De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Er is hier jaarlijkse een toertocht van 5€ waar de grote organisaties veel van kunnen leren. Ik heb op hotel zelfs nog nooit zo een buffet gezien.

Hoe ze daar nog winst uit halen is me wel een raadsel.

Moet wel zeggen dat die flanders gravel tocht heel goed uitgepijld was. Zot veel pijlen die ook van ver al opvielen en 4 totaal verschillende routes die niet in elkaar over liepen.

Dus je kon eigenlijk heel de dag gravelen. Smorgens de grote route doen, dan iets eten en in de namiddag nog 2 kleinere ofzo.

Hoe ze daar nog winst uit halen is me wel een raadsel.

Ze halen daar geen winst uit. Dat is net de clue van het verhaal dat golazo dit uiteraard wel moet doen, en ook personeelskosten heeft.
Want als je even logisch nadenkt, wat heb je nu nog voor 5€? Je moet maar eens een geluidsinstallatie of een zaaltje huren en je bent als wat geld kwijt. Daarom dat zo een kleinere organisatie draait op sponsoring van de gemeente, besparingen uitvoeren die een golazo niet kan doen, rekenen op enkel maar vrijwilligers en draaien ze verlies.

Ik ben zelf zeer nauw vertrokken bij de financiën van onze loopclub, en dat is om te blijten hoeveel verlies je maakt op zo een wedstrijd. En dan spreek ik van een rondje van 10km afzetten, bekertje water bij aankomst en een bloemetje als naturaprijs voor deelname voor 5€ inschrijvingsgeld. Drank die we verkopen in de zaal ja, daar nemen we wat winst op. Maar om die wedstrijd goed te maken moet je heel veel drank verkopen hoor.

Maar als kleine club kan je ook niet op tegen een organisatie van golazo. Als je eerlijk bent is dat gewoon veel beter geregeld daar, wat ook logisch is want zij vragen ook gewoon een veel hogere prijs.

Waarom organiseren die dan?
Ik denk bv de toertocht van Olmen. Georganiseerd door de volleybal. Of Kortrijk-Dutsel door de chiro.

Dat is toch om winst te maken?

Waarom organiseren die dan?
Ik denk bv de toertocht van Olmen. Georganiseerd door de volleybal. Of Kortrijk-Dutsel door de chiro.

Dat is toch om winst te maken?
Reclame, naambekendheid en voor de verkoop van drank achteraf.
Ik ken die mensen hun kosten niet, maar ik kan u alvast zeggen wat ik uit eigen ervaring weet.
Maar wees eens realistisch, als je 300 starters hebt aan 5€ zit je aan 1500€. Dat is niet veel eh.
trek daar nog maar simpel iets van kosten af en je houdt sowieso al niet veel over.
Ik denk dat je soms zou schrikken hoeveel voorbereidend werk er in zo een wedstrijd kruipt. Tot op het moment dat je effectief denkt “waarom doen we dit überhaupt nog?”

Zonder lokale sponsors en een leger aan vrijwilligers lukt het gewoon niet é. Enige echte bron van inkomsten is de après...
Daarom heb ik veel respect voor alle clubs en verenigingen die blijven organiseren, en zich uit de naad werken om ons een fijne zaterdag- of zondagvoormiddag te laten beleven (als het even kan met mooie privé passages waar je anders niet kan komen). Daar betaal ik met plezier 5, 6 hell zelfs 10 euro voor. En golazo krijgt geen cent van mij.

En dan kom je op facebook berichten als deze tegen.
Slaat compleet nergens op natuurlijk.

Ik heb de Dusty Moon gereden dit weekend, dat is zo een opgeblazen graveltocht voor 60 euro.
Aan de aankomst inderdaad 'hamburgers met frieten', waar de insteek wel was om er iets speciaal van te maken, maar het vlees was gewoon ijskoud. Weinig meerwaarde te vinden en achteraf steekt het toch dat je daar zoveel geld voor betaalt.
Voor die goodiebag met een sjaaltje dat je nooit van je leven durft dragen, behalve als je je clownschoenen aantrekt, moet je het ook niet doen.

