De energiethread

Daarnaast, moeten we niet te snel een beslissing lijken te verwachten over de problematiek en het in oktober gevraagde verslag of we energietekorten zouden kunnen hebben. En of er dan ook kerncentrales verlengd zouden worden of andere maatregelen genomen.
Zelfs al beslissen ze morgen .. Engie reageerde alweer 'asap' dat het nu al te laat is en het 100% onmogelijk is om enig kerncentrale nu nog te verlengen. Kort gezegd: De lichten gaan uit! Amen!

Maar ja Engie zegt ALTIJD dat iets ONmogelijk is. Een centrale bijbouwen gaat ook niet zeker? :unsure:

Lijkt me gewoon dat ze er weer geld voor willen ontvangen van vadertje staat. :tongue:

Maar ja Engie zegt ALTIJD dat iets ONmogelijk is. Een centrale bijbouwen gaat ook niet zeker? :unsure:

Lijkt me gewoon dat ze er weer geld voor willen ontvangen van vadertje staat. :tongue:

Mensen denken precies dat een kerncentrale even simpel in elkaar steekt en te runnen valt als een strijkatelier.

De Belgische reactoren werken met vergunningen van 10 jaar. De looptijd van de vergunningen is gealigneerd op de sluitingsdatum zoals vastgelegd in de wet op de kernuitstap (enfin, eerder omgekeerd: sluitingsdatum gealigneerd op einde vergunning).

Je kan dus geen enkele centrale ook maar één dag langer openhouden dan gepland zonder:
-Een wetswijziging
-Een nieuwe vergunning

Aangaande dat eerste: de regering verklaart nu al sinds begin dit jaar dat ze kerncentrales langer willen openhouden. Maar op wetgevend gebied is er 0 werk gebeurd.
Aangaande dat tweede: de RvS heeft gesteld dat in geval van een verlenging de hele procedure moet doorlopen worden, inclusief de transnationale bevragingen. Dat is dus een gigantisch werk. Daarnaast worden er enkel nog vergunningen gegeven voor reactoren die aan de allerlaatste veiligheidsvoorschriften voldoen. De reactoren waarover nu sprake is voldoen daar niet aan en het zou ettelijke honderden miljoenen kosten -en langdurige werkzaamheden vergen- om ze up to date te krijgen en om dus een nieuwe vergunning vast te krijgen.

Kans dat Engie die kosten gaat maken zonder zekerheid en zonder boter bij de vis? Nihil. Kans dat eender welk ander privébedrijf dat zou doen in hun positie? Nihil.

Tijdens de vorige regeerperiode heeft Engie aan het kabinet Marghem laten weten dat een verlenging toen beslist moest worden. Het kabinet heeft niet gereageerd op de brieven.
Aan het begin van deze regeerperiode heeft Engie gezegd dat een verlenging toen beslist moest worden. De Croo's antwoord was dat de regering de timing wel ging bepalen, en dat in het regeerakkoord stond dat de evaluatie pas later zou plaatsvinden.

Dit is gewoon de boomerang die terug in het gezicht vliegt. Alleen zal hij ons, de gewone mens, in het gezicht raken, en slechts in mindere mate diegene die de boomerang gegooid heeft.

Ik zeg niet dat Engie ongelijk heeft. Maar ze zeggen al 'asap' dat het nog onmogelijk is om de centrales te verlengen = Dat is eigenlijk (in theorie alvast) niet (helemaal) waar.

Alles kan, maar dat kost inderdaad veel geld -wegens rijkelijk laat- (en toegevingen van de overheid om bijvoorbeeld sneller vergunningen af te leveren), en waarom zou Engie dat zelf (willen) betalen?

Dus wie krijgt de factuur finaal in de bus? Jij en ik.

Dit is gewoon de boomerang die terug in het gezicht vliegt. Alleen zal hij ons, de gewone mens, in het gezicht raken, en slechts in mindere mate diegene die de boomerang gegooid heeft.
Inderdaad, jammer maar helaas. :headshake:

Klinkt als een beurtrol voor examentoezicht. Jij moet geen toezicht doen, want hebt vorige periode al toezicht gedaan.

