De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Veel mensen hebben daar gewoon geen interesse in, zolang ze van punt A naar punt B geraken. M'n oma was altijd zot van mijn 'zwarte' wagen.

Een nieuwe wagen kopen en gewoon niet weten welke motor erin ligt. Dat kom ik ook veel tegen. 'het is een diesel'. Ah, ok, ja.
Ik ben iemand die tot in de kleinste details wil weten wat hij koopt. Of dat nu over een wagen, zonnepanelen, een BBQ of een stofzuiger gaat.

Een kameraad die onlangs een nieuwe wagen kocht gaf toe dat hij die puur op uitzicht gekocht had. Welke motor, verbruik, bouwjaar, enz. wist hij niet.

Of: 'moh, jullie hebben dezelfde wagen of wa?!' terwijl die van mijne kameraad 5 jaar ouder is.

Ik ben ook zo, ik wil alles weten voor ik beslis, zeker iets zoals een auto waar je jaren mee doet.

Soms is het verschil in "dezelfde wagen" ook wel subtiel: ik reed met een grijze A6 sedan (2.0 TDI), mijn baas ook met een grijze A6 sedan van hetzelfde bouwjaar (maar wel een V6 quattro, dus motorisch en qua aandrijflijn een hele andere auto). Maar aan de buitenkant quasi geen verschil te zien.

Moet je mij toch eens uitleggen... Er is een gestreepte lijn op de oprit, je rijdt in een treintje. Je bent per definitie eerder aan die gestreepte lijn. Je kan dan toch gewoon invoegen??

Kunnen? Ja, zonder gebruik te maken van de invoegstrook kun je inderdaad aan 70 km/h op de autostrade komen om DAN pas op te trekken als een halve zot om op die manier iedereen te couperen die op een normale, ordentelijke manier de autostrade wil opkomen door eerst voldoende snelheid te maken op de invoegstrook. Ja, dat kan. Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet kan.

Ik heb alleen gezegd wat voor egocentrische eikel je wel niet bent met zo'n gedrag.

En voor zover ik weet heeft elke autostrade in België toch minstens 2 rijvakken?

Ja. Welke relevantie heeft dat?

Ik ben ook zo, ik wil alles weten voor ik beslis, zeker iets zoals een auto waar je jaren mee doet.

Soms is het verschil in "dezelfde wagen" ook wel subtiel: ik reed met een grijze A6 sedan (2.0 TDI), mijn baas ook met een grijze A6 sedan van hetzelfde bouwjaar (maar wel een V6 quattro, dus motorisch en qua aandrijflijn een hele andere auto). Maar aan de buitenkant quasi geen verschil te zien.
Als je nu niks met auto's hebt, is het toch doodnormaal dat je daar niet alles over gaat opzoeken? Als ik een fiets ga kopen, dan ga ik écht niet uitzoeken of de versnellingen van Shimano nu beter zijn dan de versnellingen van <<insert ander merk>>. Couldn't care less, zolang het maar doet wat het moet doen.

En... ik heb al véél testritten gedaan, maar uiteindelijk is de Porsche de eerste auto waar ik effectief een testrit mee heb gedaan voor ik hem kocht. Alle anderen waren ofwel
1) Nog niet op de markt
2) Een andere motorisatie
3) Een heel andere uitvoering

En ik denk dat dat voor veel mensen zo is...

Kunnen? Ja, zonder gebruik te maken van de invoegstrook kun je inderdaad aan 70 km/h op de autostrade komen om DAN pas op te trekken als een halve zot om op die manier iedereen te couperen die op een normale, ordentelijke manier de autostrade wil opkomen door eerst voldoende snelheid te maken op de invoegstrook. Ja, dat kan. Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet kan.

Ik heb alleen gezegd wat voor egocentrische eikel je wel niet bent met zo'n gedrag.

En het alternatief is helemaal op het einde met een treintje aan 70km/u in te voegen? Dat is toch niks beter?

Elke keer dat ik zoiets al heb meegemaakt, voegt iedereen van het treintje in, en proberen ze zo snel mogelijk naar het middelste/linkse rijvak te geraken zodat ze voorbij de bompa geraken. Wat ook de bedoeling is...

Moet je mij toch eens uitleggen... Er is een gestreepte lijn op de oprit, je rijdt in een treintje. Je bent per definitie eerder aan die gestreepte lijn. Je kan dan toch gewoon invoegen??
En voor zover ik weet heeft elke autostrade in België toch minstens 2 rijvakken?
Het is beter om de hele invoegstrook te gebruiken, maar dat is Belgische shit. Bestuurders die al op de autostrade zitten maken ook vaak geen plaats etc. etc.
Ideaal voegt de eerste in, dan de volgende en zo verder en raakt iedereen mooi op snelheid. Soms heb je inderdaad patsers die al van achteraan gaan invoegen en zo de anderen die nog snelheid aan het maken zijn op de invoegstrook couperen. Soms heb je ook het omgekeerde: trage voertuigen die amper aan 90 geraken en de rest afremmen om deftig in te voegen. (camionette met veel lading, oude mensen, gsm-ende bestuurders) etc...

