De Eindejeaarslijstjes - De beste van 2025

DaFreak

Well-known member
Crowdfunder FE
Best-movies-2025-copy-1392x751.jpg.webp

Zoals elk jaar is het deze periode weer tijd voor de traditionele lijstjes thread. Wat waren jouw favoriete films dit jaar?

Geen fantastisch jaar maar zeker ook geen slecht. Laatste weken niet zoveel tijd gehad dus ik hoop dat ik nog serieus wat aan de greats kan toevoegen komende maand. 🤞

> Great
1) Weapons
2) Mickey 17
3) The Life of Chuck
4) Bring Her Back
5) Avatar: Fire & Ash
6) Bugonia
7) 28 Years Later
8) One Battle After Another

> Good
9) Caught Stealing
10) Materialists
Predator: Badlands
A House of Dynamite
The Rule of Jenny Pen
Sinners
The Phoenician Scheme
Eddington
Drop
Last Breath
Superman
Companion
The Long Walk

> Ok
Elio
F1: The Movie
How to Train Your Dragon
Lilo & Stitch
The Fantastic Four: First Steps
The Ugly Stepsister
The Bad Guys 2
M3gan 2.0
Novocaine
Final Destination: Bloodlines
Dangerous Animals
Opus
Tron: Ares
The Gorge
Warfare
The Monkey
Frankenstein
Death of a Unicorn
The Roses
Mountainhead
KPop Demon Hunters
Black Bag
The Amateur
A Complete Unknown
Roofman
Heads of State
Heart Eyes
The Thursday Murder Club

> Meh
Jurassic World: Rebirth
Nobody 2
The Running Man
A Big Bold Beautiful Journey
Until Dawn
The Conjuring: Last Rites
The Naked Gun
Fountain of Youth
Predator: Killer of Killers
Mission Impossible: The Final Reckoning
Thunderbolts*
Electric State
Captain America: Brave New World

> Sux
The Accountant 2
Good Fortune
Him
A Minecraft Movie
A Working Man
Freakier Friday
Love Hurts
Den of Thieves: Pantera

Ik moet nog enkele serieuze kanshebbers bekijken;
I Swear, Hamnet, Sentimental Value, Rental Family, Zootopia 2, Marty Supreme, It Was Just an Accident, Nuremberg, Train Dreams, No Other Choice, The Testament of Ann Lee, The Last Viking, Wake Up Dead Man, Twinless, The Ballad of Wallis Island, Eternity, Code 3, Sorry Baby, Sisu: Road to Revenge, Sirat, Is This Thing On?, Ella Mcckay, Arco, Wicked: For Good, Blue Moon, Ballerina, The Lost Bus, Shelby Oaks, L'Etranger, Together, Anniversary, Jay Kelly, If I Had Legs I'd Kick You, Lurker, The Housemaid, In Your Dreams, Sovereign, The Mastermind, The Smashing Machine, Steve, Dracula, Die My Love, Good Boy, Black Phone 2, Dead of Winter, Eenie Meanie, After the Hunt, The Woman in Cabin 10, Ballad of a Small Player, The Legend of Ochi, Locked, Keeper, Anemone, Wolf Man, Anaconda, Alpha, Sketch

Voor TV was het weer een enorm goed jaar. Zo een goed jaar dat ik nog niet de helft gezien heb van wat ik zou willen zien. Zo staan Task, The Chair Company, Peacemaker, IT: Welcome to Derry, Untamed, Man on the Inside, Death by Ligthning, Strange New Worlds, Black Rabbit, Fallout, The Beast in Me, Dying for Sex, Squid Game, ... nog steeds op het programma. Kan dus nog niet direct een best of lijstje maken maar van wat ik al wel gezien heb zijn dit de series van dit jaar die me tot nu het meeste zijn bijgebleven; Common Side Effects, Paradise, Adolescence, Alien: Earth, The Pitt, Poker Face, The Rehearsal, Pluribus, The Studio, Black Mirror, The Last of Us, The White Lotus, Your Friends & Neighbors, Dept. Q, Severance, Murderbot, American Primeval, Silo & Andor

Das de top 10 op een totaal van 18 films.

Maar 1 gebuisde en dat is James Gunn zijn Superman.

Zoals altijd, nog veel te weinig gezien. Zelfs sommige obvious kanshebbers als Sentimental Values en It Was Just a Accident, die hier al zijn gekomen en gegaan in de cinema, nog niet gezien. Ik verwacht in januari een goeie inhaalmanoeuvre te doen en hopelijk kan ik tegen dan een deftige lijst samenstellen. But for now...

