De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik zou graag een megafoon op het dak van mijn wagen monteren, zo kan ik tenminste live feedback geven aan mijn directe omgeving. Ik vind claxoneren zo onpersoonlijk.
Daar zeg je wat. Vroeger toen ik nog dagelijks het traject Gent/Brussel deed kwam ik regelmatig ene tegen met zo'n LED bord op de hoedenplank die met zijn mede-weggebruikers "communiceerde" via weinig aan de verbeelding overlatende ASCII-figuurtjes. Was nog wel grappig in feite maar je kunt het ook met de verkeerde doen die je dan achtervolgt tot aan je huis.

waar kom jij dan files tegen waar ze zo'n strook vormen?
Is onlangs in het nieuws geweest dat een groot deel van de chauffeurs nog altijd niet weet (of het geen bal kan schelen) dat ze die automatisch moeten vormen zodra er filevorming is en niet pas als ze de hulpdiensten hun zwaailichten in de spiegel zien. Gisteren ook weer ondervonden in de file. Af en toe ene die zich goed opzij zet, maar de meesten blijven gewoon in het midden van hun strook.
Op de N80 Sint-Truiden - Hasselt.
Het is geen volmaakte reddingsstrook, omdat het niet breed genoeg is voor ambulance en dergelijke op te passeren, maar de auto's gaan wel duidelijk naar links op het linker vak en naar rechts op het rechtervak waardoor er een perfecte racebaan voor de motorrijders gecreëerd word en die maken er gretig gebruik van.

Daar zeg je wat. Vroeger toen ik nog dagelijks het traject Gent/Brussel deed kwam ik regelmatig ene tegen met zo'n LED bord op de hoedenplank die met zijn mede-weggebruikers "communiceerde" via weinig aan de verbeelding overlatende ASCII-figuurtjes. Was nog wel grappig in feite maar je kunt het ook met de verkeerde doen die je dan achtervolgt tot aan je huis.

Beter dan niets maar toch nog vrij onpersoonlijk en bovendien alleen nuttig voor je achterligger, zo een megafoon zou fantastisch zijn, alleen al deze ochtend:
  • Hey, gij daar - met uwen BMW, die hendelkes naast uw stuur - dat zijn PINKERS
  • Hey, gij daar - met uwen Mercedes B, tis hier zone 30 en geen zone 26
  • Hey madammeke met uwen Range, als ge nog 1 m vooruit rijdt om nog 2 jaar te wachten om links af te slaan, dan kan ik gewoon passeren en rechts afslaan
  • Hey daar, Noord Afrikaan - ge kunt ook gewoon stappen i.p.v. te slenteren op het zebrapad- en doet dienen gsm uit uw handen
  • Gij daar, met uw blauw lampeken op uw dak - hebde nu echt niets beter te doen dan te staan flitsen wanneer het file is
  • Troeten voor mij, ja gij ja - zet uwen mistlamp nekeer uit - tis geen mist maar nevel en wees gerust, wij hebben uw allemaal gezien want uw gewone lichten zijn zichtbaar vanaf pluto
  • Gij daar, met uwen speed pedelak - wat is de bedoeling van dat licht jong, de lucht verlichten ofwa

Die voor mij die het nodig vond om op een 70 baan gewoon te stoppen omdat iemand uit de andere richting naar links (en ons baanvak moest kruisen) wou afslaan. Waarom toch?

Iets later stopt die op de rotonde omdat een bus wou oprijden. 2x dat zelfs de andere chauffeur die ze voorrang willen verlenen er niets van begrijpt

En het valt me toch op, meestal zijn dat mensen met een auto type Hyundai Kona, Ford EcoSport, Citroën aircross.

Als mede motard merk ik dat er een deel van de autobestuurders is die gewoon gefrustreerd en jaloers is. Bij momenten wordt ik bijna opzettelijk van de baan gereden. Enkel omdat ze wat opgejaagd zijn door het filerijden.
Of toch snel nog het gatje willen dichtrijden zodat ik er niet tussen kan. Wat 99% vd tijd mislukt omdat ik toch net iets sneller ben :laugh:
Ik denk dat je de gemiddelde autobestuurder toch wel serieus overschat :P De meeste letten gewoon niet op en hebben geen idee wat er rondom hun gebeurt. Zowel in de file als erbuiten. En ze letten niet op andere weggebruikers in't algemeen, niet enkel motards. En veel mensen zijn ook heel slecht in snelheid & afstand inschatten, zeker van een moto.

Al genoeg met anderen in den auto gezeten waar de chauffeur bepaalde dingen gewoon niet ziet. Als je nog nooit met de moto gereden hebt, dan heb je dat perspectief ook gewoon niet om er rekening mee te houden.

Dus die dingen doen ze meestal niet bewust om de motard te kloten. En natuurlijk ook Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity" :D

waar kom jij dan files tegen waar ze zo'n strook vormen?
Om eerlijk te zijn: als je ziet wat er op de Antwerpse ring ligt, links van de linkse rijstrook, dan wijk je ook alleen maar uit wanneer het moet.
Ik rij quasi altijd op de witte lijn maar voor een goeie reddingsstrook moet je er over rijden.

