de Waaslandwolf
Well-known member
Als ik moet gokken: het jaagpad langs de Zenne, iets voorbij de Hombeekse plas?Waar is dat exact? Ik rijd regelmatig richting Mechelen maar op het eerste zicht is deze strook me wat onbekend![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als ik moet gokken: het jaagpad langs de Zenne, iets voorbij de Hombeekse plas?Waar is dat exact? Ik rijd regelmatig richting Mechelen maar op het eerste zicht is deze strook me wat onbekend![]()
Waar is dat exact? Ik rijd regelmatig richting Mechelen maar op het eerste zicht is deze strook me wat onbekend![]()

Ik pak altijd deze.
Verschillende prijzen doordat er verschillende materialen gebruikt worden. Duurder is vaak beter gelagerd en lichter.Nu de gravelbike besteld is zouden pedalen ook handig zijn, maar waarom zijn er zoveel verschillende
Wat advies of ervaringen zouden handig zijn.
Shimano XTR PD-M9100 SPD
Shimano XT PD-M8100 SPD
Shimano PD-M540 SPD
Shimano PD-ME700 MTB
Shimano PD-M520 SPD
Shimano SPD PD-M505 SPD
De Shimano PD-EH500 Combi Pedalen hebben geen toegevoegde waarde voor mijn woon-werk verkeer en weekendritjes, volgens mij.
Ik zou zelf precies een set van de bovenste 3 nemen.
Wel rekening houden, die werken met andere schoenplaatjes. Als de gravelbike je enige fiets is, en je hebt maar 1 paar schoenen, geen issue natuurlijk.Verschillende prijzen doordat er verschillende materialen gebruikt worden. Duurder is vaak beter gelagerd en lichter.
Maar je hebt buiten Shimano ook nog andere merken ook.
Dit is bijvoorbeeld ook een briljant pedaaltje.
![]()
Crankbrothers Candy 2 MTB Pedalen Grijs
Crankbrothers Candy 2 MTB Pedalen Grijs voor slechts 89.95 Het Candy 2 pedaal van Crankbrothers is een klikpedaal met klein platform voor fanatieke fietsers. Ideaal voor crosscountry, trail en mountainbiken.www.futurumshop.nl
Ja uiteraard als je al een fiets hebt met SPD dan blijf je bij SPD natuurlijk.Wel rekening houden, die werken met andere schoenplaatjes. Als de gravelbike je enige fiets is, en je hebt maar 1 paar schoenen, geen issue natuurlijk.
Zelf geen ervaringen met Time.Ja uiteraard als je al een fiets hebt met SPD dan blijf je bij SPD natuurlijk.
Je hebt ook pedalen van time, schijnen ook wel goed te zijn. Zelf geen ervaring mee.
![]()
Time Atac XC 4 MTB Pedalen
De Time Atac XC 4 mountainbike pedalen hebben een zeer goede prijs kwaliteit verhouding en zijn ideaal voor fanatieke fietsers. Extreem stevig gebouwdwww.mantel.com
Ik heb deze op drie fietsen (mtb en gravel). Bij VanEyck kosten ze maar 30 euro, daarvoor kun je niet sukkelen (ik heb ze aan 27 euro gekocht)...Nu de gravelbike besteld is zouden pedalen ook handig zijn, maar waarom zijn er zoveel verschillende
Wat advies of ervaringen zouden handig zijn.
Shimano PD-M520 SPD
Ja die voor gewone schoenen leken me het minst praktisch als ik ze toch amper zo gebruik.Ik pak altijd deze.
Die met de platformen voor gewone schoenen draaien altijd verkeerd om als je wil inklikken.
XTR, XT die zijn vast te zetten met een imbus. En vooral ook los te draaien.
Ge zou niet de eerste zijn (ook niet op dit forum) die zijn pedalen niet meer los krijgt.
Op die andere kunt ge zo ne gigantische pedaalsleutel zetten. Is wel wat lelijker.
Of die M505? Die ken ik niet. Nieuw model?
Verschillende prijzen doordat er verschillende materialen gebruikt worden. Duurder is vaak beter gelagerd en lichter.
Maar je hebt buiten Shimano ook nog andere merken ook.
Dit is bijvoorbeeld ook een briljant pedaaltje.
![]()
Crankbrothers Candy 2 MTB Pedalen Grijs
Crankbrothers Candy 2 MTB Pedalen Grijs voor slechts 89.95 Het Candy 2 pedaal van Crankbrothers is een klikpedaal met klein platform voor fanatieke fietsers. Ideaal voor crosscountry, trail en mountainbiken.www.futurumshop.nl
Wel rekening houden, die werken met andere schoenplaatjes. Als de gravelbike je enige fiets is, en je hebt maar 1 paar schoenen, geen issue natuurlijk.
Ja uiteraard als je al een fiets hebt met SPD dan blijf je bij SPD natuurlijk.
Je hebt ook pedalen van time, schijnen ook wel goed te zijn. Zelf geen ervaring mee.
![]()
Time Atac XC 4 MTB Pedalen
De Time Atac XC 4 mountainbike pedalen hebben een zeer goede prijs kwaliteit verhouding en zijn ideaal voor fanatieke fietsers. Extreem stevig gebouwdwww.mantel.com
Momenteel op de koersfiets SPD-SL pedalen dus "moet" sowieso voor andere gaan nu. Ik sta open voor andere merken ook maar zelf nergens ervaring mee. De SPD multi release leek me wel handig.Zelf geen ervaringen met Time.
Ik rijd al meer dan een jaar met Funn (model mamba). Uitermate tevreden over.
Op de koersfiets Shimano ES600. Ook heel content van, maar enkel in te klikken langs 1 kant (iets minder praktisch, maar op koersfiets vind ik dat niet zo erg - en mijn inziens passen ze beter qua looks op een koersfiets)
Ik heb deze op drie fietsen (mtb en gravel). Bij VanEyck kosten ze maar 30 euro, daarvoor kun je niet sukkelen (ik heb ze aan 27 euro gekocht)...
Crankbrothers Candy heb ik ook nog liggen, maar vond ik laster in- en uitklikken waar dit met de M520's compleet geen issue is.

