De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Nog maar eens een vraag ivm tubeless rijden. Eens je uw wielen tubeless gelegd hebt is het dan makkelijk om te veranderen van set banden of is het echt wel de bedoeling om dan minstens een half jaar met die set te rijden? De reden is omdat ik 4 jaar terug mijn gravelbike gekocht heb als allrounder. Fietsrit met de familie, gravellen, bikepacking, fietsvakantie met bagagedrager en zelfs in de winter eens een mtb tocht. Dat maakt dat ik 4 set banden liggen heb en dat ik soms elke maand verander van set. Maar met tubeless is dat telkens zeer omslachtig zeker? Moet je telkens nieuwe vloeistof gebruiken of kun je dat het gebruiken?
Eventueel zou een 2de set wielen wel een optie zijn.

Het kàn, maar het is smeerlapperij en eigenlijk moet je altijd nieuwe vloeistof gebruiken (tenzij je dikke yoghurt-achtige sealant gebruikt zoals MucOff).

Tweede set wielen is gewoon de gemakkelijkste oplossing.

Afgelopen week door Kortenberg gereden... hingen overal plakkaatjes in de velden over de opwaardering van de buurtwegen... Ik vrees dat er veel gravelbaantjes gaan sneuvelen voor een dubbele betonstrook tussen de E40 en Meerbeek & Achter-den-berg :(

Het kàn, maar het is smeerlapperij en eigenlijk moet je altijd nieuwe vloeistof gebruiken (tenzij je dikke yoghurt-achtige sealant gebruikt zoals MucOff).

Als je dan terug eens in een wielset een gewone butyl binnenband moet vervangen ben je altijd amazed dat je na 90 seconden al klaar bent. 🙃 :shutup: :p

Afgelopen week door Kortenberg gereden... hingen overal plakkaatjes in de velden over de opwaardering van de buurtwegen... Ik vrees dat er veel gravelbaantjes gaan sneuvelen voor een dubbele betonstrook tussen de E40 en Meerbeek & Achter-den-berg :(
Hangt er van af, ik zou hier in de coté ook graag zien dat men de klassieke buurtwegen terug opwaardeerd. Maar dan bedoel ik vooral ze terugnemen van de boeren die ze mee omgeploegd hebben en tot akker gemaakt hebben...

Met het betere weer was ik eens aan het denken om mijn SP in te ruilen voor de grizl als woon-werkverkeer. Al gaan de huidige 45mm banden wel wat sloom zijn (gezien het gewoon via asfalt/jaagpad is).
Wat zou zo de ideale breedte zijn voor comfort en ‘snelheid’ (als niet-koersfiets)

Met het betere weer was ik eens aan het denken om mijn SP in te ruilen voor de grizl als woon-werkverkeer. Al gaan de huidige 45mm banden wel wat sloom zijn (gezien het gewoon via asfalt/jaagpad is).
Wat zou zo de ideale breedte zijn voor comfort en ‘snelheid’ (als niet-koersfiets)
Niks mis met 45mm voor snelheid. Gewoon ietske meer druk erop, richting de 3bar, en je hebt meer dan voldoende snelheid.

Tegen dat de aero gains van dunnere banden opwegen tegen de lagere rolweerstand van dikke banden ben je al snel aan het rijden ;)

Natuurlijk, als je met grof profiel rijdt is het een ander verhaal, maar zo’n Cinturato H rijdt echt niet veel trager dan een raceband

Niks mis met 45mm voor snelheid. Gewoon ietske meer druk erop, richting de 3bar, en je hebt meer dan voldoende snelheid.

Tegen dat de aero gains van dunnere banden opwegen tegen de lagere rolweerstand van dikke banden ben je al snel aan het rijden ;)

Natuurlijk, als je met grof profiel rijdt is het een ander verhaal, maar zo’n Cinturato H rijdt echt niet veel trager dan een raceband
Staan volgens mij Schwalbe G-one bite onder, wat toch een redelijk grof profiel is?

Ja… dat zal niet zo super bollen inderdaad.

Can confirm!
Voor de lol had ik mijn GP5000’s eens op de grizl gelegd en het verschil was gewoon dag en nacht :P
Uiteindeljk voor een Vittoria terreno dry gegaan in 35mm. Bollen echt waanzinnig goed, op asfalt in feite niet merkbaar een rem. En off-road bijt die bucht gelijk zot!
Als het niet te grove off-road is merk je in snelheid niet of je nu on of off-road rijdt.

Can confirm!
Voor de lol had ik mijn GP5000’s eens op de grizl gelegd en het verschil was gewoon dag en nacht :p
Uiteindeljk voor een Vittoria terreno dry gegaan in 35mm. Bollen echt waanzinnig goed, op asfalt in feite niet merkbaar een rem. En off-road bijt die bucht gelijk zot!
Als het niet te grove off-road is merk je in snelheid niet of je nu on of off-road rijdt.
De TLR variant van de Terreno's? Al mee in modderige omstandigheden gereden?

De TLR variant van de Terreno's? Al mee in modderige omstandigheden gereden?
TLR variant ja. Het zijn trouwens de 38 qua breedte, had mij gisteren mistypt :P
In pure modder nog niet mee gereden nee. Maar heb ook weinig ambitie om te gaan ploeteren in de modderbak :P
Natte omstandigheden al mee gereden, vochtige ondergrond heeft hij weinig last mee.
Maar door het profiel moet je geen wonderen verwachten in modder, dan is een band met sterk profiel zoals een G-one bite een betere keuze.

Het is en blijft een afweging want goed op elk vlak dat bestaat helaas nog niet :P

TLR variant ja. Het zijn trouwens de 38 qua breedte, had mij gisteren mistypt :p
In pure modder nog niet mee gereden nee. Maar heb ook weinig ambitie om te gaan ploeteren in de modderbak :p
Natte omstandigheden al mee gereden, vochtige ondergrond heeft hij weinig last mee.
Maar door het profiel moet je geen wonderen verwachten in modder, dan is een band met sterk profiel zoals een G-one bite een betere keuze.

Het is en blijft een afweging want goed op elk vlak dat bestaat helaas nog niet :p
Ik heb nu G-one Bite's liggen op de Grail, maar ik ben op zoek naar een iets vlotter bollende band voor het droge weer. Die Terreno Dry's zien er interessant uit, maar ben zojuist toch voor de G-one RS'en gegaan.

Terug
Bovenaan