De energiethread

@parabellum
Klopt deze beschrijving van de Europese grid en risico op blackouts, naar jouw ervaring?
Het artikel zelf is vrij oppervlakkig geschreven met zonder cijfers van TSO's over 'Loss Of Load Expectation' of 'Expected Energy Not Served'.

Netbeheerders doen normaal simulaties om de kans en ernst van blackouts te bepalen. Hier wordt ook rekening gehouden met interconnecties. In principe heb je hier een mooi voorbeeld van het Prisoner's Dilemma. Als landen solidair zijn (zoals verplicht door EU regulering) dan is het risico kleiner dan als ieder land op zijn eigen terugvalt.

Uiteindelijk zal alles heel fel afhangen van de temperatuur. Een winter zoals die van 1985 of 1987 zal ons net waarschijnlijk niet aankunnen en leiden tot activatie van afschakelplannen. De vraag is dan hoe waarschijnlijk zulke strenge winters nog zijn gelet op klimaatverandering.

Ik ben me ervan bewust dat er filters zijn, maar die zullen ook snel vuil zijn dan waardoor je er snel nieuwe zal moeten steken. Ook blijkt het niet helemaal te helpen, want anders zouden er geen klachten over zijn. De klacht van @Earth Crisis is zeker niet de eerste die ik lees/hoor.
Ah ok, wist niet dat je dat wist. Op gebied van vuil maken, denk ik wel dat dit wel nog meevalt.
Al zou je het evengoed kunnen oplossen door uw systeem op 2 of 3 te zetten met een timer die zich activeert op het moment dat je verwacht dat de kachels niet opstaan waardoor je niet uw raam wagenwijd moet open zetten en dus eigenlijk al die dure warmte de lucht inblaast.

Al zie ik niet in hoe je er vanuit gaat dat hij zo'n filter heeft steken. Die filters zijn namelijk echt niet de standaard filters die men in een systeem D heeft zitten. Dat zijn ofwel speciale versies ofwel een extra item dat je moet installeren om het mogelijk te maken.
Maar als je dat zo belangrijk vindt, dan zou ik persoonlijk eerder zo'n filter steken en die kost dragen dan mijn raam gaan openzetten.

Maar bon, ik heb geluk dat ik geen kachelstokende buren heb waar ik last van kan krijgen.

Ah ok, wist niet dat je dat wist. Op gebied van vuil maken, denk ik wel dat dit wel nog meevalt.
Al zou je het evengoed kunnen oplossen door uw systeem op 2 of 3 te zetten met een timer die zich activeert op het moment dat je verwacht dat de kachels niet opstaan waardoor je niet uw raam wagenwijd moet open zetten en dus eigenlijk al die dure warmte de lucht inblaast.
Is het zo dat wanneer je ventilatie uitstaat, deze luchtdicht afsluit zodat er totaal geen buitenlucht naar binnenkomt?
Al zie ik niet in hoe je er vanuit gaat dat hij zo'n filter heeft steken. Die filters zijn namelijk echt niet de standaard filters die men in een systeem D heeft zitten. Dat zijn ofwel speciale versies ofwel een extra item dat je moet installeren om het mogelijk te maken.
Maar als je dat zo belangrijk vindt, dan zou ik persoonlijk eerder zo'n filter steken en die kost dragen dan mijn raam gaan openzetten.

Maar bon, ik heb geluk dat ik geen kachelstokende buren heb waar ik last van kan krijgen.
Dat wist ik dan weer niet. Ik ging er vanuit dat zo'n filters standaard waren. Qua warmteverlies valt het eigenlijk best mee wanneer je de ramen elke ochtend een kwartiertje openzet. Dit is niet echt merkbaar in ons gasverbruik, terwijl de luchtvochtigheid wel aanzienlijk daalt op dat kwartiertje. De luchtkwaliteit meet ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

o_O...

Van geen kerncentrales, zelfs de bestaande sluiten, naar we gaan 2 kerncentrales bouwen die actief moeten zijn tegen 2035.

Jaja, het kan verkeren.
En dan artikel erboven (in de VRT NWS avond mail) dat we in BE in dunkelflaute zitten. Fantastisch. 🤡

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221108_95658770

Sja... hoe los je zo iets op? En van wanneer begint het echt op te vallen. Hier was die 200kwh per maand een no brainer maar wat bij 10-50kwh extra?
Wel godverdoeme, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de reden waarom mijn nachtverbruik sinds april vorig jaar plots een 40kwh hoger ligt dan voorheen. 3 keer raden wanneer die digitale meter is geïnstalleerd...

Moet je het zwart op wit kunnen bewijzen? Want ik heb enkel nog wat krabbels van toen ik de analoge meter bijhield.

Vorige week vrijdag zijn ze hier digitale meters komen installeren. Nu wil ik graag gebruik maken van de Engie app om het verbruik op te volgen etc. Ik krijg dat (Fluvius vs Engie) maar niet gekoppeld dus eens naar beide partijen gebeld. Uitleg Fluvius: we kunnen inderdaad zien dat je digitale meters hebt maar ze communiceren niet met Fluvius. SD kaart geeft geen gegevens door. Het zou aan de isolatie liggen (meter kast ligt letterlijk 35 cm van de buitenmuur). Komt erop neer dat ze wellicht niets kunnen doen en ik eigenlijk gewoon nog analoge meters heb (zelf jaarlijks de standen doorgeven en de andere mogelijkheden (opvolgen verbruik via internet / app - automatisch doorgeven standen - eventuele maandelijkse afrekeningen) niet voor mij van toepassing zullen zijn).

hmmm :(

Iemand hetzelfde aan de hand? Ze ging wel nog een mail sturen naar haar meer technische collega's maar ik heb me er eigenlijk al bij neergelegd dat het is wat is het is.