1. One Battle After ANother
2. Sinners
3. The Mastermind
4. The Left-Handed Girl
5. 28 Years Later
6. The Naked Gun
7. The Love that Remains
8. Weapons
9. The Phoenician Scheme
10. Bugonia

Van mijn 250+ bekeken films dit jaar zijn er maar 6 van 2025. :oink:

1. Warfare
2. Nuremberg
3. Mission Impossible: Dead Reckoning part 2
4. The Lost Bus
5. Jurassic World: Rebirth
6. A Working Man

Ik ga helaas niet meer naar de cinema en moet dus wachten tot de nieuwe releases goedkoop genoeg op VOD komen of op een van de streamingdiensten. Het wordt daardoor zinloos om een deftig eindejaarslijstje op te stellen want ik heb maar een paar films van mijn watchlist kunnen zien. Vanaf plaats 5 zitten we al in 3.5 sterren gebied. Geduld is een deugd!

Gezien (obv Letterboxd jaartal + The Brutalist waarvan ik toevallig weet dat die hier begin dit jaar uitgekomen is):
  1. The Brutalist
  2. Sinners
  3. Train Dreams
  4. Weapons
  5. Black Bag
  6. 28 Years Later
  7. Mickey 17
  8. The Naked Gun
  9. Splitsville
  10. Predator: Killer of Killers
  11. The Materialists
  12. Frankenstein
  13. The Phoenician Scheme
  14. Warfare

Nog op de watchlist (een deel ervan heeft sowieso pas release in 2026 in België, denk ik):
  • One Battle After Another
  • The Mastermind
  • Bugonia
  • Eddington
  • No Other Choice
  • Mission Impossible Dead Reckoning Part 2
  • Jay Kelly
  • Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery
  • Highest 2 Lowest
  • Sentimental Value
  • Hamnet
  • Die, My Love
  • If I Had Legs I'd Kick You
  • It Was Just An Accident
  • Sirat
  • The Secret Agent
  • The Voice Of Hind Rajab
  • Queer
  • Sound of Falling
  • I'm Still Here
  • ...

De 2024 toppers die hier maar eerst begin dit jaar verschenen had ik reeds opgenomen in vorig eindejaarslijstje. Maar wat extra belichting daarvoor is altijd een plus. Naast the Brutalist had je ook nog Bird die zelfs mijn top 5 haalde. Ook Flow verscheen hier maar in januari en was top. Queer was speciaal, prolly wel één van Guadagnino's minder maar nog steeds meer dan het kijken waard. Verder had je ook nog Robbie Williams zijn biopic als aap, Better Man, die veel beter was dan verwacht. Ook Goodrich, A Real Pain en Babygirl waren het kijken waard maar vielen voor mij wel vrij ver uit de top.

UqSEn7i.png

Geen absoluut topjaar maar zeker niet slecht! Tot aan Mission Impossible zijn het 4-sterrenfilms voor mij.
Nu ik het nog eens bekijk zou Black Bag misschien wat hoger mogen die was pure fun.

Enkele top 20 kanshebbers die ik nog moet zien: Sirat, The Secret Agent, Frankenstein, Roofman, It Was Just an Accident, Hamnet, No Other Choice, Predator Badlands, The Phoenician Scheme.

The Running Man durf ik niet kijken omdat mijn hart geen Edgar Wright teleurstelling meer aankan.

Maar 14 titels gezien uit 2025:

Great
One Battle After Another
Bugonia
Weapons
Our Girls
Eddington
Bring Her Back

Sinners
The Phoenician Scheme
Mickey 17

Okay

Meh
The Roses
Companion
Freakier Friday
Steve

Best watches of this year
Mommy (2014)
The Beasts (2022)

UqSEn7i.png

Geen absoluut topjaar maar zeker niet slecht! Tot aan Mission Impossible zijn het 4-sterrenfilms voor mij.
Nu ik het nog eens bekijk zou Black Bag misschien wat hoger mogen die was pure fun.

Enkele top 20 kanshebbers die ik nog moet zien: Sirat, The Secret Agent, Frankenstein, Roofman, It Was Just an Accident, Hamnet, No Other Choice, Predator Badlands, The Phoenician Scheme.

