De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Gisteren GroundAbout van Falco Halle gereden. Mooie 50/50 tocht met gravel en asfalt richting ‘s Gravenbrakel en Edingen. Kan oneindig veel zwaarder gemaakt worden door voor de parallelle gravelbaantjes te kiezen ipv de betonnen verbindingsstukken.

Ik dit weekend voor t eerst eens de mountainbike route (die ik in de winter regelmatig reed) met de gravel gereden. Phoe de bandjes die nu opliggen 35mm aan 3bar toch serieus oncomfortabel, en dan is het nog niet zo een technische route, maar de vele kleine oneffenheden schudden u lekker door elkaar. Zal toch meer de andere paadjes (echte gravelstroken) moeten gaan opzoeken, of tegen volgend najaar andere wielen en wat bredere banden aanschaffen als ik die routes nog wil rijden. In het losse zand wel nog geen problemen ondervonden.

Hier ook rond de 3 bar en iets breder 38mm en af en toe is het toch ook wat veel van het goeie. Het jammere aan de streek waar ik woon, is dat je van strook naar strook rijdt en tussenin heel veel asfalt dus lager in druk gaan, lijkt me ook geen oplossing.

Vooral die boerenwegels die bestaan uit bouwafval zijn soms echt vreselijk :D

Hier ook rond de 3 bar en iets breder 38mm en af en toe is het toch ook wat veel van het goeie. Het jammere aan de streek waar ik woon, is dat je van strook naar strook rijdt en tussenin heel veel asfalt dus lager in druk gaan, lijkt me ook geen oplossing.

Vooral die boerenwegels die bestaan uit bouwafval zijn soms echt vreselijk :D
Ik zou toch nog wat zakken in bandendruk hoor, dat gaat weinig schelen in snelheid op asfalt en wel wat meer comfort geven op onverharde stroken. Zeker als je tubeless rijdt.
Onderschat niet hoeveel energie je verbruikt door het gerammel op onverharde stroken bij te hoge bandenspanning, dan is de eventuele hogere weerstand op asfalt het wel waard.

Maar een gravelbike is geen mtb, dus verschil in comfort zal er altijd wel zijn. Ik ervaar vooral korte dwarsribbels of wortelpassages (zoals bv over een stuk akker of op graswegels) als vreselijk met de gravel.

Ik dit weekend voor t eerst eens de mountainbike route (die ik in de winter regelmatig reed) met de gravel gereden. Phoe de bandjes die nu opliggen 35mm aan 3bar toch serieus oncomfortabel, en dan is het nog niet zo een technische route, maar de vele kleine oneffenheden schudden u lekker door elkaar. Zal toch meer de andere paadjes (echte gravelstroken) moeten gaan opzoeken, of tegen volgend najaar andere wielen en wat bredere banden aanschaffen als ik die routes nog wil rijden. In het losse zand wel nog geen problemen ondervonden.
Ik zet mijn banden wel serieus veel platter voor bepaalde ritten. Als in 1,3 vanvoor, 1,5 vanachter als het wat ruwer wordt.

Wel tubeless... Denk dat ik anders al veel snakebites had gehad.
Altijd heel moeilijk inschatten toerkes die ge voor de eerste keer rijdt. Want 3bar zet ik ook wel voor de 'weg/gravel' ritten.

En inderdaad wat Polle zegt... Over een stuk akker is de hel.

....
Maar een gravelbike is geen mtb, dus verschil in comfort zal er altijd wel zijn. Ik ervaar vooral korte dwarsribbels of wortelpassages (zoals bv over een stuk akker of op graswegels) als vreselijk met de gravel.
Graswegels zijn idd de ergste, en zeker in Vlaanderen waar alles plat is.
Ik heb zo'n stuur- en zadelpen met demping, dat scheelt toch ook al direct heel wat in comfort bij dergelijke passages.

ik had wel gedacht dat het met ne gravel niet zo comfortabel zou zijn als met de mtb, maar dat het zo een verschil was hier op de plaatselijke tracks dat had ik ook niet verwacht :) Anyway, wel mijn PR verpulverd op verschillende stukken hehe, en dat terwijl ik een half seizoen stil heb gelegen.

Graswegels zijn idd de ergste, en zeker in Vlaanderen waar alles plat is.
Ik heb zo'n stuur- en zadelpen met demping, dat scheelt toch ook al direct heel wat in comfort bij dergelijke passages.
Ik ben gisteren nog otb gegaan op een graswegel 😆 . Ineens een diepe put, verborgen onder gras, afhellend naar een afwatering. Mijn voorwiel in de put en hoppa. Gelukkig zonder erg, ik bolde al wreed traag...

Ik zou toch nog wat zakken in bandendruk hoor, dat gaat weinig schelen in snelheid op asfalt en wel wat meer comfort geven op onverharde stroken. Zeker als je tubeless rijdt.
Onderschat niet hoeveel energie je verbruikt door het gerammel op onverharde stroken bij te hoge bandenspanning, dan is de eventuele hogere weerstand op asfalt het wel waard.

Dat weerhoudt mij er vaak van om al eens sneller een VTT hier in de buurt te rijden. Ik heb hier eerder dit jaar eentje gereden vanuit Landegem, dat was grotendeels goed te doen maar op een bepaald moment sturen ze u dan wel ergens nen akker in waar ze precies van ver de overschotten van een afgebroken huis hebben gestort om dan uiteindelijk in een veldwegel uitkomen met putten waarop het Marianentrog jaloers is :unsure:

Misschien dat ik mij 21 oktober nog eens waag aan de Traxxion VTT in Drongen. Van daaruit is het al even rijden naar de ergste pattattenwegjes hier in de buurt :smile:

Ik ben gisteren nog otb gegaan op een graswegel 😆 . Ineens een diepe put, verborgen onder gras, afhellend naar een afwatering. Mijn voorwiel in de put en hoppa. Gelukkig zonder erg, ik bolde al wreed traag...
Wat is dat trouwens met die klote graswegels?
Dit weekend ook een lokale gravelroute gereden, echt een hele hoop graswegels.
Waarom stuur je mensen met een gravelfiets daarover? Dat is echt nooit leuk en die fiets dient daar niet voor.
Ook totaal geen zin om over zo een wegel tegen 10km/h te rijden omdat sneller gewoon zelfkastijding en levensgevaarlijk is.

Ik heb het genoeg kansen gegeven, ik rij er niet meer over.
En al wie het in zijn routes steekt mag chronische aambeien krijgen.

Ik heb nog maar één keer een bijna-val meegemaakt en dat was ook op een grassige wegel. Gelukkig snel losgeklikt en kunnen stoppen. Links een maisveld en rechts een beek, geen van beide leek me een aangename optie om in te belanden:lol:

Ik heb nog maar één keer een bijna-val meegemaakt en dat was ook op een grassige wegel. Gelukkig snel losgeklikt en kunnen stoppen. Links een maisveld en rechts een beek, geen van beide leek me een aangename optie om in te belanden:laugh:
Altijd voor de maïs kiezen. Sowieso.

Terug
Bovenaan