Veel werk is er ook niet aan als je 1 bevoorradingspost voorziet waar je 2 keer passeert én een GPX verdeelt ipv ook maar iets van pijltjes te voorzien. Wat denken jullie, smijten we ons eens?

Vreemd, vorig jaar was de DM met twee posten, einddorp met vegan (why????!!!???) stoverij met friet, wat meer tralala en een beter gevulde goodiebag. Zo te zien hebben ze wel mijn opmerking gelezen dat ze eigenlijk een supergroot gebied niet benut hebben gelaten (Bierbeek/Beauvechain), want die zat er nu wel in.

Ohja: gravel-events zijn by definition overpriced, want hype. Zeker als ze werken met "beperkte inschrijvingen om het authentiek te houden". Dus dan kun je top-dollar vragen voor een absoluut minimum aan dienstverlening of ondersteuning, want "een gravelrijder is self-supported". Moet wel gezegd worden: De mannen van Dirty Boar of Smugglers doen wel wat meer effort.

Ik doe er sowieso niet aan mee, want ik kan heel goed mijn eigen routes maken. Tevens de reden waarom ik mijn Strava op privé heb gezet, en mijn routes bovendien niet meer upload daarop, want ik heb al gemerkt dat organisatoren gewoon delen van mijn routes direct overnemen (tot in de kleinste details). Geld verdienen op het cartografiewerk van anderen, so Golazo!

Vandaag een tochtje met de MTB maar het was mij niet gegund. Nagel in het achterband, deze eruit getrokken en een plug gestoken om dan de lucht er nog steeds horen uit te lopen langs mijn spaken.

Band eens losgemaakt velglint volledig verneukt door de nagel. Dan maar de hulptroepen gebeld en mij laten afhalen.

Vreemd, vorig jaar was de DM met twee posten, einddorp met vegan (why????!!!???) stoverij met friet, wat meer tralala en een beter gevulde goodiebag. Zo te zien hebben ze wel mijn opmerking gelezen dat ze eigenlijk een supergroot gebied niet benut hebben gelaten (Bierbeek/Beauvechain), want die zat er nu wel in.

Ohja: gravel-events zijn by definition overpriced, want hype. Zeker als ze werken met "beperkte inschrijvingen om het authentiek te houden". Dus dan kun je top-dollar vragen voor een absoluut minimum aan dienstverlening of ondersteuning, want "een gravelrijder is self-supported". Moet wel gezegd worden: De mannen van Dirty Boar of Smugglers doen wel wat meer effort.

Ik doe er sowieso niet aan mee, want ik kan heel goed mijn eigen routes maken. Tevens de reden waarom ik mijn Strava op privé heb gezet, en mijn routes bovendien niet meer upload daarop, want ik heb al gemerkt dat organisatoren gewoon delen van mijn routes direct overnemen (tot in de kleinste details). Geld verdienen op het cartografiewerk van anderen, so Golazo!

Hela hola, het is daarvoor dat ik u ben beginnen volgen :nono:

We hebben 2 bevoorradingen gekregen hoor, maar ze laten je gewoon nog een lusje rijden rond dezelfde plaats, scheelt hun weer een tentje en wat moeite.
Ook in de info stond dat ze een 'occasionele binnenband' voorzien, maat was lek gereden dus vraagt aan de bevoorrading of hij geen binnenband mag hebben. Ahja tuurlijk, wel met payconiq betalen want het zijn mijn eigen binnenbanden :fingerguns:

Wel echt veel mensen met lekke banden gezien tijdens het rijden, dacht dat gravelrijders dat niet voorhadden XS

De Dijlevalei giveth, de Dijlevalei taketh (pressurized air) away!

Het terrein kan daar echt ruw liggen, dus met flimsy snelle banden kun je daar echt snel lekrijden, zeker de zijwanden zijn at risk als je daar door de grovere gravel ploegt. Tubeless is bijna verplicht, en dan nog: alles kan kapot.

Onlangs op een tt (opwijk) stonden er op 1 plek zeker 10 man aan de kant met een stootlek door een betonnen rand net na een snelle afdaling. Een uiterst triestige bunny-hop (in combinatie met tubeless rijden) heeft mij daar gered.

