De Bijenkorf weigert terugbetaling van retourzending

KBR

Active member
Ik heb een online bestelling geplaatst bij de toch wel bekende winkel De Bijenkorf t.w.v. €182. Ik heb de aankoop geretourneerd en het pakket is verloren gegaan door BPost.

De Bijenkorf heeft mij een retourlabel bezorgd. Ik heb het retourpakket naar een postpunt gebracht en een bewijs gekregen van de retourzending. Het pakket blijft "in verwerking" staan bij BPost. De Bijenkorf weigert alle medewerking en weigert een terugbetaling, zelfs na het bezorgen van het retourbewijs.

Volgens de wetgeving zijn zij verantwoordelijk voor de retourzending aangezien zij het retourlabel hebben betaald en aan mij bezorgd hebben. Ik heb klacht ingediend bij het ECC, hun antwoord kunnen jullie hieronder lezen.

nVwAQ3Z.png

Op de website van het ECC staat: (scenario 1 is van toepassing)

0AlEfFY.png

Ik vrees dat verdere juridische stappen mij meer geld gaan kosten dan het aankoopbedrag van €182.

Ik heb met Visa betaald en zal via deze weg ook een claim indienen.

Op Trustpilot regent het ook klachten: https://nl-be.trustpilot.com/review/www.debijenkorf.nl

Wat raden jullie aan? Wat kan ik verder nog proberen?

Ik wil iedereen alvast waarschuwen voor De Bijenkorf. Ze verkopen o.a. dure designer merkkleding. Stel je voor dat iemand dit meemaakt met een bestelling van enkele duizenden euro's...

Laatst bewerkt:
De EU-procedure voor kleine geschillen kost een 80-tal euro en verloopt schriftelijk.
Dan is dit misschien wel de moeite om te proberen. Ik denk dat ik sterk in mijn schoenen sta. Ik vermoed dat ik de procedure kan winnen en de kosten op hen kan verhalen?

Ja, lijkt me dat je gewoon alles terugkrijgt via je visa. Dat zet nog eens extra druk/kosten op de bijenkorf vanuit visa zelf (ik dacht dat ze voor chargebacks ook moesten betalen).
Maar lijkt me klaar en duidelijke zaak eigenlijk, zeker gezien je correspondentie met officiële instanties.

Ik wou toch nog even een update geven.

Visa heeft vandaag beslist dat ze het geld gaan terugvorderen van De Bijenkorf! Ik krijg dus gelijk en mijn geld terug. En ja, 5 maanden, zo lang heeft de procedure dus geduurd.

Het is een bekende webshop en hun gedrag verbaast mij. Dat had ik niet verwacht van zo een gevestigde waarde. Maar goed, iedereen is bij deze gewaarschuwd. Ik zou er wel opnieuw durven bestellen omdat ik nu weet dat ik mijn gelijk zal halen via Visa als het in de toekomst nog eens gebeurt. Bepaalde dingen zijn er soms nu eenmaal goedkoper dan bij de concurrentie.

Visa heeft vandaag beslist dat ze het geld gaan terugvorderen van De Bijenkorf! Ik krijg dus gelijk en mijn geld terug. En ja, 5 maanden, zo lang heeft de procedure dus geduurd.

Het is een bekende webshop en hun gedrag verbaast mij. Dat had ik niet verwacht van zo een gevestigde waarde. Maar goed, iedereen is bij deze gewaarschuwd. Ik zou er wel opnieuw durven bestellen omdat ik nu weet dat ik mijn gelijk zal halen via Visa als het in de toekomst nog eens gebeurt. Bepaalde dingen zijn er soms nu eenmaal goedkoper dan bij de concurrentie.

Je hebt dus enkel via VISA geprobeerd je geld terug te vorderen en niet via een juridische procedure?

Pijnlijk toch wel zo'n cases... slechte PR voor de webshop, ze hebben al kosten gemaakt voor de communicatie hieronder en nu moeten ze finaal toch nog het bedrag terugbetalen + fee van Visa. Finaal gaat hen dat dus een pak meer kosten dan €182 en een niet echt tevreden klant erbij die het verhaal dan ook nog eens verspreid... goed ook om te weten dat de Visa verzekering tussen komt in dit soort cases.

