De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Heeft ook wel een voordeel héé .
Als ik in Nederland over die vlakke wegen zoem dan heb ik de neiging om te knikkebollen omdat het zo ééntonig is , in Belgie maken ze u dan terug wakker als ge zo door een putje of over een verhoging gereden bent . ;)

Als ik in Nederland over die vlakke wegen zoem dan heb ik de neiging om te knikkebollen omdat het zo ééntonig is , in Belgie maken ze u dan terug wakker als ge zo door een putje of over een verhoging gereden bent . ;)
En dat door de dag aan maximaal 100 per uur. Een mens zou voor minder in slaap vallen. Straks hang ik er weer aan :(

Goh, daar vanaf de E34 in Maldegem richting Sluis zijn dat gewone baantjes in Nederland tegen meestal 80 km/u. Overigens om de zoveel kilometer een rotonde dus knikkebollen allesbehalve op die banen.

Edit: vandaag dagje in Sluis doorgebracht. Het is altijd een serieuze ergernis als je bij de terugrit weer op de Belgische wegen komt. Meteen weer dat heerlijke gevoel van die slecht aangelegde wegen.
Als je ziet wat ze daar betalen aan belasting op hun auto, rij ik toch liever rond wat putten eerlijk gezegd. De laatste 10 jaar is het hier ook wel veel beter geworden dan het daarvoor was, maar sommige gemeentes weigeren blijkbaar om iets te doen aan hun wegen.

GRMBL :mad:

Tis weer eens goed weer hoor
Rijd op Gaverse steenweg door buurdorp Vurste ... Gans de fiets suggestie strook vol geparkeerd met auto's over zeker 50m net voorbij een verkeersinsprong aan de andere kant. Er was al kwasie geen plaats meer net voorbij die insprong. je kan er ook niet op of voetpad uitwijken of de berm wegens hoge verticale stoep. Ergens een feestje denk ik.
Met nog eens aan de andere kant ook soms auto's her en der, enkel paar inritten vrij over 100m waar je al parallel zou moeten inparkeren ... Voor zo'n situatie heb je eigenlijk tijdelijke lichten nodig! En dat kan zo maar... hopelijk volgen boetes, was te laat om foto te nemen. Veiligheid eerst.

Rij terug langs binnen, kom op 50km/u 2 vaksbaan aan radar leger, en een open traktor voor me aan 25km/u. Recht stuk vrij, Ik pink om inhaal maneuver aan te geven, zet manuever aan .... En net als ik er voorbij wil gaan en al op de andere strook ben, slaat die open traktor plots linksaf de baan over voor een veld op te rijden ... Zonder pinken, zonder achter hem te kijken! Was oude open traktor met zelfs geen spiegels denk ik!

Zwaar in remmen en gelukkig net geen botsing, heb eens FKN goed getrompt hoor

FKN idiot. Niet kijken achterom met mogelijks geen spiegels, en vooral niet FKN PINKEN. Misschien had dat oud ding die zelfs niet, en mag je dus ermee niet op de de baan.

Laatst bewerkt:
GRMBL :mad:

Tis weer eens goed weer hoor
Rijd op Gaverse steenweg door buurdorp Vurste ... Gans de fiets suggestie strook vol geparkeerd met auto's over zeker 50m net voorbij een verkeersinsprong aan de andere kant. Er was al kwasie geen plaats meer net voorbij die insprong. je kan er ook niet op of voetpad uitwijken of de berm wegens hoge verticale stoep. Ergens een feestje denk ik.
Met nog eens aan de andere kant ook soms auto's her en der, enkel paar inritten vrij over 100m waar je al parallel zou moeten inparkeren ... Voor zo'n situatie heb je eigenlijk tijdelijke lichten nodig! En dat kan zo maar... hopelijk volgen boetes, was te laat om foto te nemen. Veiligheid eerst.

Heb je een google streetview link? Want afgaand op je beschrijving, stonden die auto's daar 100% legaal. Niet hoffelijk, maar wel legaal. Dus ik zie niet in waarom je om boetes roept tenzij je uitleg niet klopt.

Een fietssuggestiestrook heeft geen waarde volgens de wegcode; het bestaat er zelfs niet in. Dat is gewoon een onderdeel van de rijbaan. Wat betekent dat, indien er geen andere factoren meespelen, artikel 23 van de wegcode gewoon van toepassing is.