Vorige week vrijdag zijn ze hier digitale meters komen installeren. Nu wil ik graag gebruik maken van de Engie app om het verbruik op te volgen etc. Ik krijg dat (Fluvius vs Engie) maar niet gekoppeld dus eens naar beide partijen gebeld. Uitleg Fluvius: we kunnen inderdaad zien dat je digitale meters hebt maar ze communiceren niet met Fluvius. SD kaart geeft geen gegevens door. Het zou aan de isolatie liggen (meter kast ligt letterlijk 35 cm van de buitenmuur). Komt erop neer dat ze wellicht niets kunnen doen en ik eigenlijk gewoon nog analoge meters heb (zelf jaarlijks de standen doorgeven en de andere mogelijkheden (opvolgen verbruik via internet / app - automatisch doorgeven standen - eventuele maandelijkse afrekeningen) niet voor mij van toepassing zullen zijn).

hmmm :(

Iemand hetzelfde aan de hand? Ze ging wel nog een mail sturen naar haar meer technische collega's maar ik heb me er eigenlijk al bij neergelegd dat het is wat is het is.
Met die connectie problemen kan ik je niet helpen.
Maar als troost kan je misschien de Homewizard P1 meter gebruiken voor opvolging. Realtime zelfs, via Fluvius loopt de data 1 tot 2 dagen achter.
Het is dan wel niet geïntegreerd met Engie, maar je hebt toch iets om mee te meten dan.

Digitale meter maakt gebruik van het 4G netwerk van Proximus, als er op de plaats van de meter geen ontvangst is dan kan die geen gegevens doorsturen.
Met die connectie problemen kan ik je niet helpen.
Maar als troost kan je misschien de Homewizard P1 meter gebruiken voor opvolging. Realtime zelfs, via Fluvius loopt de data 1 tot 2 dagen achter.
Het is dan wel niet geïntegreerd met Engie, maar je hebt toch iets om mee te meten dan.
Dan gaat Fluvius manueel de P1 poort moeten beschikbaar maken want via de Fluvius site gaat dat niet lukken als de meter geen verbinding heeft.

Dan ga je toch in veel (diepe) kelders van appartementsgebouwen mogelijks issues krijgen? :unsure:
Fluvius gaf iets meer dan een maand geleden aan dat er zo'n 20 000 digitale meters zijn die geen gegevens kunnen doorsturen. Mogelijke oplossing zou zijn om buiten een antenne aan de muur te hangen.

Fluvius gaf iets meer dan een maand geleden aan dat er zo'n 20 000 digitale meters zijn die geen gegevens kunnen doorsturen. Mogelijke oplossing zou zijn om buiten een antenne aan de muur te hangen.

Ook de hoofdreden dat er een bedrade versie komt van de digitale meters natuurlijk.

Of dacht je nu echt dat ze dat gedaan hebben voor die stralingsgevoelige terugdraaiers?

Voor wie graag zijn verbruik extrapoleert: dit is wat een gemiddeld verbruik over het jaar heen zou zijn voor gas (op basis waarvan men het jaarverbruik verdeelt, per week gerekend (2022):

...

Bron: https://www.vreg.be/nl/document/besl-2020-87

Ik heb dit eens naast mijn eigen berekening gelegd.

Voor m'n eigen berekening heb ik m'n verbruik per maand genomen en dit vermenigvuldigd met de prijs van de tariefkaart van die maand (incl alle kosten). (Totaalverbruik Gas: 16263,784 kWh)

Eigen berekening: 2194,46€
Deze extrapolatie: 2243.33€

Dit scheelt 48,87€ in mijn nadeel.

Als ik m'n voorschotten ernaast leg zou ik volgens m'n eigen berekening 205,54€ terugkrijgen, en volgens deze extrapolatie 156,67€.

Ik heb, voor de lol, hetzelfde gedaan met Elektriciteit erbij, als die %-verdeling gelijk loopt is het in mijn voordeel.

Volgens m'n eigen berekening zou ik in totaal 221,07€ moeten opleggen.
Volgens deze extrapolatie zou ik in totaal 205,05€ moeten opleggen.

en eens m'n zonnepanelen correct aangemeld zijn zou ik daarvan tot nu toe nog 45€ moeten terugkrijgen.

Energieprijs gas DATS24 10,92 c/kwh, luminus basic gas 22,32 c/kwh. Das toch wel een groot verschil of mis ik iets? Volgens Vreg die met jaarschattingen werkt amper verschil qua prijs.

Het is absoluut niet makkelijk, dat is een feit!
Wie een lager verbruik heeft kan zich makkelijker permitteren om vast te houden aan de vaste prijs, het "verlies" voor de zekerheid die je krijgt is immers veel beperkter.

Terug
Bovenaan