Sowieso zijn er oplossingen.

*Een zware omvormer van 3000 watt en je bedrijfswagen heel de nacht laten draaien.
* Een stroomgroepje op rooie mazout of benzine
*Een micro-wkk in eilandbedrijf
* Een ups

1) enkel als je snel een ontslag wegens oneigenlijk gebruik aan uw broek wenst
2) Voorzie dan ook al maar een verlengkabel en beperkt verbruik want koppelen aan uw energienetwerk mag zomaar niet. Synchroniseren dat die opstart op het moment dat uw energienetwerk uitvalt en afspringt op het moment dat het energienetwerk terug opkomt (dus online versie) is niet zo evident. Om nog maar te zwijgen over de kost van de brandstof om energie te maken maar vooral de milieu en geluidsregels die je met de voeten treed. En waar je dus boeten voor kan krijgen.
3) Een ups is leuk voor een modem of dergelijke te voorzien. Maar in residentiële omgevingen (alhoewel dit ook geldt in niet residentiële omgevingen) laat u dat toe om 30 minuten te overbruggen. Niet de 3 - 4 u dat men u normaliter uitschakelt. Je zou eventueel een thuisbatterij kunnen plaatsen, maar goedkoop is dat nu ook niet, evident dat die zonder net zomaar actief blijft is het ook niet (al kan dat wel, maar is niet noodzakelijk standaard voorzien bij een gewone thuisbatterij) en ik hoop voor u dat die batterij dan ook vol geladen is en niet in ontladingsmodus zijn. Kortom meh...

Los van de mogelijke tekorten staat de elektrificatie haaks op de capaciteit in ons land. Fossiele brandstoffen overboord gooien is nog niet aan de orde. Ik ben volop bezig met uitzoeken wat de beste oplossing is voor de toekomst, naast uiteraard het energieverbruik beperken.
De beste oplossing hangt af van de toekomstige visie. Verandert de visie dan verandert ook de beste optie. En de trackrecord op dat gebied voor de lange termijn is in België nu ook niet zodanig betrouwbaar.

Het idee om onafhankelijk te zijn van de toevoer van dure energie uit het net doet mij glimlachen. Ik heb geen glazen bol, maar ik vermoed dat 15 ct/kwh voor gas het nieuwe normaal gaat worden.
Dat is een utopie. Aangezien als jij op kleine schaal dat zou kunnen doen, dan is het al zeker veel interessanter om dit op grote schaal te realiseren.

Je kan misschien uit Vlaanderen komen, maar je moet nu ook niet jommeke gaan spelen hé :p.

Engie reageerde alweer 'asap' dat het nu al te laat is en het 100% onmogelijk is om enig kerncentrale nu nog te verlengen.
Kort gezegd: De lichten gaan uit! Amen!

Maar ja Engie zegt ALTIJD dat het ONmogelijk is. Een centrale bijbouwen gaat ook niet zeker? :unsure:

Neen, ze leggen gewoon de vinger aan de pols. Wil je zaken aanpassen dan moet je eerst en vooral de wetgeving aanpassen. Want zolang die wetgeving niet aangepast is, is dat allemaal theoretisch gewauwel.
En zelfs met de wetgeving veranderd, is het allemaal zo evident niet. Ook hetgeen men technisch voorstelt in betrekking tot dat uitrekken van de brandstof... is nonsens. Koop dan gewoon de brandstof over van de fransen hun kerncentrales die plat liggen hé... als dat het probleem is. Maar dat is het probleem niet, het probleem is dat om veilig te werken er regels zijn en revisies moeten gebeuren en dit volgens de juiste procedures. En die op voorhand gepland moeten worden. Niet effe tussen de soep en de patatten door een paar juristen die niet kunnen tellen wat balonnetjes laten opgaan van zo doen we dit, terwijl we al de geëigende regels voor de veiligheid gewoon langs ons neer leggen.

