De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Voor dat geld, zou ik geen compromissen sluiten en bestellen wat ik echt wil, ongeacht de levertijd.
Heel dat future shock-verhaal, ik sta daar toch altijd wat huiverachtig tegenover. Geen ervaring mee, maar ik neem aan dat dat toch af en toe onderhoud nodig heeft? Want het systeem werkt met een interne veer in de balhoofdbuis (dacht ik toch?).
Alsook: liever een fiets die je graag ziet met grx400, dan eentje waar je niet 100% van overtuigd bent met grx600...
Goede argumenten. Specialized zou ik alleen kopen voor hoe het in de markt staat en de eventuele doorverkoopwaarde. Maar aan de andere kant, ik rij mijn fietsen toch steeds op dus ja …

+ uw groepset etc. zijn altijd slijtage onderdelen dus als je wilt upgraden, het moment van vervanging komt er ook altijd aan.

Nog BeyondGamers die Gravhell rijden?
Áls ik hem rijd zal het de kortste afstand worden maar alles zal er van afhangen hoe snel ik opnieuw kan trainen en daar vrees ik wat voor.
Ik heb gisteren een half uurtje heel voorzichtig (~160W) even gefietst op de rollen en ik was redelijk gaar. Ik lig nu 5 weken stil en met slechts een dikke 6 weken te gaan vrees ik er een beetje voor maar bon.

Moest ik niet meegaan probeer ik mij early bird ticket hier wel aan te bieden :)

Ik ga graag mee! Hopen op mooi weer.
Jij moet wel, aangezien onze foto van vorige keer de winnaar was voor 2 tickets. 😜
Volledig akkoord! Pannenkoeken 🥳🥳
Schone fietsen gezien ook.
20230304-173539.jpg

@BonIver @Iconz we hadden er toch nog een groepsrit van kunnen maken dus. 😜

Áls ik hem rijd zal het de kortste afstand worden maar alles zal er van afhangen hoe snel ik opnieuw kan trainen en daar vrees ik wat voor.
Ik heb gisteren een half uurtje heel voorzichtig (~160W) even gefietst op de rollen en ik was redelijk gaar. Ik lig nu 5 weken stil en met slechts een dikke 6 weken te gaan vrees ik er een beetje voor maar bon.

Moest ik niet meegaan probeer ik mij early bird ticket hier wel aan te bieden :)
Verzorg jezelf maar, nog tijd genoeg voor een knallende comeback. Maar als je kan, zeker rijden. 😎
Deze, PlugPlug Dijleland, Dusty Moon. Zullen toch allemaal wel erg vergelijkbare parcoursen zijn?
Ik rijd in principe de PlugPlug Dijleland op 16 april.
Geen idee eigenlijk, als de .gpx er is kan je het eens vergelijken.

Deze, PlugPlug Dijleland, Dusty Moon. Zullen toch allemaal wel erg vergelijkbare parcoursen zijn?
Ik rijd in principe de PlugPlug Dijleland op 16 april.
Waarschijnlijk, maar de PlugPlug events zijn wel merkelijk duurder. Count Me In is wel ok van organisatie naar het schijnt maar mag wel voor dat geld natuurlijk. 515 & Polle waren echter wel te spreken over FunOnWheels vorige maand bij Parel van het Hageland dus waarom het dubbele betalen? :p

Laatst bewerkt:
Gravhell ben ik op vakantie, dus bij mij staat Dijleland op de agenda. Ik vind het ook redelijk duur, maar 't is niet dat ik elke week aan events deelneem. Dusty Moon is trouwens nog een pak duurder, dacht ik.

Waarschijnlijk, maar de PlugPlug events zijn wel merkelijk duurder. Count Me In is wel ok van organisatie naar het schijnt maar mag wel voor dat geld natuurlijk. 515 & Polle waren echter wel te spreken over FunOnWheels vorige maand bij Parel van het Hageland dus waarom het dubbele betalen? :p
Heel dat gravel-gebeuren is een platte commerce natuurlijk. Bij de PvhH hebben ze hun kar gehangen aan de klassieke organisatie van de cyclo.
Ik rij heel veel mtb toertochten die worden georganiseerd door fietsclubs, voetbalploegen tot jeugdbewegingen, voor een schamele 5 à 7 euro en daar heb je ook (meestal) bewaakte fietsparking, voldoende bevoorrading, bewegwijzerd parcours en een afspuitstand en après! Veel van die gravel-events zijn dan ook nog eens gpx-only.

Heel dat gravel-gebeuren is een platte commerce natuurlijk. Bij de PvhH hebben ze hun kar gehangen aan de klassieke organisatie van de cyclo.
Ik rij heel veel mtb toertochten die worden georganiseerd door fietsclubs, voetbalploegen tot jeugdbewegingen, voor een schamele 5 à 7 euro en daar heb je ook (meestal) bewaakte fietsparking, voldoende bevoorrading, bewegwijzerd parcours en een afspuitstand en après! Veel van die gravel-events zijn dan ook nog eens gpx-only.
Zeer opvallend inderdaad, qua organisatie is daar totaal niet meer geregel bij dan bij een wegrit maar vragen vlotjes telkens veelvouden van de prijzen die een reguliere wielertocht vraagt. Maar goed, er doet genoeg volk aan mee dus waarom zou je het als organisatie niet doen...

