De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
spatborden zijn inderdaad een must, en liefst volledige spatborden, dan kom ik bijna automatisch bij een gravel uit.
Er zijn endurance modellen waar je vaste spatborden op kan zetten. Onder andere Giant defy, Cannondale synapse, Trek domane.

Als je al een aeroad hebt blijft dat nog altijd een 2de koersfiets. Dan zou ik zelf ook voor een gravel gaan, kwestie van twee fietsen te hebben die qua bereik wat verder uit elkaar liggen. Dan kan je qua breedte van banden en profiel nog alle kanten uit, naargelang hoe je gebruik effectief is.

Of je kan ook gewoon het feit dat je wat meer rolweerstand hebt en dus trager rijdt gewoon accepteren.
We moeten ook niet flauw doen zolang je geen echte noppenband legt dan ga je ook geen 5km/h trager zijn. Je kan ook gewoon iets meer wattage trappen.

Vaste spatborden zijn wel echt een zaligheid. Op de grizl al veel plezier van gehad, ik gebruik die ook gewoon als winterfiets. En dat is allesbehalve een performance gravelfiets. Maar 30km/h is echt geen probleem hoor.
Al zal dat wel niet lukken met 150 watt natuurlijk.

Hier ook een Grizl met vaste spatborden. In de winter samen met 42mm Pathfinder Pro's. Bij droger weer gaan de spatborden er af en komen de Thunder Burt's er op. Niet het stijfste frame, maar daar is hij ook niet voor bedoeld. Heerlijke do-it-all fiets.

Of je kan ook gewoon het feit dat je wat meer rolweerstand hebt en dus trager rijdt gewoon accepteren.
Het zal ongetwijfeld beter zijn dan mijn mtb met schwalbe rick op. Het is ook niet de bedoeling om daar pr's met te rijden, daarvoor heb ik de aeroad. Het is ook niet erg om aan 200 watt nr het werk te rijden om aan 30/u te komen. Voor woon-werkverkeer is het toch lastig om je gemiddelde echt aan te houden eens je in een stedelijke omgeving komt zonder risico's te nemen. Ik verlies makkelijk 1,5 à 2/u eens ik weg ben van het jaagpad. Wil je dan toch eens door de wegenwerken rijden, geen probleem met een gravel met spatborden.

Van zodra ik weet of het o2o wordt eens gaan testrijden op een grail.

Bijna fietsleasing. In oktober gaan we al kunnen bestellen.

Optie 1: alle bestaande fietsen weg, nieuwe aeroad leasen en nieuwe gravelbike kopen, tenslotte al kleine 10000 km met die Aeroad, dus al goed gesleten.

optie 2: aeroad houden en gravelbike leasen, maar misschien leasebudget overkill voor een gravel.

Ik zoek een oplossing voor woon-werkverkeer in natter weer en om de wintermaanden goed door te fietsen buiten. Vorige week natte vuile wegen, boerenkarren, mais op de baan, wegenwerken, dus maar met de mtb gegaan. Deze week droog, natuurlijk met de Aeroad.

Wat zijn de opties voor een snelle gravelracer? Dit mag gerust een agressievere bike zijn.

Is de grail een deftige fiets? Heb gezien dat daar goed spatborden oppassen, wat al een pluspunt is. Is Rose deftig van kwaliteit? Ik vind die backroad FF ook wel de moeite. Ook de Orbea Terra Race vind ik nog een mooie fiets.

Hoe bolt een gravelfiets op asfalt en betonbaantjes met een snelle gravelband? Ik heb nog nooit met een gravel gereden, dus geen idee wat ik mag verwachten?

Geen onderhoud gedaan op de aeroad mss? 10000km al goed gesleten :rofl:

Ik zou voor optie 1 gaan als je hem voor een goeiebprijs verkocht krijgt.

Aangezien (bij ons toch) hoe duurder de fiets hoe "voordeliger" + verzekerd via lease.
En dan goedkopere gravel kopen.

Natuurlijk moet je dan ook weer geluk hebben dat jouw maat & type op stock is,
(Ik dacht ook dat o2o geen canyon meer deed?)

Geen onderhoud gedaan op de aeroad mss? 10000km al goed gesleten :rofl:

Ik zou voor optie 1 gaan als je hem voor een goeiebprijs verkocht krijgt.

Aangezien (bij ons toch) hoe duurder de fiets hoe "voordeliger" + verzekerd via lease.
En dan goedkopere gravel kopen.

Natuurlijk moet je dan ook weer geluk hebben dat jouw maat & type op stock is,
(Ik dacht ook dat o2o geen canyon meer deed?)

Ze hebben vorige week aangekondigd dat ze opnieuw met canyon in zee zijn gegaan. Momenteel zelf 10% korting op leasefietsen van canyon bij o2o

Het materiaal heeft geen goesting deze week.

Zondag verloor ik langzaam druk, toen ik na een 30tal km wat druk probeerde bij te steken met mijn pompje kwam de ventielkern telkens mee bij het los draaien.

Gevolg: hulplijn gebeld en met de auto naar huis. (Geen idee hoe of waarom maar pompje is voor vuilbak iets aan de hand met de schroefdraad)
Melk in de band was zo goed als uitgedroogd dus het langzame drukverlies was mijn eigen schuld.

Maandag gelukkig wel zonder problemen kunnen gravelen na het verversen van de melk in de banden.

