De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Iemand advies voor lichten? Ik heb me er nu al een paar dagen in ingelezen, maar ik heb absoluut geen enkel idee hoeveel lumen/lux nu eigenlijk nodig is.

In mijn ervaring als fietser en automobilist, hoe meer hoe beter maar zorg ervoor dat het goed afgesteld is op de weg :D

En vooral niet zo een irritant helmlicht. Als fietser ben je verblind en als automobilist zit dat licht te hoog om op te vallen.

De prijs zit’m vooral in de batterij. Een lamp maken die 1000Lm kan uitbraken is de moeite/kost niet, maar een batterij voorzien die dat langer dan een half uurtje kan volhouden is iets anders.
En zelf dat valt allemaal wel mee. Dat is uiteindelijk niet veel meer dan een paar 18650 cellen. En die zijn eigenlijk vrij goedkoop te verkrijgen. Bij de A-merken betaal je daar natuurlijk de hoofdprijs voor, maar je krijgt dan ook wel een fancy hardcase/display/...

En vooral niet zo een irritant helmlicht. Als fietser ben je verblind en als automobilist zit dat licht te hoog om op te vallen.

Tijdens het mtb'en anders wel zeer handig. Veel makkelijker om in de bochten te kijken.
Het zal dus wel een beetje afhangen van uw gebruik.

In mijn ervaring als fietser en automobilist, hoe meer hoe beter maar zorg ervoor dat het goed afgesteld is op de weg :D
Imo moet je toch serieus opletten met verlichting en hoe je ze richt. Je ziet soms mannen die zo'n 1000 lumen koplamp knal vooruit richten, dan ben je als automobilist dus stekeblind... in hoeverre dat dan veilig is kan je je nog maar afvragen.

Het hangt er een beetje vanaf wat je exact wil doen maar dit soort setjes heb je redelijk mooi gerief in handen imo.

Veel hangt af van de use-case:
* Wil je verlichting voor je commute? Dan heb je waarschijnlijk voldoende aan kleinere lampjes met kleinere batterijen.
* Wil je verlichting die de nacht door kan voor BRM achtige toestanden? Dan ga je waarschijnlijk best op zoek naar iets met een zolang mogelijke batterijduur.

Weet wel dat je bij veel lampen de intensiteit kan kiezen. Een koplamp van 1000Lm heeft, alvast bij Leyzne vaak ook 2-3 minder felle standen waarop de lamp dan ook veel langer mee gaat op dezelfde oplaadbeurt. Door de band genomen hebben felle lampen ook zwaarder batterijen (wat logisch is ook aangezien je niks met een lamp van 1000Lm die maar 15 minuten kan branden...

En zelf dat valt allemaal wel mee. Dat is uiteindelijk niet veel meer dan een paar 18650 cellen. En die zijn eigenlijk vrij goedkoop te verkrijgen. Bij de A-merken betaal je daar natuurlijk de hoofdprijs voor, maar je krijgt dan ook wel een fancy hardcase/display/...

Tijdens het mtb'en anders wel zeer handig. Veel makkelijker om in de bochten te kijken.
Het zal dus wel een beetje afhangen van uw gebruik.

Ja voor jezelf zal het wel handig zijn, maar als tegenligger is het 't echt irritant. Nuja als je het enkel in het bos gebruikt heb ik daar niks op tegen.

Hangt er wat vanaf hoe lang en waar je gaat rijden. ‘S nachts in het bos is een piek vermogen van minimum 1000Lm wel nodig. 800Lm voor onverlichte veldwegen, 600Lm voor onverlichte verharde wegen.
Inderdaad. Ik heb een 800 en 1300lm lamp.
Op mijn woon-werk route moet ik over een pad tussen de velden, daar is 800lm ruim voldoende om alles gezien te hebben, mag gerust wat minder zijn. Om echt te mtb'n gaat de 1300lm op mijn stuur en de 800lm op de helm, dan heb je alle licht dat een mens kan wensen. Tegenwoordig bestaat er teveel straffe verlichting, +1000lm voor op straat zou men gewoon moeten verbieden.

Ik heb vroeger ook 2 Chinese lampen gehad, licht in overvloed maar beide afgebroken aan de bevestiging. En als je die batterij zag, die durfde ik niet onbewaakt opladen :D. Deze lampen kan ik verbinden met een controller en mijn garmin. Met 1 druk op de knop kan ik van strafste naar zwakste stand gaan. Als je het in de winter dagelijks gebruikt en dan ook nog eens om te mtb'n is dat wel super nice.

Allright, bedankt voor alle insights! Ik was inderdaad naar een setje van Lezyne zoals dat van Reverz aan het kijken, zat ik toch in de goede richting!

Dat is volgens mij ook gewoon zo?
In de Decathlon staat er toch op bepaalde lampen dat ge bepaalde instellingen niet op de baan moogt gebruiken.
Hoe is die regel dan opgesteld? Het licht mag niet verblinden? Als er geen controle op is is het uiteindelijk ook gewoon een waardeloze regel natuurlijk.
Uiteindelijk is de sterkte van het licht ook maar 1 factor. Als iemand met een stadsfiets met simpele naafdynamo zijn licht recht in u gezicht heeft staan is dat ook al voldoende om niks meer te zien. Of die speedelecs hebben hun licht staan zodat ze aan 40 per uur voor zich uit iets kunnen zien, die verblinden quasi allemaal.

Ik heb deze set voor op de weg: Sigma aura 80

Dat blaze achterlicht heeft ook een remlicht, wreed handig.

Voor in het bos gebruik ik een Spanninga Thor 1100 en een trail-running lamp van decathlon op mijn helm.

Blijkbaar inderdaad "Mag niet verblinden".

Was me gewoon eens opgevallen dat op sommige lampjes in decathlon een waarschuwing hebben.

De grijze? Ik zag net dat ze weer beschikbaar waren voor levering in sept., maar 5 min later waren ze al weer weg... Curry Powder is wel nog leverbaar in L, midden okt...
Curry Powder, maat M. Was inderdaad maar eventjes beschikbaar, zag ik. Oorspronkelijk niet mijn eerste keuze qua kleur, maar hoe meer ik op de website zat te refreshen om te zien of er iets beschikbaar was, hoe meer die kleur mij begon te charmeren. Wel nog even afwachten hoe dit er IRL gaat uitzien.

Curry Powder, maat M. Was inderdaad maar eventjes beschikbaar, zag ik. Oorspronkelijk niet mijn eerste keuze qua kleur, maar hoe meer ik op de website zat te refreshen om te zien of er iets beschikbaar was, hoe meer die kleur mij begon te charmeren. Wel nog even afwachten hoe dit er IRL gaat uitzien.
IRL pakken beter dan op foto!

Ik heb zelf de grijze omdat ik wat schrik had voor Curry Powder. Ik had op reddit foto´s gezien waarop dat bijna oranje was (en imo niet zo mooi).
Maar ik heb het nu IRL gezien op @langun zijn Grizl en het was echt :love2: . Zowat Oker-achtig.

Ik had gemerkt na de BG-GB dat ik mijn pedaal precies nogal goed voelde door mijn Triban schoen (gekocht in de solden 2 jaar geleden), blijkt dat de zool gebroken was. Heb mezelf dan maar getrakteerd op wat betere schoenen.

SH-XC502-shic431-primary_1_750_750.jpeg

Gaat ook mooi met die roze sokken!

Terug
Bovenaan