Het vervelende is vooral dat die organisaties er meer een festival van willen maken dan een 'gravel toertocht'.
Dit zal wel heel persoonlijk zijn, maar ik ben geïnteresseerd in het parcours dat ze specifiek voor gravel/mtb/road hebben gemaakt en dat ik de streek kan ontdekken. Het interesseert me niet welke dj op de après staat of welke koffiebar met een niet uitspreekbare naam het genoegen heeft mij een koffie aan te bieden voor de rit. Laat staan dat een afspuitstand verzorgd door Kärcher mij de mogelijkheid geeft om het vet van mijn bearings tot halverwege het weiland te spuiten, waar een simpele tuinslang perfect volstaat. Ik begrijp wel dat daar veel budget naartoe gaat en dat als je van alles gebruik maakt het (in sommige gevallen) prijs/kwaliteit ok is, maar is dat echt waar de gemiddelde gravel-liefhebber naar op zoek is?

dus waarom het dubbele betalen? :p
- Omdat Plugplug de enige zijn die op zondag organiseren
- Omdat Scott België me gratis tickets gaat bezorgen

€30 is al wel veel voor een gpx maar dat zou ik nog net durven betalen.
Dusty Moon kost trouwens 60 euro, compleet absurd. Daar zien ze mij zeker niet. Elk jaar zie ik die route wel passeren op strava, zal em wel zelf eens narijden.

Ondertussen wel de gpx doorgekregen van de PlugPlug Hageland. Had nu wel gedacht dat ze wat verder Wallonië in zouden gaan. (link is 7 dagen geldig).

- Omdat Plugplug de enige zijn die op zondag organiseren
- Omdat Scott België me gratis tickets gaat bezorgen

€30 is al wel veel voor een gpx maar dat zou ik nog net durven betalen.
Dusty Moon kost trouwens 60 euro, compleet absurd. Daar zien ze mij zeker niet. Elk jaar zie ik die route wel passeren op strava, zal em wel zelf eens narijden.
Je betaalt dan ook niet alleen voor de route an sich natuurlijk. Als je enkel maar routes wilt dan zijn er andere opties.
Het is ook de bevoorrading, de seingevers, het feit dat je niet alleen rijdt maar met nog meer cyclists en natuurlijk ook de ontspanning achteraf. Dat heb je allemaal niet als je gewoon het parcours gaat narijden.

Zo een lokale ronde van 8€ kan je natuurlijk ook niet vergelijken met een groot evenement zoals een continental, proximis, golazo, plugplug of countmein. Er komen daar ook gewoon nog andere kosten bij kijken ook. Marketing is ook niet gratis.
Zeker bij die dusty moon is die ontspanning achteraf wat de prijs bepaalt. Maar 60€ is natuurlijk al heel wat geld.

De mannen van Straf in Bergaf organiseren op 30 april hun jaarlijkse mtb-toertocht in Opwijk (Droeshout), en dit jaar is er ook een gravel-versie (7 euro voor wie aangesloten is bij VWB of cycling vlaanderen)...

Op een gravelbike powermeter pedalen of een crank? Ik vind de Favero's wel een aanlokkelijke optie, maar ik weet niet hoe het zit met dat type pedaal op een gravelbike ..

Op een gravelbike powermeter pedalen of een crank? Ik vind de Favero's wel een aanlokkelijke optie, maar ik weet niet hoe het zit met dat type pedaal op een gravelbike ..
Zou ik niet aanraden op een gravelbike.
De Garmin rally XC’s zijn een optie. Maar een GRX crank van 4iii is ook wel vrij legit in feite.

Een betere vraag is hoe je die power op uw gravel gaat gebruiken.
Voor echte off-road lijkt power mij niet echt nodig. En ik denk dat je ook niet echt gaat racen.

Laatst bewerkt:
Zou ik niet aanraden op een gravelbike.
De Garmin rally RK’s zijn een optie. Maar een GRX crank van 4iii is ook wel vrij legit in feite.

Een betere vraag is hoe je die power op uw gravel gaat gebruiken.
Voor echte off-road lijkt power mij niet echt nodig. En ik denk dat je ook niet echt gaat racen.
Was ook aant overwegen om een vermogensmeter te installeren op men gravelbike, gewoon voor de trainingsritjes langs t kanaal. Maar kwam tot t besef dat ik voor dat geld beter een trainer met vermogensmeter kon kopen om in de winter op vermogen te trainen en in de zomer gewoon genieten van t voordeel dak opgedaan heb en gewoon wat random te rijden voor t plezier. Zoveel zou ik die buiten toch niet gaan gebruiken denk ik.

Terug
Bovenaan