De energiethread

Geen optie hier. Hopelijk over een paar jaar verhuizen en opnieuw bouwen.

Ja, hier is de warmtepomp opeens heel rap op de planning verschenen.. ik wist dat de wachttijden lang konden zijn en we hadden optifix als een soort verzekering genomen. En toen op een beurs met een LG installateur aan de babbel geraakt en het ding zou dus nog voor de winter bij ons geinstalleerd geraken wegens genoeg voorraad bij hem. En effectief, begin december stond ze er.

2 winters aan 3000 euro gas vermeden. In ruil 3000kwh stroom extra per jaar die me max 1250 euro aankoop kunnen kosten ingeval van 0% zelfconsumptie van de zonnepanelen. Feb en maart zullen dus normaal nog wat zonnewinst op dat verbruik opleveren.

Ja, hier is de warmtepomp opeens heel rap op de planning verschenen.. ik wist dat de wachttijden lang konden zijn en we hadden optifix als een soort verzekering genomen. En toen op een beurs met een LG installateur aan de babbel geraakt en het ding zou dus nog voor de winter bij ons geinstalleerd geraken wegens genoeg voorraad bij hem. En effectief, begin december stond ze er.

2 winters aan 3000 euro gas vermeden. In ruil 3000kwh stroom extra per jaar die me max 1250 euro aankoop kunnen kosten ingeval van 0% zelfconsumptie van de zonnepanelen. Feb en maart zullen dus normaal nog wat zonnewinst op dat verbruik opleveren.
Die WP al goed en wel. Maar hoe meer er gaan veranderen, hoe meer belastend voor het e net toch? Maak mij daar wel zorgen om.

Hier nog geen verhuis aan de orde. Gratis elektriciteit en nog op gas.
Als we verhuizen, zien dat de schil ok is en zonnepanelen, de verwarming zien we dan nog.

Die WP al goed en wel. Maar hoe meer er gaan veranderen, hoe meer belastend voor het e net toch? Maak mij daar wel zorgen om.

Hier nog geen verhuis aan de orde. Gratis elektriciteit en nog op gas.
Als we verhuizen, zien dat de schil ok is en zonnepanelen, de verwarming zien we dan nog.

Warmtepompen maak ik mij niet bang over voor het net, die pieken van die elektrische auto's daarentegen...

Als Engie niet doorkrijgt dat jij er recht op hebt, mag je op je kin kloppen. Dan ga je dit volgend jaar moeten aanvragen bij de overheid.
Yup, dat denk ik dus ook.
Echt geen goede ervaringen gehad met de overheid. Zelfs als eens fraudeur genoemd geweest toen ik 22 jaar oud was door ene van de FOD.

Maar ik zou echt niet weten waarom ik er geen recht op zou kunnen hebben.
Lijkt mij eerder dat Engie wat fout heeft gedaan dan de FOD…

Wat heeft de investering gekost als ik vragen mag?

Een terugverdientijd van 9-11 jaar is nu toch ook weer niet zo schitterend.
Ook heeft dit sowieso een impact op uw capaciteitstarief. Minder dan een EV, maar toch zeker merkbaar.

Ook heeft dit sowieso een impact op uw capaciteitstarief. Minder dan een EV, maar toch zeker merkbaar.

3k premie niet vergeten he.
Maar wij wilden sowieso van het gas af. Al had het nu 20 jaar terugverdientijd geweest, dan hadden we het nog gedaan.
We gaan er in de zomer met onze overschot aan zonne energie ook actief mee koelen.

12k voor een 9kw luchtwater

Als hij in tussentijd (geen idee of nodig zou zijn, daar kan enkel hijzelf op antwoorden) zijn gasketel moest vervangen door een nieuwe, wordt die terugverdientijd wel een pak korter natuurlijk.

Als hij in tussentijd (geen idee of nodig zou zijn, daar kan enkel hijzelf op antwoorden) zijn gasketel moest vervangen door een nieuwe, wordt die terugverdientijd wel een pak korter natuurlijk.

Ja, die was ondertussen bijna 13 jaar oud dus dat geld van die vervanging heb ik ook mee in rekening gebracht.

Wat hebt ge geschat als terugverdientijd, want 12k - 3k - nieuwe gasketel (met installatie), dan zit ge rond de 6 a 7k gok ik?

Geen berekening gemaakt voor terugverdientijd hoor. Maar zal zo ergens rond dat bedrag zijn. En daarvan kreeg ik er deze winter al direct bijna 2k terug door geen gas te moeten kopen.
We weten niet wat volgend jaar gaat brengen, het gas is enorm aan het dalen nu maar de stroomprijs zal vermoedelijk dan wel volgen en blijft het hoog dan heb ik gelukkig nog tot 2024 mijn vaste stroomprijs.
In 2023 wordt er dan ook nog een shitload aan zonnepanelen bijgelegd. Er komt nog 7k wp aan panelen bij bovenop de bestaande 5k. De hoop is met zomerinjectie de winterrekening van de WP te betalen :lol: Volgens de simulatie van de vreg tool zou dat haalbaar zijn.

