De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Klinkt als een ideale route voor mij, los van het Leuven gedeelte 😁
Met die 67km richting Overijse denk ik niet dat je veel gemist hebt. Buiten veel frustatie omdat je rond Leuven voor een rood licht gestaan hebt 😛. Die lus richting Leuven zal wel puur politiek gekleurd zijn zeker, meer subsidies trekken.
De route passeert op luttele kilometers van mijn deur, als ik komende maanden eens zonder inspiratie zit zal ik deze weleens rijden.

Nu de gravelbike besteld is zouden pedalen ook handig zijn, maar waarom zijn er zoveel verschillende :thinking:
Wat advies of ervaringen zouden handig zijn. 🙏

Shimano XTR PD-M9100 SPD
Shimano XT PD-M8100 SPD
Shimano PD-M540 SPD
Shimano PD-ME700 MTB
Shimano PD-M520 SPD
Shimano SPD PD-M505 SPD
De Shimano PD-EH500 Combi Pedalen hebben geen toegevoegde waarde voor mijn woon-werk verkeer en weekendritjes, volgens mij.
Ik zou zelf precies een set van de bovenste 3 nemen.
Met Shimano spd's kan je eigenlijk niks verkeerd doen, zou dan voor een xt of 540 gaan. Met merken als Crankbrothers waren mijn ervaringen toch meer gemixed. Die van BBB zijn trouwens ook goed én goedkoper en lichter dan XT's.

Heb zelf sinds kort de PD-ES600 (voor weg/gravel), mooie pedaal voor een schappelijke prijs alleen het feit dat je maar langs één kant kan inklikken is wel wennen na jaren de 'gewone' spd's.

Dat de gravelbanen mij te saai zijn.
Ik heb het mtb bloso parcours van Herentals en Zolder gereden. Dat vond ik plezanter wegens technischer.
De vraag is dan of een gravelfiets voor u het geschikte tuig is.
Dat is geen fiets om heel technisch mee te doen maar is een tuig gemaakt om snel off-road te gaan met het nodige comfort.

Dit vat het mooi samen voor mij.
“Gravel riding, aka gravel grinding or adventure riding, is an increasingly popular form of cycling that combines elements of road- and mountain-biking, and consisting mostly of distance riding over unpaved roads. Whether dirt roads or gravel roads, trails must consist of non-technical and unsurfaced roads to qualify as gravel riding.”

Ik heb die fiets betaald dus ik doe daarmee wat ik wil 🤣

Dus in Vlaanderen zal ik die voor TT 's vaak bovenhalen. Zeker Mol en die kanten zie ik me niet meer met een mtb doen. De Walen is dan met de MTB.

Die dwars door het Dijleland kan ik trouwens enkel maar aanraden. Toffe rit. Wel veel asfalt maar dat gaat vlot met een gravelbike.

Ik heb die fiets betaald dus ik doe daarmee wat ik wil 🤣

Dus in Vlaanderen zal ik die voor TT 's vaak bovenhalen. Zeker Mol en die kanten zie ik me niet meer met een mtb doen. De Walen is dan met de MTB.

Die dwars door het Dijleland kan ik trouwens enkel maar aanraden. Toffe rit. Wel veel asfalt maar dat gaat vlot met een gravelbike.
Ja uiteraard gebruik jij die fiets voor wat je wilt natuurlijk :P

Ik denk ook niet dat singletrack of licht technisch werk een probleem is voor een gravelbike. Maar het is wel zo dat die fietsen gemaakt zijn net voor die saaie wegen :P

Daarnet nog de GCN aflevering gezien van een drop bar MTB vs flat bar gravel bike. En de uitslag verbaasde mij niet :P

Ja uiteraard gebruik jij die fiets voor wat je wilt natuurlijk :p

Ik denk ook niet dat singletrack of licht technisch werk een probleem is voor een gravelbike. Maar het is wel zo dat die fietsen gemaakt zijn net voor die saaie wegen :p

Daarnet nog de GCN aflevering gezien van een drop bar MTB vs flat bar gravel bike. En de uitslag verbaasde mij niet :p
Spoiler? Zodat wij niet moeten kijken

Die vergelijkingen van gcn/gmbn zijn toch altijd met een korrel zout te nemen, ik zou het toch zeker geen sluitende conclusies noemen.
Rijden waar je graag mee rijdt!
Dat zijn ook wel 2 speciale fietsen die ze vergelijken.
Een gravel met een recht stuur.
En een mtb met een krom stuur... Kunt ge dat ergens vinden?

Dat zijn ook wel 2 speciale fietsen die ze vergelijken.
Een gravel met een recht stuur.
En een mtb met een krom stuur... Kunt ge dat ergens vinden?
Een gravel met een recht stuur is nochtans niet zo een gekke of onlogische opstelling hoor.
Om te beginnen is uw stuur gewoon al breder en het niet hebben van drops is niet altijd een nadeel.

Een gravelbike met recht stuur is gewoon een mtb zonder vering.
Is wel van een andere grootorde qua geometrie natuurlijk :P
En veelal ook gewoon nog een stuk lichter en kan niet zo een brede banden af. Maar zou dan weer wel sneller en een stuk wendbaarder moeten zijn.

Terug
Bovenaan