Mijn Grizl komt er eindelijk aan. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven om de juiste houding te vinden en pijnvrij (Bechterew) te blijven.

Gisteren eens komoot een 'gravel' rit laten maken.
Gewoon wat rondgeklikt tot ik een 40km had. Maar veel gravel vindt dat ding dan niet.
2,5km. Wel mooie rit (en ik had wel thuis reeds gezien dat het maar 2,5km gravel was).

Iemand een ander programma waar ge gewoon tegen kunt zeggen: ik wil vanaf hier x kilometer fietsen met gravel/mtb en dat dat dan gewoon vanzelf iets samenstelt.

Gisteren eens komoot een 'gravel' rit laten maken.
Gewoon wat rondgeklikt tot ik een 40km had. Maar veel gravel vindt dat ding dan niet.
2,5km. Wel mooie rit (en ik had wel thuis reeds gezien dat het maar 2,5km gravel was).

Iemand een ander programma waar ge gewoon tegen kunt zeggen: ik wil vanaf hier x kilometer fietsen met gravel/mtb en dat dat dan gewoon vanzelf iets samenstelt.
Ik heb dit weekend Komoot gebruikt om de rit die ik voorzien heb voor de Gravel rit van augustus uit te zetten. URGH! Ik snap niet dat mensen daar zo lyrisch over zijn. Het enige leuke aan Komoot vind ik dat je een leuk overzicht krijgt van de types ondergrond van de rit etc. Maar om mee te werken: ofwel begrijp ik de finesses niet (wat zeker goed mogelijk is) ofwel werkt het gewoon niet intuïtief.
Ik merk ook dat je dat ding op "gravelrit" in stelt maar dat hij u constant over de baan rondom de gravel heen stuurt als je niet zelf micromanaged. Dan kan ik het evengoed in Strava ingeven ook, dat gaat dan eigenlijk veel vlotter.

RouteYou zal inderdaad het dichtste in de buurt komen van automatisch een goeie route maken maar ook dat kan idd tegen vallen.

Het beste blijft voorlopig https://gravelmap.com/ open zetten en dan met een route builder zelf de segments (geel) aan elkaar breien. Maar daar kruipt natuurlijk wel wat tijd in, als je vooral gewoon wil rijden en geen tijd wil spenderen aan zelf zoeken en prutsen is dat wrs geen goeie optie. Je kan op gravelmap wel gewoon routes terugvinden (in het blauw). In hoeverre die routes echt leuke/mooie gravelroutes zijn of veredelde wegritten met 10% onverhard in durf ik wel niet zeggen.

Ik vind die routeplanner van Komoot eerlijk gezegd ook een ramp, tenzij je micro-managed.

Toen dat voor Strava betalend werd, heb ik beslist om te betalen voor Komoot in de plaats. Maar het enige leuke aan komoot zijn de ritten van bv Bram Tankink downloaden (ook omdat hij daar steeds zéér uitgebreide beschrijvingen bij schrijft).
Maar echt om zelf ritten te maken...

Met routeyou gisteren ook wat zitten prutsen, maar die lijkt me inderdaad rond de gravelpaden te rijden. Leken me wel leuke wegritten te zijn wat dat ding automatisch opbouwde.

We moeten ook wel opletten dat er ook niet mega veel gravel in België is natuurlijk.
Allez als ik eens rondkijk dan zijn er wel wat segmenten. Maar om een mooie homogene route te maken daarmee is het toch 90% asfalt dat je zult moeten nemen.
Enige optie is dan veel draaien en keren en stukken in twee richtingen gaan doen.

We moeten ook wel opletten dat er ook niet mega veel gravel in België is natuurlijk.
Allez als ik eens rondkijk dan zijn er wel wat segmenten. Maar om een mooie homogene route te maken daarmee is het toch 90% asfalt dat je zult moeten nemen.
Enige optie is dan veel draaien en keren en stukken in twee richtingen gaan doen.
maar allez :)

je hoeft toch echt je best niet te doen om 50% gravel (=offroad) te rijden. Zelfs de slechtste bloso-routes zijn voor 35-40% offroad en die hebben echt geen moeite gedaan.

Tenzij je echt in een (groot)stad woont natuurlijk

Terug
Bovenaan