Ja die voor gewone schoenen leken me het minst praktisch als ik ze toch amper zo gebruik.
Past er op dat 6 hoekig stuk hier geen pedaalsleutel?
Je vergeet nog montagepasta gebruiken!Na 11 jaar nog nooit problemen gehad met eigen pedalen los krijgen met inbus, enkel bij pedalen van andere mensen…
Pedalen moet je ook niet hard vast zetten, aandraaien tot je weerstand voelt en dan een heel klein beetje verder. Pedalen kunnen op zich niet los komen.
Ik zou mijn keuze alleszins niet laten afhangen van het feit of er een pedaalsleutel op past.
Wat betreft montagepasta: uiteraard! Zie ik misschien teveel als een evidentieJe vergeet nog montagepasta gebruiken!
Altijd montagepasta gebruiken!
Het vrouwtje heeft het ook niet graag als het droog loopt
Het gros van de mensen rijden met SPD. Omdat ze niet anders weten. Maar in de cross rijden er dan weer ploegen met time. Als je bang for buck wilt dan is Shimano niet de beste keuze, hun pedalen zijn duurder dan de concurrentie.
Eens iets anders proberen kan in mijn ogen geen kwaad. De keren dat ik met crankbrothers heb gereden kan ik alvast zeggen dat ik deze met veel plezier op mijn gravelbike zou monteren!

Dat was dus vandaag....Volgende week eens deze doen : https://www.toerismevlaamsbrabant.be/producten/fietsen/fietsproducten/dijleland-gravelroute/
Klinkt als een ideale route voor mij, los van het Leuven gedeelteDat was dus vandaag....
Zit een behoorlijk stuk door Leuven centrum in. Dat is absoluut niet mijn ding door een stad uit rijden...
De gravelstukken waren ook nogal saai en te eenvoudig.
De hm wogen wel door op het einde. Maar dan vind ik die andere route een pak mooier.
Ik denk dat ik technisch een beetje te goed ben, om met een gravelbike gravelroutes te rijden... Die fiets kan een pak meer aan dan wat over brede paden rechtdoor rijden.

Ik denk dat ik technisch een beetje te goed ben, om met een gravelbike gravelroutes te rijden... Die fiets kan een pak meer aan dan wat over brede paden rechtdoor rijden.