@the_fox
Je zal wel gelijk hebben hoor volgens de wegcode, dan is het compleet niet hoffelijk (en gevaarlijk). Streetview is daar verouderd van 2009. Nog geen suggestie strook, geen verkeersinham en andere voetpaden. Dat was een gevaar voor auto en fietsers dat stuk dus, en een agent zou toch ook wel even raar gekeken hebben peins ik. Het verkeer werd daar dus letterlijk bijna onderbroken ...

Oude situatie

Stroomkast en frituur rechts is weg nu, daar is vandaag een verkeers inham van 1 vak breed.
Op linker baanvak begon de parking blok een paar meter voorbij de inham aan die voormalige bank, tot aan die autos daar in de verte. Kan wel bijna 100m geweest zijn.
Voetpaden dus ferm verhoogd met zeer hoge verticale drempel.

Laatst bewerkt:
@the_fox
Je zal wel gelijk hebben hoor volgens de wegcode, dan is het compleet niet hoffelijk (en gevaarlijk).
Klopt dit beeld van Tomtom uit 2020 nog? Waar de tractor de inham overgaat?
c2rv4Rh.png

Want dan is het een fietspad (er staat een bord D9) en mag men er niet op parkeren. Maar wel ernaast op de rijbaan.

Voorbij de inham gaat het over op een fietssuggestiestrook en mag men daar wel op parkeren want dan is de fietssuggestiestrook deel van de rijbaan:
BAUE93M.png

Maar ook hier is geen hoge, verticale stoep bij die fietssuggestiestrook te zien. Dus is het zowel tussen 2009 & 2020 aangepast en dan nog eens tussen 2020 en nu?

Ja zoiets denk ik, stoep verhoogd omdat er teveel geparkeerd werd op deel of gans voetpad waarschijnlijk. Of 30m verder verhoogd. Als je een rij hebt van 100m is dat een eindje hé. Te lang voor vlotte doorgang verkeer in 2 richtingen als je niet kan uitwijken naar rechts, grotendeels. Woon hier maar sinds 2020.

Het gaat inderdaad om de Westhoek, zoals aangehaald kan je eigenlijk dagelijks een ongeval hebben, als je niet zelf anticipeert. Ik merk ook dat er weinig politie te bespeuren valt, zelfs hier aan de kust. Je ziet dan 2 agenten door de fietsstraat fietsen rond de schooluren, om dan 5 minuten later te worden ingehaald door een roekeloze bestuurder. Mensen hebben niet de discipline om zich aan de regels te houden.

Gezin uit Zonnebeke. Wederom, niet voor niks dat ik het verkeer in de Westhoek "crapuleus" noem.
Dus zatte vrouw die rijdt, met haar man en drie kinderen mee. Ik kan me eigenlijk geen enkele situatie inbeelden die niet marginaal is.
- Man is nog zatter, dus beste keuze is zatte vrouw => beiden zat ook al zijn de drie kinderen mee.
- Man heeft geen rijbewijs, maar houdt zijn vrouw niet tegen om te drinken ook al moet zij rijden.
- Man ligt serieus onder de sloef en is bang van zijn zatte vrouw.

Gelukkig was het "maar" een verkeerslicht.

Het gaat inderdaad om de Westhoek, zoals aangehaald kan je eigenlijk dagelijks een ongeval hebben, als je niet zelf anticipeert. Ik merk ook dat er weinig politie te bespeuren valt, zelfs hier aan de kust. Je ziet dan 2 agenten door de fietsstraat fietsen rond de schooluren, om dan 5 minuten later te worden ingehaald door een roekeloze bestuurder. Mensen hebben niet de discipline om zich aan de regels te houden.
Niet anticipeert. Hier reed die tegen een stilstaand object. :p

Die draaide dus waarschijnlijk links af en reed dan links van de berm waar er waarschijnlijk een licht op stond in plaats van op haar rijvak. Die was aan het spookrijden :p.
Nog chapeau dat die her bord gemist had die aanduid dat je rechts van de berm moet rijden en niet links maar het verkeerslicht erachter dan geraakt heeft met de rechterkant. (Ik denk dat die werkelijk aan het spookrijden was en dan een snok naar rechts gaf waardoor die de achterkant van het verkeerslicht raakte.)