Ergernis van gisteren: 2 baanvakken, verkeerslicht, daarna 1 baanvak. Net snel moet Google gemeten: je hebt van aan het ligt 125 tot wanneer het baanvak volledig weg valt en je op een arcering rijdt. Die gearceerde strook valt na 50 meter weg. Ik sta als eerste rechts. Links in de spiegel zie ik wagens naderen, de eerste een Kangoo, daarna een G wagon.

Net voor die Kangoo moet stoppen sprint het ligt op groen. Die is dus iets sneller weg, maar who cares. Die kan vlot voor me invoegen.
Maar uiteraard wil die G wagon ook nog voor me invoegen. Zelfs al is er geen gat, zijn we aan't eind van de arcering en moet hij een deel van de borduur meepakken om voor me te zitten. Klap op de vuurpijl: geclaxonneer en ne middenvinger.

Ik snap die logica echt niet: ritsen moet je niet en zelfs als het moest, moest hij achter me invoegen. Ik trek ook gewoon op, niet als één of ander bezetene. Die Kangoo kan normaal en voor die arcering voor me invoegen. Wat bereikt ge in godsnaam met u der toch nog tussen te wringen?
Als ik echt had gewild had ik er ook gewoon nog tegen gereden, de enige reden waarom dat niet is gebeurd is omdat ik in de remmen ga.

Logica? Wie heeft er logica nodig in het Belgische verkeer? Je zegt het zelf: G wagon. Dat soort wagen trekt een bepaald soort volk aan dat zich nu eenmaal beter vindt dan de rest.

Gaat gij toch niet de verkeersregels volgen in uw patserbak van €200k+ zeker. Regels en aanschuiven zijn voor het plebs.

Gedrogeerd spookrijden tot 90 km/u op een e-step zonder iets van bescherming aan. Ongelooflijk wat er rondrijdt. Hopelijk krijgt hij nu een celstraf.

Ook al gepakt voor niet-verzekerd rond te rijden. Heb er maar eens iets mee voor.

Alle rijverboden ten spijt blijven sommigen gewoon hardleers. Enige dat die tot reden gaat brengen is als hij eens een (ernstig) ongeval voorheeft, vrees ik.

Ik denk dat je de gemiddelde autobestuurder toch wel serieus overschat :p De meeste letten gewoon niet op en hebben geen idee wat er rondom hun gebeurt. Zowel in de file als erbuiten. En ze letten niet op andere weggebruikers in't algemeen, niet enkel motards. En veel mensen zijn ook heel slecht in snelheid & afstand inschatten, zeker van een moto.

Al genoeg met anderen in den auto gezeten waar de chauffeur bepaalde dingen gewoon niet ziet. Als je nog nooit met de moto gereden hebt, dan heb je dat perspectief ook gewoon niet om er rekening mee te houden.

Dus die dingen doen ze meestal niet bewust om de motard te kloten. En natuurlijk ook Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity" :D
Neenee, er rijden echt wel een paar zotten op de baan die bewust motards hinderen en zelfs in gevaarlijke situaties brengen.
Ik zie het verschil goed genoeg tussen onoplettendheid en opzettelijk.
De onoplettende chauffeurs tijdens files zijn uiteraard talrijk aanwezig maar die neem ik niets kwalijk.

Wat ik in Georgië allemaal niet gezien heb in de afgelopen week, claxonneren is daar standaard voor eender welke fout, ook als ge iemand oppikt in de straat (elke ochtend vantzelfde om 7u wakker geclaxonneerd worden). Een bus of trager voertuig voor u? Je ertussen smijten ongeacht het aankomende verkeer, die moeten maar wachten. Als voetganger tussen de auto's moeten wandelen OP een voetpad omdat ze absoluut snel willen kunnen indraaien op de hoofdbaan, jup, heb dan zin om echt op die auto te wandelen eh.

Ik hoop dat claxonneren op elk foutje die iemand doet nooit de standaard wordt in België. Want ffs het is irritant. Je moet maar eens voetganger zijn in zo'n land.
Zelf ben ik daarin kalmer geworden en relativeer ik meer dan vroeger, die situaties die je beschrijft zou ik vermoedelijk hoffelijker aangepakt hebben zonder claxon en met een brede glimlach en vriendelijke handgebaren, terwijl ik innerlijk die mens wel enkele face slaps zou willen geven en de wegcode in boekvorm in hun reet zou duwen.
Op sommige plaatsen in Brussel (niet overal maar er zijn locaties waar het daar echt erg is) is dat toch ook zo? Voor het minste begint men te claxoneren.

vanmorgen een camion die zijn pinkers opzet om naar het middenvak te gaan. Ik zit met de moto net aan zijn achterkant, dus ik kijk in mijn spiegel en dan over mijn schouder om te controleren of ik weg kan. Ik kijk terug voor me en meneer was al aan het schuiven en met zijn linkerwielen op mijn vak. Ik kon dan wel weg, maar wtf, wacht dan toch tot ik op dat andere vak ben.