Batterij staat ook nog op de planning.

Voor de goedkoop was ik wel bij aardgas gebleven :lol:

Ik vraag me af of we ooit nog miserie gaan krijgen met al die zonnepanelen die iedereen bijlegt. We krijgen vanaf 1 januari capaciteitstarief voor afname, maar intussen zorgen we voor steeds meer/zwaardere pieken bij teruggave.

Ik vraag me af of we ooit nog miserie gaan krijgen met al die zonnepanelen die iedereen bijlegt. We krijgen vanaf 1 januari capaciteitstarief voor afname, maar intussen zorgen we voor steeds meer/zwaardere pieken bij teruggave.

En naar wat moet ik precies kijken? Ik lees daarin dat ze erkennen dat het steeds moeilijker wordt en dat het belang van evenwicht groter dan ooit wordt.
Zij proberen aan hun kant veel te doen, maar de prosument zal ook zijn steentje moeten bijdragen.
En het zou me niet verbazen mochten daar ooit financiële gevolgen aan vasthangen. Net zoals we over een paar dagen financiële gevolgen krijgen van 1 hoge piek per maand te veroorzaken.

En naar wat moet ik precies kijken? Ik lees daarin dat ze erkennen dat het steeds moeilijker wordt en dat het belang van evenwicht groter dan ooit wordt.
Zij proberen aan hun kant veel te doen, maar de prosument zal ook zijn steentje moeten bijdragen.
En het zou me niet verbazen mochten daar ooit financiële gevolgen aan vasthangen. Net zoals we over een paar dagen financiële gevolgen krijgen van 1 hoge piek per maand te veroorzaken.

Ze gingen toch heel wat miljarden investeren de komende jaren. Geld dat ongetwijfeld door ons betaald wordt. (Hopelijk al betaald is met onze huidige nettarieven, en dus geen surplus wordt)

De miserie is er nu al, op lokaal vlak. Er zijn helder wijken waar bij volle zomerzonnetje de omvormers allemaal afslaan omdat het voltage op het net te hoog is. In delen van Nederland kunnen bepaalde bedrijven gewoon geen aansluiting meer krijgen omdat het net helemaal verzadigd is.

Daarom zijn ze hier en in NL naar het schijnt zware investeringen aan het doen om die decentrale productie beter te kunnen opvangen.

Een reëel gevolg in de niet zo verre toekomst gaat een algemene injectie kost zijn (zoals die vandaag al betaald wordt door grotere zonnestroominstallaties bij bedrijven). Concreet verwacht ik dat de injectievergoedingen relatief sterk gaan zakken eens de huidige storm van marktpaniek een beetje gaat liggen. En dan gaat een thuisbatterij ineens veel voordeliger worden. Maar nog steeds veel geld kosten.

Energie blijft duur, dat staat bijna in de sterren geschreven. Al is het door politiek geklungel, slecht of toch inconsistent toegepaste milieuregels, of een of ander zot die graag zwaait met zijn kernwapens.

Dat gezegd zijnde, dit jaar heeft mij injectie die pas vanaf mei startte me evenveel opgeleverd als dat de gas tot eind november kostte. Maar ik snap ook dat zoiets voor verre van iedereen geldt en dat ik op energetisch vlak chance heb met de timing van mijn nieuwbouw.

ik ben is aan het kijken voor mijn Vreg test.. ik vind nu van mezelf dat ik vrij clever ben in al die zaken, maar kan er hier nu toch kop nog staart aan krijgen.

Voor Gas:

Als ik ga kijken op MyMega dan geven ze mij daar een geschat verbruik van 10161KWH
En dan plakken zij daar een geschatte verbruik gewijzigd door Mega voorschot op: 198.76

Ik ben op de site van vreg gaan kijken, daar hebben ze een dashboard om je huidige contract te kunnen vergelijken.
In mijn contract lees ik de tariefformule die ik moet ingeven op het dashboard
TTD1 * 1.1 + 0.6c€/KWH

Ik vul dat in, voor het gemak met het geschat verbruik van 10161Kwh van Mega
En die teller slaat op €16.000 voor dat verbruik.
Dan zit ik hier toch ineens met een stresske.

Waar maak ik een fout? of zet Mega mij hier echt zo hard in het zak? dan gaan het dure maanden geweest zijn
Ik wist wel dat ik variabel zat maar dat is dan toch je reinste oplichting?

