie nog moeten opbouwen (

Dit gehoord in de call en bewezen door bestaande klanten (twee grote US banken) binnen te halen op hun fraude platform.

Als de rest ook oké is

Beat op alles, maar niks spectaculair. Minpunt: margins van fraude segment wordt niet apart gerapporteerd.

All-in all thesis confirming dus geupsized, maar voorlopig nog geen core (en dus geen echt grote) positie.

Terug
Bovenaan