Niet anticipeert. Hier reed die tegen een stilstaand object. :p

Die draaide dus waarschijnlijk links af en reed dan links van de berm waar er waarschijnlijk een licht op stond in plaats van op haar rijvak. Die was aan het spookrijden :p.
Nog chapeau dat die her bord gemist had die aanduid dat je rechts van de berm moet rijden en niet links maar het verkeerslicht erachter dan geraakt heeft met de rechterkant. (Ik denk dat die werkelijk aan het spookrijden was en dan een snok naar rechts gaf waardoor die de achterkant van het verkeerslicht raakte.)
Aja, effectief. Ik dacht eerst dat ze haar bocht te breed genomen had omdat de schade rechts aan de auto was. :lol:
En dan nog gearresteerd door haar gedrag, dat gaat toch ook niet net het ene pintje teveel geweest zijn.

Marokkaanse trouw"stoet"

Ik denk dat die elke mogelijke verkeersinbreuk kunnen afvinken (behalve dronken rijden waarschijnlijk)

En natuurlijk ook geen ploeg direct beschikbaar bij de politie want ze mochten een hele tijd een drukke baan blokkeren en dan nog een hele tijd toeterend door het centrum knallen

Lekker naar huis aan het fietsen en bij het oversteken zie ik een wagen van rechts komen. Geen probleem, ik stop en laat de wagen passeren... Of dat was toch mijn initieel gedacht.

Mevrouw in de wagen vond het ook nodig van even te vertragen, mij erop te wijzen dat ik zeker niet mag doorrijden door een belerend vingertje naar het oog te maken dat ik uit mijn doppen moet kijken.

Wat is dat toch met volk dat In en metalen doos stapt en denkt opeens de wereld aan te kunnen?
omhooggevallen kakwijf in een dikken bak?

@Remake : ik denk niet dat crapuleus gedrag exclusief voor Westhoek is.
Het is overal erg imo. En het zijn/lijken geen fouten die per ongeluk gebeuren. Voorbij gestoken worden in een fietsstraat is hier geen uitzondering. Verkeerslichten negeren is praktisch dagelijkse kost. Hier in de buurt is een tijd geleden de maximum snleheid een gewestweg van 90 naar 70. En toegegeven, ik snap het ook niet want de weg heeft twee baanvakken in elke richting en die zijn gescheiden door een middenberm.
Eerste deel is trajectcontrole en daar houdt iedereen zich (overdreven) in. Eens daar voorbij: knal op't gas. En dan zijn ze aan't bumper kleven omdat iemand voorbij steek aan exact dezelfde snelheid die ik er voor in de trajectcontrole reed.

Of van die kleine zaken: mensen die parallel parkeren door gewoon vooruit een plek in te rijden en dan maar ineens een stuk fietspad meenemen. Want fuck fietsers die daar rijden. Wij wonen in een doodlopende straat van 300 meter. Achteraan staan paaltjes. Hoeveel er hier niet doorperen tot aan die paaltjes en dan terug draaien. Like wtf, doe dat kalm? Of draai in't begin van de straat want ge ziet die paaltjes al vanaf daar staan?

Hier in de buurt is een straat waar je alleen in mag als je plaatstelijk verkeer bent. In de buurt ligt een lagere school. Daar passeren dus veel kinderen. Maar wat doen veel ouders? Toch die straat nemen want "da's korter". Meeste verkeer is tussen de gewestweg (helemaal bovenaan) en waar de twee lijnen onderaan samen komen.

Het verschil: in afstand: nog geen 200 meter. Het verschil in tijd: nog geen 10 seconden. En dan maar zeiken over hoe je je kind met de auto moet afzetten omdat het te onveilig is met de fiets. Mijn hoofd kan daar echt niet bij.

1757315704738.png

Ik rij een rond punt op waar geen verkeer op zit, oprit voor mij komt er één aangereden maar er is ruim voldoende marge voor mij. Alleen moet hij dat rondpunt blijkbaar aan zwaar overdreven snelheid opvlammen, bumperkleven en flashen want "meneer heeft voorrang". Heeft nog een kilometer of twee dwaas zitten doen tot hij zijn afslag moest hebben.

Ja, in theorie had hij misschien voorrang. Maar als ge aan zwaar overdreven snelheid een rondpunt op sjeest moet ge niet verwachten dat iedereen uw snelheid correct gaat inschatten en dat rond punt voor u gaat vrijhouden.

Terug
Bovenaan