The Running Man durf ik niet kijken omdat mijn hart geen Edgar Wright teleurstelling meer aankan.
Eindelijk wat liefde voor Naked Gun. :love:

Eindelijk wat liefde voor Naked Gun. :love:
Leukste verrassing van het jaar! Ze hebben perfect de formule van de Leslie Nielsen classics naar deze tijd vertaald. Om de paar minuten wel eens luidop zitten lachen. Zo mogen ze er gerust elk jaar een paar maken we hebben meer pure komedies nodig.

Maar 9 films van 2025 gezien dus neem het met een korrel zout:
  1. Weapons
  2. Predator: Killer of Killers
  3. The Monkey
  4. Bring Her Back
  5. Materialists
  6. Companion
  7. Jurassic World: Rebirth
  8. The Wrong Paris
  9. Wolfman

Maar 9 films van 2025 gezien dus neem het met een korrel zout:
  1. Weapons
  2. Predator: Killer of Killers
  3. The Monkey
  4. Bring Her Back
  5. Materialists
  6. Companion
  7. Jurassic World: Rebirth
  8. The Wrong Paris
  9. Wolfman
Weinig hierover horen praten, maar dit was zo een aangename verrassing voor mij. Een predator tegenover 3 strijders uit verschillende tijdperken zetten. :love:

De scene met de Predator tegenover 1 samurai en 1 shinobi! Chef's kiss! Eindelijk een film die met stijl en glans een droomgevecht weergeeft gelijk je zou hopen dat het eruit ziet.

Misschien moet ik ze nog eens een kans geven want Naked Gun en Killer of Killers zitten voor mij bij the bottom of the barrel voor 2025 en met al dat lof ervoor hier heb ik het gevoel dat ik iets mis. 😅 Naked Gun herkansen gaat moeilijk zijn want vond de jokes de eerste keer al tamelijk ondermaats dus die gaat nu eerder nog fletser overkomen.

Killer of Killers wil ik nog wel eens proberen. Die kwam hier binnen als zo'n dertiende in een dozijn anime actie films die je op netflix terug vindt. Het concept zelf lijkt mij zoiets dat in een board room beslist werd; we hebben nu de predator vs indianen gezien in Prey en dat had success dus wat als we nu de predator eens tegen samurais en vikings laten vechten?! Die ratelt maar van ongeinspireeerd fight naar fight maar niets ervan komt echt binnen omdat er in zo'n anthology waarin men 3 films ineen propt niet deftig geïnvesteerd kan worden in verhaal of personages waardoor je er geen band mee opbouwt. Killer of Killers moet het duidelijk volledig hebben van zijn actie maar die vond ik precies niet bepaald spectaculair of mooi in beeld gebracht? Zal wel aan mij liggen want over het algemeen wordt die best goed onthaald. Geen idee waarom die voor mij zo slecht klikte maar wil hem dus later nog wel is herkansen.

Leuk om Sentimental Value op #1 te zien in @utred zijn lijstje. Is serieus wat buzz rond en zelf dus ook tamelijk hoge verwachtingen voor. Trier scoorde al 3x voor mij met Worst Person in the World, Thelma en Oslo, August 31 dus hopelijk trapt hij ook deze weer in doel. Staat hier sowieso voor één van komende dagen op de planning. Sentimental Value, samen met It Was Just an Accident, Hamnet, Sinners en One Battle After Another momenteel prolly frontrunners voor de best picture oscar nominatie.

2025 films die ik gezien heb (releasedatum van imdb)

Toppers staan in't vet
Goed staat in italic
De rest was gewoon ok

One Battle After Another
How to Train Your Dragon
F1: The Movie
Bugonia
Sinners

Frankenstein
Weapons
Wake Up Dead Man
Nuremberg
Predator: Killer of Killers

Mission: Impossible - The Final Reckoning
Warfare
Superman
Sorry, Baby

Bring Her Back
Thunderbolts*
Roofman
The Ugly Stepsiste
r
Sisu: Road to Revenge
The Fantastic Four: First Steps
Caught Stealing
Companion

Ballerina
The Lost Bus
Nonnas
The Long Walk
The Roses
Black Bag
Mickey 17
Together

The Gorge

Lilo & Stitch
Elio
Deep Cover
28 Years Later
The Phoenician Scheme
Eddington
If I Had Legs I'd Kick You
Last Breath
The Thursday Murder Club