Of anders gezegd, meer actie minder gepalaver.
Het feit dat men zelfs NU, wanneer het 5 na 12 is, nog altijd niets beslist. Stemt mij dieptreurig. Dit had best tijdens de vorige regering al besloten geweest. Bij uitstel dat, liefst bij de start van de regering. En als dat niet mogelijk was ten laatste op het moment dat Engie erom verzocht had.
Dan was het waarschijnlijk nog niet evident geweest. Maar als je als regering het beter weet. Dan moet je niet verwonderd zijn dat zo een standpunt u achteraf in uw achterste bijt als je uw woorden terug moet inslikken. Terwijl je eigenlijk in die volledige termijn dat je ze aan het inslikken bent nog geen iota hebt gedaan om effectief die zaken ook te faciliteren.
Zeg nu zelf... hoe fragging betrouwbaar kom je over als zelfs nu... er nog geen sikkepit is veranderd aan de wetgeving om hetgeen je hoopt gedaan te krijgen ook effectief uit te voeren?

Allez... ik krijg de vibe van nu een overeenkomst te maken met Engie. Dan de wetwijziging er door te duwen. Allerhande beroepsprocedures van verschillende entiteiten waardoor die wetgeving nog verder vertraagt. Waarna de regering dan Engie op zijn kop geeft dat ze niet rond zouden zijn in tegenstelling tot de gemaakte afspraken.
Ik moet eerlijk zijn, ik krijg het daar ook niet direct warm van hoor... om dan als bedrijf te gaan zeggen, ja hoor wij springen. Zeker niet als je dan ook nog eens als bedrijf het op meerdere keren hebt aangehaald dat je die beslissing NU, NU nodig hebt. Als multinational of afgevaardigde ervan zou ik dan ook denken van uw bananenrepubliek kan voor mijn part de boom in...

Of je moet er door uw neus voor betalen... hoe zou je zelf zijn als men U professioneel op die manier zou behandelen?

Waarom is het zo een big deal om gewoon nieuwe kerncentrales te bouwen?

1) europese veiligheids-, milieu,...regels zijn een pak strenger dan toen de vroegere kerncentrales gebouwd waren.
2) NIMBY principe dat nog erger is tgv de nog hogere bevolkingsdichtheid
3) De huidige kerncentrales zijn nog altijd afhankelijk van gedolven splijtstoffen die niet makkelijk te verkrijgen zijn of niet in onze contreien. En moeten dus ook aangekocht worden (prijs)
4) de prijs om een kerncentrale te zetten is niet goedkoop. Heeft een enorm grote front-upkost (al kan je die kost beter rentabiliseren indien je zijn volledige levenstermijn met refresh neemt (ergo 75 jaar)) maar ook een hoge gebruikskost (windmolen die draait die draait, worst case scenario vlamt die op... incident bij een kerncentrale is niet iets om naar uit te kijken)
5) Er is geen enkele verzekeraar die een kerncentrale verzekert en dus een risico waar bedrijven dan ook niet scheutig op zijn
6) de overheid moet dit dus subsidiëren. Want een marktcase is er niet bij de goedkope prijzen van het verleden. En alle studies uit het verleden hebben zich gebaseerd op dit prijsniveau waardoor zonder die subsidie een kerncentrale in principe niet levensvatbaar is.
7) een nieuwe kerncentrale is ook niet nodig als je gewoon uw huidige kerncentrales voor 20 jaar kon verlengen voor een fractie van de investeringskost van 1 nieuwe kerncentrale. Waarna je nog een beetje de kat uit de boom kon kijken om in te zetten op de verdere ontwikkelingen van kernenergie (andere spijtstof, kernfusie met zoutkoeling, modulaire kerncentrales). Dat laatste is vooral van belang om in te kunnen spelen op dat 1ste punt, doordat je er meerdere zou kunnen zetten verspreidt maar door de beperkte impact dan ook de gestelde eisen minder zwaar waren, samen met andere passieve maatregelen die genomen konden werden om dat dure beheer niet meer te noodzaken. Maar die zitten voorlopig nog iets te veel in de experimentele fase (pas gebouwd, geef dat 5 - 10 jaar en die techniek is een pak matuurder en in mijn ogen dan ook evidenter om in te schatten of hier toekomstmuziek in zet en de kinderfouten er uit te halen).
8) de kennis voor het bouwen van kerncentrales is ondertussen weggedeemsterd. Schaalvoordelen komen er wanneer je massaproductie kan toepassen en je mist ook mogelijke praktische ervaring uit de constructie van vorige versies die niet noodzakelijk in de theoretische gegevens staan van de vroegere kerncentrales maar die die mensen die vb de vorige kuip maakten (ergo scheurtjescentrale - al is het eigenlijk eerder bubbeltjescentrale) wel wisten uit gegevens bij de creatie van hun n'de kuip ipv de eerste kuip die uit hun productie rolde. Zeer kort door de bocht gezegd.
9) politieke onwil...
10)...