Nadat ik het bedrag van Visa terug heb gekregen heb ik nog eens bij hun klantendienst geïnformeerd waarom ze dat bedrag niet meteen hebben vergoed en waarom dit zolang heeft moeten aanslepen met als gevolg extra kosten voor hen. Hun antwoord:

8I6sdY5.jpeg

Hahaha ongelooflijk. 😂 🤣 Maar ik heb dus wel een cadeaubon van €50 gekregen. Echt idioten die daar werken. 😂

Ze gokken er dus gewoon op dat je geen claim indient. Alsof ze dit niet op voorhand wisten... Internet staat vol met gelijkaardige klachten van andere gedupeerden van De Bijenkorf.

Laatst bewerkt:
Hi. Wie kan mij informeren of helpen. Ik heb nu een 3 tal dozen met totaal 4 producten ter waarde van 300 retour gestuurd aan de Bijenkorf, voorzien van het label dat zij meestuurde voor het retourneren. Geen van deze dozen zijn aangekomen zeggen en hangen nog ergens. Bij dhl kom ik ook niets verder. De bijenkorf neemt geen enkele verantwoordelijkheid. Dan had ik de artikelen masr ver ekerd moeten terug sturen. Ik heb betaald met mijn Mastercreditcard waar ik een aankoopverzekering heb. Ook daar krijg ik nul op request. Aankoop verzekerimg geldt alleen voor beschadigde of gestolen spullen en bij retour heb ik ahw afstand gedaan van de spullen dus geldt de verzekering niet !!! Ongelooflijk. Dit ruikt naar oplichting

Je moet niet via de extra verzekering van je bank gaan, maar de aankoop betwisten (ik denk toch dat dat hetgene zal zijn wat de thread starter hier zal gedaan hebben):

Er zijn her en der wel aanwijzingen te vinden dat juridisch degene die de retourzending betaalt ook de opdrachtgever is en dus het risico op zich neemt. Ik dacht dat het bij de thread starter ook zo beargumenteerd was.
Dit is in ieder geval wat ik zou doen in jouw geval.

Hi. Wie kan mij informeren of helpen. Ik heb nu een 3 tal dozen met totaal 4 producten ter waarde van 300 retour gestuurd aan de Bijenkorf, voorzien van het label dat zij meestuurde voor het retourneren. Geen van deze dozen zijn aangekomen zeggen en hangen nog ergens. Bij dhl kom ik ook niets verder. De bijenkorf neemt geen enkele verantwoordelijkheid. Dan had ik de artikelen masr ver ekerd moeten terug sturen. Ik heb betaald met mijn Mastercreditcard waar ik een aankoopverzekering heb. Ook daar krijg ik nul op request. Aankoop verzekerimg geldt alleen voor beschadigde of gestolen spullen en bij retour heb ik ahw afstand gedaan van de spullen dus geldt de verzekering niet !!! Ongelooflijk. Dit ruikt naar oplichting
Je kunt ze dan misschien de mededeling geven dat zij het dan hadden moeten verzekeren. Volgens deze informatie alvast :

Wie is verantwoordelijk voor verloren of beschadigde retourzendingen?

Dat hangt ervan af.
  • Bood de handelaar gratis retourneren aan, bv. door u een voorafbetaald terugzendlabel te bezorgen, dan is hij verantwoordelijk en moet hij u terugbetalen.

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn retourzending via DHL met hun verzendlabel verstuurd ( al begin mei) en krijg steeds nul op het request. Via Paypal geprobeerd en zij zeggen nu dat ze alleen aankoopbescherming bieden. Ik heb met Amex betaald, zij zeggen via Paypal etc. heb nu mijn rechtsbijstand ingeschakeld.

Als het een waarschuwing mag zijn: ik heb in het verleden problemen gehad met twee webshops - beiden waren Nederlands.

Kreeg zeer arrogante antwoorden terug. Eentje dreigde zelfs met mij te doxxen/belasteren op Linkedin. Ik vermoed dat er een iets anders ondernemersklimaat heerst en dat ze er vaak mee wegkomen. Die laatste heb ik overigens bij ongeveer elke Nederlands consumentenorganisatie aangegeven. Kwestie dat ze wat dossieropbouw hebben moest deze dat nog bij anderen lappen.

Terug
Bovenaan