Good Fortune
She Rides Shotgun
Novocaine
The Running Man
A House of Dynamite
The Naked Gun
Dangerous Animals
Nobody 2
Materialists
Karate Kid: Legends
Den of Thieves: Pantera
The Conjuring: Last Rites
Patsers
Die My Love
Black Phone 2
Dead of Winter
Good Boy

Drop
Hallow Road
M3GAN 2.0
Heart Eyes
Jurassic World: Rebirth
The Monkey
Influencers
Death of a Unicorn
Eenie Meanie
The Legend of Ochi
Until Dawn
Opus
V/H/S/Halloween
Marshmallow
A Minecraft Movie
Captain America: Brave New World
Wolf Man
Clown in a Cornfield
Highest 2 Lowest
The Old Guard 2
Fear Street: Prom Queen

Ik ga helaas niet meer naar de cinema en moet dus wachten tot de nieuwe releases goedkoop genoeg op VOD komen of op een van de streamingdiensten. Het wordt daardoor zinloos om een deftig eindejaarslijstje op te stellen want ik heb maar een paar films van mijn watchlist kunnen zien. Vanaf plaats 5 zitten we al in 3.5 sterren gebied. Geduld is een deugd!

Gezien (obv Letterboxd jaartal + The Brutalist waarvan ik toevallig weet dat die hier begin dit jaar uitgekomen is):
  1. The Brutalist
  2. Sinners
  3. Train Dreams
  4. Weapons
  5. Black Bag
  6. 28 Years Later
  7. Mickey 17
  8. The Naked Gun
  9. Splitsville
  10. Predator: Killer of Killers
  11. The Materialists
  12. Frankenstein
  13. The Phoenician Scheme
  14. Warfare

Nog op de watchlist (een deel ervan heeft sowieso pas release in 2026 in België, denk ik):
  • One Battle After Another
  • The Mastermind
  • Bugonia
  • Eddington
  • No Other Choice
  • Mission Impossible Dead Reckoning Part 2
  • Jay Kelly
  • Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery
  • Highest 2 Lowest
  • Sentimental Value
  • Hamnet
  • Die, My Love
  • If I Had Legs I'd Kick You
  • It Was Just An Accident
  • Sirat
  • The Secret Agent
  • The Voice Of Hind Rajab
  • Queer
  • Sound of Falling
  • I'm Still Here
  • ...
The Brutalist is van 2024, heeft ook meegedaan aan Oscars van jaar 2024

The Brutalist is van 2024, heeft ook meegedaan aan Oscars van jaar 2024
Ik weet het, daarom dat ik er ook specifiek bij zette dat die dit jaar hier uitgekomen is. In mijn hoofd is dat ook een film van 2024 maar ik had 'm niet op de lijst vorig jaar gezet en wou 'm toch in de verf zetten.

Eerlijk gezegd is voor mij de wereldpremière bepalend voor het jaartal. Iedereen beschouwt pakweg Raging Bull als een film uit 1980 terwijl die volgens imdb pas in 1981 in de meeste andere landen naast de VS uitgekomen is.

Bugonia en de nieuwe Knives Out nog niet gezien, dus misschien zou er nog het 1 en ander veranderen, maar dit is mijn zo goed als definitieve lijst voor '25. Toch een groot deel in de cinema gezien wat zeker invloed had op mijn beleving en ranking (bvb een Warfare zal anders binnenkomen thuis in de zetel ipv in de ciné, meen ik).

++
1. One Battle After Another
2. Warfare
3. The Phoenician Scheme
4. Weapons
5. Mickey 17
6. Bring Her Back
7. 28 Years Later
8. Caught Stealing

+
9. The Roses
10. Frankenstein
Sinners
Black Bag
The Monkey
How To Train Your Dragon
Anaconda
Fantastic Four

+-
Companion
Wolfman
Thunderbolts
Minecraft

-
Jurassic World Rebirth
Als grote fan van Jurassic Park doet het me pijn om dit te moeten zeggen: Jurassic World Rebirth is het slechtste film die ik dit jaar zag in de cinema.
Ballerina:
Ana de Armas alleen kon de meubelen niet redden: Ballerina was all over the place en is een gedrocht van een film

Volgende films gezien uit 2025 (volgens IMDb), gesorteerd volgens gegeven scores:
  1. Bugonia
  2. One Battle After Another
  3. Eddington
  4. Weapons
  5. Mickey 17
  6. Black Bag
  7. Elio
  8. Caught Stealin
  9. The Legend Of Ochi
  10. Warfare
  11. Honey Don't!
  12. Materialists