Als die X5 op plaats 6 direct naar de linkerrijstrook gaat, dan is er toch geen probleem voor de eerste 5?

Ik snap je betoog als die op de rechterrijstrook blijft plakken waardoor die op plek 2 of 3 blokkeert met het invoegen maar niet als die "aan de kant gaat" door onmiddelijk naar links te gaan als dat veilig kan gebeuren tenminste.

Sommigen zitten ook werkelijk te taffelen op die invoegstrook :p.

Het is beter om de hele invoegstrook te gebruiken, maar dat is Belgische shit. Bestuurders die al op de autostrade zitten maken ook vaak geen plaats etc. etc.
Ideaal voegt de eerste in, dan de volgende en zo verder en raakt iedereen mooi op snelheid. Soms heb je inderdaad patsers die al van achteraan gaan invoegen en zo de anderen die nog snelheid aan het maken zijn op de invoegstrook couperen. Soms heb je ook het omgekeerde: trage voertuigen die amper aan 90 geraken en de rest afremmen om deftig in te voegen. (camionette met veel lading, oude mensen, gsm-ende bestuurders) etc...
Ik voeg meestal redelijk rap in als er plaats genoeg is, maar als er iemand voor mij rijdt dan houdt ik mij in zodat die ook veilig kan invoegen, ofwel rijdt ik meteen door naar de tweede rijstrook als daar ook genoeg plaats is, en af en toe zie ik dan iemand die juist ingevoegd is kijken met zijn nonchalante blik op oneindig.

Oh ja, "als er plaats genoeg is" betekent niet: als er 20 meter tussen de auto's is, maar betekent dat er niemand moet remmen als ik daar invoeg (even wat gas lossen kan er nog net mee door).

Vanochtend file door een ongeval op de E17 (weeral).

De meeste chauffeurs op het linker vak houden goed links; vrachtwagens op het middenvak redelijk naar rechts. Zit er toch wel 1 auto tussen die midden op zijn vak blijft rijden waardoor de ziekenwagen (nochtans met zwaailichten en sirene, moeilijk te missen) niet direct door kan. Achteraf gezien dat het weer zo'n imbeciel was die meer bezig was met zijn gsm dan met te rijden. Op zo'n moment wil je die GSM toch in een niet nader te noemen lichaamsholte rammen...

Die ergernis van @mac-bc doet me denken aan iets van vorige week: wisselaar E17-E40, waar de oprit al van 2 rijvakken tot 1 vernauwd is probeerde er een Corsa om op dat stuk met 1 rijvak voorbij te steken. Toch maar wat gas bijgegeven voor hij zich tussen de vangrail en mij kon duwen.
En jawel, waar er nog een verdrijvingsvlak en volle lijn is tussen de oprit en de E40, snokt hij al naar het 1e rijvak. In zo'n gevallen ga ik ook liefst gewoon gas bijgeven en veilig invoegen, maar als je dan achter een treintje zit, kan je dat wel vergeten.
https://www.google.be/maps/@51.0117...BzCwz3k_5xLaQbwg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Ik voeg meestal redelijk rap in als er plaats genoeg is, maar als er iemand voor mij rijdt dan houdt ik mij in zodat die ook veilig kan invoegen, ofwel rijdt ik meteen door naar de tweede rijstrook als daar ook genoeg plaats is, en af en toe zie ik dan iemand die juist ingevoegd is kijken met zijn nonchalante blik op oneindig.

Oh ja, "als er plaats genoeg is" betekent niet: als er 20 meter tussen de auto's is, maar betekent dat er niemand moet remmen als ik daar invoeg (even wat gas lossen kan er nog net mee door).
Dit dus, maar dat is toch ook wat quasi iedereen doet. Waarom zou je op het eerste rijvak optrekken als je ook gewoon naar het vak ernaast kan?

Als die X5 op plaats 6 direct naar de linkerrijstrook gaat, dan is er toch geen probleem voor de eerste 5?

Toch wel, want uiteindelijk wil iedereen hetzelfde doen: namelijk zo snel mogelijk voorbij auto 1. Er is namelijk geen enkele reden om te denken dat auto nummer 2 ook een taffelaar zou zijn. Neen, die zit ook gewoon vast achter auto 1. Laat staan dat auto's nummer 2, 3, 4 EN 5 toevallig ook allemaal taffelaars zouden zijn. Neen, die zitten allemaal vast achter auto 1.

Iedereen wil daar voorbij. De enige logische volgorde is dus dat iedereen 1 inhaalbeweging maakt, rustig en overzichtelijk:
- Treintje 1 2 3 4 5 6 (op invoegstrook) naar
- Treintje 2 3 4 5 6 1 (op autostrade)
En moeten er daarna nog extra inhaalbewegingen gemaakt worden? Fine. Kan best. Maar dat weet je niet op voorhand. Op de invoegstrook weet kloothommel nummer 6 helemaal niets van auto's 2 t.e.m. 5, of die überhaupt moeten ingehaald worden of niet. Misschien wensen nummers 2 tot 5 straks ook wel keihard op te trekken om daarna tegen 200 km/h verder te rijden, waarom moet nummer 6 daar dan in eerste instantie als een gek voorbij alles en iedereen vliegen? Je moet al een enorme egocentrische ingesteldheid hebben om te denken dat die optie niet eens mogelijk is.