Om een lang verhaal kort te maken. De overheid blaat veel maar doet niks, zelfs als het al 5 NA twaalf drie uur is.
De Croo zei vandaag dat het licht zeker niet uit gaat. Wie gelooft die mens nog?

Ah ja en vanaf een bepaald ogenblik zijn elektrische wagens VERPLICHT (of dat wil men toch er door krijgen). Zie je al mensen met hun elektrische wagen in panne vallen tijdens de ochtendspits wegens een gebrek aan elektriciteit? :unsure:

Laatst bewerkt:
1) enkel als je snel een ontslag wegens oneigenlijk gebruik aan uw broek wenst
Ik heb het over noodvoorziening hé, niet heel de nacht de wagen laten draaien. Een kleine omvormer en verlengkabel om je cv-ketel in stand te houden.
2) Voorzie dan ook al maar een verlengkabel en beperkt verbruik want koppelen aan uw energienetwerk mag zomaar niet. Synchroniseren dat die opstart op het moment dat uw energienetwerk uitvalt en afspringt op het moment dat het energienetwerk terug opkomt (dus online versie) is niet zo evident. Om nog maar te zwijgen over de kost van de brandstof om energie te maken maar vooral de milieu en geluidsregels die je met de voeten treed. En waar je dus boeten voor kan krijgen.
Ik zou dat niet koppelen aan het net. Je krijgt dat niet gesynchroniseerd op een goedkope wijze.
3) Een ups is leuk voor een modem of dergelijke te voorzien. Maar in residentiële omgevingen (alhoewel dit ook geldt in niet residentiële omgevingen) laat u dat toe om 30 minuten te overbruggen. Niet de 3 - 4 u dat men u normaliter uitschakelt. Je zou eventueel een thuisbatterij kunnen plaatsen, maar goedkoop is dat nu ook niet, evident dat die zonder net zomaar actief blijft is het ook niet (al kan dat wel, maar is niet noodzakelijk standaard voorzien bij een gewone thuisbatterij) en ik hoop voor u dat die batterij dan ook vol geladen is en niet in ontladingsmodus zijn. Kortom meh...
Dan moet je al een off-grid setup gaan maken. Het gaat nog altijd om backupvoorziening. Ik ben dat off-grid-huis eens gaan bezoeken. 50K installatiekost om off-grid te leven, ik weet niet hoor.
De beste oplossing hangt af van de toekomstige visie. Verandert de visie dan verandert ook de beste optie. En de trackrecord op dat gebied voor de lange termijn is in België nu ook niet zodanig betrouwbaar.
Dat bedoel ik net. Ik zie de bui al hangen. Mensen will investeren in een warmtepomp en er is al sprake van afschakelplannen en tekorten de komende winters. Elektrificatie is positief en ik ben pro-warmtepompen, maar ik voel het gewoon weer aankomen: bevoorradingszekerheid zal de elektriciteitsprijs torenhoog maken/houden.
Dat is een utopie. Aangezien als jij op kleine schaal dat zou kunnen doen, dan is het al zeker veel interessanter om dit op grote schaal te realiseren.
Op kleine schaal is het makkelijker te realiseren. Er zijn genoeg systemen, ik ben continu bezig met allerlei zaken uit te dokteren en te gaan bekijken. Er zijn alternatieven. Ik heb het nu vooral over verwarming en de aanmaak van sanitair warm water. Op elektrisch vlak gebruik ik niet zoveel en kan er zelf nog veel af.
1) europese veiligheids-, milieu,...regels zijn een pak strenger dan toen de vroegere kerncentrales gebouwd waren.
2) NIMBY principe dat nog erger is tgv de nog hogere bevolkingsdichtheid
3) De huidige kerncentrales zijn nog altijd afhankelijk van gedolven splijtstoffen die niet makkelijk te verkrijgen zijn of niet in onze contreien. En moeten dus ook aangekocht worden (prijs)
