De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat mag wel hoor. Als je een voertuig kan inhalen op een rotonde met 1 vak, mag dat gewoon. Of het verstandig is, laat ik in het midden. De pas afsnijden nadien hoort uiteraard niet.
Is toevallig een vraag die vaak terugkeert bij de VSV quiz omdat blijkbaar niemand dat weet (en ik wist dat eerlijk gezegd ook niet tot een klein jaar terug).
Ah amai, dat wist ik dus niet. Nu ja, de meeste rotondes waar ik kom, lenen zich er niet echt toe om te zitten inhalen met 1 vak, gewoonweg door gebrek aan ruimte.

Was vorige week nog een vraag! Wel alleen links inhalen mag denk ik.
Zou kunnen, ik ben pas deze week terug begonnen. :p

Ah amai, dat wist ik dus niet. Nu ja, de meeste rotondes waar ik kom, lenen zich er niet echt toe om te zitten inhalen met 1 vak, gewoonweg door gebrek aan ruimte.
In de praktijk ken ik ook geen rotonde waarop dat lukt denk ik. Vroeger had je er zo een rond Wevelgem ergens, maar die is ook aangepast nu.

Volgens mij zijn er enkele uitzonderingen op het links inhalen, namelijk als een auto voorgesorteerd staat om links af te slaan, mag je die langs rechts voorbijrijden, en dat is volgens mij ook "inhalen", ook al rij je die dus voorbij.

Volgens mij zijn er enkele uitzonderingen op het links inhalen, namelijk als een auto voorgesorteerd staat om links af te slaan, mag je die langs rechts voorbijrijden, en dat is volgens mij ook "inhalen", ook al rij je die dus voorbij.
En in de bebouwde kom mag het ook gewoon.

Als er helemaal geen fietspad is, moeten de fietsers toch gewoon achter de auto's blijven rijden en niet plots rechts voorbij komen?
Maar als er een fietser rechts achter u zit en jij wilt met de auto de rotonde verlaten, terwijl de fietser op de rotonde blijft, dan moet jij als autobestuurder die fietser voorrang geven voordat jij de rotonde verlaat.

een auto die stil staat mag je altijd rechts voorbijrijden. inhalen kan enkel tov een bewegend voertuig

Maar als er een fietser rechts achter u zit en jij wilt met de auto de rotonde verlaten, terwijl de fietser op de rotonde blijft, dan moet jij als autobestuurder die fietser voorrang geven voordat jij de rotonde verlaat.
Bannee. Als er geen fietspad ligt moet die fietser achter die auto blijven, ook al slaat die af.

Als ge op de E17 rijdt richting gent (ongeveer aan Lokeren) staan sinds een paar weken ineens een paar borden van 70. Aan het begin hing daar op dat 2de bord nog een klein zwarte tape dwars over het bord, maar nu met dat slecht dat weer is dat ook gaan vliegen.
Iemand die weet waarom die er ineens staan? Zijn er werken gepland?
Hopelijk staan ze daar niet te flitsen, want dan gaan ze echt wel veel mensen hun rijbewijs kunnen intrekken (waaronder het mijne :p). Is ook gewoon gevaarlijk om daar ineens alles dicht te smijten naar 70. 't is niet dat er eerst borden van 90 of zo staan. Gewoon ineens een bord van 70.

Hopelijk staan ze daar niet te flitsen, want dan gaan ze echt wel veel mensen hun rijbewijs kunnen intrekken (waaronder het mijne :p).
Dan dien je best bezwaar in:

4° artikel 9.9.3°, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 19 december 1991, wordt vervangen door de volgende bepaling :
« 9.9.3° — Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt. »;

Onderbord type Ia

Valt wel mee, meestal zijn dat kleine pietjes. 😝

Ergernis vandaag, voorlopig enkel de triestige manier waarop de wegen en voetpaden in de wijk zijn aangelegd. Straks ritje naar Limburg en terug, t zal wat anders zijn
Ik ga zooooo content zijn als ik volgende week na 6-7 weken plaaster terug eens met de auto kan gaan rijden .
Tot wss snel de eerste ergenis voor mij gaat hangen😁

Heb nog mensen gekend die parkeerwachter waren.