Mijn VREGTEST geeft enkel opties en die zitten ongeveer op €1300 per jaar voor Gas.
Dat is op basis van mijn digitale tellers die gekoppeld zijn.
Maar de formule is daar dan ook
INDEX * 0.1 + 1.x c€/KWH

Dus bij mij is die formulie inderdaad 10x hoger?

Maak ik ergens een fout in mijn berekening of wat is er hier aan de hand?

Link naar screenshotjes met de getallen en contracten

ik ben is aan het kijken voor mijn Vreg test.. ik vind nu van mezelf dat ik vrij clever ben in al die zaken, maar kan er hier nu toch kop nog staart aan krijgen.

Voor Gas:

Als ik ga kijken op MyMega dan geven ze mij daar een geschat verbruik van 10161KWH
En dan plakken zij daar een geschatte verbruik gewijzigd door Mega voorschot op: 198.76

Ik ben op de site van vreg gaan kijken, daar hebben ze een dashboard om je huidige contract te kunnen vergelijken.
In mijn contract lees ik de tariefformule die ik moet ingeven op het dashboard
TTD1 * 1.1 + 0.6c€/KWH

Ik vul dat in, voor het gemak met het geschat verbruik van 10161Kwh van Mega
En die teller slaat op €16.000 voor dat verbruik.
Dan zit ik hier toch ineens met een stresske.

Waar maak ik een fout? of zet Mega mij hier echt zo hard in het zak? dan gaan het dure maanden geweest zijn
Ik wist wel dat ik variabel zat maar dat is dan toch je reinste oplichting?

Mijn VREGTEST geeft enkel opties en die zitten ongeveer op €1300 per jaar voor Gas.
Dat is op basis van mijn digitale tellers die gekoppeld zijn.
Maar de formule is daar dan ook
INDEX * 0.1 + 1.x c€/KWH

Dus bij mij is die formulie inderdaad 10x hoger?

Maak ik ergens een fout in mijn berekening of wat is er hier aan de hand?

Link naar screenshotjes met de getallen en contracten
Uw berekening klopt niet.

In uw huidige contract spreekt men over : 26.8c€ per kwh. Dus voor uw 10161KWH geeft dit dan ook
10161 * 0.268€ oftewel 2723,15€ per jaar zonder de vaste kost gerekend -> of een maandkost van 226,93€ onder dezelfde voorwaarden.

Dit in de veronderstelling dat uw prijs vast is.

Nu, aangezien uw prijs variabel is, wil dit zeggen dat deze kan veranderen (stijgen of dalen) tov die 0.268€ die je nu hebt gezien.

NU, dit heb ik zelf niet dubbel gechecked, ik heb mij gebaseerd op uw informatie. Anders moest ik diepgaander gaan opzoeken waar ik op dit moment de tijd niet voor heb.
Je stelt dat de formule voor uw energie nu :
TTD1 * 1.1 + 0.6c€/KWH

Die TTD1 moet in mijn ogen TTF1 zijn, en die is voor januari 0.11825948€ / kwh.

(Gas TTF1 kiezen)
Kortom het wordt dus :
(0.118259 *1.1) + 0.006€
Vergeet namelijk niet dat er 0.6c€ staat, wat NIET hetzelfde is als 0.6€ wat in mijn ogen de oorzaak is van uw paniekreactie dat je stelt dat je 16k moet betalen.
-> 0,1360849
(dit is een daling tov vorige maand en rond september 2022 stond die referteindex op 0.23 wat dan vb de reden van die 26,8cent kan zijn geweest van uw contract )
Indien de prijs dan ook VAST zou zijn aan die 0.136€ per kwh dan betaalde je op jaarbasis dus : 1382,76€ oftewel 115,23€/maand zonder rekening te houden met de vaste component van uw contract. En natuurlijk ZONDER de BTW.

Rekening houdende met het feit dat je een variabel contract betaalt kan het dus variëren. Hoe veel het kan variëren... dat hangt allemaal af van de fluctuatie van die index en dat voorspellen dat kan niemand.

Opnieuw, aan u om uw conclusies te trekken.

mm bedankt alvast, maar die 0.6c€ heeft amper tot geen gevolg op de berekening (die de site van Vreg doet he).
het verchil is die Index*1.1 dat gigantisch word, en dat op de andere contracten Index*0.1 lijkt te zijn.
Maar ik zie inderdaad dat ik een fout heb gemaakt, ze zetten daar dat je die 1.1 moet delen door 10.. dus zoveel schilt het niet?
Het is inderdaad wel TTF1.

Dus eigenlijk verschilt dat allemaal niet gek veel..

Terug
Bovenaan