4) de prijs om een kerncentrale te zetten is niet goedkoop. Heeft een enorm grote front-upkost (al kan je die kost beter rentabiliseren indien je zijn volledige levenstermijn met refresh neemt (ergo 75 jaar)) maar ook een hoge gebruikskost (windmolen die draait die draait, worst case scenario vlamt die op... incident bij een kerncentrale is niet iets om naar uit te kijken)
5) Er is geen enkele verzekeraar die een kerncentrale verzekert en dus een risico waar bedrijven dan ook niet scheutig op zijn
6) de overheid moet dit dus subsidiëren. Want een marktcase is er niet bij de goedkope prijzen van het verleden. En alle studies uit het verleden hebben zich gebaseerd op dit prijsniveau waardoor zonder die subsidie een kerncentrale in principe niet levensvatbaar is.
7) een nieuwe kerncentrale is ook niet nodig als je gewoon uw huidige kerncentrales voor 20 jaar kon verlengen voor een fractie van de investeringskost van 1 nieuwe kerncentrale. Waarna je nog een beetje de kat uit de boom kon kijken om in te zetten op de verdere ontwikkelingen van kernenergie (andere spijtstof, kernfusie met zoutkoeling, modulaire kerncentrales). Dat laatste is vooral van belang om in te kunnen spelen op dat 1ste punt, doordat je er meerdere zou kunnen zetten verspreidt maar door de beperkte impact dan ook de gestelde eisen minder zwaar waren, samen met andere passieve maatregelen die genomen konden werden om dat dure beheer niet meer te noodzaken. Maar die zitten voorlopig nog iets te veel in de experimentele fase (pas gebouwd, geef dat 5 - 10 jaar en die techniek is een pak matuurder en in mijn ogen dan ook evidenter om in te schatten of hier toekomstmuziek in zet en de kinderfouten er uit te halen).
8) de kennis voor het bouwen van kerncentrales is ondertussen weggedeemsterd. Schaalvoordelen komen er wanneer je massaproductie kan toepassen en je mist ook mogelijke praktische ervaring uit de constructie van vorige versies die niet noodzakelijk in de theoretische gegevens staan van de vroegere kerncentrales maar die die mensen die vb de vorige kuip maakten (ergo scheurtjescentrale - al is het eigenlijk eerder bubbeltjescentrale) wel wisten uit gegevens bij de creatie van hun n'de kuip ipv de eerste kuip die uit hun productie rolde. Zeer kort door de bocht gezegd.
9) politieke onwil...
10)...
Ik ken weinig van kernenergie in detail, maar begrijp dat het geen windmolen is die snel geplaatst is en relatief weinig impact heeft. Ik begrijp echter niet dat men nu ( of eigenlijk 10 jaar terug) al geen beslissing kon nemen, of niet kon inzien dat je een capaciteit van +/- 6MW niet zomaar kan vervangen door wat pv panelen en windmolens.

Ik heb het over noodvoorziening hé, niet heel de nacht de wagen laten draaien. Een kleine omvormer en verlengkabel om je cv-ketel in stand te houden.
Uw CV ketel heeft continue stroom nodig. Of je moet er dan ook nog een batterij aankoppelen.
Een dag of een paar dagen geraak je daar misschien mee weg. Maar een volledige winter, dat geloof ik niet.

Ik zou dat niet koppelen aan het net. Je krijgt dat niet gesynchroniseerd op een goedkope wijze.
Klopt, daarom dat ik meldde dat je dus een lange verlengkabel nodig hebt. Waarmee je een beperkte hoeveelheid stroom kan gebruiken.
Maar het probleem van de milieuregels en dergelijke blijft nog altijd van tel.