Vanochtend tijdens mijn wandeling iemand zien fietsen in het dorp die vermoedelijk te laat was voor een meeting. Reed met een hand aan het stuur en in zijn ander hand zijn laptop vast en al opengeklapt :crazy:.

Echt, wat het tegenwoordig is op de baan... Het wordt alsmaar erger. Precies of uzelf veilig en verantwoordelijk van punt a naar punt b begeven is een bijzaak geworden en ondergeschikt aan uw eigen goesting doen.

Dag van de jeugdbeweging vandaag en er waren er al veel vroeg op weg me de fiets vandaag. Misschien kunnen ze op die dag eens zeggen dat ze beter allemaal met verlichting rijden en/of van hun gsm blijven tijdens het fietsen.

Ik liep zondagochtend op het fietspad. (er was daar geen voetpad) en ik ben ermee akkoord ik ging een beetje laat opzij voor ne wielerterrorist. Mijn fout en ik mompelde nog iets van 'excuseer'. Het was nog wel op tijd in de zin van: Hij moest niet inhouden of stoppen en hij kon wel nog gewoon verder fietsen.

Net wanneer hij tot bij mij is krijg ik echter een elleboogje te verwerken (een bewuste actie van hem) en dat scheelde echt niks. Ik schrok enorm. Die mens beseft echter niet dat had hij mij geraakt dat ikzelf helemaal NIET gevallen zou zijn (ik ben ne sterke stevige beer al zie ik er zo niet uit) maar hijzelf had er dan wél gelegen. En dat had gene mooie val geweest. :confused:

Ik begrijp deels zijn frustratie maar zijn actie was dom.

Op sommige plaatsen in Brussel (niet overal maar er zijn locaties waar het daar echt erg is) is dat toch ook zo? Voor het minste begint men te claxoneren.

Bwah, dat is niet zo erg.
In Istanboel toeteren ze gewoon op ieder kruispunt zelfs al is zijn er geen andere auto's omdat het een kruispunt is met grote blinde hoeken.
Dat getoeter is gewoon de aankondiging "ik kom er aan en ik heb slechte remmen. Als er iemand is om de hoek, geef mij voorrang :p"

Dat heb ik nog nooit gezien in Brussel.
Brussel is eerder: Reageeer je trager dan Max Verstappen op een groen licht, hoor je direct "tuuuuuuuuuuuuuuuuuuut".

Vanochtend tijdens het wandelen 6 auto's tegengekomen die een stukje verder rechtsomkeer moesten maken aan een overweg die volledig afgesloten is wegens werkzaamheden. Drie borden die dat aangeven zijn ze dan eerder al gepasseerd om dan toch aan die overweg te moeten vaststellen 'ah, we kunnen niet door'.

ryan-reynolds-but-why.gif

Vanochtend tijdens het wandelen 6 auto's tegengekomen die een stukje verder rechtsomkeer moesten maken aan een overweg die volledig afgesloten is wegens werkzaamheden. Drie borden die dat aangeven zijn ze dan eerder al gepasseerd om dan toch aan die overweg te moeten vaststellen 'ah, we kunnen niet door'.

ryan-reynolds-but-why.gif

Omdat die borden in de helft van de keer niet de waarheid spreken. In de Westhoek als je de "officiële" omweg moet volgen, krijg je 10km extra dus ik twijfel ook altijd. "Respecteer ik het bord of fuck you, i wont do what you tell me"

En meestal is er dan wel nog een stiekem baantje dat je kan doen zodat je omweg 500meter is dan 10km :p

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat veel chauffeurs een random number generator gebruiken om te beslissen welke snelheid ze nu eens gaan rijden:
- 2x2 baan waar je 90 km/u mag rijden. Auto op het linkervak trekt trager op dan de 20-ton vrachtwagens op het rechtervak en geraakt niet boven de 50 km/u. 2 vrachtwagens gaan er langs rechts voorbij en dan nog geen besef dat hij toch eens dat rechtervak zou kunnen gebruiken. Tot een camionette achter hem zijn geduld verloor en begon te flitsen. Het was ook geen leerling of 65-plusser of zo, geen idee waarom die trager reed dan de bomma van de gemiddelde slak en dan nog op het linkervak...
- Paar kilometer verder op de baan: werken, versmalde rijvakken en snelheidsbeperking tot 70. Auto komt me links voorbij aan 80. Werken voorbij, 2 borden van 90 km/u en die blijft gewoon links plakken aan 80. Dan ben ik er uiteindelijk toch op cruise control aan 90 langs rechts voorbij gegaan.

Ergerlijk is dat er een trajectcontrole is bijgekomen zonder een bord. Onlangs nog in de krant geweest dat op 17 dagen 8574 mensen zijn beboet.

Waar is de tijd dat ge kon rijden zonder continue met Waze op te rijden...

Terug
Bovenaan