Als iedereen zo egocentrisch zou redeneren volgens kloothommel nummer 6 vliegt iedereen onmiddellijk naar links, en zit iedereen daar vast. Wat je dus ook heel vaak ziet op onze autostrades; iedereen vliegt onmiddellijk naar die linkerrijstrook. Ze denken allemaal van zichzelf dat ze de enigen zijn die ergens dringend heen moeten, het beste kunnen rijden, de zwaarste motor hebben, etc.

Laatst bewerkt:
Ze denken allemaal van zichzelf dat ze de enigen zijn die ergens dringend heen moeten, het beste kunnen rijden, de zwaarste motor hebben, etc.
Maar ge weet toch waarom diegenen die denken dat ze een grote piet hebben ook zo'n zware auto met zware motor nodig hebben?

Da's om het gewicht van hunne piet te kunnen meesleuren.

X5 die in m'n gat duwt. Wanneer ik kan schuif ik op naar 't 2de zodat hij kan passeren. Ik sluit terug achter hem aan. X5 gooit alles dicht naar 100 km/u. Flitspaal. Eens gepasseerd aan de paal, weer naar 140 km/u.

Iets verder aan het tuffen op het rechtervak aan 100/110 km/u.

Ja, 't was een vrouw.

Toch wel, want uiteindelijk wil iedereen hetzelfde doen: namelijk zo snel mogelijk voorbij auto 1. Er is namelijk geen enkele reden om te denken dat auto nummer 2 ook een taffelaar zou zijn. Neen, die zit ook gewoon vast achter auto 1. Laat staan dat auto's nummer 2, 3, 4 EN 5 toevallig ook allemaal taffelaars zouden zijn. Neen, die zitten allemaal vast achter auto 1.
Tuurlijk is er wel een reden om te denken dat nummer 2 een taffelaar is. Die is namelijk als eerste aan de gestreepte lijn gekomen, en heeft beslist om auto 1 niet direct voorbij te steken...

mensen die u inhalen tot ze in uw dode hoek zitten en beslissen dat het daar een goede positie is om hun snelheid aan die van u te matchen. why?

Net nog eens door die nieuwe tangent in Mechelen gereden. Geen idee waarom je daar maar 50 mag door heel dat stuk. Ruime vakken en fietsers of voetgangers komen daar niet. Aan de kruispunten 50 kan ik begrijpen maar heel dat stuk...

Voor de rest hebben ze daar op de kruispunten met Kardinaal Mercierplein en met Brusselpoort respectievelijk die lelijke ijzeren paviljoenen en een lelijke houten constructie gezet. Twee zaken aan 2 drukke kruispunten die het zicht belemmeren. Zeker bij die eerste zie ik als ik er met de fiets aankom op de ring niet goed meer of er iemand aan het oversteken is.

Daar waar de tangent onder het station loopt is het 50 omdat je op en afrit hebt van de parking.
Het voglende deel is geen uitleg voor

Ik vind het ook belachelijk dat je er maar 50 mag.

Die ijzeren constructie is voor 2 gebouwen uit het verleden die daar stonden na te bootse.
Echter is het heel slecht gedaan imo.
Die houten constructies zijn leuk maar die aan de brusselsepoort blokkeert het zicht wel.

Daar waar de tangent onder het station loopt is het 50 omdat je op en afrit hebt van de parking.
Het voglende deel is geen uitleg voor

Ik vind het ook belachelijk dat je er maar 50 mag.

Die ijzeren constructie is voor 2 gebouwen uit het verleden die daar stonden na te bootse.
Echter is het heel slecht gedaan imo.
Die houten constructies zijn leuk maar die aan de brusselsepoort blokkeert het zicht wel.
Het is in elk geval wel een heel vreemde plek om daar 50 te rijden. Voelt daar verre van intuitief aan.

Blijkbaar zijn dat wel allemaal taffelaars e.
Als auto 6 ze allemaal voorbij kan vanaf de stippellijn, hebben auto's 2 tem 5 ook tijd/ruimte genoeg gehad om hetzelfde te doen.

Blijkbaar zijn dat wel allemaal taffelaars e.
Als auto 6 ze allemaal voorbij kan vanaf de stippellijn, hebben auto's 2 tem 5 ook tijd/ruimte genoeg gehad om hetzelfde te doen.

Hij moet ze niet perse voorbij, als de ondertussen beruchte scumbag in "auto 6" op het vak zit waar de anderen willen op invoegen f*ckt hij de boel voor de rest... (2 tem 5)

Alleszins een zeer herkenbare situatie, allemaal veroorzaakt door die taffelaars (looking at you "auto 1" :sop:) die hun rechterpedaal niet durven (?) induwen bij het oprijden van de autosnelweg.

Terug
Bovenaan