Kort gezegd: ja, ze staan inderdaad met een paal in hun broek naast jouw auto te wachten. Vaak zijn dat bedrijfjes die van de stad het alleenrecht krijgen om boetes uit te delen. Die boetes zijn dan ook hun omzet (een % gaat naar de stad), en parkeerwachters moeten een bepaald quotum halen om hun rendabel te zijn (lees: hun job niet kwijt te zijn). Dus als ze merken dat in straat X er een paar auto's bijna door hun tijd zijn, dan blijven ze daar even om te cashen.
het zijn toch maar die gasten die de regels correct afdwingen. Dat degenererende bekijken van een parkweerwachter snap ik toch niet zo goed. Die gasten doen hun job en vanzelfsprekend wordt door de overkoepelende bedrijven gezocht naar het efficiënter inzetten van die gasten (sensoren, gestuurde controle, etc..) We zijn verdorie 2022, iemand lukraak laten rondjes lopen is ook maar kostelijk.

De regels zijn toch simpel: je betaalt voor een uur, je hebt recht op een uur. Veel duidelijker kan het allemaal niet worden.

Al diegene die van hun kloten maken hadden dan maar moeten voorzien om langer te parkeren of indien ze zagen dat ze er niet geraakten wat geld komen bijpompen (wat veelal ook al digitaal kan). Het gebruik maken van een betaalde parkeerplaats is een keuze en daar hangen nu eenmaal voorwaarden aan vast.

Wordt op den duur een beetje het equivalent van verkeersboetes. 50 is 50, ook al is dat een binnenring rond een centrumstand en kun je vlot 90 rijden. De regels zijn gekend en deelnemen aan het verkeer betekent dat je ze willens nillens ervaart. Boetes kunnen voorvallen (ik had er zelf één de voorbije maand) maar ik ga daar nu echt niet over lullen. iets van "Eigen schuld".

Dan dien je best bezwaar in:

4° artikel 9.9.3°, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 19 december 1991, wordt vervangen door de volgende bepaling :
« 9.9.3° — Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt. »;

Onderbord type Ia
thanks, geeft al direct een geruster gevoel :)

wel raar dat ze die gewoon geplaatst hebt zonder die af te dekken en voorlopig zonder enige reden ook.

Een klein beetje regen en meteen rijden de mensen voor jou, tegen 40km/u waar je 70km/u mag rijden.
Misschien moeten mensen eens een bril kopen tegen slecht zicht? :tongue:

het zijn toch maar die gasten die de regels correct afdwingen. Dat degenererende bekijken van een parkweerwachter snap ik toch niet zo goed. Die gasten doen hun job en vanzelfsprekend wordt door de overkoepelende bedrijven gezocht naar het efficiënter inzetten van die gasten (sensoren, gestuurde controle, etc..) We zijn verdorie 2022, iemand lukraak laten rondjes lopen is ook maar kostelijk.

De regels zijn toch simpel: je betaalt voor een uur, je hebt recht op een uur. Veel duidelijker kan het allemaal niet worden.

Al diegene die van hun kloten maken hadden dan maar moeten voorzien om langer te parkeren of indien ze zagen dat ze er niet geraakten wat geld komen bijpompen (wat veelal ook al digitaal kan). Het gebruik maken van een betaalde parkeerplaats is een keuze en daar hangen nu eenmaal voorwaarden aan vast.

Wordt op den duur een beetje het equivalent van verkeersboetes. 50 is 50, ook al is dat een binnenring rond een centrumstand en kun je vlot 90 rijden. De regels zijn gekend en deelnemen aan het verkeer betekent dat je ze willens nillens ervaart. Boetes kunnen voorvallen (ik had er zelf één de voorbije maand) maar ik ga daar nu echt niet over lullen. iets van "Eigen schuld".
Dit dus hè. Snap dat ook niet goed maar bon, dan moet men maar een ticket van langere duur nemen.

Tegenwoordig kan je trouwens ook gewoon rap een SMS sturen als je merkt dat je het niet gaat halen, als je dan nog steeds een boete krijgt moet je enkel en alleen maar boos zijn op uzelf.

Terug
Bovenaan