Dan moet je al een off-grid setup gaan maken. Het gaat nog altijd om backupvoorziening. Ik ben dat off-grid-huis eens gaan bezoeken. 50K installatiekost om off-grid te leven, ik weet niet hoor.
De moeite niet waard. Gewoon een simpele powerbank (van 20.000mah / +/-30€ ). En die gebruiken om op het moment dat de stroom af is uw tablet of e-reader of whatever op te laden (laptop).
Uw diepvriezer/frigo kan ertegen voor die termijn. En sommige hebben zelfs al standaard een eigen batterij ingewerkt die back-uppen tot 8 uur.

Dat bedoel ik net. Ik zie de bui al hangen. Mensen will investeren in een warmtepomp en er is al sprake van afschakelplannen en tekorten de komende winters. Elektrificatie is positief en ik ben pro-warmtepompen, maar ik voel het gewoon weer aankomen: bevoorradingszekerheid zal de elektriciteitsprijs torenhoog maken/houden.
Aangezien men het rollend voorziet, is het in principe geen probleem. Zet het gewoon 1°C warmer of zo, en dan cover je daarmee de afkoeling van 4 uur lang niet te kunnen bijverwarmen.
Mja, ik zie niet in waarom dat die prijsimpact ook niet van toepassing gaat zijn op andere zaken. En voorspellen wat er het goedkoopste gaat zijn op dat moment is in mijn ogen onmogelijk. Dus daar op gokken, ik zie het niet.

Koop dan gewoon de brandstof over van de fransen hun kerncentrales die plat liggen hé... als dat het probleem is.

FYI brandstof wordt per reactor op bestelling gemaakt (en tussen bestelling en levering zitten enkele jaren) en is in regel niet geschikt om in een andere reactor gebruikt te worden. Er zijn ingenieurs die zich voltijds bezighouden met die herladingen en brandstofstaven.

Mij lijken de beleidsmakers de laatste jaren gewoon voorbij gegaan zijn aan de feiten van wat een kerncentrale verlengen technisch inhoud. En eigenlijk schandalig de ministers van energie (die daar experten voor op de kabinetten moeten hebben om zulke zaken te weten) daar gewoon zullen mee weg komen.

Mij lijken de beleidsmakers de laatste jaren gewoon voorbij gegaan zijn aan de feiten van wat een kerncentrale verlengen technisch inhoud. En eigenlijk schandalig de ministers van energie (die daar experten voor op de kabinetten moeten hebben om zulke zaken te weten) daar gewoon zullen mee weg komen.
Je kan opzoeken wie in dat kabinet zit :

Tiens, Luminus heeft alles overgepakt bij Engie (zie ook alles gewoon staan in My Luminus), maar toch zie ik dit in mijn energiedesk van Engie:

oLjTair.jpg

Nog iemand al zoiets voorgehad? Lijkt me een foutje, want ze bieden toch niet eens vaste contracten meer aan?
Het gascontract is weldegelijk weg.
ik zie easy variabel staan, niet vast.

Dus ik begrijp het probleem niet.

Ik heb als wijze van test eens gekeken hoeveel nu ik nu eigenlijk verbruik van gas in een tijdperiode van 12u ( 08u00 tot 20u00 ).
Foto genomen vooraf ik de thermostaat heb aangezet en een foto genomen om 20u. In die periode is er enkel gebruik gemaakt van gas voor verwarming. Hieronder de meterstanden:

08u00 - meterstand:
53175.601 m3

20u00 - meterstand:
53181.640 m3

= Een verschil van 6.039 m3
Dit aan aan tarief van:
Energieprijs (c€/kWh) -- 11,2271

Maw ik verwarm mijn woonruimte aan iets meer dan een euro voor een periode van 12u.

Doe ik hier iets verkeerd? Dit lijkt me namelijk nog heel goed mee te vallen ..