Vandaag op weg naar het werk zegt de achterband plots "pof" en zit er een stuk van +3cm rubber niet meer vast aan het karkas van de band. Met een paar keer bij pompen op het werk geraakt en daar dan maar de nood reserve band erin geduwd.

Zondag gravelrit meegereden met mtb, serieus mijn pijp mogen uitkuisen.

Setup van mijn mtb:

Exceed vaste vork, standaard slx 34 tanden blad, vittoria tattoo banden op alu banden

De setup van de rest:

4 orbea beachracers met gravelstuur, carbon wielen Northwave wielen en schwalbe g one beachbanden en voorblad variërend tussen 42 en 46 tanden.
1 grail slx
1 titanium gravel met sram red

Ondanks de slechte setup, kon ik goed mee en moest ik enkel de 2 toppers laten voorgaan op de snelle lange gravelstukken in de open vlaktes al kan dat ook aan het niveau van de anderen gelegen hebben.

Ik stel mij oprecht de vraag hoeveel ik in het nadeel was en hoeveel Watt ik zou sparen door een andere setup? Naar candans toe zat ik naar gevoel niet goed, dat voorblad is te klein. Ook naar aero-positie toe, is het moeilijk om hier echt goed op te zittten. Op strand of vlakke weg kan ik mij nog wat plat leggen op mijn mtb stuur met de handen in het midden of leunen op de onderarmen, maar op gravel met putten is dat niet evident. Dat ze hier maar snel met die leasing starten zodat ik een grail kan leasen.

Het grootste verschil tussen mtb en gravel zit em vooral in de aerodynamischere positie. Met je vaste vork zal er qua gewicht niet veel verschil op zitten. En je banden zijn al vrij slick. 34t is inderdaad wat klein om stevig door te fietsen.

En dan is het vrij simpel, hoe harder ze rijden hoe groter het nadeel voor jou. Als ik met de mtb via het asfalt naar een toertocht rij zal ik gemiddeld zo tussen de 25 a 26 per uur zitten, bij de gravel is dat eerder 27 a 28. Bij dezelfde RPE uiteraard, hartslag 125 ofzo. Het verschil is wel duidelijk merkbaar.

Laatste keer met de grote jongens gereden 🥲. Ik heb daarnet mijn vaste spatborden opnieuw geïnstalleerd met mijn alu wielen en 45mm banden.

Ondertussen bijna 900km mee gebold. Alles wat offroad gaat ben ik sneller en met meer comfort, op strava veel pr's gereden zonder speciaal er voor te gaan ofzo. Het vinnige, scherpe gaat er natuurlijk wel wat uit. Voelt wel wat zwaarder aan bij het optrekken enzo.

IMG20251020125125.jpg

Laatste keer met de grote jongens gereden 🥲. Ik heb daarnet mijn vaste spatborden opnieuw geïnstalleerd met mijn alu wielen en 45mm banden.

Ondertussen bijna 900km mee gebold. Alles wat offroad gaat ben ik sneller en met meer comfort, op strava veel pr's gereden zonder speciaal er voor te gaan ofzo. Het vinnige, scherpe gaat er natuurlijk wel wat uit. Voelt wel wat zwaarder aan bij het optrekken enzo.

IMG20251020125125.jpg
Echt een knappe fiets. Welke velgen zijn dat?

IMG20251020125125.jpg
Heb je een foto van je setup met spatborden. Ik kan niet wachten op mijn toekomstige gravel met spatborden.

Vaste spatborden in de winter, ik zou ze niet meer kunnen missen. Zoals gisteren passeer ik een smal asfaltbaantje volledig omgeven door bomen, vol met bladeren en uit de zon of wind, waar het water uiteraard gewoon blijft staan. En de spetters vliegen alle kanten op.
Ik vind het geweldig om vlak na een regenbui te kunnen vertrekken en bij thuiskomst de fiets gewoon tegen de kant te zetten, en geen vieze kledij. Ik kuis em dan wel later eens, op een zonnige dag.

IMG20251020162030.jpg

Misschien onpopulair opinion maar ik vind hem nu wel mooier met blackwalls i.p.v. tanwalls :shy:

Spatborden zijn wel een gerief. Maar ik kan iedereen wel waarschuwen dat daardoor de kans op toe overlap groter wordt.
Ik heb zo het voorspatbord van mijn grizl in frut geduwd. Zo rij ik dus al geruime tijd met enkele maar een spatbord vanachter.

Misschien onpopulair opinion maar ik vind hem nu wel mooier met blackwalls i.p.v. tanwalls :shy:

Spatborden zijn wel een gerief. Maar ik kan iedereen wel waarschuwen dat daardoor de kans op toe overlap groter wordt.
Ik heb zo het voorspatbord van mijn grizl in frut geduwd. Zo rij ik dus al geruime tijd met enkele maar een spatbord vanachter.
Ik moet daar ook mee oppassen op mijn speedster. Scherp draaien en dan pedaal naar voren is grote kans om op mijn bek te gaan. Komt niet vaak voor, maar toch.

Ik moet daar ook mee oppassen op mijn speedster. Scherp draaien en dan pedaal naar voren is grote kans om op mijn bek te gaan. Komt niet vaak voor, maar toch.
Kan nochtans makkelijk opgelost worden: uw schoenmaat verkleinen, kortere cranks installeren en grotere maat fiets kiezen. Tis toch van niet willen he

Terug
Bovenaan