Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben op zoek naar een nieuwe energieleverancier en was uitgekomen bij Luminus MaxxFix, nu heb ik een kaart met de tarieven gevonden voor electriciteit & gas.
Maar dit is geheel chinees voor mij, kan iemand me helpen met wat verduidelijking?
LUMINUS MAXXFIX GAS
Fluvius Antwerpen
Klein verbruik (<= 5.000 kWh)
Variabel (c€/kwh) 2,33
Vast (c€/kwh) 15,97
Gemiddeld verbruik (> 5.000 en <= 150.000 kWh)
Variabel (c€/kwh) 0,65
Vast (c€/kwh)99,87
Transportkosten (c€/kWh): 0,1622
Tarief databeheer /Meet- en telactiviteit (€/jaar): 13,95
Ik vermoed dat ik niet onder groot verbruik val dus hier niet mee in opgenomen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een vast tarief.
LUMINUS MAXXFIX ELEKTRICITEIT
Fluvius Antwerpen
Digitale meter met piekmeting
Tarief databeheer: 13,95
Capaciteitstarief (€/kW/jaar): 40,24
Afnametarief normaal (c€/kWh): 4,59
Afnametarief excl. nacht (c€/kWh): 3,41
GEGEVENS 2023 ENERGY HOME WIZZARD APP:
Elektriciteit:
- 1808 kWh afname
- 3223 kWh injectie
GAS
- 1603m³
Gezinssituatie:
- Gezin van 3 (2 volw, 1 kind)
- Momenteel 1 à 2 telewerkdagen per week, vanaf mei verhoogd dit om ergens in de zomer 2025 op +/- 4 telewerkdagen uit te komen.
Heb een vast contract aangegaan en deze tariefkaart in mijn mailbox aangekregen.Weet niet welke tariefkaart je bekeken hebt maar afnametarief voor maxfixx stroom oktober 2024 is 16,76 cent ipv 4,59

Heb een vast contract aangegaan en deze tariefkaart in mijn mailbox aangekregen.
En deze prijs houdt ik dan vast gedurende 2 jaar? Is dit een correcte prijs voor een vast contract?Wat jij opnoemt zijn de distributienettarieven, daar moet je niet naar kijken.
De energieprijs bestaat uit 3 verschillende onderdelen:
1. tarief van de leverancier (bestaande uit een prijs per kWh en een abonnementskost). Enkel op basis hiervan kunnen leveranciers zich onderscheiden van elkaar
2. Distributienettarieven. Kosten die Fluvius aanrekent om de energie tot bij jou te krijgen
3. Taksen en heffingen. Kosten die door de overheid aangerekend worden.
2 en 3 zijn bij elke leverancier hetzelfde.
De tarieven voor Maxxfix zijn:
16,76 €c/kWh voor elek
6,61 €c/kWh voor gas
Nog een paar van deze artikels de komende jaren en de bevolking is helemaal warm gemaakt om minder panelen te leggen en te betalen voor de injectie.
Overschot aan zonne-energie zet elektriciteitsnet zwaar onder druk: zo dicht was ons land bij een black-out
![]()
Overschot aan zonne-energie zet elektriciteitsnet zwaar onder druk: zo dicht was ons land bij een black-out
Op 9 juni, de dag van de Vlaamse en federale verkiezingen, is het stroomnet in ons land bijna twee uur lang uit evenwicht geweest. Dat blijkt uit een nieuw rapport van federaal energieregulator CREG. Het elektriciteitsnet overschreed zelfs enkele seconden een cruciale drempelwaarde. Gebeurt dat...www.hln.be
Maar wij draaien wel volledig op voor de kosten van dit prestigeproject![]()
Energie-eiland voor Belgische kust dreigt geen 2,2 maar 7 miljard te kosten, industrie vraagt om project on hold te zetten
De kosten van het energie-eiland in de Noordzee dreigen op te lopen tot 7 miljard euro. Dat is een veelvoud van de 2,2 miljard euro die aanvankelijk was ingeschat, zo schrijven De Tijd, De Standaard en L’Echo. Er gaan nu ook stemmen op om het project daarom on hold te zetten.www.hln.be
De kosten van het energieeiland lopen op.
Maar is eigenlijk wel een beetje logisch. Aangezien het lijkt dat er geen best practices is hieromtrent. https://www.elia.be/nl/infrastructuur-en-projecten/infrastructuurprojecten/prinses-elisabeth-eiland
Dat is zoals bij de nieuwe kerncentrales. De eerste keer dat je dat zet, eindig je met de praktische kant van de theorie, die voor problemen zorgt. Naarmate je er meer zet, zijn de problemen gekend en is de oplossing makkelijker te voorzien en in te schatten en is er leergeld betaald (zaken die opnieuw gedaan moeten worden is kostelijk).
Artikels zoals dit, en er zijn er toch al heel wat geweest de laatste tijd, zijn waarom ik me niet haast om zonnepanelen te leggen (en ook een variabel contract heb).Nog een paar van deze artikels de komende jaren en de bevolking is helemaal warm gemaakt om minder panelen te leggen en te betalen voor de injectie.
![]()
Op 9 juni, de dag van de Vlaamse en federale verkiezingen, is het stroomnet in ons land bijna twee uur lang uit evenwicht geweest. Dat blijkt uit een nieuw rapport van federaal energieregulator CREG. Het elektriciteitsnet overschreed zelfs enkele seconden een cruciale drempelwaarde. Gebeurt dat...www.hln.be
Maar wij draaien wel volledig op voor de kosten
In NL gaan ze voor klassieke manier (stalen platformen) en kost het de helft

Zonder een gedetailleerde factuur te zien is dat moeilijk inschatten. Lijkt wel aan de hoge kant.Even een vraagje:
De elektriciteitsrekening voor de gang in mijn appartement is gearriveerd. Totaal verbruikt op een jaar tijd: 9 kWh.
Bedrag: € 300.
Waarvan € 228 aan taksen and what not. Is dit tegenwoordig normaal, een fout die gemaakt werd of is dit 'gewoon' pure diefstal?
Even een vraagje:
De elektriciteitsrekening voor de gang in mijn appartement is gearriveerd. Totaal verbruikt op een jaar tijd: 9 kWh.
Bedrag: € 300.
Waarvan € 228 aan taksen and what not. Is dit tegenwoordig normaal, een fout die gemaakt werd of is dit 'gewoon' pure diefstal?
Zal correct zijn. Hier betalen we voor garagecomplex 600 euro voor 600kwh of zo. De vaste kost voor niet particulieren (een VME is geen particulier) is 120 euro (bijdrage energie fonds) en 130 euro (minimum capaciteits tarief). Dan nog de vaste kost van de leverancier, vaak iets van 50 euro. Gezien geen particulier ook 21% btw i.p.v. 6% btw. Dus zelfs met nulverbruik zit je aan 300 euro vaste kost.Zonder een gedetailleerde factuur te zien is dat moeilijk inschatten. Lijkt wel aan de hoge kant.