Ik heb als wijze van test eens gekeken hoeveel nu ik nu eigenlijk verbruik van gas in een tijdperiode van 12u ( 08u00 tot 20u00 ).
Foto genomen vooraf ik de thermostaat heb aangezet en een foto genomen om 20u. In die periode is er enkel gebruik gemaakt van gas voor verwarming. Hieronder de meterstanden:

08u00 - meterstand:
53175.601 m3

20u00 - meterstand:
53181.640 m3

Dit aan aan tarief van:

Maw ik verwarm mijn woonruimte aan iets meer dan een euro voor een periode van 12u.

Je moet M3 omzetten naar kwh.
En dit is afhankelijk van welk calorisch gas je hebt.
Hoe wordt m³ omgezet in kWh?

U hebt laagcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 10,26 = 10.260 kWh.
U hebt hoogcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 11,51 = 11.510 kWh.

Dus je zit er een factor om het gemakkelijk te zeggen 10 langs.
dus eigenlijk 6.039 * (0.112271 + 0.16(==distributiekost)) * 10.26 = 17,3488392€.

Merde, mislezen.
Maar dan nog: ik heb helemaal geen contract meer met Engie, of zou ik toch denken, want ik heb er één bij Luminus. Dus ergens is bij die overstap iets misgelopen vermoed ik.
Ja, ik zou dan ook contact opnemen met luminus.

Denk dat alles met betrekking tot contracten beter in het leveranciers-topic komt. Sowieso is het een beetje soep met drie gelijkaardige topics (energiethread - aanpak gas/elektriciteitscrisis - leverancierstopic).

Maandag al een eerste test voor het elektriciteitsnet. Veel kouder dan normaal doorheen Europa met windproductie die veel lager dan gemiddeld zal uitvallen.
Voorspelling voor Frankrijk is dat ze enkel met maximale import en demand side response het zullen redden. Piekvraag rond de 84 GW tijdens de avondpiek met een windproductie van...2.5 GW (met +- 20 GW geïnstalleerde capaciteit). En natuurlijk 0 MW solar.

Je moet M3 omzetten naar kwh.
En dit is afhankelijk van welk calorisch gas je hebt.

Dus je zit er een factor om het gemakkelijk te zeggen 10 langs.
dus eigenlijk 6.039 * (0.112271 + 0.16(==distributiekost)) * 10.26 = 17,3488392€.

Ja, ik zou dan ook contact opnemen met luminus.
Klopt die berekening? Is die distributiekost niet wat hoog?

Klopt die berekening? Is die distributiekost niet wat hoog?
Ja sorry die is wat te hoog. Rats vergeten dat je de distributiekost van gas moet nemen. Zo gewend om in de mindset te zitten van elektriciteit...

Ik heb nooit gas gehad, dus niet echt idee wat die distributiekost exact is. Maar 3 - 5cent/kwh ? If so die daarmee even vervangen en herberekenen... Mijn initiële opmerking dat je er een factor 10 langs zit klopt echter wel ;).

Ja sorry die is wat te hoog. Rats vergeten dat je de distributiekost van gas moet nemen. Zo gewend om in de mindset te zitten van elektriciteit...

Ik heb nooit gas gehad, dus niet echt idee wat die distributiekost exact is. Maar 3 - 5cent/kwh ? If so die daarmee even vervangen en herberekenen... Mijn initiële opmerking dat je er een factor 10 langs zit klopt echter wel ;).
Ik zag in mijn Luminus app 8.9 euro staan voor 5.8 m3 + 0.20 cent vaste kosten = 9.19 euro. Mijn contract is 13 of 14 cent per kwh.
Daarom dat ik die 17 euro wat veel vond. Kwestie dat @Rubberen de verwarming niet onmiddellijk uitzet na het lezen van de prijzen 😉. Als je denkt 1 euro per 12u te betalen en plots lees je dat het 17 euro is.

08u00 - meterstand:
53175.601 m3

20u00 - meterstand:
53181.640 m3

Dit aan aan tarief van:

Hoe zet je om van m³ naar kWh? Dat is een factor van 11 ergens (hoger of lager afhankelijk van je type gas).
6m³ wordt dan 66kWh en dan kom je op een goeie 7 euro uit.

Terug
Bovenaan